// سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳

AMD تایید کرد تا پایان ۲۰۱۸ تراشه‌های گرافیکی ۷ نانومتری عرضه خواهند شد

کمپانی AMD به تازگی تایید کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۸ تراشه‌های گرافیکی مبتنی بر معماری ۷ نانومتری را عرضه خواهد کرد.

با اینکه به نظر می‌رسد کمپانی انویدیا با ارائه‌ی معماری ۱۲ نانو‌متری تورینگ (Turing) توانست جایگاه خودش را در مقابل رقیبش مستحکم کند و کمپانی AMD نیز برای تامین قطعات جانبی مجبور شد از GlobalFoundaries جدا شده و با TSMC همکاری کند، اما هم هیچ چیز مانع کاهش سرعت شرکت AMD در تولید پردازنده‌های ۷ نانومتری و چیپ‌های پردازش گرافیک نشده است. در حقیقت این کمپانی در حال پیگیری روند ساعت پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری و ارائه‌ی آن‌ها برای سه‌ ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸ است. این کمپانی در نظر دارد تا مدت کوتاهی پس از آن و برای اوایل سال ۲۰۱۹ نیز پردازنده‌های ۷ نانومتری خود را ارائه دهد.

سخنگوی کمپانی AMD طی جدید‌ترین مصاحبه‌ی خود اعلام کرده که نقطه‌ی عطف بعدی این کمپانی معرفی نسل بعدی محصولات ۷ نانومتری از جمله محصولات اولیه‌ی مبتنی بر نسل دوم هسته‌‌های پردازشی Zen 2 و معماری گرافیکی Navi خواهد بود. او در ادامه توضیح داد:

کمپانی AMD در حال حاضر قصد دارد چندین محصول ۷ نانومتری با همکاری TSMC تولید کند که در این بین می‌توان به ارائه‌ی اولین نمونه‌های چیپ‌های گرافیکی ۷ نانومتری و اولین پردازنده‌های ۷ نانومتری مختص سرور برای اوایل سال ۲۰۱۹، اشاره کرد.

با اینکه گفته‌های سخنگوی کمپانی AMD تایید می‌کند که کارت‌های گرافیک ۷ نانومتری این شرکت بزرگ تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ معرفی خواهند شد، باید یاد‌آور شویم که چندی قبل دکتر لیزا سو (Dr. Lisa Su) مدیر عامل شرکت AMD اعلام کرده بود که قصد دارد کارت‌های رده‌ی حرفه‌ای خود را قبل از پیگیری و ارائه‌ی تراشه‌های گیمینگ Navi عرضه کند.این بدان معناست که در رده‌ی مصرف کننده، کاربران باید مدت زمان بیشتری را برای عرضه‌ی کارت‌ گیمینگ این شرکت صبر کنند اما توجه داشته باشید که کمپانی AMD در حال انجام تمامی این فرایند‌ها به صورت همزمان است که روندی بسیار دشوار محسوب می‌شود.

علیرغم کاهش تولید سیلیکون‌های GlobalFoundaries در زمینه‌ی فناوری ۷ نانومتری، لیزا سو به عنوان مدیرعامل AMD طی یک مصاحبه‌ی خبری اعلام کرده بود:

استفاده از تولیدات یک کمپانی بجای استفاده از محصولات هر دو کمپانی در سخت‌افزار‌های عرضه شده، می‌تواند در هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه صرفه‌جویی محسوب شود. تاکنون هر دو کمپانی بزرگ GlobalFoundaries و TSMC برای AMD تراشه‌های نسل بعد را تولید می‌کردند که به نوعی رقابت بین این دو محسوب می‌شود؛ حال کمپانی TSMC توانسته پیروز این جنگ باشد.

لیزا سو تاکید کرد که این تغییرات باعث ایجاد نگرانی‌های بی‌موردی در رابطه با مسیر حرکتی کمپانی AMD شده است. وی توضیح داد که عدم استفاده از تولیدات ۷ نانومتری شرکت GlobalFoundaries به معنای پایان مشارکت با این شرکت نیست چونکه این شرکت هنوز هم تراشه‌های ۱۲ و ۱۴ نانومتری مورد استفاده‌ی AMD را تولید می‌کند.

با اینکه همکاری طولانی‌مدت شرکت TSMC با AMD در وضعیت خوبی قرار دارد اما ممکن است در صورت نیاز به افزایش تولید و رقابت با تولید کنندگان دیگری همچون انویدیا، Qualcomm و اپل، این کمپانی دچار مشکلاتی شود. با اینکه دلیل جدایی GlobalFoundaries از AMD کاهش هزینه‌ها عنوان شده است، اما باید در نظر داشته باشید که پیشرفت تکنولوژی و نیاز به تولید قطعات جدید و مختلف، ممکن است باعث شود که AMD بار دیگر دست همکاری به سمت GlobalFoundaries دراز کند.


منبع kitguru.net
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده