نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۹

تهیه‌کننده دو فیلم ابتدایی جنگ ستارگان درگذشت

گری کورتز، تهیه‌کنندهٔ دو فیلم ابتدایی مجموعهٔ Star Wars (جنگ ستارگان)، در سن ۷۸ سالگی در گذشت.

گری کورتز، تهیه‌کنندهٔ معروف و قدیمی سینمای هالیوود که در ساخت و شکل‌گیری مجموعهٔ Star Wars (جنگ ستارگان) نقش به‌سزایی داشت، در سن ۷۸ سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت.

گری کورتز تهیه‌کنندگی اولین فیلم مجموعه جنگ ستارگان با عنوان Star Wars: Episode IV - A New Hope (جنگ ستارگان: قسمت چهارم - امیدی تازه) را که در سال ۱۹۷۷ ساخته و اکران شد، بر عهده داشت. وی در واقع از همان ابتدای کار که پروژه جنگ ستارگان همچون غنچه‌ای بود، در کنار جرج لوکاس حضور داشت و کمک فراوانی به لوکاس برای رشد این مجموعه داشت تا جایی که امروز دیگر هر کسی با فیلم‌های این مجموعهٔ علمی تخیلی آشناست و جنگ ستارگان تبدیل به برندی در تاریخ سینما شده است. فیلم ابتدایی این مجموعه در زمان خود تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد و با بودجهٔ ۱۱ میلیون دلاری، فروشی ۷۷۵ میلیون دلاری در گیشه داشت و همان فروش فوق‌العاده سبب ادامهٔ این مجموعه شد و بعد از اکران آن فیلم، استودیوهای هالیوودی یک به یک دنباله‌روی راهی شدند که جرج لوکاس از اولین کسانی بود که در آن قدم گذاشته بود، یعنی تولید و ساخت آثار بلاک‌باستری. گری کورتز در ساخت فیلم دوم این مجموعه با عنوان The Empire Strikes Back (امپراتوری ضربه متقابل می‌زند) نیز همکاری داشت و هم به‌عنوان تهیه‌کننده و هم دستیار کارگردان در پروژه حضور داشت. کارگردانی فیلم دوم را اروین کرشنر در غیاب جرج لوکاس بر عهده داشت؛ جرج لوکاس در آن دوران درگیر ساخت ساختمان لوکاس فیلم (Lucasfilm) و ساختمان اسکای‌واکر رنچ در مرین کانتی ایالت کالیفرنیا بود. گری کورتز و جرج لوکاس در آن دوران بر سر بودجهٔ سر به فلک‌کشیدهٔ فیلم با هم به مشکل خوردند و لوکاس در انتها مجبور شد کسری بودجه خود را از طریق پخش‌کنندهٔ فیلم، یعنی کمپانی فاکس قرن بیستم جبران کند.

Kurtz

مشکلات بین گری کورتز و جرج لوکاس روز به روز بر سر مسائل مختلف بیشتر شد و یکی از این تفاوت در دیدگاه‌ها، مربوط به تِم کلی فیلم Return of the Jedi (بازگشت جدای) بود که گری کورتز برخلاف جرج لوکاس که در ذهنش فیلم شاد و فاتحانه را تجسم می‌کرد، فیلمی جدی و با پایانی تلخ را پیشنهاد داده بود. گری کورتز در رابطه با این موضوع چنین گفته بود:

ما یک طرح کلی برای ساخت فیلم Return of the Jedi داشتیم، اما لوکاس همه‌چیز را تغییر داد؛ بجای داستانی تلخ، گاه شیرین و البته اندوهناک، او می‌خواست فیلم پایانی بسیار شاد داشته باشد و در انتها همه خوشحال باشند.

گویا داستان ابتدایی از این قرار بود که هان سولو در صحنهٔ ابتدایی فیلم بهبود می‌یابد، سپس در میانه‌های داستان کشته می‌شود که در آن زمان ربطی به تهدید «ستارهٔ مرگ» نداشت. در پایان هم قرار بود اتحاد نیروهای شورشیان در وضعی بد و شکست‌خورده به تصویر کشیده شود و شاهزاده لیا نیز نقش جدیدش به‌عنوان ملکه را پذیرفته و با آن کنار بیاید و لوک اسکای‌واکر نیز طبق گفتهٔ گری کورتز همچون کلینت ایستوود در فیلم های وسترن، تک و تنها به راهش ادامه بدهد.

همان طور که خود بهتر می‌دانید این اتفاقات نیافتاد و در نهایت هاوارد کازانجیان جای گری کورتز را در بخش تهیه‌کنندگی فیلم Return of the Jedi گرفت و ریک مک‌کالوم نیز در سه‌گانهٔ پیش‌درآمد سه فیلم ابتدایی، تهیه‌کننده بود و در حال حاضر هم کاتلین کندی از کمپانی دیزنی روی مجموعه فیلم‌های جدید جنگ ستارگان نظارت دارد.

از همان ابتدای کار که پروژهٔ جنگ ستارگان همچون غنچه‌ای بود، گری کورتز در کنار جرج لوکاس حضور داشت و کمک فراوانی به لوکاس برای رشد این مجموعه کرد

گری کورتز و جرج لوکاس پیش از مجموعهٔ جنگ ستارگان همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند و فیلم American Graffiti (دیوارنویسی آمریکایی) را ساختند. جالب است بدانید علاوه بر گری کورتز، فرانسیس فورد کاپولا معروف نیز دیگر تهیه‌کنندهٔ فیلم American Graffiti بود؛ از این فیلم به‌عنوان انقلابی در فیلم‌هایی که موزیک نقش مهمی در داستان دارد، یاد می‌شود. نام بازیگران معروفی چون ریچارد درایفس، ران هاوارد و هریسون فورد با بازی در این فیلم بر سر زبان‌ها افتاد. گری کورتز پیش از این فیلم، تهیه‌کنندگی فیلم کالت Two-Lane Blacktop (جادهٔ آسفالت دوطرفه) را در سال ۱۹۷۱ بر عهده داشت که کارگردانی آن فیلم با مونتی هلمن بود و جیمز تیلور، خوانندهٔ معروف راک و کانتری، نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

پروژهٔ بعد از مجموعهٔ جنگ ستارگان گری کورتز، فیلمی علمی-تخیلی، فانتزی و عروسکی بود The Dark Crystal (کریستال سیاه)، محصول سال ۱۹۸۲ بود و در واقع وی نشان داد همچنان علاقمند به فضاهایی همچون دنیای جنگ ستارگان بوده است و در این ژانر تهیه‌کنندگی می‌کرد. گفته می‌شود سرویس استریم نتفلیکس تصمیم دارد مجموعهٔ تلویزیونی از روی فیلم The Dark Crystal بسازد. گری کورتز همچنین تهیه‌کنندگی نسخه‌ای متفاوت از داستان جادوگر شهر اُز، نوشتهٔ ال. فرانک باوم را با عنوان Return to Oz (بازگشت اُز) در کارنامه دارد. این فیلم داستانی تاریک‌تر نسبت به داستان ال. فرانک باوم داشت و در سال ۱۹۸۵ به کارگردانی والتر مرچ ساخته شد.

یکی از فیلم‌های درخشان کارنامهٔ گری کورتز، تهیه‌کنندگی فیلم Slipstream (جریان پسرو) بود که کارگردانی این فیلم علمی تخیلی و پساآخرالزمانی را استیون لیسبرگر بر عهده داشت. جالب است بدانید که ستارهٔ مجموعهٔ جنگ ستارگان، مارک همیل، نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کرد. گری کورتز برای تأمین بودجهٔ فیلم Slipstream با مشکل مواجه شد و در نهایت نیز نتوانست این فیلم را در خاک ایالات متحده آمریکا اکران کند.


منبع Comingsoon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده