نویسنده: علی ولی خانی
// پنجشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۳

مایکروسافت و نینتندو سری Yakuza را رد کردند، اما حالا به دنبال آنند

توشیهیرو ناگوشی، کارگردان سری یاکوزا، اطلاعات جالبی درباره‌ی وقایع پشت پرده و گذشته و آینده‌ی این سری به اشتراک گذاشت.

سری Yakuza همیشه با پلتفرم‌های پلی استیشن همراه بوده است. این سری کار خود را با کنسول PS2 آغاز کرد، سپس به PSP و PS3 راه یافت و در نهایت به PS4 آمد. شایان ذکر است نسخه‌ی HD دو بازی اول سری برای Wii U منتشر شدند، اما به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفتند.

با این حال با توجه به صحبت‌های توشیهیرو ناگوشی، کارگردان سری، در گفت و گو با مجله‌ی Edge، اگر یکی از دو شرکت Microsoft و Nintendo بازی‌های اصلی را می‌خواستند، شرایط به کلی تغییر می‌کرد.

من هیچوقت درباره‌ی این مسئله سخنی به میان نیاوردم، اما وقتی ما بازی اصلی را با همکاری سونی منتشر کردیم، من آن را به مایکروسافت و نینتندو نیز معرفی کردم. آن موقع آن‌ها گفتند که «نه، ما این بازی را نمی‌خواهیم.» و حالا می‌گویند «ما آن را می‌خواهیم!» آن‌ها متوجه نشدند که من چرا این بازی را ساختم.

ناگوشی بعد توضیح داد که چطور مردان ژاپنی گروه اصلی مخاطبین سری Yakuza را تشکیل دادند و او برای گرفتن چراغ سبز این سری از سگا با چه مشکلاتی روبه‌رو بود.

رقابت کردن شرکت‌های ژاپنی با شرکت‌های بازی سازی غربی که هم بازی‌های باکیفیتی می‌ساختند و هم بودجه‌های بسیار بالایی داشتند، بسیار سخت شد... اگر ما می‌خواستیم در این میان حرفی برای زدن داشته باشیم، باید یا بازی‌های ورزشی عرضه می‌کردیم، یا آثار نظامی و فانتزی... و حتما این بازی‌ها باید در سطح جهانی عرضه می‌شد... از آنجایی که همه داشتند به یک مسئله فکر می‌کردند، همه‌ی بازی‌های ساخته شده عینا شبیه به هم بودند.

اما من فکر کردم که پیروی از این مسیر درست نیست. پس در مرحله اول، من فکر فروش جهانی را از سر خود بیرون کردم. در مرحله‌ی بعد، با خودم گفتم که اصلا برایم اهمیتی ندارد که بازیکنان دختر با این بازی ارتباط بر قرار نکنند و همینطور دوست ندارم که یک بازی برای کودکان خردسال بسازم. وقتی تمام این تصمیمات را گرفتم، تنها گروه مخاطبانی که برایم باقی مانده بود، جامعه‌ی مردان ژاپنی بود.

قصد و اهدافم را برای ر‌ؤسایم شرح دادم. دو بار جلسه‌ی معرفی ترتیب دادم، اما نتوانستم رضایتشان را جلب کنم... سگا نیاز شدیدی به پول داشت و حتی تا مرز ورشکستگی پیش رفت؛ پس در نهایت تصمیم گرفت با شرکت Sammy ادغام شود. به محض اینکه این اتفاق رخ داد، من سریعا به سراغ صاحب جدید شرکت رفتم و به امید جلب رضایت او، بازی را تمام و کمال معرفی کردم. اگر بخواهیم از دید حرفه‌ای به این مسئله نگاه کنیم، حرکت من بسیار عجیب و غلط بود. اما من قلبا می‌دانستم که اگر رئیس شرکت بله‌ی نهایی را بگوید، این مسئله به سود کل شرکت تمام خواهد شد... من توانستم رضایت او را جلب کنم، اما مدیر عامل شرکتمان بسیار از این موضوع خشمگین بود. او می‌گفت که این حرکت غیر منصفانه است.

او در ادامه درباره‌ی منابع الهامش در ساخت این سری سخن گفت.

خیلی وقت‌ها از من سوال می‌شود که چگونه این همه تحقیق و پژوهش برای ساخت این سری انجام داده‌ام، اما همه چیز تنها فرهنگ ژاپن است... البته انکار نمی‌کنم که شخصا مقداری هم تحقیقات میدانی به عمل آورده‌ام. من نوشیدن را دوست دارم. من زنان را هم دوست دارم. من بعد از مدت‌ها داشتم در زندگی‌ام تفریح می‌کردم؛ هدف عمدتا در کردن خستگی کار از تنم یا محکم‌تر کردن روابط با زیر دستانم بود... من با افراد زیادی ملاقات کردم و داستان‌های جالبی از آن‌ها شنیدم. بعضی داستان‌ها غم انگیز و بعضی بسیار عجیب بودند. آن داستان‌ها به پایه و بنیاد داستان Yakuza تبدیل شدند. اسم «کریو»‌ یکی از آن‌ها است... من این کار را زیاد در بازی‌هایم انجام می‌دهم؛ از اسم افرادی که دوستشان دارم یا هوای مرا داشته‌اند و مراقبم بوده‌اند به عنوان نام شخصیت‌ها استفاده می‌کنم. من امروزه نیز این کار را انجام می‌دهم.

در نهایت، او راجع به جدیدترین بازی این سری که با اسم رمز Shin Yakuza در حال ساخت است و هنوز اطلاعات چندانی درباره‌ی آن در دسترس نیست، صحبت کرد.

این بازی در ابتدا شبیه بازی‌های قدیمی این سری به نظر خواهد آمد، اما من می‌خواهم طرفداران پیش خود فکر کنند که «اوه، این بازی خیلی جالب به نظر می‌رسد»؛ هدف من این بار این است. این مسئله درباره‌ی تکنولوژی مورد استفاده هم صدق می‌کند، اما من علاقه‌ی چندانی به صحبت کردن درباره‌ی آن ندارم؛ چون نمی‌خواهم چیزی درباره‌ی آن لو برود و تجربه را لوث کند. با معرفی سیستم‌های جدیدتر و امروزی‌تر، من می‌خواهم تعداد بازیکنان این بازی را بیشتر کنم و با این حرکت، می‌توانم کریو را به طرفداران جدیدی معرفی کنم. این بهترین حالت ممکن است.

شما در حال حاضر می‌توانید بازی Yakuza Kiwami 2 را برای PS4 پیش خرید کنید. این بازی در بیست و هشتم آگوست (ششم شهریور) رسما منتشر خواهد شد.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده