نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰

بروزرسانی Ray Tracing برای بنچمارک 3DMark ماه آینده عرضه خواهد شد

جزئیاتِ بروزرسانیِ Ray tracing برای بنچمارکِ گرافیکی 3DMark اعلام شد.

هفته‌ی گذشته انویدیا اولین نسلِ جدیدِ کارت‌های گرافیکی را بعد از گذشتِ بیش از دو سال از نسلِ قبلی معرفی کرد. سری جدید GeForce RTX 20 از انویدیا طبق معرفیِ ارائه شده در نمایشگاه گیمزکام 2018، جهشِ بزرگی را بر اساسِ معیارِ RTX-OPS ارائه کرده‌اند. به همین علت بیشترِ این معرفی روی هسته‌های جدید RT برای Ray tracing و هسته‌های Tensor برای هوش مصنوعی تمرکز داشت و کمتر به واحدهای SM که هنوز برای نسلِ فعلی و قدیمیِ بازی‌های سه بعدی پی‌سی اهمیتِ زیادی دارند پرداخته شد.

RTX 2080 Turing vs Pascal

بعد از دیده شدنِ نرخ فریم‌های سوال برانگیزی که در یک بازیِ مجهز شده با RTX در حال اجرا روی یک کارتِ GeForce RTX 2080 Ti بود (روی دقت 1080p و نمایشگرِ G-Sync و قابلیتِ فعال شده‌ی Ray tracing)، پی‌سی گیمرها نگرانِ این شدند که انویدیا این دو سالِ گذشته را با پیاده‌سازیِ قابلیتِ اسمی تلف کرده باشد که آنچنان هم کاربردی نباشد.

خوشبختانه تیمِ سبز این نگرانی‌ها را مستقیما با اجازه‌ی به اشتراک‌گذاری چارتی پاسخ داد که GeForce RTX 2080 با تراشه‌ی گرافیکی Turing را با هم‌رده‌ی نسلِ قبلیش از پاسکال یعنی GeForce GTX 1080 مقایسه می‌کند. در آزمایش‌های داخلی انویدیا و بازی‌هایی که به دقت انتخاب کرده است، نشان داده می‌شود که از هسته‌های Shader سُنتی (همان واحدهای SM) غفلت نشده و آنها قادر هستند تجربه‌ی بازی‌های مدرنِ درجه‌ی یک را در دقتِ 4K و تا ۵۰ درصد سرعتِ بیشتر عرضه کنند. به علاوه اگر کاربران قابلیتِ TAA را در ازای استفاده از DLSS خاموش کنند، برخی از این بازی‌ها تا دو برابر سریع‌تر اجرا خواهند شد.

GeForce RTX

به هر حال افکت‌های RTX را در آثار متعددی با پشتیبانی از RTX انویدیا دیده‌ایم و جالب توجه خواهد بود که یک ابزارِ بنچمارکِ ثالث را که قابلیتِ رهگیری پرتوی دایرکت ایکس (DirectX Ray tracing) یا به اختصار DXR را هم آزمایش می‌کند ببینیم. DXR قابلیت جدیدی در دایرکت ایکس 12 است که می‌تواند به استانداردی برای پی‌سی و کنسول‌های Xbox مبدل شود.

دانلود از آپارات | دانلود از یوتیوب

در این ویدیو بنچمارکِ شبیه به آزمونِ Time Spy از ابزارِ معروف 3DMark ساخته‌ی UL (نام تجاریِ جدیدِ Futuremark) با بهره گیری از Ray tracing را می‌توانید مشاهده کنید که در رویدادِ GDC در ماهِ مارس معرفی شده بود. همچنین UL نوشته که بروزرسانیِ جدیدِ این بسته‌ی نرم افزاری «با استفاده از Ray tracing برای بهبود بازتاب‌هایی که تولید آنها با تکنیک‌‌های سنتی دشوار است» ساخته شده است. مهم‌تر از همه UL اضافه کرده که «دموی ما به صورتِ Teal-time و روی یک تک تراشه‌ی گرافیکی نسلِ جدید قابلِ اجرا خواهد بود.»

3DMark Time Spy Ray tracing

در پاسخِ UL به سایتِ TechSpot اعلام شده که انتشارِ این بروزرسانی برای 3DMark، مقارن با عرضهِ نسخه‌ی جدیدِ ویندوز 10 با نام Redstone 5 خواهد بود که احتمالا در اواخرِ ماه سپتامبر (اوایلِ مهر ماه) با نامِ تجاری Microsoft Fall 2018 Update عرضه خواهد شد.

بروزرسانی: در خبرهای موثقِ جدید تایید شده که آزمونِ مربوط به Ray tracing یک بروزرسانی برای آزمونِ Time Spy نیست و بخشی مستقل و اپلیکیشنِی جدید در 3DMark خواهد بود. آپدیتِ آزمون‌‌های فعلی با امکاناتِ جدید باعث نامعتبر شدنِ امتیازاتِ ثبت شده‌ی قبلی و عدمِ قیاس پذیریِ آنها خواهد شد که هدف 3DMark نیست.


منبع hexus
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده