// سه شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

گزارش باکس آفیس: از اکران تاریخ‌ساز Crazy Rich Asians تا جدال جذاب بلاک باسترهای کریسمس

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره ادامه‌ی اکران قوی فیلم Crazy Rich Asians و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «قتل‌های هپی‌تایم» (The Happytime Murders)، بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین تازه‌اکران این آخرهفته شروع می‌کنیم که اکرانش را با کسب فقط ۱۰ میلیون دلار آغاز کرد. این فیلم که ملیسا مک‌کارتی را به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش دارد، بدترین افتتاحیه‌ی کارنامه‌ی این بازیگر محسوب می‌شود. محصول استودیوی اس.تی.ایکس که با ۴۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده است، میانگین امتیاز ۲۷ را از متاکریتیک و امتیاز C منفی را از تماشاگران دریافت کرده است. از همین سو تحلیلگران باور دارند اگر «قتل‌های هپی‌تایم» به‌طرز معجزه‌آسایی بتواند عملکردی شبیه به فیلم‌های قبلی مک‌کارتی داشته باشد، باید شانس بیاورد تا به ۳۰ میلیون دلار فروش نهایی دست پیدا کند. اگرچه‌ی بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری فیلم بین استودیوهای اس.تی.ایکس، هویای بردارز پیکچرز و بلک بیر پیکچرز تقسیم شده است، ولی حتی با این وجود هم با شکستِ خجالت‌آوری طرف هستیم. مخصوصا از طرف استودیویی مثل اس.تی.ایکس که دارد سعی می‌کند تا متخصصِ اکران فیلم‌های اورجینالِ ستاره‌محور تبدیل شود. اما نه تنها «قتل‌های هپی‌تایم» هم به «مایل ۲۲» (Mile 22) پیوست، بلکه باید امیدوار باشیم که فیلم بعدی آنها یعنی «نعنای فلفلی» (The Peppermint) با بازی جنیفر گارنر و کارگردانی همان کسی که «ربوده‌شده»‌ (Taken) را ساخته بود، جایگاه متزلزلِ این ناشر نسبتا تازه‌کار را سفت کند. دومین تازه‌اکران این آخرهفته «اکسل» (A.X.L) است که اکرانش را در جایگاه نهم جدول آغاز کرد. این فیلم که به دوستی پسر نوجوانی با یک سگِ روباتیک می‌پردازد فقط ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه‌ی سه روزه کسب کرد. دیگر تازه‌اکران شکست‌خورده‌ی این هفته بازسازی «پاپیون» (Papillon)، محصول استودیوی بلیکر استریت است که در ۵۴۴ سینما روی پرده رفت. این فیلم که رامی مالک و چارلی هانام را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، یک میلیون و ۱۵۰ هزار دلار کسب کرد تا سرنوشتِ فاجعه‌بار اما قابل‌انتظار فیلمی که دقیقا معلوم نیست چرا و برای چه کسی ساخته شده است کامل شود. «جستجو» (Searching) با بازی جان چو که درباره‌ی پدری در تلاش برای یافتنِ دختر نوجوان گم‌شده‌اش است و تمام اتفاقاتش روی صفحاتِ کامپیوتر و اسمارت‌فون‌ها و ویدیوهای آنلاین جریان دارد، به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های امسال مورد تحسین قرار گرفته است. «جستجو» در ۹ سینما روی پرده رفت و رقم عالی ۳۶۰ هزار دلار کسب کرد. اکران گسترده‌ی این فیلم از هفته‌ی بعد آغاز می‌شود.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول بگذارید با «آسیایی‌های ثروتمند» (Crazy Rich Asians) شروع کنیم که در آخرهفته‌ی دوم اکرانش، شگفتی تازه‌ای را رقم زد. قضیه از این قرار است که دقیقا ۶۸‌تا فیلم وجود دارند که بعد از اکران در دو هزار سینما، با کمتر از ۸ درصد افت فروش در آخرهفته‌ی دومشان روبه‌رو شده‌اند. همچنین فقط ۴۸‌تا فیلم این کار را با دو هزار و ۵۰۰ سینما و فقط ۲۶‌تا فیلم با بیش از سه هزار سینما انجام داده‌اند. از این ۶۸ فیلم، آخرهفته‌ی دوم فقط هفت‌تا از آنها با تعطیلاتی مثل روز یادبود، عید شکرگذاری یا کریسمس مصادف نشده است. اولی «وینسنت مقدس» (St. Vincent) است که تعداد سینماهایش را در آخرهفته‌ی سوم به ۲ هزار و ۲۸۲ سالن افزایش داد و در جریان آخرهفته‌ی دوم اکرانش فقط با ۶/۷ درصد افت فروش مواجه شد. دومی «فراری» (The Fugitive) است که پس از اکران در دو هزار و ۳۶۴ سینما، با ۵/۶ درصد افت فروش روبه‌رو شد. سومی «خرس برادر» (The Bear Brother) اکران گسترده‌اش را در جریان آخرهفته‌ی دوم شروع کرد و با ۴/۵ درصد افت فروش از اکران در ۳ هزار و ۳۰ سالن مواجه شد. چهارمی «حس ششم» (The Sixth Sense) است که ۳/۴ درصد افت فروش را از اکران در ۲ هزار و ۳۹۴ سینما تجربه کرد. پنجمی «گربه چکمه‌پوش» (Puss in Boots) است که با سه درصد افت فروش از اکران در سه هزار و ۹۶۳ سینما مواجه شد. ششمی «سگم اسکیپ»‌ (My Dog Skip) است که تعداد سینماهایش را در آخرهفته‌ی هشتم به دو هزار ۳۳۱ سالن افزایش داد و بعد با ۲/۸ درصد رشد فروش در آخرهفته‌ی نهم مواجه شد و در آخر هفتمی «روز مادر» (The Mother’s Day) است که با ۳۲ درصد رشد فروش از اکران در سه هزار و ۱۴۱ سینما روبه‌رو شد که اکثرا به خاطر افتادنِ دومین یکشنبه‌ی اکرانش در روز مادر اتفاق افتاد. خب، «آسیایی‌های ثروتمند» هفته‌ی گذشته اکرانش را با کسب ۲۶ میلیون و ۵۱۰ هزار دلار در سه هزار و ۳۸۴ سینما آغاز کرد. این هفته تعداد سینماهای فیلم به ۳ هزار و ۵۲۶ سالن افزایش پیدا کرد و ۲۵ میلیون دلار دیگر کسب کرد. رقمی که به معنی فقط ۶ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی افتتاحیه است. پس به این ترتیب «آسیایی‌های ثروتمند» رسما شصت و نهمین فیلمی است که پس از اکران در حداقل دو هزار سینما، با کمتر از ۸ درصد افت فروش در جریان آخرهفته‌ی دومش مواجه شده است. همچنین «آسیایی‌های ثروتمند» در جایگاه هفتم کمترین افت فروش‌های آخرهفته‌ی دوم تاریخ در بین فیلم‌هایی که حداقل در دو هزار سینما اکران شده‌اند و در جریان آخرهفته‌ی دومشان از تعطیلات اضافه بهره نمی‌بردند تبدیل شده است. این در حالی است که افت فروشِ «آسیایی‌های ثروتمند»‌ در بین فیلم‌هایی که در بیش از ۳ هزار سالن اکران شده‌اند، پشت سر «روز مادر»، «خرس برادر» و «گربه چکمه‌پوش» قرار می‌گیرد. «آسیایی‌های ثروتمند» اما در جایگاه دوم کمترین افت فروش آخرهفته‌ی دوم در بین فیلم‌های لایو اکشن هم قرار می‌گیرد.

thank you for your service

این یکی از همان دوام‌های فوق‌العاده‌ای است که تحلیلگران انتظار نداشتند که در فضای اشباع‌شده‌ی سینمای حال حاضر شاهدش باشند، ولی حالا که این اتفاق افتاده است. وقتی با فیلمی طرفیم که جنسِ کاملا تازه‌ای رو می‌کند، خب سروکله‌ی مشتری‌ها هم پیدا می‌شوند. چیزی که نمونه‌اش را را در سال‌های اخیر با «واندر وومن» (Wonder Woman)، «بلک پنتر» (Black Panther)، «مسافرت دختران» (Girls Trip) و «بیرو بیرون» (Get Out) دیده بودیم. «آسیایی‌های ثروتمند» حکم بزرگ‌ترین رویداد سینمایی آسیایی-آمریکایی‌های ایالات متحده و کانادا را دارد و خیلی از آنها فیلم را دوبار دوبار تماشا می‌کنند. البته قابل‌ذکر است که این فروش فقط به خاطر مخاطبانِ آسیایی-آمریکایی نیست. برادران وانر «آسیایی‌های ثروتمند» را به عنوان یک فیلم مفرحِ زنانه، یک فیلم شاد و شنگولِ مهمانی‌محور با مقدار زیادی بازیگران زیبا و خوش‌پوش و یک کمدی رومانتیکِ اولد اسکول تبلیغات کرد تا جامعه‌ی آماری گسترده‌تری را هدف قرار بدهد. «آسیایی‌های ثروتمند» به همان اندازه که رویداد سینمایی آسیایی‌ها محسوب می‌شود، به همان اندازه هم مورد توجه طرفدارانِ کمدی رومانتیک‌ها قرار می‌گیرد. «آسیایی‌های ثروتمند» که با ۳۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار پس از ۱۲ روزی که از نمایشش می‌گذرد فروخته است و تا هفته‌ی آینده که مصادف با تعطیلی روز کارگر خواهد بود، از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد. حالا که حرف از روز کارگر شد، به نظر می‌رسد واقع‌گرایانه‌ترین گزینه‌ای که برای مقایسه با «آسیایی‌های ثروتمند» داریم، قسمت اول «ربوده شده» (Taken) است. آن فیلم اکشن اکرانش را در جریان آخرهفته‌ی سوپربول با کسب ۲۴ میلیون دلار شروع کرد، در جریان آخرهفته‌ی دومش با ۱۷ درصد افت فروش مواجه شد و بعد در جریان تعطیلی روز ریاست‌جمهوری با ۷ درصد افت فروش در جریان آخرهفته‌ی سومش روبه‌رو شد و در نهایت به ۱۴۵ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد.

اگر «آسیایی‌های ثروتمند» چنین عملکردی داشته باشد می‌تواند تا پایان دوره‌ی اکرانش به ۱۷۰ میلیون دلار فروش نهایی دست پیدا کند. اما اگر برای مقایسه به کمدی‌های اواسط آگوست که دوام‌های قوی‌ای داشته‌اند نگاه کنیم می‌بینیم که حتی «کمک» (The Help) هم در آخرهفته‌ی دومش، ۲۳ درصد افت فروش را تجربه کرد. همچنین در مقایسه با کمدی‌هایی که مثل خودش اکرانشان را از روز چهارشنبه شروع کرده‌اند «ما میلرها هستیم» (We Are the Millers) را داریم که عملکردی شبیه به آن، «آسیایی‌های ثروتمند» را به ۱۶۵ میلیون دلار می‌رساند، اما عملکردی شبیه به «کمک»، آن را ۱۸۵ میلیون دلاری خواهد کرد. این احتمال هم وجود دارد که «آسیایی‌های ثروتمند» اکرانی شبیه به «تندر استوایی» (The Tropic Thunder) داشته باشد و به ۱۳۰ میلیون دلار درآمد نهایی برسد. اما نباید فراموش کنیم که «تندر استوایی» با وجود افتتاحیه‌ی مشابه‌ی ۲۶ میلیون دلاری‌اش، با ۳۷ درصد افت فروش در آخرهفته‌ی دومش مواجه شد. راستی، حالا که داریم درباره‌ی افت فروش‌های پایین ماه آگوست حرف می‌زنیم، این احتمال هم وجود دارد که عملکردی شبیه به «فراری»، آن را ۲۳۵ میلیون دلاری کند و اکرانی شبیه به «حس ششم» هم آن را به ۳۲۵ میلیون دلار فروش نهایی برساند. البته که اینها مقایسه‌‌های دیوانه‌واری هستند، ولی خوب است بدانید که اگر «آسیایی‌های ثروتمند» بتواند درآمد ۱۸۱ میلیون دلاری «چیزی که زنان می‌خواهند» (What Women Want) را پشت سر بگذارند، پشت سر «عروسی یونایی پُرریخت و پاش و بزرگ من» (My Greek Big Fat Wedding) با ۲۴۲ میلیون دلار درآمد، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین کمدی رومانتیک‌های تاریخ قرار می‌گیرد.

thank you for your service

از «آسیایی‌های ثروتمند» که بگذریم، به «مگ» (The Meg)، یکی دیگر از محصولاتِ برادران وارنر می‌رسیم که ۱۳ میلیون دلار در سومین آخرهفته‌‌اش کسب کرد و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش را به ۱۰۵ میلیون دلار رساند تا رسما به  اولین فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری جیسون استاتهام در بین فیلم‌هایی که تنها ستاره‌شان حساب می‌شود تبدیل شود. «مگ» همچنین ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرد و مجموع درآمد خارجی‌اش را به ۳۰۳ میلیون دلار رساند که ۱۴۳ میلیون دلارش به تنهایی متعلق به بازار چین است. این فیلم ۱۳۰ میلیون دلاری تا حالا ۴۰۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است تا به این ترتیب مجموع فروش جهانی «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo) و «ماما میا ۲» (Mama Mia 2) را پشت سر بگذارد. در جایگاه چهارم جدول، «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (Mission Impossible: Fallout) را داریم که ۸ میلیون دلار دیگر در پنجمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به ۱۹۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش خانگی دست پیدا کرد. این فیلم تا هفته‌ی بعد از مرز ۲۰۰ میلیون دلار عبور می‌کند و به این ترتیب با پشت سر گذاشتنِ درآمد ۱۹۵ میلیون دلاری «ماموریت غیرممکن: ملت سرکش»‌ (Rogue Nation)، می‌رود تا در طول ماه آینده، درآمد ۲۰۹ میلیون دلاری «پروتکل شبح» (Ghost Protocol) و درآمد ۲۱۵ میلیون دلاری «ماموریت غیرممکن ۳» را شکار کند. در آن صورت، «فال‌اوت» بدون احتساب نرخ تورم پشت سر «جنگ دنیاها» (۲۳۵ میلیون دلار)، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تام کروز در گیشه‌ی خانگی قرار می‌گیرد. محصولِ ۱۸۰ میلیون دلاری پارامونت تاحالا ۵۳۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است. و در حالی است که تازه از هفته‌ی بعد در چین روی پرده می‌رود؛ جایی که دو قسمت قبلی این مجموعه به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش در آن دست پیدا کردند. عملکردِ «فال‌اوت» در چین و دیگر بخش‌های دنیا مشخص می‌کند که آیا می‌تواند از ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کند یا نه. در رده‌ی پنجم جدول «کریستوفر رابین» (Christopher Robin) را داریم که از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش جهانی عبور کرد. جدیدترین فانتزی دیزنی ۶ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد تا نشان دهد دو دستی به جدول چسبیده است و ول هم نمی‌کند. با توجه به اینکه خبری از فیلم‌های خانوادگی خاصی در آینده‌ی نزدیک نیست، درآمد بالای ۹۰ میلیون دلاری این فیلم در خانه پیش‌بینی می‌شود. «کریستوفر رابین» تا حالا ۷۷ میلیون و ۶۲۸ هزار دلار در خانه و  ۱۱۲ میلیون دلار در دنیا فروخته است.

در جایگاه چهاردهم جدول «انت‌من و وسپ» (Ant-Man and Wasp) را داریم که این هفته با کسب ۶۸ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه، در چین روی پرده رفت. رقمی که پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۶۹ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) از سال قبل قرار می‌گیرد. آن فیلم در نهایت به ۱۱۶ میلیون دلار فروش در این کشور دست پیدا کرد. اگر «انت‌من و وسپ» هم عملکردی شبیه به «بازگشت به خانه» داشته باشد، می‌توان مجموع فروش جهانی‌اش را از مرز ۶۰۰ میلیون دلار عبور بدهد و حتی عملکردی بهتر می‌تواند آن را به درآمد ۶۴۴ میلیون دلاری «ثور: دنیای تاریک» (Thor: Dark World) هم نزدیک کند. «انت‌من و وسپ» در این لحظه ۲۱۱ میلیون دلار در خانه و ۵۴۴ میلیون دلار در دنیا فروخته است که بیشتر از درآمد جهانی ۵۱۹ میلیون دلاری قسمت اول «انت‌من» است. دیگر فیلم دیزنی یعنی «شگفت‌انگیزان ۲» (Incredibles 2) هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۵۹۷ میلیون دلار رساند. جدیدترین محصول پیکسار تا حالا یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است که آن را پشت سر «مینیون‌ها» (یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار) و «یخ‌زده» (یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار) در جایگاه سوم بزر‌گ‌ترین انیمیشن‌های دنیا قرار می‌دهد. در جایگاه ششم جدول «مایل ۲۲» (Mile 22)، محصول اس.تی.ایکس را داریم که پس از تجربه‌ی ۵۶ درصد افت فروش، ۶ میلیون دلار دیگر در دومین آخرهفته‌ی نمایشش فروخت و به درآمد ۱۰ روزه‌ی قابل‌قبولِ ۲۵ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار دستن پیدا کرد. این فیلم برای موفقیت به استقبال در کشورهای خارجی نیاز دارد. اکشن مقابل‌تاریخی «آلفا» (Alpha) موفق نشد که نقدهای خوبش را به اکران قوی تبدیل کند. «آلفا» با تجربه‌ی ۴۶ درصد افت فروش، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به عنوان درآمد آخرهفته‌ی دوم فروختن و به مجموع ۱۰ روزه‌ی ۲۰ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم ۵۰ میلیون دلاری برای دوام آوردن به معجزه در کشورهای خارجی نیاز دارد. در غیر این صورت کارش از همین حالا تمام شده اعلام می‌شود.

در جایگاه هشتم جدول «بلککلنزمن» (Blakklansman) را داریم که ۵ میلیون و ۳۴۵ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموع خانگی ۳۲ میلیون دلار و فروش جهانی ۴۰ میلیون دلار بعد از ۱۷ روز دست پیدا کرد. این رقم معرکه‌ای برای این کمدی/درامِ ۱۷ میلیون دلاری حساب می‌شود. «ببخشید مزاحم شدم» (Sorry to Bother You) به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش خانگی رسید و «اولین پاکسازی» (First Purge) تا حالا ۶۸ میلیون دلار در خانه و ۱۳۲ میلیون دلار در دنیا از ۱۳ میلیون دلار بودجه فروخته است. «اسلندرمن» (Slender Man) دو میلیون و ۷۸۵ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش به جیب زد و مجموع درآمد ۱۷ روز‌ه‌اش را به ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رساند. «هتل ترانسلوانیا ۳» (Hotel Transylvania 3) دو و نیم میلیون دلار دیگر کسب کرد و به مجموع خانگی ۱۵۸/۶ میلیون دلار و فروش جهانی ۴۶۰ میلیون دلار از ۸۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرد. رقمی که فاصله‌ی چندانی با درآمد ۴۷۳ میلیون دلاری «هتل ترانسلوانیا ۲» ندارد. «اکولایزر ۲» (Equalizer 2) با ۹۸ میلیون دلاری که فعلا دارد، تا هفته‌ی آینده از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور می‌کند. این فیلم ۶۲ میلیون دلاری تا حالا ۱۴۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. «جاسوسی که قالم گذاشت» (The Spy Who Dumped Me) یک میلیون دلار دیگر در آورد و به درآمد ۲۴ روزه‌ی ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این در حالی بود که «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (Jurassic World: Fallen Kingdom) به ۴۱۳ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد دلار و ۲۹۵ میلیون دلار فروش جهانی دست یافت. رقمی که آنم را بالاتر از درآمد ۴۱۲ و نیم میلیون دلاری «واندر وومن» قرار می‌دهد و «پادشاهی سقوط کرده» را از زمان «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (Hunger Games: Catching Fire) از ۲۱۲ تاکنون، به پرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی که متعلق به دیزنی نیست تبدیل کرد.

Aquaman

اما در حالی که به پایان فصلِ سینمایی تابستان رسیده‌ایم، حالا بزرگ‌ترین و پرسروصداترین فصلِ سینمایی برای بلاک‌باسترها که پیش‌رو داریم، تعطیلات کریسمس است. از حالا فقط کمتر از چهار ماه تا بیست و یکم دسامبر ۲۰۱۸ و آغازِ پررونق‌ترین دوره‌ی سینمایی سال فاصله داریم. مخصوصا امسال که کریسمس به جولانگاه محصولاتِ شش‌تا از استودیوهای بزرگ هالیوودی تبدیل شده است. و مخصوصا با توجه به اینکه امسال خبری از اپیزود جدیدی از «جنگ ستارگان» نیست که با شاخ و شانه‌کشی‌هایش تعطیلات را به فیلم‌های دیگر زهرمار کند و البته مخصوصا بعد از اینکه «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» (Jumanji: Welcome to Jungle) و «بزرگ‌ترین شومن» (Greatest Showman) ثابت کردند که فیلم‌های عامه‌پسند می‌توانند در مقابلِ غولی مثل «جنگ ستارگان» دوام بیاورند و رکوردشکنی و تاریخ‌‌سازی کنند. پس اگرچه کریسمس همیشه زمانی بوده که چشم همه‌ی استودیوها به آن است، ولی امسال کریسمس به زمانِ هیجان‌انگیزتر و خواستنی‌تر از چیزی که بود تبدیل شده است. کریسمس امسال قرار است ثابت کند که آیا مخاطبان می‌توانند از پس اکران همزمان چندین بلاک‌باستر برآیند یا با یک نبرد گلادیاتوری طرف خواهیم بود که به جای زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر، به جان هم می‌افتند و حمام خون به راه می‌اندازند. همه‌ی فصل‌های کریسمس نسبتا با وجود یکی-دوتا بلاک‌باستر، فیلم‌های ضدبلاک‌باستری استودیویی و چندتا فیلم‌های اسکاری به فصل شلوغی تبدیل می‌شود. از وقتی که یادمان می‌آید کریسمس چنین وضع و اوضاعی داشته است. آخرهفته‌ی قبل از کریسمس، بهترین آخرهفته‌ی سال برای اکران فیلم است؛ جایی که فیلم‌های جمع و جوری مثل «شکار موش» (Mouse Hunt) با افتتاحیه‌ی ۶ میلیون دلاری‌اش به ۶۰ میلیون دلار درآمد نهایی دست پیدا می‌کند و جایی که «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» اکرانش را با ۲۴۸ میلیون دلار افتتاحیه شروع می‌کند و کماکان به ۹۳۷ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا می‌کند. فراموش نکنیم که فیلم‌های سرزمین میانه‌ای پیتر جکسون و بلاک‌باسترهای جیمز کامرون هم در آخرهفته‌ی کریسمس اکران شده‌اند. فرق امسال با همیشه اما سه چیز است. اول اینکه تقریبا تمام فیلم‌هایی که بین روزهای چهاردهم دسامبر تا بیست و یکم دسامبر اکران می‌شوند، حکم رویدادهای سینمایی غول‌پیکری را دارند که استودیوهای سازنده‌شان حساب ویژه‌ای روی آنها باز کرده‌اند. دوم اینکه با توجه به اینکه فیلم‌هایی مثل «هل‌بوی» (Hellboy) و «گلس» (Glass) در یازدهم و نوزدهم ژانویه ۲۰۱۹ روی پرده می‌روند و فیلم‌های اسکاری با افزایش سینما روبه‌رو می‌شوند، بلاک‌باسترهای کریسمس وقت زیادی برای پول در آوردن در طولانی‌مدت ندارند. سوم اینکه همگی می‌دانیم که مخاطبان لزوما به تماشای فیلم‌هایی که حکم رویدادهای سینمایی ندارند نمی‌روند؛ این دقیقا چیزی بود که باعث شکست «تمام پول‌های دنیا» (All the Money in the World) شد.

بنابراین تمام استودیوها دارند از تنها کریسمسی که بدون «جنگ ستارگان» و «آواتار» خواهد بود نهایت استفاده را می‌کنند و با خشاب‌های پُر وارد میدان می‌شوند. همه در این نبرد حضور دارند. از سونی و یونیورسال و فاکس گرفته تا پارامونت و برادران وارنر و دیزنی. همه بهترین سلا‌ح‌هایشان را به همراه آورده‌اند. سونی انیمیشن «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) را در چهاردهم دسامبر اکران می‌کند و بعد کمدی «هولمز و واستون» (Holmes and Watson) با بازی جان سی. رایلی و ویل فارل را در تاریخ بیست و یکم دسامبر روی پرده می‌فرستد. هیچکدام از این دو فیلم‌هایی نیستند که سرنوشت سونی به آنها وابسته باشد، ولی سونی خیلی دوست دارد تا با موفقیتِ «ونوم» (Venom) و این انیمیشن ثابت کند که آنها واقعا توانایی ساختن فیلم‌های اسپایدرمنی خوبی خارج از دنیای سینمایی مارول را دارند. یونیورسال «موتورهای فانی» (The Mortal Engines)، به تهیه‌کنندگی پیتر جکسون را در چهاردهم دسامبر اکران می‌کند و بعد «به مارون خوش آمدید» (Welcome to Marwen)، ساخته‌ی رابرت زمه‌کیس را برای اکران در تاریخ بیست و یکم دسامبر در برنامه دارد. اولی سعی می‌کند تا ژانرِ فانتزی‌های دستوپیایی نوجوان‌محور را دوباره به حرکت بیاندازد. تریلرهای فیلم خوب به نظر می‌رسد و نام جکسون هم به وزنِ این فیلم اضافه می‌کند، اما در نهایت با فیلم اورجینالی در فضای سینما طرفیم که در میان دریایی از آی‌پی‌های شناخته‌شده اکران می‌شود. «به مارون خوش آمدید» با بازی استیو کارل هم در کنار «اولین انسان»‌ (First Man)، ساخته‌ی دیمین شزل، دومین شانس بزرگ اسکارِ یونیورسال است، اما انتظار می‌رود تا در گیشه به جای «نجات آقای بنکس» (۱۱۷ میلیون دلار در دنیا)، اکرانی شبیه به «زندگی مخفی والتر میتی» (۱۸۸ میلیون دلار در دنیا) داشته باشد. دیزنی «مری پاپینز بازمی‌گردد» (Mary Poppins Returns) را برای اکران در روز کریسمس دارد. فیلمی که به عنوان یک فانتزی موزیکال در مقایسه با اکثر فیلم‌های اکشن‌محورِ کریسمس در موقعیت منحصربه‌فردی قرار می‌گیرد. این در حالی است که «مری پاپیننز بازمی‌گردد» حکم فیلم مهمی را برای دیزنی دارد. آنها باید ثابت کنند که خارج از فیلم‌های لوکاس‌فیلم، دنیای سینمایی مارول و بازسازی انیمیشن‌های کلاسیکشان، قادر به ارائه‌ی فیلم‌های لایو اکشن موفق هم هستند.

Alita: Battle Angel

فاکس با «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» (Alita: Battle Angel) پا پیش می‌گذارد و از آنجایی که تهیه‌کنندگی‌اش برعهده‌ی جیمز کامرون بوده است، سعی می‌کند تا خودش را به عنوان جایگزینِ «آواتار» معرفی کند. در دنیایی که آی‌پی حرف اول را ‌می‌زند، «آلیتا» با وجود اینکه اقتباسی از روی سری مانگاهای کالتی است، ولی در موقعیتِ ضعف قرار می‌گیرد. با این حال فاکس سعی می‌‌کند تا ساخته‌ی رابرت رودریگز را به عنوان فانتزی منحصر‌به‌فرد فصل که در جای دیگری یافت نمی‌شود معرفی کند. این در حالی است که «آلیتا» نمی‌تواند از قهرمان زنش به عنوان خصوصیتِ یگانه‌اش استفاده کند. چرا که هر دوی «موتورهای فانی» و «بامبلبی» (Bumblebee)، اکشن‌های فانتزی با شخصیت‌های اصلی خانم هستند. پارامونت «بامبلبی» را به عنوان اکران کریسمسی‌اش دارد؛ پیش‌درآمد مجموعه‌ای که دیگر مُرده است. بعد از نتیجه‌ی فاجعه‌بار «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» (۱۳۳ میلیون دلار در خانه / ۶۰۵ میلیون دلار در دنیا)، اتاق نویسندگانِ فیلم از هم پاشید و دنیای سینمایی «ترنسفورمرها» فعلا تعطیل شد. این فیلم با بازی هیلی استاینفلد که در دهه‌ی ۸۰ جریان دارد، نسخه‌ی جمع‌و‌جورتر و ارزان‌تری از بلاک‌باسترهای گوش‌خراش مایکل بی است. اما مسئله این است که «بامبلبی» فقط حکم یک پیش‌غذای معمولی در کنارِ غذای اصلی را ندارد. این فیلم حالا در گردش روزگار وظیفه پیدا کرده است تا «ترنسفورمرها» که زمانی بزرگ‌ترین آی‌پی پارامونت بوده را نجات بدهد. تریلرهای «بامبلبی»، فیلم متفاوت‌تری در مقایسه با چیزی که «ترنسفورمرها» ارائه می‌دادند و مردم از آن روی برگرداندند به نظر می‌رسد. پس این احتمال وجود دارد که «بامبلبی» به «جومانجی ۲» امسال تبدیل شود. وقتی «جومانجی ۲» امسال را انتخاب کرده باشیم یعنی باید «آخرین جدای» امسال را هم انتخاب کنیم: «آکوآمن» (Aquaman). نکته‌ی کنایه‌آمیز ماجرا این است که ساخته‌ی جیمز وان در برابر «آلیتا»، «بامبلبی»، «مری پاپینز بازمی‌گردد» و «موتورهای فانی»، تنها فیلم اکشنی است که قهرمان اصلی‌اش، مرد است.

همچنین لازم نیست بگویم این فیلم چه اهمیتی برای دنیای سینمایی دی‌سی دارد. آنها با «واندر وومن» یک موفقیت هنری و تجاری دارند، با «بتمن علیه سوپرمن» و «جوخه‌ی انتحار» دو شکست هنری و دو موفقیت تجاری دارند و با «جاستیس لیگ» یک شکستِ همه‌چیزتمام. خب، اگر جیمز وان بتواند این فیلم را که همچون ترکیبی از «ایندیانا جونز» و «ارباب حلقه‌ها» که در زیر آب جریان دارد به موفقیت برساند و بعد با «شزم» (Shazam) شگفت‌زده‌مان کند، آن وقت دی‌سی می‌تواند بگوید که «ما کارمون تو فیلم‌های مستقل حرف نداره!». تا حالا دی‌سی با فیلم‌های گروهی و کراس‌اورش به شدت زمین خورده است و با فیلم‌های مستقلش مثل «مرد پولادین» و «واندر وومن» نشان داده که حداقل توانایی ساختن فیلم‌هایی را که به اندازه‌ی کافی منسجم هستند داشته است. هر دوی «واندر وومن» و «مرد پولادین» بدون مشکل نیستند، اما حداقل آنها مثل «جوخه‌ی انتحار» و «جاستیس لیگ» مثل فیلم‌هایی که با نوار چسب در اتاقِ تهیه‌کنندگان سرهم‌بندی شده‌اند به نظر ‌نمی‌رسند. خلاصه در اولین فصل کریسمس بعد از سال ۲۰۱۱ که خبری از «جنگ ستارگان» یا «هابیت» نیست، معلوم نیست سرنوشتِ این نبرد سهمگین چه خواهد شد. راستش تاکنون هیچ‌وقت سابقه نداشته است که تقریبا همه‌ی استودیوهای اصلی فیلم‌هایشان را در جریان یک هفته عرضه کنند. کریسمس ثابت کرده است که می‌تواند از پس چند فیلم بزرگ بربیاید، ولی همزمان اتفاقی که در کریسمس امسال شاهدش خواهیم بود نمونه نداشته است تا اطلاعاتی برای پیش‌بینی داشته باشیم. البته قابل‌ذکر است که اینکه کدام فیلم در جایگاه اول قرار می‌گیرد و کدام فیلم در جایگاه آخر مهم نیست. چیزی که مهم است این نیست که همه‌ی آنها آن‌قدر بفروشند که خودشان را توجیه کنند. اگر یکی-دوتا از این فیلم‌ها برای فرار از شلوغی، به جای دیگری منتقل شوند که هیچی، در غیر این صورت باکس آفیس کریسمس امسال، باکس آفیسِ دیوانه‌واری خواهد بود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Crazy Rich Asians۲۵ میلیون دلار۷۶/۸ میلیون دلار
۲The Meg۱۳ میلیون دلار۱۰۵/۳ میلیون دلار
۳The Happytime Murders۱۰ میلیون دلار۱۰ میلیون دلار
۴Mission: Impossible - Fallout۸ میلیون دلار۱۹۳/۹ میلیون دلار
۵Christopher Robin۶/۳ میلیون دلار۷۷/۶ میلیون دلار
۶Mile 22۶ میلیون دلار۲۵/۱ میلیون دلار
۷Alpha۵/۶ میلیون دلار۲۰/۱ میلیون دلار
۸BlacKkKlansman۵/۳ میلیون دلار۳۲ میلیون دلار
۹A.X.L.۲/۹ میلیون دلار۲/۹ میلیون دلار
۱۰Slender Man۲/۷ میلیون دلار۲۵/۴ میلیون دلار


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده