نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۲

ثبت‌نام سامانه همگرا، ساختار حمایتی جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بازیسازان آغاز شد

طبق اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ساختار حمایتی جدید این نهاد از بازیسازان که با نام «همگرا» شناخته می‌شود، از امروز آغاز به فعالیت کرده است. 

در راستای حمایت از صنعت بازی و فعالان عرصه تولید در کشور، همچنین جهت پیاده‌سازی نظامی ساختارمند، شفاف و شایسته‌سالار که منتج به همگرایی تمامی حمایت‌های بنیاد ملی بازی های رایانه ای از صنعت بازی باشد و با چشم‌اندار رشد، اعتلاء و ارتقاء تیم‌ها و شرکت‌های بازسازی، ساختار حمایتی «همگرا» پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازی‌سازان» متولد شد و از امروز ۲۸ مردادماه رسما کار خود را آغاز می‌کند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بدو تاسیس برنامه‌های متنوعی برای حمایت از توسعه شرکت‌ها و صنعت بازی‌های ویدیویی طراحی و اجرا کرده است. جهت منسجم‌سازی این حمایت‌ها، واحد حمایت از بازی‌های ویدئویی در این بنیاد با ساختاری جدید از سال ۹۶ شکل گرفته است و تحت واحدی با عنوان ساختار حمایتی همگرا تعریف شده است. بنابراین، همگرا مجموعه‌ای متمرکز از شاخص‌ها و روش‌هایی است که منتج به ارایه حمایت‎های مشخص به تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی می‌شود. هدف اصلی همگرا شفاف و هدف‌مندکردن حمایت‌های تعالی بخش است.

حمایت‌های همگرا به تیم‌های فعال (حتی با یک نفر عضو) و شرکت‌های بازی‌سازی تعلق می‌گیرد که در چهار سال گذشته حداقل دو بازی (یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی) تولید کرده باشند. بازی‌سازان می‌توانند در پورتال همگرا ثبت نام ‌کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخص‌های مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخص‌ها حمایت دریافت کنند. این شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی تیم/شرکت (۳۰ درصد کل امتیاز)، کیفیت و اثرگذاری بازی (۴۹ درصد کل امتیاز)، مولفه‌های فرهنگی بازی (۱۰ درصد کل امتیاز) و مولفه‌های تاثیرگذاری شرکت/تیم در صنعت بازی (همکاری با همگرا) (۱۱ درصد کل امتیاز) دسته‌بندی می‌شوند.

نهایتا پس از ارزیابی و رتبه‌بندی، بسته‌های حمایتی متنوع در اختیار تیم‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند از میان این بسته‌ها حمایت‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابل‌توجهی از حمایت‌های همگرا بدون بازپرداخت هستند. این حمایت‌ها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند. ساختار حمایتی همگرا از امروز ۲۸ مرداد کار خود را آغاز کرده و تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی از امروز تا ۱۷ شهریور فرصت دارند تا در پورتال همگرا ثبت‌نام کنند. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، حداقل ۴۵ روز فرآیند ارزیابی طی خواهد شد و بعد از آن رتبه‌ها اعلام و انتخاب و تخصیص حمایت‌ها آغاز می‌شود. بدیهی است بازی‌سازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبت‌نام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبت‌نام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبت‌نام سال آینده منتظر بمانند.

بازی‌سازان برای ثبت‌نام و اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به سایت همگرا مراجعه نمایند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده