نویسنده: مرتضی کارگر
// یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵

نحوه استفاده از مدل سازی 3 بعدی در هنر مفهومی محیطی از زبان احسان دباغی در TGC 2018

احسان دباغی، نقاش مات و هنرمند رنگ، در جریان کنفرانس خود در TGC 2018 به بیان کاربرد‌های مدل‌ سازی سه‌ بعدی در طراحی طرح‌های مفهومی محیط‌های بازی پرداخت و چگونگی ترسیم سریع چنین طرح‌هایی را با استفاده از مدل‌سازی توضیح داد.

یکی از مواردی که طراحان مفهومی همیشه از آن رنج می‌برند این است که مثلا پس از طراحی یک صحنه یا نمای یک منظره و تحویل آن به سفارش دهنده با این موضوع روبرو می‌شوند که سفارش دهنده از زاویه ترسیم منظره یا نورپردازی آن راضی نیست و از او می‌خواهند که طراحی جدیدی برای آن‌ها آماده کند. باید به این مسئله هم توجه شود که ترسیم یک طرح مفهومی در تمامی انواع آن موضوع ساده‌ای نیست و وقت زیادی را طلب می‌کند. برای همین احسان دباغی در کنفرانسی در TGC 2018 با موضوع «استفاده از 3 بعدی در هنر مفهومی محیط» به بررسی این مسئله پرداخت و توضیح داد که چگونه می‌توان از دنیای سه‌بعدی برای سرعت بخشیدن به کار طراحان مفهومی استفاده کرد.

دباغی در ابتدای صحبت‌های خود به این مسئله پرداخت که با در نظر گرفتن مسائلی همچون محاسبه پرسپکتیو (برای ترسیم دقیق یک منظره از یک زاویه متفاوت، در ابتدا باید تمامی اندازه‌ها و ابعاد محاسبه شود که کار بسیار دشواری است) و مشکلاتی که این مسئله برای طراحان مفهومی به وجود می آورد، به بیان این نکته پرداخت که استفاده از دنیای سه‌بعدی می‌تواند به طور کلی چنین مشکلاتی را برطرف کند و سرعت زیادی به طراحان برای خلق محصولاتشان بدهد.

نمایشگاه TGC 2018

او ادامه داد که یادگیری هنر سه بعدی امروزه برای تمامی طراحان مفهومی الزامی شده است و اگر شما چنین چیزی را بلد نباشید، در استودیو‌های معروف بازی‌سازی راه به جایی نخواهید برد. دلیل این مسئله هم این است که شما نمی‌توانید در چنین فضایی به سرعت به نیازها پاسخ بدهید.

در ادامه دباغی به نرم‌افزار 3D Coat اشاره کرد و آن را ابزاری بسیار مناسب برای خلق دنیای مورد نیاز یک طراح مفهومی بیان کرد. او به عنوان مثال به عملیات Boolean (تولید شکل‌های پیچیده با استفاده از هم‌پوشانی چند شکل ساده‌تر) که یکی از عملیات های رایج دنیای مدل سازی است، اشاره کرد و بیان داشت که انجام چنین چیزی در این نرم‌افزار بسیار راحت است و می‌توان با استفاده از یک کلید ترکیبی آن را به کار گرفت.

نمایشگاه TGC 2018

او در ادامه به این مسئله اشاره کرد که در دنیای سه‌بعدی شما می‌توانید پس از خلق اولیه دنیای خود به راحتی هر چه تمام‌تر جزییات را با استفاده از ابزارهای نرم افزارهای سه بعدی به دنیای خود اضافه کنید؛ چنین چیزی در دنیای دو بعدی بسیار سخت است و وقت زیادی را هم طلب می‌کند.

البته او به این نکته هم اشاره کرد که در بدترین حالت شما باید مدل‌های مورد نیاز خودتان را از ابتدا مدل‌سازی کنید ولی مطمئن باشید که در دفعات بعدی این نیاز شما به مدل سازی موارد جدید کم‌تر خواهد شد و دلیل آن کامل شدن بانک مدل‌های شما است. او دوباره بازگشتی به مسئله جزییات در طرح‌های مفهومی زد و به این نکته اشاره کرد که با استفاده از نرم‌افزار 3D Coat  حتی شما به نرم‌افزاری همانند Z Brush هم به ندرت احتیاج پیدا خواهید کرد و دلیل آن هم قدرت کافی و سادگی کار با نرم افزار مورد نظر است.

او سپس در ادامه توضیحات خود با اشاره به ویدیوی در حال پخش به این مسئله اشاره کرد که در حالت معمولی طراحان مفهومی برای دستیابی به نورپردازی‌ها وضعیت‌های نوری مختلف سختی‌های فراوانی را متحمل می‌شوند و این در حالی است که در دنیای سه‌بعدی شما می‌توانید با زدن چندین دکمه‌ی ساده از منابع نوری مختلف همانند نورهای HDRI استفاده کنید و نه تنها محصولی باکیفیت‌تر تولید کنید، بلکه در صورت نیاز می‌توانید از محصول خود در شرایط نوری متفاوت، نمونه تولید کرده و چنین چیزی را به سرعت هر چه تمام‌تر انجام دهید.

نمایشگاه TGC 2018

دباغی در این نقطه از صحبت‌های خود دوباره به مسئله راحتی و انعطاف‌پذیری بالای دنیای سه‌بعدی اشاره کرد و این گونه ادامه داد که این مسئله‌ی انعطاف‌پذیری مهم‌ترین مزیتی است که این روش در اختیار طراحان مفهومی قرار می‌دهد. او اضافه کرد که با به کارگیری این روش در هر مرحله‌ای از طراحی طرح مورد نظر، شما می‌توانید سفارش‌های جدید را وارد طرح خود کنید و چنین چیزی به سرعت امکان‌پذیر است. او در انتهای صحبت‌های این بخش خود به این سه نکته اشاره کرد که طراحی سریع انواع طرح‌های مفهومی، آزادی در آماده‌سازی طرح از زوایای مختلف منظره و همچنین راحتی در اضافه کردن جزییات، مهم‌ترین مزیت‌های روش توضیح داده شده هستند.

البته او در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد نباید از قابلیت‌های متنوع نرم‌افزار 3D Coat هم غافل شویم و خود این نرم‌افزار هم دنیای از قابلیت‌ها را در اختیار شما می‌گذارد و تقریبا هر آن چه که در زمینه مدل‌سازی احتیاج داشته باشید را فراهم می‌کند.

نمایشگاه TGC 2018

احسان دباغی در بخش انتهایی صحبت های خود به بیان چندین نکته کاربردی پرداخت و به عنوان مثال بیان کرد که استفاده از طرح‌ها و حتی عکس‌های آماده برای بخش‌هایی از طرح مفهومی هیچ مشکلی ندارد و در این زمینه نباید نگران صحبت‌های اطرافیان خود باشید. او به فیلم در حال پخش که مراحل آماده‌سازی یکی از طرح‌های مفهومی خودش را نشان می‌داد اشاره کرد و توضیح داد که چگونه با استفاده از تعداد زیادی عکس و با رعایت موارد فنی، جزییات و حتی بخش‌هایی از طرح اصلی را به سرعت آماده کرده است و حتی سفارش دهنده هم هیچ مشکلی با محصولی نهایی نداشت.

او در پایان به بیان این نکته پرداخت که به طور کلی شما می‌توانید پس از یادگیری این روش، در مدت یک یا دو ساعت جهان بازی را مدل‌سازی کنید و بعد از آن محیط رندر شده‌ی خود را به نرم‌افزاری همانند فتوشاپ ببرید و کارهای نهایی را هم در مدت زمانی همانند یک یا دو ساعت انجام دهید که در مجموع به نسبت روش عادی طراحی طرح‌های مفهومی، سرعت به مراتب بیشتری خواهید داشت. او بیان کرد که افراد معروف هم امروزه از چنین روشی استفاده می‌کنند و نباید خود را برای فاصله گرفتن از قلم و طراحی‌های سنتی سرزنش کنید.

 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده