نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۵

واکنش منتقدان به فیلم The Nun - راهبه

فیلم ترسناک و اسرارآمیز راهبه (The Nun) بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره اکران شد، اما این اثر نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت عمل کند و امتیازات مثبت زیادی از منتقدان بگیرد.

فیلم The Nun یا در زبان فارسی «راهبه»، یکی از جدیدترین آثار اسرارآمیز، هیجان‌انگیز و ترسناک کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست کورین هاردی، کارگردان فیلم ترسناک The Hallow و انیمیشن کوتاه Butterfly (پروانه)، کارگردانی شده است. در فیلم راهبه، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون دمیان بیچیر در نقش پدر برک، تیسا فارمیگا در نقش خواهر آیرین، شارلوت هوپ در نقش خواهر ویکتوریا، جوناس بلوکت در نقش ماریس تریایول ملقب به «فرنچی»، اینگرید بیسو در نقش خواهر اووانا، مارک استگر در نقش دوک، ساندرا تلس در نقش خواهر راث، منیولا سیوکر در نقش خواهر کریستین، آنی ساوا در نقش خواهر جسیکا، جرد مورگان در نقش مارکوئس، آگوست ماتورو در نقش دنیل، کلودیو چارلز اشنایدر در نقش شیطان، مایکل اسمایلی در نقش بیشاپ پاسکوالی، بانی ارونز در نقش والاک/راهبه و جانی کوین در نقش گرگورو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم راهبه در تاریخ ۴ سپتامبر سال جاری میلادی (۱۳ شهریور ۱۳۹۷) در تئاتر چینی تی‌سی‌ال یا تئاتر چینی گرامن که در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود قرار دارد، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۶ را از بین ۳۱ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم The Nun برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۶ شهریور ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. فیلم راهبه، جدیدترین و پنجمین قسمت از سری فیلم The Conjuring (احضار) به حساب می‌آید. چهار قسمت اول مجموعه Conjuring شامل فیلم The Conjuring، فیلم The Conjuring 2 (احضار روح ۲)، فیلم Annabelle (آنابل) و فیلم Annabelle: Creation (آنابل: خلقت) می‌شوند. سری فیلم احضار، تا به امروز بیش از ۱.۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده است و همین موضوع باعث شده که این مجموعه‌ی ترسناک، از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سری‌های ترسناک چند سال اخیر هالیوود به حساب بیاید.

از آنجا که مدتی است که فیلم The Nun در ایالات متحده به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم راهبه از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Warner Bros منتشر شده بخوانید:

داستان فیلم به زمانی برمی‌گردد که یک راهبه جوان، جان خود را در کلیسای متروکه‌ای در کشور رومانی می‌گیرد و یک کشیش با گذشته‌ای خالی و نسبتا ترسناک، به همراه یک راهبه تازه‌کار که نزدیک به اتمام دوره آموزشی است، از جانب شهر واتیکان مسئول تحقیق روی این کلیسا و اتفاقات رخ داده در آن می‌شوند. آن‌ها در حین بررسی پرونده، به راز نامقدس و شومی برخورد می‌کنند که نه‌تنها زندگی، بلکه ایمان و همچنین روح خود را به خطر می‌اندازند. زمانی که آن‌ها در کلیسا مشغول تحقیق هستند، با نیرویی شیطانی روبه‌رو می‌شوند که در قالب راهبی وحشتناک ظاهر می‌شود و باید با آن مقابله کنند. بعد از این اتفاق، کلیسا به یک میدان مبارزه بدل خواهد شد که زنده‌ها برای زنده ماندن با نیروهای شیطانی در آن می‌جنگند.

The Nun

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Nun بیندازیم:

جیک کویل | آسوشیتد پرس

۷۵ از ۱۰۰

 چیزی که فیلم راهبه را از دیگر آثار سینمایی متمایز می‌کند، سایه‌های نرم و همچنین مجلل آن است. این فیلم توسط یک کارگردان بریتانیایی به نام کورین هاردی، کارگردان فیلم The Hallows ساخته شده و فیلمبرداری آن هم توسط ماکسیم الکساندر، فیلمبردار فیلم Annabelle: Creation انجام شده است. این اثر ترسناک، تا حد زیادی خودش را در تاریکی و سیاهی غرق کرده است؛ به طوری که کم کم در حال تبدیل شدن به یک کابوس است. شما برخی اوقات در حین تماشای فیلم، تقریبا حس این را که دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است، از دست می‌دهید.

کیتی والش | شیکاگو تریبون

۶۳ از ۱۰۰

شاید از لحاظ سطحی بتوان گفت که این بدشگون، دارای بافتی غنی و به‌شدت جذاب است، اما از لحاظ داستانی و هوشمندی، سطح و عمق بسیار کمی دارد.

کیم نیومن | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

راهبه‌ی واقعی فیلم که نقشش توسط تیسا فارمیگا ایفا می‌شود، قهرمان است و وزن قابل توجهی از کلِ فیلم روی دوش او قرار دارد.

نورمن گیدنی | Film Threat

۶۰ از ۱۰۰

بهتر است این نکته ذکر شود که فیلم The Nun به کارگردانی کورین هاردی، عالی به نظر می‌رسد. از یک دیدگاه بصری و دیداری، این اثر موفق است. هاردی به طرز خوب و موثری از قاب بندی، رنگ و نور استفاده کرده و فیلم را با آنها صیقل داده است.

ویلیام بیبیانی | رپ

۵۵ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم راهبه یک اثر سرگرم‌کننده و شبح‌وار به حساب می‌آید، اما در کل، این اثر، یک قسمت نسبتا احمقانه و مسخره در کل دنیای سری فیلم احضار است.

The-Nun

بیلگ ابیری | رولینگ استون

۵۰ از ۱۰۰

یک اثر واقعا ترسناک، نیاز به این دارد که پیش‌بینی‌هایی در آن صورت بگیرد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد، اما زمانی که همه چیز یک مرتبه سمت تو پرتاب می‌شود، دیگر چیزی وجود ندارد که تو درباره آن پیش‌بینی انجام دهی و انتظار چیزی را داشته باشی. در این صورت، آن ترس دیگر از بین رفته است. فریاد و جیغ‌های ما هم دیگر چیزی جز آه‌های خسته‌کننده نبود.

جاستین چانگ | لس آنجلس تایمز

۴۰ از ۱۰۰

علی رغم فضای خشن و سرد و همچنین دو بازیگر معتبر و جذابی که در این فیلم حضور دارند، می‌توان گفت که ریتم آن کمی ماشینی و مکانیکی است و از طرف دیگر ترس‌های آن غیرقابل باور و مسخره است.

اندره هرفورد | فیلم ژورنال اینترنشنال

۳۸ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم راهبه تنها به جلوه‌های خاص گریمی اکتفا کرده تا آنها یک چهره‌ی ترسناک را روی صورت خواهرهایی بگذارند که ظاهرا قرار است ترسناک باشند و با همین چهره مخاطب را بترسانند.

اولیور جونز | ابزرور

۲۵ از ۱۰۰

فیلم راهبه از نظر اتمسفر بسیار غنی است، اما متاسفانه ایده‌های خوب و جدیدی درباره‌ی اینکه چگونه باید یک تماشاگر را ترساند، در آن وجود ندارد. فیلم راهبه درست همانند این است که شما درون یک کلوب گیر کرده باشید؛ کلوبی که دکوراسیون و فضای بسیار خوبی دارد، اما یک موسیقی تکراری بارها و بارها در آن پخش می‌شود.

لازم به ذکر است که فیلم The Nun توانسته رتبه پنجاه و چهارم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Nun نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود. به‌هرحال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

The Nun Movie Review Roundup


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده