بازی موبایل Gemini Rue روایت‌گر آینده‌ای است که خیلی از انسان‌ها آن را تصور می‌کنند؛ جایی که زندگی ماشینی بر انسان‌ها چیره شده است و دیگر جایی برای احساسات وجود ندارد. با بررسی این بازی موبایل همراه زومجی باشید.

موردی که ما گیمرها از توسعه‌دهنده‌های بازی‌های ویدیویی می‌خواهیم، خلق یک اثر خاص و متفاوت است که با تجربه‌اش بتوانیم تا مدت‌ها از آن یاد کنیم. حال بعضی از استودیوهای بازیسازی با الهام گرفتن از آثار دیگر باعث به وجود آمدن این حس خاص و متفاوت می‌شوند که قابل تقدیر است. این گفته‌ها روی پلتفرم موبایل نیز صدق می‌کند. تعداد زیادی از توسعه‌دهنده‌های بازی‌های موبایل فکر می‌کنند پلتفرم موبایل، مکانی است که فقط باید روی آن هر طور که شده بازی عرضه کرد و کمیت را به کیفیت ترجیح می‌دهند. البته در این میان استودیوهایی نیز وجود دارند که به ساخت بازی‌های با کیفیت روی پلتفرم موبایل ادامه می‌دهند یا بازی‌های با کیفیت خود روی کامپیوتر و سایر پلتفرم‌ها را در دسترس کاربران گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها نیز قرار می‌دهند. سال ۲۰۱۱ کمپانی Wadjet Eye Games بازی Gemini Rue را روی استیم عرضه کرد که بازخوردهای خوبی را از سوی کاربران دریافت کرد. در این میان بازی Gemini Rue پس از موفقیتی که کسب کرد برای پلتفرم موبایل نیز در دسترس قرار گرفت. حال سوال اینجا است که آیا بازی اندروید و آيفون Gemini Rue توانسته است کاربران موبایل را راضی کند؟   

بررسی بازی موبایل Gemini Rue

داستان بازی روایت‌گر آینده است؛ آینده‌ای که احساسات هیچ نقشی در آن ندارد و زندگی ماشینی بر تمامی مردم غالب شده است

برخی از مردم آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که انسان‌ها جای خود را به ربات‌ها می‌دهند؛ جایی که دیگر احساسات و عواطف انسانی نقشی ندارند و زندگی ماشینی بر مردم چیره می‌شود. از طرفی انسان‌ها قادر به سفر کردن در سیاره‌های مختلف هستند و مکان‌های جدیدی را برای زندگی کردن کشف می‌کنند. بازی موبایل Gemini Rue، روایت‌گر زندگی کارآگاهی به نام ازریل است که به دنبال برادرش می‌گردد. در واقع سال‌ها از جنگ بزرگ جمینی می‌گذرد و ازریل و متیوس دو هم‌رزم و باز‌مانده جنگ جمینی هستند در یک روز بارانی قرار بود یکدیگر را ملاقات کنند تا متیوس با آوردن برادر ازریل، آن‌ها را از شهر خارج کند اما ازریل متوجه ناپدید شدن متیوس می‌شود و باید وی را پیدا کند. روایت داستانی بازی Gemini Rue با تعداد زیادی علامت سوال شروع می‌شود؛ اینکه ازریل کیست و چرا چارلی، برادر خود را از دست داده است؟ از طرفی متیوس چرا ناپدید شده است و دقیقا در شهری که هستید چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ تمامی این سوالات زمانی حالت نامفهومی به خود می‌گیرند که تیم سازنده در همان سکانس شروع بازی یک آزمایشگاه را به تصویر می‌کشد که دکترهای آن بخش در حال پاک کردن حافظه‌ی شخصی خاص هستند.

Gemini Rue داستان دو برادر را به صورت موازی روایت می‌کند به بهترین شکل ممکن، رشته‌های داستانی را به یکدیگر مرتبط می‌سازد

یکی از نکات مثبت بازی اندروید و آیفون Gemini Rue نحوه آغاز بازی و به وجود آوردن سوالات متعددی است که بازیکن را مجبور به بازی کردن این اثر می‌کنند. از طرفی سوالات و جواب‌های‌شان و اینکه چگونه روند بازی ادامه پیدا کند، با یک ریتم بسیار خوب مدیریت شده است و مخاطب را بیش از پیش برای ادامه‌ی بازی هیجان‌زده می‌کند. رفته رفته بازی اطلاعاتی از گذشته شخصیت‌ها را نیز در دسترس‌تان قرار می‌دهد و در انتها نیز به خوبی داستان بازی به نقطه سرانجام می‌رسد. یکی دیگر از مواردی که داستان بازی Gemini Rue را خاص جلوه داده است، شخصیت پردازی شخصیت‌های بازی است. پایه و اساس Gemini Rue یک بازی قدیمی پیکسلی است که تعامل شخصیت‌ها مهم‌ترین نقش را در آن ایفا می‌کند. اگر تیم سازنده نتواند نوع تعامل و دیالوگ‌ها را در بازی خود به خوبی مدیریت کند، دچار مشکل می‌شود. در ابتدای Gemini Rue ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌ها کمی سخت است و آن هم به این خاطر است که پیش زمینه داستانی خاصی را از آن‌ها شاهد نیستیم؛ اما رفته رفته این مشکل رفع می‌شود و بازیکنان به خوبی می‌توانند با شخصیت‌های اصلی بازی ارتباط برقرار کنند و بهتر از گذشته با مفهوم کلی بازی آشنا می‌شوید.

بررسی بازی موبایل Gemini Rue

به واسطه دو شخصیتی بودن داستان، دو گیم پلی برای بازی در نظر گرفته شده است که بازیکنان در هر لحظه از بازی می‌توانند بین شخصیت‌های بازی سوییچ کنند

از حیث گیم‌پلی، بازی اندروید و آیفون Gemini Rue، یک بازی اشاره و کلیک ماجراجویی است که این روزها بازی‌های این سبک کمتر در بازار بازی‌های موبایل دیده می‌شوند. سبکی که به لطف سیستم صفحه نمایش لمسی به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد و آثار به یادماندنی و سرگرم کننده‌ای را خلق کرد. از این رو در بازی موبایل Gemini Rue برای تعامل با شخصیت‌های بازی یا تعامل با محیط باید قسمت مورد نظر روی صفحه نمایش را لمس کنید. گیم‌پلی Gemini Rue از دو بخش مجزا تشکیل شده است که این مورد به خاطر روایت موازی داستان بازی است؛ از یک سوی داستان برادر ازریل را شاهد هستیم و از سمت دیگر داستان ازریل روایت می‌شود و تا زمانی که این دو برادر به یکدیگر برسند، شاهد دو گیم‌پلی جدا از هم هستیم؛ دو شخصیت با دو سبک گیم‌پلی متفاوت موردی است که تیم سازنده به خوبی از پس آن برآمده است و بازیکن تجربه‌ای متفاوت را کسب می‌کند. ازریل کارآگاهی همه فن حریف است که از جنگ برگشته است و عده‌ای به خون وی تشنه هستند. از این رو شاهد مکانیزم‌های اکشن هستیم که در میان آن باید از سایر NPCهای بازی سوال‌های مختلفی را بپرسید تا به هدف‌تان برسید. از طرفی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که باید دست به کارهای مختلفی بزنید تا به شما و هویت اصلی‌تان پی نبرند.

گرافیک پیکسلی Gemini Rue، حس و حال جالبی به جهان بازی بخشیده است

سیستم گان‌پلی بازی به شکلی طراحی شده است که بازیکنان به هیچ‌وجه وارد درگیری‌های مستقیم نمی‌شوند؛ بلکه در جریان نبردهای بازی پشت یک جسم کاور می‌گیرید و با توجه به زاویه شلیک حریف، باید به وی شلیک کنید. در این میان یک نوار برای بازیکنان تعبیه شده است که دارای دو رنگ سبز و قرمز است؛ اگر حریف پشت کاور نباشد و در محدوده سبز رنگ شلیک کنید، حریف هدشات می‌شود و در غیر این صورت اگر در محدوده قرمز شلیک کنید، حریف‌تان زخمی می‌شود. وجود این چنین سیستمی در بخش تیراندازی بازی سبب شده است بازیکن با یک چالش روبه‌رو شود؛ چالشی که در جریان آن باید یک زمان‌بندی خاص را رعایت کند. به‌عبارتی زمانی شلیک کنید که هم دشمن سنگر نگرفته باشد و هم اینکه محدوده اصابت گلوله، محدوده سبز رنگ باشد. این در حالی است که در گیم‌پلی شخصیت چارلی، با مکانیزم‌های متفاوتی نسبت به ازریل روبه‌رو می‌شویم. وی در سازمانی به نام Center-7 قرار دارد؛ جایی که یک سری آموزش‌ها به افراد مختلف داده می‌شود تا در نهایت به یک آدم کش تبدیل شوند تا اهداف شوم افراد بالارده سازمان را کامل کنند. حال مخاطب در نقش چارلی با یک گیم‌پلی کاملا مخفی‌کای روبه‌رو می‌شود؛ جایی که باید با سایر قربانی‌ها ارتباط برقرار کنید و با پیدا کردن آیتم‌های مختلف، داستان بازی را پیش ببرید.

بررسی بازی موبایل Gemini Rue

بخش گیم‌پلی مربوط به چارلی چالش‌های خاص خودش را دارد و بیش‌تر از گیم‌پلی ازریل ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد؛ به عبارتی سازنده با ایجاد دو خط داستانی با گیم‌پلی‌های متفاوت باعث شده است دو سبک مختلف ایجاد شود. در بازی Gemini Rue کاربران هم تجربه‌ی یک بازی معمایی مخفی‌کاری را کسب می‌کنند و هم اکشن تیراندازی که هرکدام تجربه‌ای کاملا دلچسب را ارائه می‌دهند. تنها ایرادی که می‌توان به گیم‌پلی بازی اندروید و آیفون Gemini Rue گرفت، مربوط به تعامل شخصیت بازی با محیط است. در بعضی از بخش‌ها شاهد این هستیم که با لمس کردن محیط مورد نظر، کاربر عکس العملی نشان نمی‌دهد یا برای بالا رفتن از یک نردبان، ابتدا باید شخصیت بازی را تا نزدیک‌ترین منطقه هدایت کنید و سپس از نردبان بالا بروید. این موارد شاید در حالت عادی گیم‌پلی بازیکن را دچار مشکل نکند اما در بعضی از بخش‌های بازی شاهد رویدادهای زمانی هستیم؛ رویدادهایی که بخش‌هایی از بازی هستند و در آن‌ها در یک زمان خاص باید عکس العمل‌های متفاوتی را از خود به نمایش بگذارید و اگر در انجام این کار ناکام بمانید، بازی از آخرین چک‌پوینت بارگذاری می‌شود. حال وجود این مشکل در بعضی از رویدادهای زمانی بازیکن را دچار مشکل می‌کند.

گرافیک بازی Gemini Rue، همانند بازی‌های پر زرق و برق نیست و از گرافیک پیکسلی بهره می‌برد. شاید عده‌ای با خود بگویند که دوره‌ی این دسته از بازی‌ها تمام شده است ولی گرافیک پیکسلی جزو آن دسته از طراحی‌هایی است که همیشه مخاطبان خاص خودش را دارد و هر بازی در این سبک گرافیکی تجربه‌ی جدیدی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. جدا از این موارد با توجه به داستان و گیم‌پلی Gemini Rue، پیکسل آرت بهترین گزینه برای بازی است و حس پر رمز و راز آن را بیش از پیش افزایش داده است. از نظر موسیقی و صداگذاری، شاهد آهنگ‌های آرامی هستیم که در پس زمینه بازی پخش می‌شوند و صداگذاری شخصیت‌ها نیز در نوع خود خوب کار شده است؛ زمانی که با شخصیت‌ها صحبت‌ می‌کنید و گزینه‌های مختلفی را به کار می‌برید، شخصیت بازی از دیالوگ‌های مخصوصی استفاده می‌کند. همچنین نوع تعامل شخصیت‌ها با یکدیگر نیز جالب است و هر از گاهی با یکدیگر شوخی می‌کنند. در انتها بازی موبایل Gemini Rue، یک پورت بسیار خوب از نسخه کامپیوتر Gemini Rue است که مخاطب را وارد یک ماجراجویی بسیار جذاب و هیجان انگیز می‌کند. اگر دل‌تان برای آثار ماجراجویی با روایت داستانی منحصربه‌فرد تنگ شده است، بازی اندروید و آیفون Gemini Rue می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.  


منبع زومجی

Gemini Rue

بازی اندروید و آیفون Gemini Rue همانند نسخه‌ی کامپیوتر خود تجربه‌ای ناب و لذت بخش را به کاربر ارائه می‌دهد. Gemini Rue با روایت دو داستان موازی، دو گیم‌پلی متفاوت را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. نکته‌ی قابل توجه این است که هر زمان که خواستید می‌توانید کنترل یکی از دو شخصیت بازی را پیش برده و ماجراجویی خود را ادامه دهید. از طرفی وجود طراحی پیکس آرت در میان بازی‌های پر زرق و برق، سبب شده است که Gemini Rue به یک بازی خاص تبدیل شود.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + شخصیت پردازی خوب شخصیت‌ها
  • + روایت داستانی عالی و درگیر کننده
  • + سیستم تیراندازی کارآمد بازی
  • + گرافیک پیکسلی و ترکیب آن با موسیقی‌های گوش‌نواز بازی
  • + ویژگی سوییچ کردن بین شخصیت‌ها در هر لحظه از گیم‌پلی

نقاط ضعف

  • - ناکارامد بودن نحوه تعامل با برخی محیط‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده