نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱

بررسی بازی Spider-Man از دید سایت‌های معتبر دنیا

در فاصله چند روز مانده به انتشار بازی Spider-Man، نمره‌های آن منتشر شده‌اند که خبر از یک بازی خیلی خوب می‌دهند. 

بازی Spider-Man، ساخته استودیو ایسنامنیاک گیمز، اولین بار در جریان نمایشگاه E3 2016 معرفی شد؛ نمایشگاهی که در آن، سونی نمایشی عالی داشت و یکی از بهترین نمایش‌هایش هم مربوط به همین بازی اسپایدرمن می‌شد. مرد عنکبوتی، کاراکتری شدیدا محبوب و دوست‌داشتنی است که بارها در مدیوم‌های کمیک و فیلم شاهد درخشش وی بوده‌ایم، اما در زمینه بازی‌های ویدیویی، این شخصیت آنطور که باید و شاید حضور موفقی نداشته و به جز یکی دو بازی با‌کیفیت، خیلی آثار موفقی را با محوریت وی شاهد نبودیم. اما پس از اینکه مشخص شد اینسامنیاک گیمز، سازنده بازی‌هایی چون Sunset Overdrive یا Ratchet & Clank وظیفه توسعه این اثر را بر عهده دارد، خیلی‌ها به آن امیدوار شدند و خب با استناد به نمره‌های بازی که امروز منتشر شده‌اند، می‌توان گفت که اینسامنیاک گیمز در این امتحان هم موفق بوده و توانسته تجربه ارزشمندی خلق کند. اما پیش از اینکه به سراغ نمره های Spider-Man برویم، بد نیست تا کمی بیش‌تر با آن آشنا شویم. 

بازی Spider-Man که با نام Marvel's Spider-Man هم شناخته می‌شود، قرار نیست داستانی تکراری با محوریت اسپایدرمن ارائه بدهد؛ داستانی که بار‌ها در مدیوم‌های مختلف آن را شنیده‌ایم. این بازی قصد روایت داستانی اورجینال را دارد که البته، الهام‌گرفته از کمیک‌های مختلفی است و در آن، با اسپایدرمنی طرف هستیم که چندین سال سابقه پوشیدن لباس معروفش و دفاع از مردم شهرش را داشته است. اما علاوه بر اسپایدرمن، بازی جنبه‌های دیگر این شخصیت را هم مورد موشکافی قرار می‌دهد و برای مثال، گاهی هم با بازی در نقش پیتر پارکر، دقایقی را تجربه می‌کنیم که این کاراکتر بدون پوشیدن لباس ابرقهرمانی‌اش به دنبال حل کردن مشکلات شخصی خودش است. علاوه بر این، کاراکتر مری جین هم نقش مهمی در بازی ایفا می‌کند و در بخش‌هایی هم کنترل این شخصیت را بر عهده خواهیم داشت؛ شخصیتی که گیم‌پلی بخش‌های وی، حالتی مخفی‌کارانه و کاراگاهی دارد. 

در مجموع، Spider-Man سعی می‌کند تا تجربه‌ای همه‌جانبه از مرد عنکبوتی بودن را در اختیار مخاطبش بگذارد و در این راه، جنبه‌های مختلف این کاراکتر از زندگی شخصی‌اش گرفته تا تاب خوردن‌هایش در وسط آسمان‌خراش‌های شهر را به تصویر می‌کشد. همچنین نباید از مبارزات بازی هم غافل شویم که در آن‌ها، با دشمنان معروف و مختلفی رو‌به‌رو خواهید شد. اما اجازه بدهید بدون مقدمه‌چینی بیش‌تر، نگاهی به خلاصه نقد برخی از سایت‌های معتبر دنیا داشته باشیم. 

Spider-Man

  • سازنده: اینسامنیاک گیمز
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور

بررسی بازی Spider-Man

دوال شاکرز: ۱۰۰ از ۱۰۰

معروف‌ترین سایتی که نمره کامل ۱۰ از ۱۰ را به بازی Spider-Man داده، دوال شاکرز است. طبق اعلام این سایت، بازی Spider-Man پس از معرفی خیلی زود به یکی از بازی‌های مورد‌انتظار تبدیل شد و دلیل آن هم محبوبیت بالای کاراکتر اسپایدرمن است. در ادامه، یک اتفاق خوب برای بازی رخ داد و آن هم این بود که اینسامنیاک گیمز، این اجازه را دریافت کرد تا به جای محدود بودن به یک کمیک یا فیلم خاص، روایت منحصر‌به‌فرد خودش را از این شخصیت ارائه کند. داستان بازی، به‌شکلی ساده اغاز می‌شود، اما در ادامه، کاملا مشخص است که سازندگان با شناختی عمیق و دقیق از این شخصیت اقدام به بازی‌سازی و روایت داستان کرده‌اند و به همین دلیل هم شاهد سورپرایز‌های مختلفی در طول داستان بازی هستیم که مخصوصا طرفداران اسپایدرمن شیفته آن‌ها خواهند شد. همچنین در این بازی، شخصیت‌ها اهمیت خیلی زیادی دارند و سازندگان، به‌خوبی در زمینه شخصیت‌پردازی کاراکتر‌ها موفق ظاهر شده‌اند و همه کاراکتر‌ها در بازی، مهم هستند و تاثیرشان را در جهان یا داستان آن می‌گذارند. علاوه بر این یک ویژگی بسیار مثبت داستان بازی، تعادل خوبی است که سازندگان بین دقایق طنز و جدی ایجاد کرده‌اند و شاهد روایتی هستیم که نه آنقدر طنزآمیز است که لوس باشد و نه آنقدر جدی که به تجربه‌ای تاریک تبدیل شود. 

گرافیک بازی واقعا زیبا است و مخصوصا طراحی شهر در بهترین حالت صورت گرفته است

یکی از مواردی که در تریلر‌های بازی به‌چشم می‌آمد، گرافیک زیبای آن بود و خب باید گفت که گرافیک، واقعا یکی از بهترین جنبه‌های بازی Spider-Man است. فرقی نمی‌کند که در حال تاب خوردن بر فراز برج‌ها باشید یا در سطح شهر قدم بزنید؛ همه‌چیز، در زیبا‌ترین حالت ممکن به تصویر کشیده شده است. از طرف دیگر، رندر چهره شخصیت‌ها هم عالی است. خب تا اینجا از کیفیت بالای روایت داستان و همچنین گرافیک زیبای بازی گفتیم و نوبتی هم که باشد، نوبت گیم‌پلی آن است. با اینکه داستان در اسپایدرمن در سطحی واقعا عالی است، اما گیم‌پلی هم از نظر کیفیت دست‌کمی از آن ندارد. در واقع، گیم‌پلی بازی واقعا یکی از مفرح‌ترین‌ها در چند وقت اخیر است و یکی از بهترین جنبه‌های آن، این است که هم چالش‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌دهد و هم کاری می‌کند تا آن حس ابرقهرمان بودن را تجربه کنید. همچنین در کنار ماموریت‌های اصلی، بازی تعداد زیادی مراحل و فعالیت‌های جانبی هم پیش روی‌تان می‌گذارد که این موارد، تنوع خوبی به گیم‌پلی بازی می‌بخشند. معمولا بازی‌های جهان‌باز، پتانسیل بالایی برای تکراری شدن در طولانی‌مدت دارند، اما خب Spider-Man اصلا از این دست بازی‌ها نیست و برعکس، وجود فعالیت‌های جانبی مختلف و البته جذاب بودن مراحل اصلی، باعث شده تا تجربه بازی همیشه جذاب باقی بماند. همچنین به این‌ها باید سیستم مبارزات خوب بازی را هم اضافه کنیم. در مجموع، چه زمان‌هایی که صرفا در حال گردش در سطح شهر بر فراز برج‌ها هستید و چه زمانی که با جرم و جنایت مبارزه می‌کنید، Spider-Man تجربه‌ای عالی و شدیدا سرگرم‌کننده ارائه می‌کند؛ به طوریکه به جرات می‌توان آن را بهترین بازی ابرقهرمانی ساخته‌شده تا به امروز دانست. 

بررسی بازی Spider-Man

گیم اینفورمر: ۹۵ از ۱۰۰

به گفته سایت معروف گیم‌اینفورمر، آنچه که Spider-Man را از سایر تجربه‌های ابرقهرمانی متمایز می‌کند، آن روح و هویت خاصی است که داستانش دارد؛ داستانی که گاهی بازیکن را در قامت اسپایدرمن وارد مبارزه با جرم و جنایت می‌کند و گاهی هم وی را در نقش پیتر پارکر قرار می‌دهد تا با مشکلات زندگی شخصی این ابرقهرمان دست و پنجه نرم کند. همه این‌ها باعث شده‌اند تا داستان بازی سرشار از اتفاقات شگفت‌انگیز باشد که مملو از دقایقی مفرح و همچنین تاثیرگذار است. همچنین اینکه اینسامنیاک گیمز تصمیم گرفته تا دورانی از زندگی اسپایدرمن را به تصویر بکشد که در آن، وی یک ابرقهرمان با‌سابقه است، ستودنی است و تاثیر مثبتی روی داستان و کلیت بازی گذاشته است. 

گشت و گذار در شهر بسیار جذاب کار شده و با این کار آیتم‌های بسیار با‌ارزشی پیدا می‌کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مثبت بازی، لذت‌بخش بودن حرکت در سطح شهر با استفاده از تار‌های مرد عنکبوتی است. این کار آنقدر لذت‌بخش است که هرگز برای استفاده از سیستم Fast Travel بازی ترغیب نمی‌شوید. البته این مساله دلیل دیگری هم دارد و آن، زیبا بودن شهر بازی است. شهری که اینسامنیاک گیمز برای Spider-Man خلق کرده، واقعا زیبا است و شبیه به یک اثر هنری به نظر می‌رسد. به همین دلیل هم به جای رفتن سریع از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر در آن، ترجیح می‌دهید تا با تار تنیدن از میان برج‌ها در شهر حرکت کنید و از زیبایی‌های آن هم لذت ببرید؛ البته این نوع گشت و گذار‌ها باعث می‌شوند تا به یک سری آیتم‌های مخفی ارزشمند هم دسترسی پیدا کنید که باعث هرچه قوی‌تر شدن شخصیت اسپایدرمن می‌شوند. Spider-Man همچنین یک تجربه جهان‌باز عالی است. مراحل اصلی این بازی، واقعا سرگرم‌کننده هستند و در اکثر آن‌ها هم شاهد سکانس‌های مبارزه بسیار جذابی هستیم. از حیث فعالیت‌های فرعی هم جهان بازی در سطح خوبی قرار دارد، ولی خب برخی از این فعالیت‌ها، به مرور زمان تکراری می‌شوند و جذابیت اولیه‌شان را از دست می‌دهند. به‌علاوه، بازی گاهی هم شما را در نقش شخصیت‌هایی دیگر، از جمله مری جین قرار می‌دهد که بازی کردن در نقش این کاراکتر‌ها، برخی از بهترین دقایق بازی را رقم می‌زند. در مجموع، Spider-Man، تجربه‌ای کاملا لایق این شخصیت ارائه می‌دهد و کاری می‌کند تا از این پس، این ابرقهرمان در دنیای بازی‌ها هم اثری لایق نامش داشته باشد و البته، باعث می‌شود تا بی‌صبرانه منتظر نسخه‌های بعدی این بازی بمانیم. 

بررسی بازی Spider-Man

گیم‌اسپات: ۹۰ از ۱۰۰

گیم‌اسپات به عنوان یکی دیگر از سایت‌های بازی مشهور، بهترین ویژگی Spider-Man جدید را تعادل عالی در همه زمینه‌ها می‌داند. برای مثال، بازی تعادل خیلی خوبی بین مرد عنکبوتی بودن و پیتر پارکر بودن ایجاد کرده است. یا در طرف مقابل، از حیث گیم‌پلی هم شاهد تعادلی عالی بین همه جنبه‌ها هستیم و برای مثال، در دقایقی درگیر نبرد با باس‌های سرسخت می‌شویم و در دقایقی هم این فرصت در اختیارمان قرار می‌گیرد تا آزادانه در سطح شهر بگردیم و از گردش در محیط زیبایی آن لذت ببریم. اما جدا از این مسائل، بازی داستانی عالی هم روایت می‌کند؛ داستانی که در آن، شاهد اهمیت زیاد جنبه انسانی مسائل هستیم و برای مثال، روابط پیتر پارکر با سایر شخصیت‌ها و موارد اینچنینی، پرداخت خیلی خوبی دارند که باعث می‌شود تا شاهد داستانی عمیق و سرگرم‌کننده در بازی باشیم. همچنین بازی حتی شخصیت‌های منفی را هم به شکلی به تصویر نمی‌کشد که انگار صرفا یک سری کاراکتر شدیدا بی‌رحم و منفی هستند؛ بلکه حتی جنبه انسانی این شخصیت‌ها هم مورد کاوش دقیقی قرار می‌گیرد. 

فعالیت‌ها و ماموریت‌های فرعی و جانبی بازی آنطور که باید جذاب نیستند

گیم‌اسپات یکی از مشکلات بازی را فعالیت‌های جانبی آن می‌داند؛ فعالیت‌هایی که برخی از آن‌ها به مرور زمان در دسترس قرار می‌گیرند و حتی گاهی از نظر داستانی هم اهمیت دارند، اما مشکل این است که روایت داستان در این ماموریت‌های فرعی، به اندازه ماموریت‌های اصلی عالی و سرگرم‌کننده نیست و همین مساله هم باعث می‌شود تا گاهی ماموریت‌های فرعی و جانبی آنطور که باید جذاب به نظر نرسند. علاوه بر این، مشکل دیگر بازی این است که پس از گذشت مدتی، انیمیشن‌هایی که اسپایدرمن برای شکست دادن دشمنانش و در واقع وارد کردن ضربه آخر به آن‌ها استفاده می‌کند هم تکراری می‌شوند. اما حتی با وجود این مسائل، بازی از نظر این سایت گیم‌پلی جذابی دارد؛ گیم‌پلی‌ای که در آن شاهد مبارزاتی جذاب هستیم و همچنین بازی کردن در نقش سایر شخصیت‌ها هم لذت‌بخش است. علاوه بر این‌ها، Spider-Man مکانیزم‌های خیلی خوبی هم برای استفاده از قابلیت اصلی کاراکتر مرد عنکبوتی یعنی تنیدن تار تدارک دیده است و گشت و گذار در محیط‌های شهر هم لذت‌بخش است و البته بازی برای این حس کنجکاوی شما ارزش قائل می‌شود و در طول این گشت و گذار‌ها، موارد با‌ارزش زیادی به‌دست می‌آورید. در مجموع، گیم‌اسپات اعتقاد دارد که مشکلات کوچک و جزئی نمی‌توانند مانعی برای لذت بردن بازیکنان از Spider-Man جدید باشند. با اینکه قبلا هم بازی‌هایی جهان‌باز با محوریت این کاراکتر ساخته شده بودند، اما Spider-Man اینسامنیاک گیمز به بهترین شکل ممکن لذت قرار گرفتن در نقش این ابرقهرمان را ارائه می‌دهد. 

بررسی بازی Spider-Man

آی‌جی‌ان: ۸۷ از ۱۰۰

به عنوان آخرین سایت از حیث بررسی کیفیت خود بازی، نگاهی به نقد IGN خواهیم داشت. طبق اعلام این سایت، هدف اصلی سازندگان بازی Spider-Man این است که بتوانند آن حس اسپایدرمن بودن را به مخاطب منتقل کنند و خب در این زمینه هم کاملا موفق شده‌اند؛ به طوریکه در طول تجربه بازی، هرگز از آن خسته نخواهید شد و کار‌هایی مثل استفاده از تار‌های این کاراکتر یا درگیر شدن با دشمنان مختلف از طریق سیستم مبارزات جذاب بازی، همه و همه لذت‌بخش هستند. اما جدا از این مسائل و گیم‌پلی غنی، Spider-Man همچنین داستانی عالی و بسیار غنی هم روایت می‌کند. 

بازی در روایت داستانی غنی و قرار دادن مخاطب در نقش اسپایدرمن کاملا موفق ظاهر می‌شود

البته به اعتقاد آی‌جی‌ان، Spider-Man تجربه‌ای کاملا بی‌نقص هم نیست و خب این سایت هم مثل خیلی از سایت‌های دیگر، مشکل بازی را تکراری شدن برخی مکانیزم‌های آن پس از گذشت چند ساعت می‌داند؛ مشکلی که البته IGN اعتقاد دارد که خیلی از بازی‌های جهان‌باز دچار آن می‌شوند و موردی جدید نیست. اما در مجموع، Spider-Man در رسیدن به هدف اصلی‌اش یعنی قرار دادن بازیکن در نقش کاراکتر اسپایدرمن و ارائه حس ابرقهرمانی به وی، موفق ظاهر می‌شود و همین مساله، اصلی‌ترین نقطه قوت این بازی است. ولی خب حتی جدا از این مساله، بازی در روایت یک داستان غنی هم موفق ظاهر می‌شود؛ داستانی با محوریت شخصیت‌های پیتر پارکر، مری جین و البته چند کاراکتر منفی که اکثرا هم شخصیت‌پردازی خیلی خوبی دارند. به این‌ها، باید مبارزات روان بازی را هم اضافه کرد که باعث می‌شوند تا مخصوصا نبرد با باس‌ها، حس و حال جالبی داشته باشد و بازیکن هرگز از این مبارزات و نبرد‌ها خسته نشود. 

پس از مرور کردن خلاصه نسبتا مفصلی از بررسی بازی Spider-Man از دید چهار سایت بزرگ دنیا، نگاهی کوتاه هم به بررسی چند سایت دیگر خواهیم داشت:

هاردکور گیمر: ۹۰ از ۱۰۰

با اینکه گاهی کنترل‌های بازی مشکل‌دار ظاهر می‌شوند و البته یک سری باگ‌های گرافیکی هم در بازی وجود دارد و برخی مراحل فرعی بازی هم آنطور که باید جذاب نیستند، اما در مجموع تا به امروز هیچ بازی‌ای تا این حد موفق نشده بود تجربه‌ای جذاب از بازی کردن در نقش اسپایدرمن ارائه بدهد. علاوه بر این تمرکز درست سازندگان روی برخی از شخصیت‌های منفی کم‌تر شناخته‌شده در دنیای اسپایدرمن هم اقدامی قابل تحسین و مثبت در راستای روایت داستان بازی است. 

دیستراکتوید: ۹۰ از ۱۰۰

Spider-Man هم یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی است و هم نشان می‌دهد که اینسامنیاک گیمز تا چه حد استودیویی عالی است. 

ویدیوگیمر: ۸۰ از ۱۰۰

Spider-Man مشکلاتی را که معمولا اکثر بازی‌های جهان‌باز دچار آن‌ها می‌شوند دارد، اما حتی با وجود این مساله، باز هم در زمینه روایت داستانی غنی، مبارزات هیجان‌انگیز و گشت و گذار جذاب در سطح شهر موفق ظاهر می‌شود. 

مترو گیم سنترال: ۷۰ از ۱۰۰

بله، اسپایدرمن اینسامنیاک گیمز، بهترین بازی ساخته‌شده با محوریت این ابرقهرمان است، اما هرگز به چیزی فراتر از این تبدیل نمی‌شود و اثری نیست که بتواند تاثیر مثبت خاصی روی بازی‌های ابرقهرمانی داشته باشد. 

نمره های بازی Spider-Man

نمره های بازی Spider-Man


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده