// پنجشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی بازی های ساخته شده بر اساس مجموعه کاپیتان سوباسا

شهرت و محبوبیت مجموعه Captain Tsubasa باعث شده است که بازی‌های متعددی با اقتباس از آن ساخته شود. در این مطلب به معرفی این بازی‌ها می‌پردازیم.

امکان ندارد که متولد دهه ۶۰ و ۷۰ باشید و انیمه کاپیتان سوباسا یا بر اساس نسخه دوبله آن، کارتون فوتبالیست‌ها را نشناسید. مجموعه‌ای تماشایی، هیجان‌انگیز و پند‌آموز که از تیتراژ ابتدایی آن تا به پایان رسیدن اپیزودهای آن درست در حساس‌ترین لحظات، همگی برای بیننده‌های آن خاطره‌انگیز است. مانگای خلق‌شده توسط یوییچی تاکاهاشی با تکیه بر شخصیت‌های به‌یاد‌ماندنی‌اش از جمله سوباسا اوزارا، کوجیرو هیوگا و گنزو واکابایاشی و رقابت‌ها و رفاقت‌های آن‌ها چنان داستانی عالی و فراموش‌نشدنی را پدید آورده است که هر علاقه‌مند به انیمه‌ای را به وجد می‌آورد. تبدیل‌شدن به یکی از پر‌فروش‌ترین مانگاهای تاریخ و استقبال بالای مخاطبین جهانی از سری کاپیتان سوباسا، به معنای تصمیم کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی نسبت به ساخت بازی بر اساس این مجموعه است. تا‌کنون بیش از ۲۰ بازی ویدیویی با اقتباس از سری کاپیتان سوباسا ساخته است که روی بسیاری از پلتفرم‌های مهم تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی منتشر شده است و در کنار تغییرات مختلف، همواره خصوصیات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مجموعه را در هسته خود نگه داشته‌اند. با معرفی این بازی‌ها همراه باشید.

بازی Captain Tsubasa

Captain Tsubasa

پلتفرم: فامیکام

سال انتشار: ۱۹۸۸

در سال ۱۹۸۳ کمپانی Nintendo (نینتندو)، کنسول نسل سومی فامیکام را در ژاپن عرضه کرد. این کنسول که در آمریکا و اروپا با نام کنسول NES و در کره جنوبی تحت عنوان Hyundai Comboy شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین کنسول‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی است، زیرا توانست پس از بحران اقتصادی این صنعت در سال ۱۹۸۵ در آمریکا آن را احیا کند. همچنین کنسول مذکور در طول حیات خود با فروش بیش از ۶۱ میلیون دستگاه، دوازدهمین کنسول پر‌فروش تاریخ لقب گرفته است. در حالی که پنج سال از عرضه کنسول فامیکام می‌گذشت، کمپانی Tecmo (تکمو) پیش از آنکه در ۲۰۰۹ با کمپانی Koei (کوئی) ادغام شود، اقدام به انتشار اولین بازی ویدیویی اقتباس‌شده از مجموعه کاپیتان سوباسا روی کنسول مذکور کرد. این بازی که با نام بازی Captain Tsubasa شناخته می‌شود، علاوه بر بهره‌گیری از شخصیت‌های دنیای کاپیتان سوباسا، به‌واسطه ترکیب المان‌های نقش‌آفرینی/استراتژی با صحنه‌های سینمایی در بین عموم شناخته شده است. گیم‌پلی بازی تفاوت‌های بسیاری با بازی‌های امروزی دارد و تنها بازیکن صاحب توپ در تصویر قابل مشاهده است. بازیکنان باید به سمت دروازه حرکت کنند و در مواقع لزوم حرکتی بعدی خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کنند. گرافیک بازی روی کنسول فامیکام تماشایی و زیبا به نظر می‌رسد و موسیقی‌ها خاطرات بسیاری را زنده می‌کنند.

Captain Tsubasa 2: Super Striker

Captain Tsubasa 2: Super Striker

پلتفرم: فامیکام

سال انتشار: ۱۹۹۰

آخرین شماره از اولین مجموعه مانگای کاپیتان سوباسا در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و این مانگا در ۳۷ جلد به کار خود پایان داد. اما این امر به معنای خداحافظی طولانی‌مدت علاقه‌مندان با شخصیت‌ سوباسا نبود، زیرا در کنار پخش OVA این مجموعه با نام Shin Captain Tsubasa، کمپانی تکمو در سال ۱۹۹۰ دومین بازی ویدیویی اقتباسی از سری Captain Tsubasa را تحت عنوان بازی Captain Tsubasa Vol. II: Super Striker روی کنسول فامیکام عرضه کرد. این بازی داستانی اورجینال و جدید را روایت می‌کند که می‌توان از آن به‌عنوان به نقطه آغاز مجموعه مانگای Captain Tsubasa: World Youth یاد کرد. بازی Captain Tsubasa Volume II: Super Striker از لحاظ گیم‌پلی مشابه بازی قبلی مجموعه کاپیتان سوباسا عمل کرده است و تنها از لحاظ گرافیکی بهبود یافته است. با این حال ویژگی جالب توجهی که برای اولین بار در این بازی شاهد آن بودیم، نقشه زمین بازی و محل قرار‌گیری تمامی بازیکنان است. در حالی که این بازی تنها در ژاپن عرضه شده است، اما نسخه‌های غیر‌رسمی آن به زبان‌های عربی، انگلیسی، ترکی و فارسی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین بازی مذکور آخرین بازی اقتباسی از سری Captain Tsubasa است که روی کنسول فامیکام عرضه شده است.

بازی Tecmo Cup Soccer Game

Tecmo Cup Soccer Game

پلتفرم: NES

سال انتشار: ۱۹۹۲

در حالی که بخش اعظم بازی‌های ویدیویی ساخته با محوریت مجموعه کاپیتان سوباسا به بازار ژاپن محدود شده است و علی‌رغم شهرت جهانی این سری، تنها بازیکنان ژاپنی قادر به تجربه بازی‌های آن بودند، کمپانی تکمو تصمیم گرفت بازی Captain Tsubasa را چهار سال پس از عرضه در ژاپن در دسترس دیگر بازیکنان قرار دهد. به همین دلیل بازی مذکور با تغییرات گسترده‌ای همراه شد و در نهایت با نام بازی Tecmo Cup Soccer Game منتشر شد. در این بازی که وظیفه دارید با پیروزی در مسابقات خود را به فینال جام جهانی برسانید، همانند بسیاری از بازی‌های ویدیویی کاپیتان سوباسا از سیستم Cinematic Soccer (انتخاب از بین حرکت‌های تعیین شده و نمایش نتیجه آن به جای کنترل مستقیم بازیکنان) استفاده کرده است. همچنین از بازی مذکور باید به عنوان ابداع کننده حالت Career یاد کرد. از تغییرات بازی Tecmo Cup Soccer Game نسبت به بازی Captain Tsubasa می‌توان به مواردی همچون تغییر تمامی شخصیت‌ها بازی و جایگزین شدن تم کاپیتان سوباسا موسوم به Moete Hero اشاره کرد.

Captain Tsubasa 3: Koutei no Chousen

Captain Tsubasa 3: Koutei no Chousen

پلتفرم: سوپر فامیکام

سال انتشار: ۱۹۹۲

پس از آنکه کنسول فامیکام چرخه هفت ساله خود را گذراند، کمپانی Nintendo اقدام به عرضه کنسول جدید خود با نام کنسول Super فامیکام گرفت. این کنسول با ویژگی‌هایی همچون گرافیک پیشرفته و سیستم صوتی بهتر نسبت به دیگر سیستم‌های هم‌دوره‌اش در سال ۱۹۹۰ در ژاپن عرضه شد و در طی چهار سال با نام‌های متفاوت SNES و Super Comboy در دیگر مناطق جهان در دسترس قرار گرفت. استقبال از این کنسول به حدی بود که به پر‌فروش‌ترین کنسول دوران ۱۶ بیت تبدیل شد و حتی توانست محبوبیت خود را در دوران ۳۲ بیت نیز حفظ کند. پیش از این گفته شد که بازی Captain Tsubasa 2: Super Striker لقب آخرین بازی کاپیتان سوباسا روی کنسول فامیکام را یدک می‌کشد. با عرضه کنسول سوپر فامیکام، کمپانی تکمو به مانند بسیاری دیگر از بازی‌سازان به سمت این کنسول جذب شد و اقدام به ساخت بازی برای آن کرد. بازی Captain Tsubasa 3: Kotei no Chosen اولین تجربه کاپیتان سوباسا روی کنسول Super فامیکام است. این بازی که دنباله‌ای بر دومین بازی مجموعه کاپیتان سوباسا است و در سال ۱۹۹۲ منتشر شده است، ضمن حفظ ویژگی‌های بازی‌های قبلی مجموعه و بهبود‌ گرافیکی، دارای ویژگی‌های جدیدی همچون بخش چند‌نفره است.

بازی Captain Tsubasa VS

Captain Tsubasa VS

پلتفرم: گیم بوی

سال انتشار: ۱۹۹۲

کنسول گیم بوی در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ در بازار‌های جهانی عرضه شد. این کنسول نسل چهارمی میزبان بازی‌های مختلفی از جمله Super Mario Land و Tetris بوده است و به همراه گیم بوی Color در مجموع بیش از ۱۱۸ میلیون دستگاه از آن‌ به فروش رسیده است. در سال ۱۹۹۲ کمپانی تکمو تصمیم به عرضه یک بازی با محوریت کاپیتان سوباسا روی کنسول گیم بوی می‌گیرد. این بازی که Captain Tsubasa VS نام دارد، پیش‌در‌آمدی بر اولین بازی سری Captain Tsubasa است. این بازی از لحاظ گیم‌پلی از سیستمی پیروی می‌کند که در دیگر اقتباس‌های کمپانی تکمو به کار برده شده است. انتخاب از بین گزینه‌ها و امکان استفاده از حرکت‌های خاص شخصیت‌ها، بخش‌های اصلی گیم‌پلی هستند. گرافیک بازی قابل قبول است و شخصیت‌های مجموعه به راحتی قابل تشخیص هستند.

بازی Captain Tsubasa 4: Pro no Rival Tachi

Captain Tsubasa 4: Pro no Rival Tachi

پلتفرم: سوپر فامیکام

سال انتشار: ۱۹۹۳

یک سال پس از انتشار بازی Captain Tsubasa 3: Koutei no Chousen، کمپانی تکمو تصمیم گرفت که دنباله آن و چهارمین بازی از مجموعه کاپیتان سوباسا را عرضه کند. این بازی که با نام Captain Tsubasa 4: Pro no Rival Tachi شناخته می‌شود، با حفظ ویژگی‌های بازی قبلی مجموعه از جمله حالت چند‌نفره، در سال ۱۹۹۳ به صورت انحصاری روی کنسول سوپر فامیکام در کشور ژاپن منتشر شد. یکی از نقاط قوت بازی مذکور ساخت موسیقی توسط هیروشی میازاکی، آهنگ‌ساز بازی‌های Ninja Gaiden II: The Dark Sword of Chaos و Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom است. در بازی Captain Tsubasa 4: Pro no Rival Tachi، سوباسا کاپیتان تیم سائو پائولو برزیل است و در سطح باشگاهی با تیم‌هایی همچون بارسلونا، بایرن مونیخ، آژاکس و مارسی رقابت می‌کند. علاوه بر تیم‌های باشگاهی، تیم‌های ملی متعددی از جمله ژاپن، آلمان، ایتالیا، کامرون، چین و دانمارک در بازی مذکور وجود دارند.

بازی Tecmo Cup Football Game

Tecmo Cup Football Game

پلتفرم: سگا جنسیس / سگا مگا درایو

سال انتشار: لغو شده

کمپانی Sega (سگا) با همکاری کمپانی تکمو، در سال ۱۹۹۳ قصد انتشار یک بازی از مجموعه کاپیتان سوباسا تحت عنوان بازی Tecmo Cup Football Game را روی کنسول سگا جنسیس / سگا مگا درایو داشت. با این حال به دلیل سیاست‌های شعبه اروپایی کمپانی سگا در قبال بازی‌های ترد پارتی، بازی مذکور لغو شد. این بازی مشابه بازی Tecmo Cup Soccer Game است که در سال ۱۹۹۲ روی کنسول NES عرضه شده است. بازی Tecmo Cup Football Game با این وجود که جزئی از سری کاپیتان سوباسا محسوب می‌شد و دارای المان‌های نقش‌افرینی مرسوم مجموعه بود، اما به مانند بازی ذکر شده، برای بازار‌های غربی طراحی شده بود و شخصیت‌های آن متفاوت با نسخه عرضه در ژاپن بودند. این بازی قرار بود داستان شخصیت رابرت را روایت کند که رویای حضور در جام جهانی را در سر می‌پروراند. رابرت در این راه به عضویت تیم‌های مختلفی در می‌آید و با تیم‌ها متعددی رو‌به‌رو می‌شود.

بازی Captain Tsubasa

Captain Tsubasa

پلتفرم: سگا مگا سی‌دی

سال انتشار: ۱۹۹۴

در سال ۱۹۹۱ افزونه Sega Mega-CD برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد تا دارندگان این کنسول بتوانند برای تجربه بازی‌های موردعلاقه خود از سی دی استفاده کنند. علاوه بر امکان استفاده از سی دی رام، سگا سی دی باعث بهبود بخش‌های پردازشی و گرافیکی کنسول سگا نیز جنسیس می‌شود. سگا مگا-سی دی در طول عمر پنج ساله خود میزبان بازی‌های مختلفی از جمله Sonic CD و Lunar: Eternal Blue بوده است. در سال ۱۹۹۴ کمپانی تکمو تصمیم به انتشار نسخه‌ای از مجموعه کاپیتان سوباسا روی کنسول مذکور گرفت که این بازی با نام Captain Tsubasa در دسترس بازیکنان قرار گرفت. این بازی از لحاظ گیم‌پلی و فضای کلی همانند دیگر بازی‌های سری کاپیتان سوباسا است که توسط کمپانی تکمو ساخته شده‌اند. در بازی مذکور که در دسته «فوتبال سینماتیک» قرار می‌گیرد، لازم است از بین گزینه‌هایی که تنها به زبان ژاپنی در دسترس هستند و محدودیت زمانی دارند، عمل مورد نظر را انتخاب کنید. بازی Captain Tsubasa دارای جلوه‌های بصری و صوتی بهتری نسبت به بازی‌های قبل است و از لحاظ داستانی، بازی وقایع اولین انیمه و ۲۰ مانگای ابتدایی مجموعه را به تصویر می‌کشد. این بازی با اولین رو‌یارویی سوباسا اوزارا با گنزو واکابایاشی آغاز و با رقابت با کوجیرو هیوگا به پایان می‌رسد.

بازی Captain Tsubasa 5: Hasha no Shogo Campione

Captain Tsubasa 5: Hasha no Shogo Campione

پلتفرم: سوپر فامیکام

سال انتشار: ۱۹۹۴

اواخر سال ۱۹۹۴ کمپانی تکمو، دنباله بازی Captain Tsubasa 4: Pro no Rival Tachi را تحت عنوان بازی Captain Tsubasa 5: Hasha no Shogo Campione روی پلتفرم سوپر فامیکام و در کشور ژاپن منتشر کرد. این بازی از لحاظ سبک و سیاق دنباله‌رو بازی‌های قبلی مجموعه کاپیتان سوباسا است، با این تفاوت که همانند بازی‌های فوتبالی امروزی، زمین فوتبال را مشاهده می‌کنید و با کلید‌های جهتی می‌توانید حرکت کنید. این امر به معنای حذف ویژگی انتخاب از گزینه‌ها نیست و در مواقع لزوم باید عمل موردنظر را انتخاب کنید. علاوه بر بهبود‌های گرافیکی، ویژگی‌های نقش‌آفرینی اعم از تکنیک‌های خاص برخی از شخصیت‌ها از جمله سوباسا اضافه شده است. همچنین در کنار شخصیت‌های خلق شده توسط کمپانی تکمو، در بازی Captain Tsubasa 5: Hasha no Shogo Campione به مانند بازی قبلی مجموعه، شخصیت‌هایی حضور دارند که از برخی از مشهور‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال مانند جولیو سزار دا سیلوا، ژان پیر پاپین، پیتیر اشمایکل و گابریل باتیستوتا، الگوبرداری شده‌اند. از لحاظ داستانی، بازی Captain Tsubasa 5: Hasha no Shogo Campione روی حضور سوباسا در لیگ سری آ و تیم لچه تمرکز دارد. در سطح ملی نیز رقابت‌های مختلفی از جمله جام ملت‌های آسیا، کوپا آمریکا و جام جهانی در بازی شبیه‌سازی شده‌اند. حالت All-star نیز به مانند گذشته در بازی وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند در آن شخصیت‌های خود را بسازند، مسابقه دوستانه برگزار کنند و لیگ خاص خود را بر‌پا کنند.

بازی Captain Tsubasa J: Get in the Tomorrow

Captain Tsubasa J: Get in the Tomorrow

پلتفرم: پلی‌استیشن

سال انتشار: ۱۹۹۵

در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ اولین کنسول خانواده پلی استیشن در بازار‌های جهانی عرضه شد. این کنسول نسل پنجمی که با کنسول‌های نینتندو 64 و Sega Saturn هم‌رده و رقیب بود، با حمایت بازی‌سازان ترد پارتی و ویژگی‌های سخت‌افزاری، توانست به اولین «پلتفرم سرگرمی رایانه‌ای» که ۱۰۰ میلیون دستگاه از آن به خرده‌ فروشی‌ها ارسال شده است، تبدیل شود. این کنسول که با فاصله ۶ ساله، نسخه کوچکتر و بازطراحی شده آن تحت عنوان کنسول PS one عرضه شد، به مدت ۱۱ سال تولید می‌شد و بازی‌های مشهوری همچون Gran Turismo ،Final Fantasy VII ،Tekken 3 ،Tomb Raider و Crash Bandicoot روی کنسول مذکور عرضه شده‌اند. در حالی که پنج ماه از عرضه کنسول پلی استیشن در کشور ژاپن می‌گذشت، کمپانی باندای نسخه جدیدی از سری کاپیتان سوباسا را با نام بازی Captain Tsubasa J: Get In The Tomorrow روی کنسول ذکر شده منتشر کرد. این بازی پس از بازی‌های Captain Tsubasa J: The Way to World Youth و Captain Tsubasa J: Zenkoku Seiha Heno Chousen سومین محصول کمپانی باندای در مجموعه مذکور است. کمپانی باندای برای این بازی بسیاری از جنبه‌های گیم‌پلی که به امضای مجموعه کاپیتان سوباسا تبدیل شده بودند را تغییر و امروزی‌ترین بازی را ارائه داد. در بازی مذکور دیگر خبری از انتخاب از بین گزینه‌ها نیست و تمام اعمال با استفاده از کلید‌های اختصاصی انجام می‌شوند. با این حال همچنان حرکت‌های خاص بازیکنان حفظ شده است و شخصیت‌هایی همچون سوباسا می‌توانند به روش خاص خود شوت کنند که با تغییر دوربین به حالت سه بعدی زیبایی آن دو چندان و به‌واسطه اهمیت سرعت در فشردن کلید‌ها در نظر گرفته شده، چالش‌برانگیز می‌شود. قدرت بالای سخت‌افزاری کنسول پلی استیشن باعث شده است که بازی Captain Tsubasa J: Get In The Tomorrow نسبت به بازی‌های پیشین گرافیک به مراتب بهتر و باجزئیات‌تری داشته باشد و تفاوت‌های بین شخصیت اعم از مدل مو، رنگ پوست و رنگ لباس قابل تشخیص باشند. بخش داستانی این بازی با مسابقه فینال جام جهانی بین تیم‌های ژاپن و آلمان آغاز می‌شود، مسابقه‌ای که گل زدن به دوتر مولر، دروازه‌بان تیم ملی آلمان و پیروزی امری دشوار و سخت است. پس از آنکه تعدادی مسابقه را با تیم جوانان ژاپن پیروز شدید، همانند انیمه Captain Tsubasa J با شخصیت آئویی شینگو همراه می‌شویم. ویژگی که باعث می‌شود این بخش تجربه‌ای به مراتب بهتر از بازی‌های قبلی باشد، اضافه شدن کات‌سین‌های انیمیشنی در حد و اندازه‌های انیمه پخش شده از تلویزیون با حضور صدا‌پیشگان ژاپنی به دلیل فناوری پیشرفته کنسول پلی استیشن است. بازی Captain Tsubasa J: Get in the Tomorrow علاوه بر بخش داستانی، دارای رقابت‌های یک‌نفره و دو‌نفره و حالت تورنمنت است و تیم‌های مختلفی از جمله فرانسه، ایتالیا، هلند، آلمان و جوانان ژاپن در آن حضور دارند.

بازی Captain Tsubasa J: Zenkoku Seiha Heno Chousen

Captain Tsubasa J: Zenkoku Seiha Heno Chousen

پلتفرم: گیم بوی

سال انتشار: ۱۹۹۵

بازی Captain Tsubasa J: Zenkoku Seiha Heno Chousen دومین بازی مجموعه کاپیتان سوباسا است که روی کنسول گیم بوی منتشر شده است، با این تفاوت که بر‌خلاف بازی قبل، بازی مذکور توسط کمپانی باندای عرضه شده است. همانطور که اشاره شد، کمپانی باندای با در اختیار گرفتن حقوق مادی و معنوی سری بازی‌های کاپیتان سوباسا، این مجموعه را با تغییرات متعددی همراه کرد. این تغییرات به نسخه خاصی محدود نشده است و به دیگر بازی‌های مجموعه Captain Tsubasa که روی پلتفرم‌های مختلف عرضه شده‌اند، نیز سرایت کرده است. بازی Captain Tsubasa J: Zenkoku Seiha Heno Chousen نیز دارای این تغییرات است. همانند بازی Captain Tsubasa J: The Way to World Youth، در بازی مذکور سیستم انتخاب از بین گزینه‌ها کنار گذاشته شده است و بازیکنان با فشردن کلید در نظر گرفته شده می‌توانند پاس دهند یا شوت کنند. همچنین به مانند بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال فعلی می‌توانید در زمین فوتبال حرکت کنید.

بازی Captain Tsubasa J: The Way to World Youth

Captain Tsubasa J: The Way to World Youth

پلتفرم: سوپر فامیکام

سال انتشار: ۱۹۹۵

بازی Captain Tsubasa J: The Way to World Youth که آخرین بازی مجموعه کاپیتان سوباسا روی کنسول سوپر فامیکام است که به‌واسطه فروش حق اقتباس آن توسط کمپانی تکمو، کمپانی باندای وظیفه ساخت و انتشار آن را بر‌عهده داشته است. این تغییر باعث شده است که ششمین بازی سری Captain Tsubasa با تغییرات گسترده‌ای همراه شود. اولین تغییر، پیشرفت قابل ملاحظه جلوه‌های بصری بازی است که اجرای آن روی کنسول Super فامیکام شگفت‌انگیز است. همچنین بر‌خلاف بازی‌های قبلی مجموعه بازی‌های فوتبالیست‌ها که زمین مسطح داشتند، بازی Captain Tsubasa J: The Way to World Youth دارای زمین کروی شکل و نیمه سه بعدی است. اما بیشترین تغییر را گیم‌پلی این بازی به خود دیده است. در بازی مذکور دیگر خبری از توقف زمان نیست و بازیکنان در زمان واقعی مسابقات را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این در برخلاف گذشته که باید از بین گزینه‌ها موجود عمل مورد‌نظر را انتخاب می‌کردید، در بازی Captain Tsubasa J: The Way to World Youth همانند بازی‌های ورزشی فعلی، کلید اختصاص برای فرمان‌هایی نظیر پاس، شوت و تکل در نظر گرفته شده است. از لحاظ داستانی این بازی از داستان انیمه Captain Tsubasa J پیروی می‌کند و بازیکنان در قالب شخصیت‌های سوباسا اوزارا و آئویی شینگو مسابقات را انجام میدهند.

بازی Captain Tsubasa: Eikou no Kiseki

Captain Tsubasa: Eikou no Kiseki

پلتفرم: گیم بوی ادونس

سال انتشار: ۲۰۰۲

در سال ۲۰۰۱ کمپانی نینتندو جدیدترین کنسول دستی خود و جایگزین گیم بوی Color را تحت عنوان کنسول دستی گیم بوی Advance عرضه کرد. این کنسول نسل ششمی که رقیبانی چون Neo Geo Pocket Color ،WonderSwan و GP32 داشت، با استقبال گسترده ای همراه شد و تا زمان حضور در بازار در سال ۲۰۱۰ تعداد ۸۱.۵۱ میلیون دستگاه به فروش رساند. در حالی که ۱۱ ماه از عرضه کنسول گیم بوی ادونس در ژاپن می‌گذشت، کمپانی کونامی تصمیم گرفت که بازی جدید و متفاوت از مجموعه کاپیتان سوباسا را روی این کنسول منتشر کند. این بازی که با نام Captain Tsubasa: Eikou no Kiseki شناخته می‌شود، یک بازی استراتژی با محوریت کارت است. نحوه انجام این بازی به این صورت است که هر از یک دو بازیکن می‌توانند در نوبت خود چهار فرصت داشته باشند و بازیکنان خود را در زمین که شبکه بندی شده است، حرکت دهند. کارت‌ها که تنوع و عملکردهای متفاوت دارند، در مواقعی به کار می‌آیند که قصد دارید اعمال مختلفی از جمله شوت یا حفظ توپ کنید. در این زمان است که با بازیکنی که تکل زده یا دروازه بان وارد نبرد کارتی می‌شوید که براساس قدرت کارت‌های انتخاب شده پیروز یامغلوب میدان خواهید شد. این بخش‌ها با انیمیشن‌های خاص خود همراه هستند که در عین سادگی بسیار چشم نواز هستند. طراحی کارت‌ها قابل قبول است، اما در مقابل گرافیک زمین بازی و بازیکنان که همگی یک شکل هستند، به شدت ضعیف و در حد و اندازه‌های بازی کنسول Gameboy Color است. بزرگترین مشکل بازی Captain Tsubasa: Eikou no Kiseki را باید نادیده گرفتن پتانسیل و ظرفیت‌های مجموعه کاپیتان سوباسا و تنها یدک کشیدن نام آن دانست. این مجموعه به واسطه داستان و شخصیت‌هایش در بین عموم شناخته شده است و بازی مذکور عملا هیچ استفاده از این جنبه نکرده است. مسلما اگر جز طرفداران سرسخت کاپیتان سوباسا و بازی‌های کارتی باشید، تجربه بازی Captain Tsubasa: Eikou no Kiseki لذت بخش خواهد بود، در غیر این صورت به سرعت از این بازی خسته می‌شوید و آن را فراموش خواهید کرد.

بازی Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou

Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou

پلتفرم: پلی‌استیشن

سال انتشار: ۲۰۰۲ (انتشار دوباره در سال ۲۰۰۳ در قالب Konami the Best)

یکی از کمپانی‌‌هایی که در کنار کمپانی باندای اقدام به انتشار بازی‌های اقتباسی از مجموعه کاپیتان سوباسا در کشور ژاپن کرده است، کمپانی Konami (کونامی) است. بازی Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou به عنوان دومین بازی سری Captain Tsubasa که دارندگان پلتفرم پلی استیشن قادر به تجربه آن هستند، برای اولین بار در سال تاریخ ۲۲ مه ۲۰۰۲ عرضه شد و با فاصله حدودا یک ساله در قالب Konami the Best در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. وجه تمایز این بازی با بازی Captain Tsubasa J: Get in the Tomorrow و به طور کلی بازی‌های ساخته شده توسط کمپانی باندای، استفاده دوباره از المان‌های بازی‌های کمپانی تکمو و تغییر سبک و سیاق آن است. بازی Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou در دسته بازی‌های استراتژیک قرار می‌گیرد که برای علاقه‌مندان به فوتبال جذابیتی ندارد و تنها طرفداران سرسخت کاپیتان سوباسا از تجربه آن لذت خواهند برد. به دلیل ماهیت استراتژیک و بازگشت مکانیزم انتخاب از بین گزینه‌ها، در این بازی باری دیگر با مشکل «عدم آشنایی با زبان ژاپنی» رو‌به‌رو می‌شویم؛ جایی که باید براساس گزینه‌هایی همچون شوت، پاس، تکل و غیره، تصمیم بگیرید و برای پیشروی به سمت دروازه تیم حریف و پیروزی بر تیم مقابل تلاش کنید. ویژگی که باعث می‌شود با وجود سختی‌ها و دشواری‌ها باز هم انجام بازی Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou را ادامه دهید، وجود دریبل‌ها، تکل‌ها و شوت‌های خاص برای برخی از بازیکنان و نمایش تصاویر یا ویدیوهایی در هنگام انجام آن‌ها است. این دست موارد پس از نمایش در آلبوم‌هایی ذخیره می‌شوند که در منوی تنظیمات قابل دسترسی هستند. تصاویر چهره بازیکنان، ویدیوها و تصاویر حرکت‌های خاص بازیکنان و تصویر بازیکنان در هنگام مکالمه همگی از طراحی خوب و باکیفیتی برخوردار هستند، با این حال گرافیک این بازی علاقه‌مندان به بازی Captain Tsubasa J: Get in the Tomorrow را ناامید خواهد کرد. کمپانی کونامی برای بازی Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou به سراغ مانگای کاپیتان سوباسا رفته است و تلاش‌های تیم ژاپن برای تبدیل شدن به برترین تیم جهان را به تصویر می‌کشد. در این بازی با تیم‌های تایلند، مکزیک، چین و برزیل (با مربی‌گری روبرتو هونگو) وارد رقابت می‌شوید و این امکان وجود دارد که در بخش‌هایی مسیرهای متفاوتی را در پیش بگیرید. اگر داستان بازی و گیم‌پلی آن که یاد‌آور بازی‌های پیشین سری کاپیتان سوباسا هستند، به اندازه کافی شما را جذب نکرد، به دست آوردن تمامی تصاویر و ویدیو‌های حرکات خاص، جمع آوری تمامی بازیکنان، تجربه تمامی چهار مسیر داستانی و رویدادهای ویژه مواردی هستند که باعث می‌شوند ارزش تکرار بازی بالا برود.

بازی Captain Tsubasa: Ougon Sedai no Chosen

Captain Tsubasa: Ougon Sedai no Chousen

پلتفرم: گیم کیوب

سال انتشار: ۲۰۰۲

بازی Captain Tsubasa: Eikou no Kiseki تنها محصول کمپانی کونامی با محوریت مجموعه کاپیتان سوباسا در سال ۲۰۰۲ نیست. این کمپانی با فاصله ۷ ماهه نسبت به بازی مذکور اقدام به انتشار بازی دیگری روی پلتفرمی متفاوت کرد. این پلتفرم کنسول خانگی نسل ششم کمپانی نینتندو یعنی کنسول گیم کیوب است. این کنسول که در سال ۲۰۰۱ عرضه شد، با کنسول‌های محبوبی همچون پلی‌استیشن 2 و Xbox هم دوره بود و تعداد ۲۱.۷۴ میلیون دستگاه از آن در بازارهای جهانی به فروش رسید. بازی Captain Tsubasa: Ougon Sedai no Chousen ترکیبی از المان‌های موجود در تولیدات کمپانی‌های تکمو و کونامی است، به این صورت که در کنار انتخاب عمل مورد نظر از بین گزینه‌ها، می‌توانید ازادانه در زمین حرکت کنید. از حیث گیم‌پلی می‌توان این بازی را با بازی Captain Tsubasa که در سال ۲۰۰۶ روی کنسول پلی استیشن 2 عرضه شد، مقایسه کرد؛ با این تفاوت که در این بازی تنها کنترل کاپیتان تیم را بر عهده دارید، اما در بازی Captain Tsubasa: Ougon Sedai no Chousen کنترل تمامی بازیکنان در اختیار شما است. این بازی با انتخاب نام و پست برای بازیکن‌تان، آغاز می‌شود و با حضور در تمرینات ادامه پیدا می‌کنید. در حین تمرینات باید نوارهای مختلفی را که سلامت فیزیکی و روحی بازیکن را نشان می‌دهد، زیر نظر داشته باشید و با درخشش در مسابقات تمرینی مربی خود را تحت تاثیر قرار دهید. این امر باعث می‌شود که مربی شما را در ترکیب اصلی قرار دهد و شانس حضور در کنار ستاره‌های بزرگی همچون کوجیرو هیوگا را به دست آورید. بازی Captain Tsubasa: Ougon Sedai no Chousen در عین سرگرم‌کننده بودن به دلیل حضور شخصیت‌های مشهور و محبوب مجموعه کاپیتان سوباسا و امکان استفاده از توانایی‌های خاص آن‌ها از جمله شوت‌های ویژه و پاس‌های منحصر به فرد، اما با مشکلات متعددی همراه است. اصلی‌ترین مشکلات این بازی در بخش‌های گرافیکی و انیمیشن‌ها هستند. به این ترتیب که علی رغم طراحی مناسب شخصیت‌ها در زمان مکالمه‌ها، طراحی شخصیت‌ها در داخل زمین فوتبال به هیچ عنوان خوب نیست و به این دلیل که در چهره آن‌ها چشم‌ها و دهان طراحی نشده است، تنها از روی حالت کلی و تصویر آن‌ها در گوشه صفحه نمایش باید بازیکنان را تشخیص داد. در این بازی پس از انتخاب برخی از گزینه‌ها از جمله شوت، تکل یا پاس انیمیشنی به نمایش در می‌آیند. به دلیل تعداد پایین انیمیشن‌ها، حتی پاس‌های کوتاه نیز با انیمیشن پاس‌های بلند به نمایش در می‌آیند. داستان بازی مذکور با بازی Captain Tsubasa: Aratanaru Densetsu Joshou یکسان است و تلاش تیم ژاپن برای تبدیل شدن به برترین تیم جهان را به تصویر می‌کشد. این بخش بدون هیچ تغییری نسبت به گذشته تکرار شده است و حتی تیم‌های موجود نیز دچار تغییر و تحول نشده اند.

بازی Captain Tsubasa

Captain Tsubasa

پلتفرم: پلی‌استیشن 2

سال انتشار: ۲۰۰۶

پس از عرضه چندین بازی از سری کاپیتان سوباسا توسط کمپانی کونامی، سرانجام غیبت چهار ساله این مجموعه به پایان رسید و با تغییر کمپانی سازنده از کونامی به باندای نامکو، بازی Captain Tsubasa در سال ۲۰۰۶ روی دومین کنسول خانواده پلی استیشن یعنی کنسول پلی استیشن 2 که با فروش ۱۵۵ میلیون دستگاه لقب پر‌فروش‌ترین کنسول تاریخ را در اختیار دارد و زمینه تجربه بازی‌های مشهور و محبوبی همچون Grand Theft Auto: San Andreas ، Gran Turismo 3: A-Spec، Final Fantasy X و Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty را فراهم کرده است، منتشر شد. کمپانی باندای نامکو در مسیر متفاوتی نسبت به سری بازی‌های Captain Tsubasa J حرکت کرده است و در ساخت بازی Captain Tsubasa به سراغ گیم‌پلی متفاوت و جدیدی که از ترکیب المان‌های سنتی محصولات کمپانی تکمو و عناصر مدرن بازی تولیدی کمپانی مذکور تشکیل شده است، رفته است. باری دیگر ویژگی‌های سبک نقش آفرینی رو به رو می‌شویم؛ به صورتی که می‌توانید آزادانه در محیط حرکت کنید و لازم است عمل مورد نظر خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید و به واسطه توقف زمان می‌توانید استراتژی مناسب را با دقت و تمرکز اتخاذ کنید. همچنین به دلیل مینی گیم کلیدزنی، سرعت عکس العمل و زمان‌بندی در زمان تکل، شوت یا دریافت توپ اهمیت پیدا کرده است. با وجود موارد گفته شده، بزرگترین تغییر بازی Captain Tsuabsa نسبت به بازی‌های قبل را این طور باید معرفی کرد که در این بازی تنها کنترل کاپیتان تیم را در اختیار دارید و دیگر بازیکنان توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند. با این حال با فشردن کلید دایره می‌توانید عمل موردنظر خود را به آن‌ها دیکته کنید. این بازی با این وجود که در بخش گرافیک انقلابی و پیشرو محسوب نمی‌شود، اما دارای جلوه‌های بصری سه بعدی قابل قبولی است. بازیکنان به راحتی قابل تشخیص هستند و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن‌ها نیز اعمال شده است که این امر باعث شده است طرفداران مجموعه کاپیتان سوباسا از تجربه بصری آن لذت ببرند. زاویه دوربین بدون اشکال است، رنگ‌آمیزی به خوبی انجام شده و کات سین‌ها و حرکت‌های خاص بازیکنان تماشایی هستند. اما در کنار جنبه‌های مثبت، می‌توان از تعداد کم انیمیشن‌ها به عنوان نقطه ضعف نام برد. در ساخت بازی Captain Tsubasa، علاوه بر گیم‌پلی، کمپانی باندای نامکو از لحاظ داستانی نیز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. کمپانی مذکور در داستان این بازی به سراغ انیمه اصلی کاپیتان سوباسا و در بخش‌هایی به سراغ انیمه Shin Captain Tsubasa رفته است. این امر نه تنها باعث شده است که مسابقات تیم‌های شاهین (نانکاتسو) و اوتومو قابل تجربه باشد، بلکه شاهد رقابت‌های ملی باشیم. همچنین استفاده از صدا‌پیشه‌های انیمه یکی از نکات مثبت این بازی است.

بازی Captain Tsubasa: Jikkyou Typing

Captain Tsubasa: Jikkyou Typing

پلتفرم : پی‌سی

سال انتشار: ۲۰۰۶

تنها بازی مجموعه کاپیتان سوباسا که در دسترس کاربران پلتفرم پی‌سی قرار گرفت، بازی Captain Tsubasa: Jikkyou Typing، محصول مشترک استودیو E-Frontier و کمپانی Avex است که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. همانطور که از نام این بازی مشخص است، ستون اصلی گیم‌پلی آن تایپ کردن با استفاده از صفحه کلید است. بازیکنان وظیفه دارند تا پیش به پایان رسیدن زمان، کلمات مشخصی را وارد کنید. در بخش‌هایی از این بازی باید از بین کلمات مشخص اعمالی مانند پاس دادن که قصد انجام آن را دارید، انتخاب و کلمات مربوط به آن را وارد کنید. اهمیت آشنایی با زبان ژاپنی برای تجربه بازی‌های سری کاپیتان سوباسا در قبال بازی Captain Tsubasa: Jikkyou Typing نیز صدق می‌کند و برای انتخاب بهترین گزینه لازم است دانش کافی در رابطه با این زبان را داشته باشید. اگر این شرط را داشته باشید و در استفاده از کیبورد حرفه‌ای باشید، بازی مذکور به راحتی قابل تجربه است و چالش خاصی را پیش روی شما قرار نمی‌دهد. در بازی Captain Tsubasa: Jikkyou Typing مسابقات مختلفی را با تیم نانکاتسو تجربه خواهید کرد که از مجموعه Captain Tsubasa Road to 2002 برداشته شده‌اند. از لحاظ داستانی در این بازی با سوباسا همراه می‌شویم که ارزوی رسیدن به برزیل و تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه ای فوتبال را دارد. اما مربی برزیلی‌اش یعنی روبرتو هونگو گفته است شرط بردن سوباسا به بزریل، به دست آوردن قهرمانی است. بازیکنان باید در کنار سوباسا برای تحقق این رویا تلاش کنند. به عنوان بازی که تمامیت آن به تایپ کردن خلاصه می‌شود، انتظار گرافیک بالایی از بازی Captain Tsubasa: Jikkyou Typing نمی‌رود. این بازی از تصاویر شخصیت‌های حاضر در انیمه Captain Tsubasa Road to 2002 برای روایت داستان و دیالوگ‌ها استفاده می‌کند و برای نمایش بازیکنان در زمین تنها از نشانه‌گرهایی با دو رنگ متفاوت استفاده شده است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید در فضایی لذت بخش با محوریت کاپیتان سوباسا، سرعت تایپ خود را بهبود ببخشید یا زبان ژاپنی را در سطح مقدماتی فرا بگیرید، بازی Captain Tsubasa: Jikkyou Typing مناسب شما خواهد بود.

بازی Captain Tsubasa: Gekito no Kiseki

Captain Tsubasa: Gekito no Kiseki

پلتفرم: نینتندو DS

سال انتشار: ۲۰۱۰

در ادامه روند بازی‌های اقتباسی از مجموعه کاپیتان سوباسا، کمپانی کونامی در سال ۲۰۱۰ بازی Captain Tsubasa: Gekito no Kiseki را روی کنسول دستی نینتندو DS منتشر کرد. اگر عنوان این بازی را بخوانید متوجه شده‌اید که برخلاف بازی‌های قبلی که تک اسمی بودند یا تنها نام ژاپنی آن‌ها نوشته شده است، این بازی دو نام دارد. دلیل این امر این است که پس از عرضه ۱۵ بازی مختلف از مجموعه Captain Tsubasa، برای اولین بار در تاریخ این سری بازی‌ها، به‌واسطه عرضه رسمی بازی Captain Tsubasa: Gekito no Kiseki با نام انگلیسی Captain Tsubasa: New Kick Off، بازیکنان اروپایی قادر به تجربه یکی از بازی‌های مجموعه مذکور با زبان غیر ژاپنی (اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی) بودند. گیم‌پلی این بازی دنباله‌روی بازی‌های اخیر مجموعه کاپیتان سوباسا است. بازیکنان می‌توانند با کلیدهای جهتی در زمین جا‌به جا شوند و در مسیر مورد نظر حرکت کنند. در هنگام مواجه با اعضای تیم حریف روند بازی متوقف می‌شود و با باز شدن یک منو، می‌توانید عمل مورد نظر اعم از پاس، شوت یا دریبل و در برخی موارد شرایط انجام آن (براساس بازیکنان و توانایی‌های خاص او) را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه مورد نظر انیمیشنی متناسب با آن به نمایش در می‌آید که باعث می‌شود حرکت‌های خاص بازیکنان مشهور تماشایی باشند. سازندگان بازی Captain Tsubasa: Gekito no Kiseki برای بخش داستانی آن به سراغ نیمه دوم داستان اصلی کاپیتان سوباسا رفته‌اند و سال پایان دبیرستان تا فینال تورنمنت اروپایی را به تصویر می‌کشد. این داستان برای طرفداران سری کاپیتان سوباسا بیش از اندازه آشنا و تکراری است و بارها در بازی‌های مختلفی به نمایش گذاشته شده است. در مسابقات مختلف رخدادها و ایستر اگ‌های متعددی وجود دارد که از انیمه برداشته شده‌اند و به واسطه آن‌ها می‌توانید مواردی از جمله حرکت‌ها و ایتم‌هایی مانند کفش روی بازیکنان قابل استفاده هستند و تیم‌های اضافه به دست آورید. جلوه‌های بصری بازی Captain Tsubasa: New Kick Off برای کنسول نینتندو DS قابل قبول است، با این حال استفاده از تصاویر ثابت برگرفته از انیمه و انیمیشن‌های کم‌تعداد که خیلی زود تکراری می‌شوند، باعث شده‌اند که تجربه بصری این بازی چندان لذت‌بخش نباشد.

بازی Captain Tsubasa: Tsukurou Dream Team

Captain Tsubasa: Tsukurou Dream Team

پلتفرم: Niconico App و Yahoo! Mobage

سال انتشار: ۲۰۱۱

بازی Captain Tsubasa: Tsukurou Dream Team به عنوان یک بازی تحت وب توسط کمپانی Klab ساخته و منتشر شد. این بازی در سال ۲۰۱۱ روی وب‌سایت به اشتراک‌گذاری ویدیو Niconico منتشر شد و مدتی بعد در دسترس کاربران Yahoo! Mobage قرار گرفت. گیم‌پلی این بازی از همان سبک کلاسیک مجموعه بازی‌های کاپیتان سوباسا بهره می‌برد؛ به این صورت که تنها بازیکن صاحب توپ را مشاهده می‌کنید و بدون اینکه قادر به حرکت آزادانه در زمین باشید، لازم است عمل مورد‌نظر را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید. در بازی مذکور می‌توانید با جمع‌آوری کارت‌های مختلف تیم خود را بسازید و در بخش‌های مختلف مسابقات را انجام دهید. حالت داستانی یکی از این بخش‌ها است که داستان مانگای کاپیتان سوباسا را روایت می‌کند. در کنار این بخش می‌توانید با دوستان خود بازی دوستانه انجام دهید، با پیروزی در برابر هوش مصنوعی رتبه خود را در لیگ بالا ببرید و با تیم‌هایی در حالت داستانی شکست داده‌اید دوباره بازی کنید. به عنوان یک بازی تحت وب، در بخش جلوه‌های بصری نمیتوان انتظار چندانی از بازی Captain Tsubasa: Tsukurou Dream Team داشت و این بخش بازی به تعداد بسیار کم انیمیشن بی‌کیفیت خلاصه می‌شود.

بازی Captain Tsubasa: Tatakae Dream Team

Captain Tsubasa: Tatakae Dream Team

پلتفرم: موبایل

سال انتشار: ۲۰۱۷

سری کاپیتان سوباسا در مجموع دارای پنج بازی موبایل که عبارتند از: Captain Tsubasa: Nankatsu vs Toho، Captain Tsubasa Mini-game، Captain Tsubasa: Golden-23 - Asia Gekito Hen ،Captain Tsubasa: Tsukuro Dream Team و Captain Tsubasa: Tatakae Dream Team. از بین این بازی‌ها شاخص‌ترین آن‌ها بازی Captain Tsubasa: Tatakae Dream Team است که در سال گذشته توسط کمپانی KLab Games روی دستگاه‌های موبایل مبتنی بر اندروید و iOS منتشر شد. این بازی که با نام بازی Captain Tsubasa: Dream Team نیز شناخته می‌شود، با فاصله حدودا ۶ ماهه نسبت به انتشار در ژاپن با ویژگی‌هایی همچون زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در دیگر کشورهای جهان نیز عرضه شد. این بازی دارای حالت‌های مختلفی از جمله حالت داستانی و حالت انلاین است. همانطور که از نام حالت اول مشخص است، بازیکنان می‌توانند مسابقات مختلفی که از داستان انیمه کاپیتان سوباسا و مانگای آن برداشته شده است، تجربه کنند. حالت لیگ سومین حالت بازی مذکور است که می‌توانید با تیم‌های دیگر بازیکنان که هوش مصنوعی کنترل آن‌ها را بر‌عهده دارد، وارد رقابت می‌شوید. گیم‌پلی بازی در عین حفظ المان‌های اصلی و مشهور سری بازی‌های کاپیتان سوباسا مانند انتخاب از بین گزینه‌ها، تغییراتی را در این بخش لحاظ کرده است و آن را با دستگاه‌های موبایل وفق داده است. انتخاب از بین کنترل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک، حرکت بازیکنان از طریق کشیدن انگشت روی صفحه و پاس دادن از طریق لمس فضا یا بازیکن مورد‌نظر مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها از بین تغییرات گیم‌پلی و کنترل‌‌های بازی Captain Tsubasa: Dream Team اشاره کرد. از جذابیت‌های این بازی برای طرفداران و علاقه‌مندان مجموعه کاپیتان سوباسا، میان‌پرده‌ها و کات‌سین‌هایی با شکل و ظاهر انیمه‌ای است که قرار گرفتن آن‌ها در کنار حرکت‌های خاص شخصیت‌های مشهور سری مذکور باعث شده است که بیش از پیش هیجان‌انگیز باشند. بازی Captain Tsubasa: Dream Team به‌واسطه حالت داستانی، مکانیک‌های درگیر‌کننده و گرافیک جذاب مورد تحسین قرار گرفته است و نقاط ضعف آن شامل مواردی از جمله حجم بالای خریدهای درون برنامه‌ای، لودینگ طولانی و تکراری شدن بازی‌ها بعد از چندین ساعت تجربه است.

بازی Jump Ultimate Stars

علاوه بر بازی‌های اقتباسی و فوتبالی از مجموعه کاپیتان سوباسا، شخصیت‌های این سری در دو بازی غیر فوتبالی و خارج از فضا و حال و هوای آن نیز حضور داشته‌اند. شخصیت سوباسا اوزارا در حالی در بازی فامیکام Jump: Hero Retsuden که توسط کمپانی باندای در سبک نقش آفرینی ساخته شده است و در سال ۱۹۸۸ در دسترس کاربران پلتفرم فامیکام قرار گرفته است، حضور دارد که در کنار او ۱۵ قهرمان از مجموعه‌های مشهور Shōnen Jump مانند Dragon Ball، Kinnikuman، Fist of the North Star و City Hunter نیز حاضر هستند. بازی Jump Ultimate Stars دومین تجربه شخصیت‌های کاپیتان سوباسا در بازی غیر‌‌مرتبط با فوتبال است. این بازی فایتینگ که در سال ۲۰۰۶ روی کنسول نینتندو DS منتشر شد، دارای ۳۰۵ شخصیت از ۴۱ مانگای شونن مانند Bleach، Death Note، Dragon Ball ،One Piece، Naruto و Gin Tama است. در این بازی شخصیت‌های سوباسا اوزارا، گنزو واکابایاشی، کوجیرو هیوگا و روبرتو هونگو حضور دارند و به شکل‌های مخلتف به بازیکنان یاری می‌رسانند.

در پایان می‌توانید ویدیویی از روند تکامل بازی‌های مجموعه Captain Tsubasa را مشاهده کنید:

دانلود از آپارات


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده