// سه شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۴

جمع بندی مسابقات Esports Festival Hong Kong 2018؛ شکسته شدن طلسم بازیکن ژاپنی

مسابقات Street Fighter V با برگزاری یکی دیگر از رویدادهای Capcom Pro Tour در هنگ کنگ ادامه یافت که در این گزارش قصد داریم نگاهی به وقایع مهم آن بیندازیم.

بازی Street Fighter V بی‌شک یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزش‌های الکترونیک یا همان eSports است که در طی سال شاهد برگزاری مسابقات زیادی برای آن هستیم. رویداد Capcom Pro Tour شامل ۶۷ مسابقه در قالب سه حالت Premier ،Ranking و آنلاین می‌شود که در میان آنها از آنجا که شرکت کنندگان می‌توانند امتیاز بیشتری در مسابقات پریمیر کسب کنند، این رویداد از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. بازیکنان با کسب امتیاز نه تنها به کسب درآمد می‌پردازند، بلکه در این راستا با جمع‌آوری کردن امتیاز می‌توانند به مهم‌ترین مسابقه این لیگ یعنی جام کپکام (Capcom Cup) ملحق شوند و برای جوایز ارزشمند‌تر به رقابت بپردازند.

این بار مسابقه کپکام پرو تور 2018 با برگزاری یکی دیگر از رویدادهای پریمیر با نام Esports Festival Hong Kong 2018 در هنگ کنگ واقع در چین ادامه یافت. این رویداد در دو روز در تاریخ‌های ۳ و ۴ شهریور ماه (۲۵ و ۲۶ آگوست) برگزار شد. بازیکنان زیادی از سرتاسر دنیا همچون ایالات متحده، سنگاپور، تایوان، امارات متحده عربی، جمهوری دومینیک و دیگر مناطق به جمع بازیکنان هنگ کنگی پیوستند.

cpt 2018

در این بین، ما در کنار چهار خدای بازی‌های مبارزه‌ای یعنی دایگو اومه‌هارا، هایتانی، توکیدو و ساکو شاهد بازیکنان مطرحی همچون جاستین وانگ، پانک (فینالیست EVO 2017)، مناردی (قهرمان کپکام کاپ 2017) و سیان بودیم. اولین روز مسابقات در قالب ۷ جدول مسابقات یا به اصطلاح Pool با حضور ۲۰ بازیکن برگزار شد.

 

روز اول

از اتفاقات مهم روز و براکت اول می‌توان به شکست خوردن توکیدو از ژاپن به دست یکی از آخرین بازیکنان کاراکتر نکالی یعنی Xiaobao اشاره کرد. وی در این دیدار با نتیجه ۲-۰ به براکت بازنده‌ها روانه شد و پس از آن هم به هم‌وطن خود یعنی دوگورا با نتیجه ۲-۱ مغلوب و از جریان مسابقات حذف شد. این موضوع کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد؛ از آنجا که خیلی بر این باور هستند که توکیدو به خواست خود در این مسابقات باخته است. دوگورا در رویداد EVO 2018 در گفت‌وگویی دوستانه و شوخ‌طبعانه به توکیدو گفته بود که وی باید پس از EVO استراحت کند و به دیگر بازیکنان اجازه دهد که در این مسابقات به کسب امتیاز بپردازند. اما باز با این حال این موضوع لزوما صحت ندارد و تنها حدس و گمان است.

cpt 2018

بونچان و ان‌ال در سالن انتظار مسابقات مقدماتی

هایتانی که مدت زمانی است که با ترک کاراکتر همیشگی خود یعنی نکالی به آکوما روی آورده است در این رویداد توانست عملکرد مطلوبی داشته باشد. وی در یکی از مسابقات در مقابل یورین چندین حرکت غافل‌گیر کننده از خود به نمایش گذاشت و به این شکل نشان داد که چرا از وی به عنوان یکی از خدایان بازی‌های مبارزه‌ای یاد می‌شود. وی با استفاده از Parry کردن چندین بار توانست حملات حریف از هوا را دفع کند و آنها را مجازات یا به اصطلاح Punish کند. در این جدول هایتانی توانست به همراه دوگورا به مرحله بعدی یعنی «۱۶ بازیکن برتر» یا همان Top 16 راه پیدا کند.

بازیکنان قدرتمند زیادی از گیمربی ۳۹ ساله از تیم دایگو‌ یعنی Beast تا کابا، یکی از بهترین بازیکنان گایل، در براکت بعدی حضور پیدا کردند. کابا با گایل نه تنها توانست در براکت خود تمامی بازیکنان را شکست دهد، بلکه در انتها با نتیجه دندان شکن ۲-۰ گیمربی را شکست داد و به براکت بازنده‌ها فرستاد. مارن از تیم رایز در ابتدا همانطور که انتظار می‌رفت همانند رویداد‌های پیشین از جریان مسابقات حذف شد. هاکو از تیم فودو که کاراکتر گایل را در اختیار دارد توانست این بازیکن آمریکایی را درهم بکوبد. گیمربی در براکت بازنده‌ها توانست خود را نجات دهد و به همراه کابا به مرحله بعدی برود.

cpt 2018

تهیه‌کننده سری بازی‌های استریت فایتر در حال نشان دادن عروسک بلانکا خود در کنار گزارشگران

NL، یکی از قوی‌ترین بازیکنان Cammy، با کاراکتر مخرب خود تمامی حریفانش حتی بونچان از تیم ردبول را با نتیجه ۲-۰ شکست داد و به مرحله بعدی راه پیدا کرد. البته در آن سو بونچان در براکت بازنده‌ها توانست خود را نجات دهد و به همراه حریف کره‌ای‌ خود به مرحله بعدی صعود کند. از مبارزان دیگری که موفق به راه‌یابی به مرحله بعدی نشده‌اند می‌توان به ریکی اورتیز از ایالات متحده و اوتانی از تیم Fudoh اشاره کرد.

دایگو اومه‌هارا در یکی از رقابت‌های خود به بازیکنی به نام M.Lizard خورد که از کاراکتر وگا استفاده می‌کرد. برخلاف انتظار، دایگو در این مسابقه حتی موفق به کسب یک امتیاز هم نشد و با نتیجه ۲-۰ از حریفش شکست خورد. دایگو پس از باخت در توییتر نوشت که از آنجا که با رفتار‌های کاراکتر حریفش آشنا نبود مطمئن نبود که برای ضربات ضدهوایی باید از چه دکمه‌هایی استفاده کند. البته دایگو در انتها باری دیگر با این بازیکن در براکت بازنده‌ها مبارزه کرد و این‌بار دایگو بود که لیزارد را شکست داد و درنتیجه او از جریان مسابقات حذف شد. دایگو پس از شکست در مقابل آنمان موفق به راه‌یابی به مرحله بعدی نشد و از جریان مسابقات حذف شد.

cpt 2018

عکس دوستانه ماگو و دایگو پیش از آغاز مسابقه 

اویل کینگ از معدود کسانی است که پس از ضعیف شدن رشید آن را ترک نکرده است. وی به همراه موکه از تیم پونوس که پیش‌تر با رشید بازی می‌کرد در یک جدول قرار گرفت. موکه که به تازگی Cammy را در اختیار دارد موفق به صعود به مرحله بعدی نشد؛ در حالی که اویل کینگ با رشید تمامی حریفان خود حتی Xian از تیم Razer را نیز شکست داد. سیان در براکت بازنده‌ها موفق به شکست دادن Big Bird نشد و از مسابقات خداحافظی کرد و همان روز اول به خانه خود سنگاپور برگشت.

فودو از تیم Beast عملکرد بسیار مطلوبی در جریان این مسابقات داشته است؛ طوری که حریفانش حتی موفق به کسب یک امتیاز از وی نشدند و همگی در برابر او شکست خوردند. در این میان حتی جاستین وانگ از تیم Echo Fox نیز با نتیجه ۲-۰ از وی باخت و در براکت بازنده‌ها در برابر کازونوکو مغلوب شد.

فوجیمورا (یوکودان سابق) از تیم Fudoh که تا به حال در سال جاری سه بار موفق به کسب اولین مقام در مسابقات CPT شده است در این تورنمنت با شکست دادن موموچی به مرحله بعدی راه پیدا کرد. اما در براکت بازنده‌ها قوی‌ترین بازیکن Urien یعنی نمو، از تیم Liquid، موفق نشد که کالین موموچی را شکست دهد.

 

روز دوم

مسابقات ۱۶ بازیکن برتر و همچنین ۸ بازیکن برتر در روز دوم یعنی دیروز برگزار شد. استریم این بازی ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران از کانال کپکام فایترز آغاز شد.

از بازی‌های حساسی که در این مرحله صورت گرفت می‌توان به رقابت فودو و فوجیمورا اشاره کرد. فوجیمورا در چندین مرحله با حرکات فریب‌دهنده خود در حالی که به پشت فودو پریده بود با پرتاب کونای نتیجه بازی را ۱-۱ کرد. در آخرین ست در حالی که فوجیمورا نوار سلامتی بیشتر در اختیار داشت، به واسطه فشار‌های میکا به گوشه صفحه کشانده شد. این فشار‌ها باعث شد که نوار Stun ایبوکی به مرز خود نزدیک شود. با دیدن این موضوع فودو به پشت ایبوکی پرش کرد و با چندین ضربه سبک بالاخره دفاع ایبوکی را باز کرد و فوجیمورا را به براکت بازنده‌ها فرستاد.

cpt 2018

جالب است بدانید که در براکت «۱۶ بازیکن برتر» یا همان Top 16 شاهد حضور چهار کاراکتر Cammy بودیم که در همان ابتدا نظاره‌گر پیروزی NL برابر ساکو (قهرمان رویداد Primier پیشین) بودیم. در براکت بازنده‌ها گیمربی از تیم Beast نیز در رقابتی بسیار حساس در مقابل دوگورا قرار گرفت. با اینکه هر دو بازیکن تنها یک راند با پیروزی فاصله داشتند شاهد بازی بسیار سریعی بودیم. Cammy پس از فعال کردن وی‌تریگر خود از طریق هوا به سمت یورین یورش برد و پس از انجام یک کامبوی موفق یورین را نقش بر زمین کرد. یورین تصمیم گرفت که پس از برخاستن از ضربه EX خود استفاده کند که در آن سو گیمربی دست حریفش را خواند، یا به اصطلاح فایت Read کرد، و پس از دفاع کردن دوگورا را شکست داد.

دیدار موموچی و کازونوکو نیز همانند بازی پیشین به راند فینال کشیده شد. موموچی با کاراکتر خود یعنی کارین، یکی از قوی‌ترین کاراکتر‌های استریت فایتر 5 یعنی کمی را به گوشه صفحه انداخت. کمی تصمیم گرفت که برای Wakeup از حرکت سوپر یا همان کریتیکال آرت خود استفاده کند که البته بسیاری از بازیکنان از این موضوع برای فرار از کرنر نیز استفاده می‌کنند. اما موموچی موفق به گرفتن کمی شد و توانست او را مجازات یا به اصطلاح فایت Punish کند.

فوجیمورا و بونچان با یکدیگر توانستند دو بازیکن Cammy یعنی به ترتیب گیمربی و شایو‌های را از جریان مسابقات حذف کنند و خودشان را به تاپ ۸ برسانند. کابا که در براکت بازنده‌ها از هایتانی شکست خورده بود در براکت بازنده‌ها در مقابل موموچی قرار گرفت و این دو برای رسیدن به مرحله نهایی با یکدیگر مبارزه کردند. کابا در اولین ست توانست با یک کامبو و متصل کردن آن به فلش کیک موموچی را گیج کند و اولین ست را با Perfect به اتمام برساند.

 

هشت بازیکن برتر

پیش از اینکه در جریان وقایع مهم براکت Top 8 قرار بگیرید در ادامه می‌توانید نگاهی به بازیکنان راه یافته به این مرحله بیندازید.

براکت برنده هاتیمکاراکتر
هایتانیFudohآکوما
NLUYUکمی
اویل کینگUYUرشید
فودوBeastمیکا
براکت بازنده هاتیمکاراکتر
فوجیموراFudohایبوکی
بونچانRed Bullنش، کارین و ساگات
ساکوFAVمنات
کاباRiseگایل

همانند همیشه بازی‌های ۸ بازیکن برتر در قالب First to 3 برگزار می‌شود و همانطور که از نام آن پیدا است اولین بازیکنی که بتواند ۳ بازی مقابل حریفش پیروز شود به مرحله بعدی راه پیدا می‌کند. اولین دیدار بین هایتانی از ژاپن و ان‌ال از کره رقم خورد. هایتانی اولین راند را با شروع قدرتمندی آغاز کرد؛ طوری که با نوار سلامتی کامل ان‌ال را درهم کوبید. در اولین ست، هایتانی با انجام حرکت Raging Demon آکوما ترسی به جان حریف کره‌ای‌ انداخت. اما ان‌ال اجازه نداد که این موضوع روی روحیه‌اش تاثیر بگذارد و به مبارزه کردن ادامه داد. ما شاهد رقابتی نفس‌گیر بین این دو بودیم که در انتها هایتانی به ان‌ال باخت و به براکت بازنده‌ها رفت.

cpt 2018

هایتانی و اویل‌کینگ

فودو در رقابت بعدی در مقابل اویل‌کینگ قرار گرفت و با نتیجه بسیار قوی ۳-۰ حریفش را به براکت بازنده‌ها فرستاد. در ادامه بونچان با کاراکتر کارین به نبرد با فوجیمورا (ایبوکی) رفت که البته موفق به پیروزی در دست اول نشد. بونچان در توییتر اشاره کرده بود که هنوز کاراکتر ساگات وی آماده نیست، اما از آنجا که طرفداران از وی خواسته بودند که از این کاراکتر در Top 8 استفاده کند وی پس از باخت اولین دست ساگات را انتخاب کرد و همگی را به وجد آورد. متاسفانه بونچان با ساگات موفق به کسب امتیاز در مقابل فوجیمورا نشد، اما با اینکه وی با نتیجه ۳-۰ از جریان مسابقات حذف شد مورد تشویق تماشاچیان قرار گرفت. کابا در براکت بازنده‌ها گویا هیچ شانسی در مقابل یکی از خدایان بازی‌های مبارزه‌ای یعنی ساکو نداشت. وی با گایل موفق نشد حتی یک ست از ساکو بگیرد و مغلوب کاراکتر منات شد و با نتیجه ۳-۰ از راه‌یابی به مرحله بعدی بازماند.

نبرد بین هم‌تیمی‌ها با بازی فوجیمورا و هایتانی رقم خورد که هر دو بازیکن ژاپنی عضو تیم Fudoh هستند. هایتانی با آکوما موفق شد با یک استراتژی بسیار قوی ایبوکی را چندین بار غافل‌گیر کند. هایتانی پس از به دام انداختن ایبوکی در کرنر به پشت وی پرید و در حالی که فوجیمورا گمان می‌کرد که هایتانی قصد دارد Throw کند، هایتانی کامبویی روی وی پیاده کرد که به Stun شدن حریفش ختم شد. هایتانی با این وضعیت توانست با نتیجه ۳-۱ یکی از قوی‌ترین ایبوکی‌ها را شکست دهد و در دیدار بعدی به مبارزه با اویل کینگ (رشید) برود. متاسفانه هایتانی در مقابل اویل کینگ موفق نشد که عملکرد مطلوبی نشان دهد. وی با نتیجه ناراحت‌کننده ۳-۰ برابر این بازیکن تایوانی مغلوب شد و از جریان مسابقات خداحافظی کرد.

cpt 2018

فوجیمورا و هایتانی از تیم Fudoh

«فینال براکت برنده‌ها» بین NL و Fuudo انجام شد. با اینکه فودو ۲-۰ از حریف کره‌ای خود پیشی گرفته بود اما ان‌ال توانست جریان بازی را در حالی که تنها یک راند با باختن فاصله داشت، به نفع خود برگرداند و ۳-۲ به حریفش پیروز شود و فودو را در «فینال براکت بازنده‌ها» در مقابل اویل کینگ قرار دهد. در کل، شاهد بازی حساسی بین فودو و اویل کینگ بودیم؛ طوری که این دو بازیکن به ترتیب و نوبتی راند‌ها و بازی‌ها را از چنگ یکدیگر در می‌آوردند؛ تا اینکه  فودو از اویل کینگ پیش گرفت و حریفش را با نتیجه ۳-۱ در جایگاه سوم رها کرد و خودش به فینال یا همان Grand Final رفت.

 

فینال: فودو (میکا) و ان‌ال (کَمی)

cpt 2018

ان ال (سمت راست) در کنار فودو پیش از آغاز مسابقه

از آنجا که فودو از براکت بازنده‌ها به مرحله فینال راه پیدا کرده بود برای پیروزی در مقابل NL باید در ۲ ست ۳ تایی حریفش را شکست می‌داد. ان‌ال در همان ابتدا فشار‌های خود را روی فودو شروع کرد، اما در آن طرف، فودو با خواندن دست حریفش به این فشار‌ها پایان داد و اولین راند را پیروز شد. راند دوم ان‌ال با گیج کردن حریفش پاسخ دندان‌شکنی به فودو داد و نه تنها توانست راند تساوی را بگیرد بلکه اولین ست را نیز پیروز شد.

فودو در اولین دیدار خود نتوانست جلوی استراتژی و تصمیم‌های گمراه‌کننده Cammy را بگیرد و همین موضوع باعث شد که دو دست از ان‌ال عقب بیفتد. ان‌ال در حالی که تنها یک راند با پیروزی در مسابقات فاصله داشت در طی چندین حرکت از تصمیم‌های فودو متعجب شد. فودو با استفاده از V-Reversal به Cammy اجازه نزدیک شدن از هوا را نمی‌داد و بلافاصله با استفاده از این قابلیت کمی را از خود دور می‌کرد، ولی او بالاخره توانست راند مساوی را با یک ضربه مشت بگیرد. در راند فینال دست چهارم فودو توانست با جمع‌آوری کردن نوار‌های EX خود در انتها با حرکت CA بازی را ۲-۲ کند.

cpt 2018

فودو با پیروزی در راند چهارم روحیه گرفت و همین موضوع باعث شد که در بازی آخر بدون اینکه یک راند هم تقدیم حریفش کند در دو راند متوالی حریفش را شکست دهد و براکت را صفر یا به اصطلاح Reset کند. اولین راند بازی با عملکرد قوی میکا آغاز شد. وی در حالی که در گوشه سمت راست صفحه در حال دفاع کردن ضربات کمی بود در یک موقعیت کمی را نقش بر زمین کرد و با انجام Command Grab در سه مرحله کمی را به گوشه سمت چپ صفحه کشاند و شروع قوی‌ای را به همراه داشت.

گویا استراتژی فودو در قالب استفاده از Command Grabهای بیشتر با وی همراهی کرده بود و وی حتی توانست بازی دوم را نیز با همین روال پیروز شود. ان‌ال به صفحه انتخاب کاراکترها رفت تا به این شکل نفسی تازه کند و آرامش خود را به دست بیاورد. وی پس از تغییر لباس کاراکتر خود توانست راند اول و دوم را بدون هیچ زحمتی پیروز شود و نتیجه بازی را به ۲-۱ تغییر دهد.

cpt 2018

همانطور که در عکس فوق می‌بینید فودو به فکر فرو رفت تا به دنبال راه‌حلی برای بازی بعدی باشد. وی پس از رفتن به صفحه انتخاب کاراکترها سعی کرد خونسردی خود را پس از باخت دو راند پی در پی حفظ کند. اولین راند با یورش خطرناک میکا شروع شد. کمی تصمیم گرفت که با EX DP پس از برخاستن به فشار‌های میکا پایان دهد که با دفاع میکا روبه‌رو شد. میکا با یک Punish بسیار قوی و کامل راند اول را پیروز شد. این تصمیم نشان داد که ان‌ال زیر فشار عصبی و روحی است؛ به طوری که در راند آخر وی کامبو خود را به اشتباه روی دفاع میکا ادامه داد و باز با مجازات سنگین میکا روبه‌رو شد.

فودو بلاخره پس از سال‌ها توانست اولین پیروزی را از آن خود کند. وی در طی چند سال اخیر با توجه به اینکه تا انتهای مسابقات پیش می‌رفت و با کسب مقام دوم و سوم ناکام می‌ماند، مشکلات روحی سختی را پشت سرگذاشته بود. بسیاری از طرفداران بر این باور بودند که وی با پیروزی خود در این رویداد Premier طلسم را شکسته است.

cpt 2018

ان‌ال در سمت راست عکس (مقام دوم)، فودو مقام اول و اویل کینگ مقام سوم

با این حساب، نتایج این مسابقه رسمی Capcom Pro Tour 2018 یعنی Esports Festival Hong Kong 2018 از این قرار شد:

مقام بازیکنتیمکاراکترامتیاز
۱فودوBeastمیکا۷۰۰
۲ان الUYUکمی۲۷۰
۳اویل کینگUYUرشید۲۰۰
۴هایتانیFudohآکوما۱۶۰
۵ساکوFAVمنات۱۳۰
۵فوجیموراFudohایبوکی۱۳۰
۷کاباRiseگایل۱۰۰
۷بونچانRed Bullنش، کارین و ساگات۱۰۰

مسابقات Street Fighter V رویداد Esports Festival Hong Kong 2018 از کانال رسمی کپکام فایترز در توییچ و یوتیوب پخش شده است و برای تماشا کردن تمامی مسابقات می‌توانید از طریق لینک پایین به آن مراجعه کنید.

کانال پخش مسابقات از توییچ

کانال پخش مسابقات از یوتیوب

برای اطلاع بیشتر از جزئیات براکت این مسابقه می‌توانید به وب‌سایت Challonge مراجعه کنید. زمستان سال گذشته بود که کمپانی کپکام جزئیات رویداد Capcom Pro Tour سال جاری را در وب سایت خود منتشر کرد؛ رویداد‌هایی که بازیکنان با ملحق شدن به آن به کسب امتیاز می‌پردازند که در انتها بتوانند در آخرین مسابقه رسمی آن یعنی Capcom Cup شرکت کنند. در ادامه می‌توانید به جدول امتیازات لیگ CPT 2018 نگاهی بیندازید.

جدول Capcom Pro Tour 2018 - Esports Festival Hong Kong 2018

 نظرات خود را در مورد مسابقات استریت فایتر 5 با زومجی در میان بگذارید.


منبع zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده