نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

بیوگرافی رامبد جوان

در این مطلب از سری مطالب بیوگرافی، به‌سراغ رامبد جوان، مجری، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون رفته‌ایم.

رامبد جوان تبریزی متولد یکم دی ماه سال ۱۳۵۰ در محله شهرآرای شهر تهران است. رامبد جوان در خانواده‌ای چهارنفره رشد کرد. او حدود چند سال پیش با نگار جواهریان ازدواج کرد. وی برای اولین بار فیلم‌های کینگ کونگ و تارزان را در سینما دید. او در مصاحبه با فریدون جیرانی از بروس لی و جری لوییس به‌عنوان هنرمندان موردعلاقه خود در دوران کودکی یاد کرد. رامبد جوان در این مصاحبه از فیلم هشت و نیم ساخته فدریکو فلینی به عنوان اولین فیلم مهم زندگی‌اش یاد کرد. او همچنین تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته‌ی تئاتر آغاز کرده بود که البته آن را به دلایلی نیمه تمام رها کرد. رامبد جوان فعالیت هنری خود را با نمایش‌های تئاتر آغاز کرد. یکی از اولین تئاترهای زندگی رامبد جوان نمایشی به‌نام بازی، شادی، نمایش بود. سپس به‌سراغ تلویزیون رفت و بعد از آن به سینما رسید. اولین حضور رامبد جوان در تلویزیون به‌سال ۱۳۷۲ و همکاری در یک کار کودک با ایرج طهماسب و حمید جبلی بازمی‌گردد. رامبد جوان در سال ۱۳۷۴ در چهار مجموعه تلویزیونی نوروز ۷۴ ساخته محمد صالح علا، همسران ساخته بیژن بیرنگ و مسعود رسام، فروشگاه ساخته احمد بهبهانی و نوعی دیگر ساخته بهروز بقایی حاضر شد. نقطه‌ی شهرت رامبد جوان اما به سال ۱۳۷۵ باز می‌گردد، جایی که او برای بازی در سریال خانه سبز، برای دومین‌بار جلوی دوربین بیژن بیرنگ و مسعود رسام قرار گرفت. رامبد جوان در این سریال در نقش فرید صباحی حاضر شد. او در این سریال با بازیگرانی مانند زنده‌یاد خسرو شکیبایی، مهرانه مهین ترابی و داریوش اسد زاده همبازی شد. خانه سبز در زمان پخش به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون بدل شده بود. خود رامبد جوان در مصاحبه با فریدون جیرانی بیان کرده است آشنایی با بیژن بیرنگ و مسعود رسام یکی از نقطه عطف‌های زندگی‌اش است؛ چرا که موارد بسیار زیادی از آن‌ها یاد گرفته است. یک سال بعد در سال ۱۳۷۶، در فصل دوم سریال خانه سبز به‌نام سرزمین سبز که برای مدتی از شبکه دو پخش شد، حضور داشت. این سریال با حضور رضا عطاران درباره فرید صباحی (رامبد جوان) و رضا صباحی (خسرو شکیبایی) است که همسرانشان را از دست داده‌اند و به جای‌جای ایران سر می‌زنند. جوان درسال ۱۳۷۶ وظیفه نویسندگی در همین حوالی را برعهده داشت. رامبد جوان در همان سال ۱۳۷۶ فیلمنامه اولیه مجموعه «تولدی دیگر» ساخته داریوش فرهنگ را نوشت.

رامبد جوان

نقطه آغاز دوران بازیگری حرفه‌ای رامبد جوان، حضور او در سریال خانه سبز محسوب می‌شود

این سال ۱۳۷۷ بود که رامبد جوان اولین برنامه تلویزیونی‌اش را ضبط کرد. او در اولین پروژه خود مجموعه آیتمی جمعه بازار را جلوی دوربین برد. پس از جمعه بازار او در همان سال به‌عنوان بازیگر مهمان در مجموعه تلویزیونی هتل ساخته مرضیه رومند حاضر شد. پس از آن نوبت به بازی در مجموعه تلویزیونی کت جادویی به کارگردانی محمدحسین لطیفی رسید. رامبد جوان در همان سال در سریال مذهبی-تاریخی ولایت عشق به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده هم حاضر شد. سال ۱۳۸۰ اما سال متفاوتی برای رامبد جوان بود. او در این سال دومین مجموعه تلویزیونی‌اش را جلوی دوربین برد. مجموعه گمگشته نام دومین ساخته تلویزیونی رامبد جوان است. این سریال با بازی آتیلا پسیانی، فرامرز صدیقی، آتنه فقیه‌نصیری، پژمان بازغی، حدیث فولادوند و صالح میرزا آقایی ساخته و در ماه رمضان سال ۱۳۸۰ از شبکه سوم پخش شد. رامبد جوان از سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ مشغول تولید سریال پانزده قسمتی باغ بلور بود. این سریال البته هرگز پخش نشد. او در سال ۱۳۸۲ تله فیلم آسفالت را جلوی دوربین برد و خود به‌عنوان بازیگر هم در آن حضور داشت. جوان در سال ۱۳۸۷ نیز سریال نشانی را برای پخش در عید نوروز ۱۳۸۷ جلوی دوربین برد.

در سال ۱۳۸۸ بود که رامبد جوان سریال مسافران را ساخت. سریالی درباره چند آدم فضایی که برای انجام تحقیقات به زمین آمده بودند. مسافران با حضور حمید لولایی، حسن معجونی، نصرالله رادش، سحر دولتشاهی، شقایق دهقان و خود رامبد جوان به یکی از سریال‌های پرطرفدار آن روزها تبدیل شد. سریال مسافران به تهیه کنندگی محسن چگینی در هفتاد قسمت سی و پنج تا چهل و پنج دقیقه‌ای تولید شد. او یک سال بعد او مجموعه توطئه فامیلی را با حضور امیر جعفری و آناهیتا همتی جلوی دوربین برد. رامبد جوان در سال ۱۳۹۰ در سه قسمت از سریال ساختمان پزشکان به ایفای نقش پرداخت. او در سال ۱۳۹۱ برنامه گپ را برای شبکه آی فیلم ساخت. رامبد جوان در این برنامه پای گفت و گوی هنرمندان ایرانی می‌نشست. وی در برنامه گپ با اشکان خطیبی، مهدی فخیم زاده، سیامک انصاری، مریلا زارعی، داود رشیدی، امین تارخ، پانته‌آ بهرام، امیرحسین رستمی، نسرین مقانلو، رضا عطاران، مهران مهین ترابی و مهراب قاسم‌خانی گفت و گو کرد. رامبد جوان در سال ۱۳۹۲ در دو مجموعه کلاه قرمزی و پژمان به‌عنوان بازیگر مهمان حضور پیدا کرد.

خسرو شکیبایی رامبد جوان

رامبد جوان بابرنامه خنداننده شو فرصت مناسبی برای استعدادهای عرصه کمدی فراهم کرد

بدون شک یکی از مهمترین نقاط زندگی حرفه‌ای رامبد جوان تولید برنامه خندوانه است. بنابر ادعای رامبد جوان، او از سال ۱۳۸۰ ایده‌هایی درباره ساخت این برنامه داشته است. رامبد جوان در سال ۱۳۹۳ برنامه تلویزیونی خندوانه را ساخت. هدف اصلی این برنامه تزریق لبخند به جامعه است. برنامه خندوانه از زمان آغاز در سال ۱۳۹۳ تاکنون با مسابقه‌های مختلف و بزرگی همراه بوده است. دو فصل اول این برنامه با مسابقه‌هایی مانند خنداننده برتر (مسابقه استندآپ کمدی بین ۱۶ کمدین)، مسابقه برای حضار درون استودیو و مسابقه پیامکی و قرعه کشی برای بینندگان همراه بود. فصل دوم خندوانه با کاراکتر محبوب جناب خان به محبوبیت بالایی رسید تا جایی که در هر برنامه این فصل، صد تماشاچی در برنامه حضور داشتند. فصل سوم این برنامه تغییرات زیادی نداشت و فقط مسابقه‌ای با نام لباهنگ به‌آن اضافه شده بود. فصل چهارم برنامه با مسابقه ادابازی (پانتومیم) همراه بود. در این مسابقه بازیگران محبوبی مانند مهران غفوریان و نصرالله رادش حاضر بودند. در فصل پنجم این برنامه همچنین مسابقه‌ای با نام نی نی رو برگزار شد که پس از مدتی کوتاهی اجرای این برنامه به‌خاطر ایجاد فضای رقابت میان نوزادان لغو شد.

بدون شک اما معروف‌ترین مسابقه‌ی برنامه خندوانه، مسابقه «خنداننده شو» است. مسابقه‌ای که با هدف ایجاد فرصت برای افرادی ساخته شده که فکر می‌کنند استعداد استندآپ کمدی دارند. دوره اول این مسابقه بزرگ با داوری رامبد جوان، حسن معجونی، اشکان خطیبی، شقایق دهقان و اجرای احسان کرمی برگزار شد که در نهایت میثم درویشان‌پور با رای مردم برنده شد. نکته مهم این برنامه این بود که شرکت کنندگانش پس از درخشش در خندوانه به کارهای مختلفی مانند استندآپ و بازیگری راه پیدا کردند و حتی برخی از آنان درخود برنامه خندوانه مشغول کار هستنند. مسابقه خنداننده شو ۲ نیز به داوری رامبد جوان، پانته‌آ بهرام، فرهاد آییش، اشکان خطیبی و اجرای احسان کرمی در فصل پنجم این برنامه در جریان است. رامبد جوان در برنامه خندوانه با افراد مختلفی مانند عادل فردوسی‌پور و مهران مدیری گفت و گو کرده است.

رامبد جوان

بدون شک یکی از مهمترین نقاط زندگی حرفه‌ای رامبد جوان تولید برنامه خندوانه است

حضور رامبد جوان در سینما به سال ۱۳۷۶ و بازی در فیلم پشت دیوار شب برمی‌گردد. جوان در مصاحبه با فریدون جیرانی بازی در این فیلم را یک اشتباه تلقی کرد. او در سال ۱۳۷۶ و در دومین تجربه سینمایی‌اش برای بازی در فیلم کمکم کن جلوی دوربین رسول ملاقلی‌پور قرار گرفت. رامبد جوان در سال ۱۳۷۸ برای بازی در مومیایی ۳ به کارگردانی محمدرضا هنرمند، با پرویز پرستویی همبازی شد. جوان درسال ۱۳۸۰ اینبار در فیلم سینمایی سیندرلا به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام حضور داشت. او در فیلم سیندرلا با پوپک گلدره، فرهاد آئیش، رضا عطاران و شقایق فراهانی همبازی بود. رامبد جوان در سال ۱۳۸۳ برای اولین‌بار روی صندلی کارگردانی سینما نشست. او در اولین تجربه کارگردانی‌اش در سینما فیلم اسپاگتی در هشت دقیقه را ساخت. این فیلم که راجع به زندگی یک وکیل است بابازی رامبد جوان، سارا خوئینی‌ها و آتیلا پسیانی ساخته شد. او پس از بازی در فیلم‌هایی مانند نسل جادویی، سوغات فرنگ و شبی در تهران، در سال ۱۳۸۷ فیلم پسر آدم، دختر حوا را ساخت. یک سال بعد اما رامبد جوان فیلم ورود آقایان ممنوع با بازی رضا عطاران و ویشکا آسایش را ساخت. ورود آقایان ممنوع توانست به دومین فیل پرفروش سال ۱۳۹۰ تبدیل شود. رامبد جوان در سال ۱۳۹۱ برای بازی در فیلم گناهکاران جلوی دوریبن فرامرز قریبیان قرار گرفت. او برای بازی در این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر مکمل نقش مرد را در سی و یکمین دوره جشنواره فجر دریافت کرد. رامبد جوان در سال ۱۳۹۵ فیلم سینمایی نگار بابازی نگار جواهریان را جلوی دوربین برد. فیلم نگار توانست پس از اکران به درآمد دو میلیارد و ششصد میلیون تومان برسد. رامبد جوان همچنین در سال ۱۳۹۷ فیلم قانون مورفی را با بازی امیر جعفری، امیر جدیدی، هادی کاظمی و سروش صحت ساخت. این فیلم تا زمان نگارش این مقاله اکران نشده است.

در زیر می‌توانید فهرست برخی از فعالیت‌های هنری و جوایز رامبد جوان را مطالعه کنید.

فیلم‌ها

ردیفسالنام فیلمکارگردان
۱۱۳۷۶پشت دیوار شبمهران تأییدی
۲۱۳۷۶کمکم کنرسول ملاقلی‌پور
۳۱۳۷۸مومیایی ۳محمدرضا هنرمند
۴۱۳۷۹سیندرلابیژن بیرنگ، مسعود رسام
۵۱۳۸۲صورتیفریدون جیرانی
۶۱۳۸۳مکسسامان مقدم
۷۱۳۸۳اسپاگتی در هشت دقیقهرامبد جوان
۸۱۳۸۵سوغات فرنگکامران قدکچیان
۹۱۳۸۵زن بدلیمهرداد میر فلاح
۱۰۱۳۸۶جعبه موسیقیفرزاد مؤتمن
۱۱۱۳۸۷شبی در تهرانبهرام کاظمی
۱۲۱۳۸۸پسر آدم، دختر حوارامبد جوان
۱۳۱۳۸۹ورود آقایان ممنوعرامبد جوان
۱۴۱۳۸۹دیو و دلبروحید نیکخواه‌آزاد
۱۵۱۳۸۹دختر شاه پریونکامران قدکچیان
۱۶۱۳۹۰آزمایشگاهحمید امجد
۱۷۱۳۹۱گناهکارانفرامرز قریبیان
۱۸۱۳۹۱نیکان و بچه غولرحمان رضایی
۱۹۱۳۹۲آذر، شهدخت، پرویز و دیگرانبهروز افخمی
۲۰۱۳۹۲آزادی مشروطحسین مهکام
۲۱۱۳۹۳پریدن از ارتفاع کمحامد رجبی
۲۲۱۳۹۵نگاررامبد جوان
۲۳۱۳۹۷قانون مورفیقانون مورفی
۲۴۱۳۹۷تهیه کنندگی فیلم زیرنظرمجید صالحی
۲۵۱۳۹۷تهیه کنندگی فیلم طلامحمد شایسته

تلویزیون

ردیفسالنام برنامهکارگردان
۱۱۳۷۳صرفه جویی آب----
۲۱۳۷۴نوروز ۷۴محمد صالح علا
۳۱۳۷۴همسرانبیژن بیرنگ، مسعود رسام
۴۱۳۷۴فروشگاهاحمد بهبهانی
۵۱۳۷۴–۱۳۷۵نوعی دیگربهروز بقایی
۶بهروز بقاییخانه سبزبیژن بیرنگ، مسعود رسام
۷۱۳۷۶در همین حوالی (نویسنده)-----
۸۱۳۷۶تولدی دیگر(نویسنده فیلم‌نامه اولیه)داریوش فرهنگ
۹۱۳۷۷جمعه بازاررامبد جوان
۱۰۱۳۷۷هتلمرضیه برومند
۱۱۱۳۷۷کت جادوییمحمدحسین لطیفی
۱۲۱۳۷۹ولایت عشقمهدی فخیم‌زاده
۱۳۱۳۸۰گمگشتهرامبد جوان
۱۴۱۳۸۲–۱۳۸۱باغ بلوررامبد جوان
۱۵۱۳۸۲تله‌فیلم «آسفالت»رامبد جوان
۱۶۱۳۸۷نشانیرامبد جوان
۱۷۱۳۸۸مسافرانرامبد جوان
۱۸۱۳۸۹توطئه فامیلیرامبد جوان
۱۹۱۳۹۰ساختمان پزشکانسروش صحت
۲۰۱۳۹۱گپرامبد جوان
۲۱۱۳۹۲کلاه‌قرمزی ۹۲ایرج طهماسب
۲۲۱۳۹۲پژمانسروش صحت
۲۳۱۳۹۳-ادامه داردخندوانهرامبد جوان

شبکه نمایش خانگی

ردیفسالنام برنامهکارگردان
۱۱۳۹۰شام ایرانیبیژن بیرنگ
مولفه ۲۱۳۹۳کوچه مرواریدسعید سالار زهی

جایزه‌ها

ردیفسالجایزهرشتهنام فیلم/برنامه/سریالنتیجه
۱۱۳۸۴بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانانبهترین کارگردانیاسپاگتی در هشت دقیقهبرنده
۲۱۳۹۱سی و یکمین جشنواره فیلم فجربهترین بازیگر مردگناهکارانبرنده
۳۱۳۹۴پانزدهمین جشن حافظبهترین برنامه تلویزیونیخندوانهبرنده
۴۱۳۹۵شانزدهمین جشن حافظبهترین مجری تلویزیونیخندوانهنامزدشده
۵۱۳۹۵سی و پنجمین جشنواره فیلم فجربهترین کارگردانینگارنامزدشده
۶۱۳۹۵سومین جوایز تلویزیونی سه ستارهبهترین مجری تلویزیونیخندوانهنامزدشده


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده