بازی اندروید و آیفون Ys Chronicles II یک اثر نقش آفرینی است که داستان سری Chronicles را به سرانجام می‌رساند. با بررسی این بازی موبایل همراه زومجی باشید.

وقتی به گذشته صنعت بازی‌های ویدیویی نگاه می‌کنیم، سبک‌هایی را می‌بینیم که به دست فراموشی سپرده شده‌اند. البته نمی‌توان این مورد را ایراد دانست؛ زیرا بعضی از آن‌ها با سبک‌های دیگر ترکیب شده‌اند یا شکل و شمایل جدیدی از آن‌ها را شاهد هستیم. در این میان بازی‌های نقش آفرینی شرقی با ظاهری پیکسلی و هشت بیتی، جزو مواردی هستند که امروزه کمتر سازنده‌ای به سمت‌شان می‌رود. با این حال در دهه اخیر شاهد رشد این دسته از بازی‌ها روی پلتفرم موبایل بوده‌ایم. بازی‌های نقش آفرینی شرقی با حال و هوای قدیمی و دنیای جذاب‌شان به خوبی توانسته‌اند جای خود را در صنعت بازی‌های موبایل پیدا کنند و عده‌ای از آن‌ها جزو آثار موفق موبایل به حساب می‌آیند. در این میان مجموعه Ys Chronicles را می‌توان یکی از سری‌های خوب روی پلتفرم موبایل دانست که در این مقاله به بررسی بازی اندروید و آیفون Ys Chronicles II خواهیم پرداخت. قبل از شروع این نکته را بگویم که Ys Chronicles را به اسم Ys: Ancient Ys Vanished نیز می‌شناسند.

Ys Chronicles II

داستان Ys Chronicles II شاید شروع آن‌چنان خوبی نداشته باشد، اما پایان‌بندی آن بسیار خوب است و مخاطب را از خود راضی نگه می‌دارد

داستان بازی روایت‌گر زندگی پسری به نام ادول (Adol) است که در هر نسخه وارد ماجراجویی جدیدی می‌شود. داستان بازی موبایل Ys Chronicles II پس از وقایع نسخه اول روایت می‌شود؛ جایی که ادول دارک فکت را شکست داده است و حال یک قدم دیگر به بازیابی جزیره مخفی سرزمین Ys نزدیک شده است. حال ادول وظیفه دارد تا راه خود را ادامه دهد و امید را به مردم سرزمین Ys برگرداند. سال‌ها است که مردم این سرزمین از وجود شیاطین و نیروهای اهریمنی رنج می‌برند و قهرمان‌های Ys نیز در کشتن دشمنان ناکام مانده‌اند. ادول تنها قهرمان باقی‌مانده است؛ اما اتفاقات مطابق میل وی پیش نمی‌رود. او رفته رفته متوجه خطری بزرگ‌تر می‌شود و حال باید تمام تلاشش را انجام دهد تا سربلند از ماجرا بیرون آید. داستان بازی موبایل Ys Chronicles II با اینکه ادامه نسخه‌ی پیشین است اما شروعی ساده و کلیشه‌ای دارد. با این حال رفته رفته داستان بازی در مسیر اصلی خود قرار می‌گیرد و روایت منحصربه‌فردی پیدا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های خوب بازی Ys Chronicles II، شخصیت پردازی است. شخصیت‌های اصلی بازی بعضی وقت‌ها از خود و زندگی‌شان برای شما می‌گویند که همین مورد سبب شده است به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. هر شخصیتی برای آینده‌ی خود هدفی دارد و آرزویی را در سر می‌پروراند؛ همه‌ی آن‌ها به شما به چشم یک فرستاده و قهرمان نگاه می‌کنند و همه‌ی آن‌ها از شما می‌خواهند که سرزمین Ys را نجات دهید. البته بعضی از شخصیت‌ها در طول روند داستانی کمک حال شما هستند و تنها نخواهید بود. اصلی‌ترین موردی که بازی اندروید و آیفون Ys Chronicles II را به اثری خاص و هیجان‌انگیز تبدیل کرده است، گیم‌پلی است. مخاطب در نگاه اول فکر می‌کند Ys Chronicles II یک بازی نقش‌آفرینی با مبارزات نوبتی است؛ اما مبارزات بازی سبک و سیاق مخصوصی دارد که تا به حال در بازی دیگری شاهدش نبوده‌ایم.

Ys Chronicles II

در Ys Chronicles II شیوه مبارزات بدین شکل است که شما باید به سمت دشمنان حرکت کنید و با برخورد به آن‌ها، به دشمنان ضربه وارد می‌کنید؛ به عبارتی دکمه‌ی ضربه‌زدن برای بازی تعبیه نشده است و باید شخصیت بازی را به سمت دشمنان هدایت کنید تا پس از برخورد با آن‌ها، ادول به صورت خودکار به دشمنان ضربه وارد کند. در این میان شاید سوال پیش آید که آیا امکان ضربه خوردن از سوی دشمنان وجود دارد و اینکه چگونه از آن‌ها دوری کنیم؟ زمانی که در حال ضربه‌زدن هستید، دشمن مورد نظر به هیچ‌وجه نمی‌تواند به شما ضربه وارد کند، اما نحوه حمله دشمنان بدین شکل است که قبل از ضربه‌زدن به صورت هایلایت شده به شما هشدار می‌دهند و اگر فاصله مورد نظر را رعایت نکنید، آسیب می‌بینید. بازی Ys Chronicles II دارای ماموریت‌های اصلی و فرعی است یا بهتر است بگوییم تنها ماموریت‌های اصلی؛ زیرا ماموریت‌های فرعی Ys Chronicles II کم تعداد هستند و طراحی خوبی هم ندارند؛ بلکه صرفا جنبه دریافت XP دارند و تجربه متفاوتی را در دسترس کاربر قرار نمی‌دهند. این در حالی است که مراحل اصلی تنوع بالایی دارند و به خوبی می‌توانند مخاطب را سرگرم کنند.

در نگاه اول مبارزات Ys Chronicles II شبیه به آثار نوبتی است، اما واقعیت است که سیستم مبارزات بازی نوبتی نیست و تجربه‌ای جدید و لذت‌بخش را ارائه می‌دهد

در کنار متفاوت بودن گیم‌پلی Ys Chronicles II، در بخش‌هایی نظیر سیستم ارتقای شخصیت و آیتم نیز بازی تفاوت‌هایی با بازی‌های هم‌سبک خود دارد. از نظر آیتم و سیستم ارتقای شخصیت، با کشتن دشمنان و انجام مراحل پول و XP دریافت می‌کنید که با لول‌آپ شدن، نوار سلامت و نوار استفاده از جادوی شما افزایش پیدا می‌کند. حال با خرید آیتم‌های جدید نظیر شمشیر، لباس جنگی و سپر می‌توانید قدرت تهاجمی و تدافعی خود را بیش از پیش افزایش دهید. حال در این میان یک نکته وجود دارد؛ تعداد اسلحه و لباس‌های فروشگاه بازی بسیار محدود است و با پیشروی در خط داستان، موارد جدیدی به لیست فروش اضافه نمی‌شود. برای اینکه بتوانید سلاح و لباس‌های جدید و قوی‌تری را خریداری کنید باید یک سری آیتم خاص را پیدا کنید که فروشنده اسم‌‌شان را به شما می‌دهد. با پیدا کردن‌شان می‌توانید آن‌ها را به فروشنده یا همان آهنگر بفروشید و پس از چند روز  موارد جدیدی را خریداری کنید. نکته‌ی خوب این سیستم، این است که بازیکن مجبور می‌شود تمامی محیط را با دقت بگردد. همچنین در طول محیط صندوق‌هایی را می‌بینید که حاوی آیتم‌هایی کلیدی هستند که برای پیشروی در خط داستان به آن‌ها احتیاج پیدا می‌کنید.

Ys Chronicles II

درواقع یکی از مشکلات گیم‌پلی بازی اندروید و آیفون Ys Chronicles II نبود یک سیستم راهنما و Mini Map در بازی است. درست است که بازی به شما می‌گوید که هدف بعدی‌تان چیست، اما توضیح کافی در مورد آن داده نمی‌شود که دقیقا باید چه کاری انجام شود. از طرفی وجود یک Mini Map می‌توانست کمک زیادی به مخاطب در شناسایی راه و مسیر اصلی بازی بکند. در محیط‌های وسیع امکان گم شدن بازیکن و سردرگمی وجود دارد؛ زیرا سیستم اسپاون دشمنان نیز به نحوی است که با کشتن دشمنان یک محیط، پس از چند دقیقه مجددا اسپاون می‌شوند. یکی دیگر از موارد منفی بازی Ys Chronicles II، به سیستم هدایت شخصیت بازی مربوط می‌شود؛ دویدن شخصیت و رفتن به داخل خانه‌ها یا بالا رفتن از پله و موارد مشابه، به سختی انجام می‌شوند و بعضی وقت‌ها شما را عصبی می‌کنند (البته می‌توانید در بازی راه بروید، ولی آن مورد نیز مشکلات مخصوص به خودش را دارد که همه‌ی آن‌ها به طراحی نامناسب سیستم هدایت بازیکن ختم می‌شود). در کنار تمامی موارد برای اینکه محیط‌های جدید بازی را باز کنید، باید باس‌ هر محیط را شکست دهید. نکته جالب Ys Chronicles II این است که شکست دادن هر باس راه و روش مخصوص به خودش را دارد. همچنین بازی دارای یک سیستم Travel است که می‌توانید به راحتی میان محیط‌های بازی سوییچ کنید.

آهنگ‌های بازی به قدری زیبا کار شده‌اند که شما را در خود غرق می‌کنند

یکی از موارد مثبت بازی Ys Chronicles II، گرافیک و طراحی محیط‌های بازی است. گرافیک بازی Ys Chronicles II را نمی‌توان به صورت کامل جزو آثار پیکسلی یا هشت بیتی دانست، ولی تا حدی به این دسته از بازی‌ها شبیه است و توانسته است تجربه‌ی جالبی را در دسترس مخاطبان قرار بدهد. از طرفی محیط‌های بازی به شکلی طراحی شده‌اند که با ورود به آن‌ها تجربه‌های متفاوتی کسب می‌کنید؛ از محیط‌های سمی گرفته تا محیط‌های یخ‌زده و آتش فشانی که هرکدام ساختار مخصوص به خودشان را دارند. با نگاه به بازی Ys Chronicles II با خود می‌گویید که این بازی موبایل گوشی موبایل یا تبلت شما را به چالش می‌کشد؛ واقعیت اینجا است که اگر هم ساعت‌ها بازی کنید، به هیچ وجه داغ شدن گوشی موبایل خود را حس نخواهید کرد. همچنین بازی دارای دو حالت گرافیکی است که در ابتدای بازی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. حالت Original همان گرافیک نسخه‌ی کنسولی بازی را به همراه دارد، اما حالت Chronicles، یک حالت HD شده برای بازی به حساب می‌آید. با این حال این دو حالت گرافیکی تفاوت آن‌چنانی با یکدیگر ندارند و فرقی نمی‌کند کدام حالت را انتخاب می‌کنید؛ تجربه‌ی نهایی بازی برای شما یکسان خواهد بود. از طرفی دنیای بازی و میان‌پرده‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که بازیکن هیچ صدایی از شخصیت‌های بازی نمی‌شنود و تمامی گفت‌وگوها به صورت نوشتاری روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

Ys Chronicles II

البته میان‌پرده‌های اصلی بازی یک حالت انیمه‌ای دارد که حس و حال جالبی به بازی بخشیده است. با این حال طراحی خوب حالت چهره شخصیت‌ها به هنگام صحبت کردن موردی است که به خوبی حس و حا‌ل‌شان را به تصویر می‌کشد. یکی از مواردی که همیشه شرقی‌ها در آثار خود به آن اهمیت بالایی می‌دهند، موسیقی و ساندترک‌هایی است که حس و حال عجیبی را به بازیکن منتقل می‌کند. بازی اندروید و آیفون Ys Chronicles II نیز از این قاعده مستثنا نیست و شاهد موسیقی‌های گوش‌نواز و دلنشینی در طول بازی هستیم که حسابی به مخاطب آرامش می‌دهد. با تمام این تفاسیر Ys Chronicles II تجربه‌ای خوب و لذت‌بخش است که می‌تواند ساعت‌ها شما را در سرزمین Ys سرگرم کند. اگر دلتان یک بازی نقش‌آفرینی جذاب و متفاوت روی پلتفرم موبایل می‌خواهد، بازی اندروید و آیفون Ys Chronicles II می‌تواند بهترین گزینه باشد.


منبع زومجی

Ys Chronicles II

استودیو DotEmu به خوبی توانسته است نسخه دوم Ys Chronicles را روی گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها پورت کند، اما در این میان یک سری مشکلات در ساختار بازی وجود دارد که نبود آن‌ها سبب شده است بازیکن با سردرگمی مواجه شود. با این حال سیستم مبارزات و موسیقی بازی به نحوی است که بازیکنان به هیچ وجه احساس خستگی و یکنواختی نخواهند کرد و می‌توانند ساعت‌ها با شخصیت ادول به جست و جو در سرزمین Ys مشغول شوند.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • - موسیقی گوش نواز
  • - طراحی مراحل متنوع
  • - باس فایت‌های چالش برانگیز

نقاط ضعف

  • - هدایت بد شخصیت بازی
  • - نبود سیستم راهنما
  • - نبود Mini Map
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده