نویسنده: محمد حیدری
// چهار شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۸

مایکروسافت برنامه‌هایی برای رقابت در زمینه واقعیت مجازی داشته است

تازه‌ترین اطلاعات منتشر‌شده، حکایت از برنامه‌های بلند مدت کمپانی مایکروسافت برای ساخت سخت‌افزار و رقابت در زمینه‌ی تکنولوژی واقعیت مجازی دارند.

به‌تازگی اخباری در وب‌سایت CNET منتشر شده است که در طول آن‌ها، نویسندگان با نگاهی موشکافانه به بررسی برنامه‌های مایکروسافت برای هدست واقعیت مجازی ایکس باکس پرداخته‌اند؛ هدستی که برنامه‌ی ساخت آن تاکنون به سرانجام مشخص و امیدوار‌کننده‌ای نرسیده است. از خلاصه‌ی اطلاعات منتشر شده می‌توان دریافت که این هدست ویژگی جدید و پیشگامانه‌ای را در بر نداشته و مدل اولیه‌ی آن صرفا برای رقابت با هدست واقعیت مجازی پلی استیشن سونی (پلی استیشن VR) طراحی شده است. همچنین بر این موضوع تاکید شده است که کیفیت تصویر نسخه‌ی نهایی این هدست در حد قابل‌قبولی خواهد بود، اما مطمئنا کیفیتی در حد Oculus Rift یا HTC Vive را ارائه نخواهد داد. طبق گزارش اعلام شده، برنامه‌های مایکروسافت برای ساخت هدست واقعیت مجازی ایکس‌باکس موقتا متوقف شده است. حال پرسش اصلی اینجا است که این کمپانی به چه دلیل برنامه‌های خود برای توسعه‌ی تکنولوژی واقعیت مجازی را متوقف کرده است؟

یکی از مسئولین مایکروسافت به CNET توضیح داده است که این کمپانی در حال حاضر، برنامه دارد تا از یک قطعه‌ی بی‌نظیر با تکنولوژی پیشگامی که احتمالا بی‌سیم نیز است، رونمایی کند.

VR

این موضوع به خودی خود یک مسئله‌ی بسیار مهم محسوب می‌شود؛ چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات عمده‌ی علاقه‌مندان به هدست‌های واقعیت مجازی ابعاد این وسیله و نیاز بی‌وقفه‌ی آن به سیم است. ساخت یک هدست با حجم کمتر و قابلیت اتصال بدون نیاز به سیم، مشخصا یک پیشرفت بزرگ در این حیطه خواهد بود. همچنین برخی عقیده دارند که قدرت پردازش در پلی استیشن 4 و ایکس باکس برای واقعیت مجازی بسیار محدود است و این موضوع نیز مسئله‌ی بسیار مهمی است که بهتر است توسط سازندگان در نظر گرفته شود.

طبق گزارش CNET، مایکروسافت در سال جاری مستقیما به شرکای خود اعلام کرده است که برنامه‌های این کمپانی برای هدست واقعیت مجازی متوقف شده است. جالب است بدانید که در طی سال‌های اخیر، مایکروسافت برای ساخت این پروژه از شرکای مختلف و نامعلومی درخواست همکاری کرده است که از هیچکدام از آن‌ها جزئیات دقیقی در دسترس نیست. مدت زمان زیادی است که شایعه‌ی ساخت یک هدست واقعیت مجازی توسط شرکت Microsoft بر سر زبان‌ها است و در سال ۲۰۱۲ نیز طرحی لو رفته از ساختار یک پروژه‌ی واقعیت مجازی برای ایکس‌باکس، در میان محافل خبری دست به دست می‌شد. با اینکه مایکروسافت به تنهایی موفق به ساخت هدست واقعیت مجازی برای ایکس‌باکس نشده است، اما برای دستگاه اصلی این کمپانی و همگام‌سازی کنترلرهای این پلتفرم با غول واقعیت مجازی Oculus همکاری‌های دوجانبه‌ای صورت گرفته است؛ هرچند مایکروسافت در حال پیشرفت دادن تکنولوژی واقعیت افزوده‌ی خود در ساخت هدست هولولنز نیز هست.

AR

مایکروسافت در نمایشگاه E3 2015 از هدست‌های Halo HoloLens خود رونمایی کرد؛ تکنولوژی‌ای که در زمان معرفی بسیار بی‌نظیر و رویایی به نظر می‌رسید. همزمان با معرفی پروژه Scorpio توسط کمپانی مایکروسافت، صحبت‌هایی در مورد پشتیبانی این دستگاه از تکنولوژی واقعیت مجازی نیز انجام شد، اما در سال ۲۰۱۷ مایکروسافت اعلام کرد که برنامه‌های این شرکت در خصوص واقعیت مجازی بیشتر روی پلتفرم کامپیوتر تمرکز خواهد داشت.

E3 2018

در نهایت مایکروسافت در رویداد E3 2018 اعلام کرد در حال کار روی کنسول ایکس‌باکس جدیدی است که دنباله‌روی ایکس باکس وان خواهد بود. حال تصور میزان قدرت این سیستم تازه و پشتیبانی آن از قابلیت واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده (VR/AR)، هر مخاطبی را هیجان‌زده می‌کند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار و اطلاعات در این زمینه، با ما در تیم خبری زومجی همراه باشید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده