نویسنده: رضا علمی
// یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۹

پیتر دونات در سن ۹۰ سالگی درگذشت

پیتر دونات، بازیگر مجموعهٔ The X-Files (پرونده‌های ایکس) و یکی از هنرپیشه‌های قدیمی سینمای هالیوود در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

پیتر دونات، هنرپیشهٔ آمریکایی قدیمی سینمای هالیوود که بسیاری وی را با نقش‌آفرینی در مجموعهٔ محبوب علمی تخیلی The X-Files (پرونده‌های ایکس) و ایفای نقش پدر کارآگاه فاکس مالدر به خاطر دارند، در سن ۹۰ سالگی در ناحیهٔ پوینت رِیِس ایالت کالیفرنیا، درگذشت. همسر وی در رابطه با علت فوت پیتر دونات به نیویورک تایمز گفت که همسرش از مشکلات مرتبط با دیابت رنج می‌برده است.  

با وجود اینکه بسیاری با پیتر دونات در مجموعهٔ تلویزیونی The X-Files آشنا شدند، اما وی یکی از بازیگران قدیمی سینما و تئاتر بوده و از معروف‌ترین نمایش‌هایی که این بازیگر در آن حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به نمایش Cyrano de Bergerac، نمایش Prospero، نمایش Shylock و نمایش King Lear and Hadrian VII اشاره کرد.

پیتر دونات همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی معروف دیگری چون The F.B.I (اف. بی. آی)، Hawaii Five-O (هاوایی فایو اُ)، Mannix (منیکس)، McMillan & Wife (مک‌میلان و همسر)، Hill Street Blues (هیل استریت بلوز) و Murder, She Wrote (او نوشت قتل) حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته است.

نکتهٔ جالب در مورد پیتر دونات این است که فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان ایتالیایی معروف سینمای هالیوود، وی را برای ایفای نقش شخصیت تام هیگن که وکیل خانوادهٔ کورلئونه در فیلم The Godfather Part II (پدرخوانده:‌ قسمت دوم) بود، انتخاب کرده بود که البته این انتخاب بنا به دلایلی در لحظهٔ آخر لغو شد و نقش شخصیت تام هیگن به رابرت دووال نام‌آشنا رسید. اما پیتر دونات نیز سرانجام فرصت همکاری با فرانسیس فورد کاپولا را به دست آورد و در فیلم Tucker: The Man and His Dream (تاکر: مردی در رؤیاهای خود)، محصول سال ۱۹۸۸، نقش شخصیت اوتو کرنر را ایفا کرد.

پیتر دونات اصلیتی کانادایی داشت و از طریق عموی خود، رابرت دونات، با تئاتر آشنا شد. وی در نمایش عموی خود با عنوان Goodbye, Mr. Chips برای اولین مرتبه روی صحنه به ایفای نقش پرداخت و بعد از آن در مجموعه‌های تلویزیونی مختلفی نقش‌آفرینی کرد. اولین حضور وی در تئاتر برادوی نیز مربوط به نمایش The First Gentleman در سال ۱۹۵۷ می‌شود.

همسر پیتر دونات هنوز در قید حیات است و از زندگی مشترک این دو نفر، سه پسر با نام‌های کالب، کریستوفر و لوکاس، دو دختر خوانده با نام‌های باربارا پارک شاپیرو و مارینا پارک شاپیرو و همچنین یک پسرخوانده با نام مالکولم پارک به جای مانده است. وی همچنین صاحب ۱۱ نوه است و برادر پیتر نیز با نام ریچارد در قید حیات و بازیگر است.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده