نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

بازی‌های خشن برای حضور در المپیک با مشکل مواجه هستند

رییس کمیته بین‌المللی المپیک، خشونت بازی‌های ویدیویی را دلیل عدم حضور آن‌ها در مسابقات المپیک می‌داند.

توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) یک بار دیگر به موضوع خشونت در بازی‌های ویدیویی اشاره کرده است. او که سال پیش هم این قضیه را بهانه‌ای برای عدم استقبال المپیک از این بازی‌ها دانسته بود، این بار هم از خشونت یا بعضی موارد تبعیض‌آمیز به عنوان مانعی برای حضور این‌گونه ورزش های الکترونیکی (eSports) در المپیک نام برده است.

بحث اخیر به دلیل اضافه شدن بخش eSports به بازی های آسیایی ۲۰۱۸ صورت گرفته است که در جریان آن شش بازی ویدیویی وارد این مسابقات شدند تا حرفه‌ای‌های هر بازی به رقابت با یکدیگر بپردازند. بازی‌هایی که عبارت بودند از: Pro Evolution Soccer 2018، League of Legends، Hearthstone، Clash Royale، Arena of Valor و StarCraft II. چین در این بازی‌ها دو طلا گرفت و کشورهای دیگری مثل ژاپن هم در رشته‌های مختلف آن به طلا رسیدند. ایران هم در نهایت توانست در PES 2018 به مدال نقره برسد و در استارکرفت 2 هم چهارم شود.

ولی حتی حضور ورزش‌های الکترونیکی در بازی‌ های آسیایی هم نظر باخ را به خود جلب نکرده است و او همچنان روی عقیده خود پافشاری می‌کند:

این بازی‌های به اصطلاح حرفه‌ای از نظر ما با ارزش‌های المپیک در تضاد هستند و به همین دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را به عنوان جزیی از مسابقات المپیک بپذیریم.

بعد از صحبت‌های باخ در این زمینه، یک خبرنگار به نکته جالبی اشاره کرد: خود توماس باخ در المپیک ۱۹۷۶ در رشته‌ای به مدال طلا رسید که خیلی هم ملایم نیست، یعنی رشته شمشیربازی که دو رقیب در آن به وسیله شمشیر به یکدیگر حمله می‌کنند و ضربه می‌زنند. ولی او برای این موضوع هم توضیحاتی دارد:

هر بازی ورزشی که با نبرد دو نفر همراه است خاستگاه خود را در عالم واقعیت دارد، ولی ورزش سعی می‌کند آن‌ها را به شکلی متمدنانه نمایش دهد. ولی موضوع بازی‌های ویدیویی متفاوت است و وقتی شما با بازی خشنی طرف هستید که در مورد کشتن دیگران است، نباید انتظار حضور آن را در المپیک داشته باشید.

باخ در صحبت‌های سال گذشته هم به همین موارد اشاره کرده بود و البته گفته بود که کمیته بین‌المللی المپیک در جریان رشد سریع بازی‌های الکترونیکی و فراگیر شدن آن‌ها است، ولی در این ارتباط به یک فدراسیون جهانی‌ نیاز است که روی این موارد نظارت داشته باشد.

مدتی پیش و در ماه جولای بود که کمیته بین‌المللی المپیک با مجمع عمومی اتحادیه جهانی فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (GAISF) جلسه‌ای برگزار کرد تا در مورد eSports بحث و گفتگو کنند؛ جلسه‌ای که در آن افرادی مثل مایک مورهایم از بلیزارد، نیکولو لوران مدیر عامل اجرایی Riot Games و رالف رایچرت موسس لیگ ورزش‌های الکترونیکی حضور داشتند. در آن جلسه قرار شد که IOC و GAISF گروه مشترکی را تشکیل دهند که در مورد ورزش‌‌ های الکترونیکی در المپیک هم‌فکری و گفتگو کنند و در نشست بعدی کمیته المپیک در ماه دسامبر هم به بحث‌های بیشتری در مورد حضور بازی‌ های ویدیویی در المپیک بپردازند.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده