نویسنده: سجاد پاک آیین
// یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۷

اجرای توسعه Agile در تیم از زبان دیو پراکتور در TGC 2018

دیو پراکتور کنفرانس اجرای توسعه Agile در تیم را در نمایشگاه TGC 2018 برگزار کرد. با زومجی همراه باشید.

در ادامه کنفرانس‌های تخصصی مدیریت پروژه در نمایشگاه TGC 2018، دیو پراکتور کنفرانس خود را با موضوع «اجرای توسعه Agile در تیم» شروع کرد. پراکتور مدیر شرکت کانادایی Mighty Yell Studios است که در شهر تورنتو به عنوان تهیه‌کننده، نویسنده و استاد در حوزه مدیریت Scrum فعالیت می‌کند. او در سخنرانی خود درباره ساختار و مشخصات نحوه استفاده از Agile و Scrum صحبت کرد و نکات مهمی درباره این شیوه مدیریتی را برای حضار به اشتراک گذاشت.

 TGC 2018

Dave Proctor در شروع سخنرانی خود بیان کرد تیم‌های زیادی وجود دارند که اعتقاد دارند از Agile و Scrum استفاده می‌کنند، اما با بررسی شیوه کار آنها به این موضوع پی می‌بریم که آنها شناخت درستی از این موضوع ندارند. Agile یک مدل مدیریت پروژه است که میزان روند پیشرفت پروژه را سریع می‌کند. در اولین کار در شروع پروژه، تیم سازنده باید یک تابلوی برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف تیم درست کند و پس از آن با ترتیب‌بندی و تقسیم کارها به متخصصان پروژه، یک برنامه کاری منظم تنظیم کند. این شیوه مدیریت پروژه باید به گونه‌ای باشد که فشار زیادی به تیم سازنده بازی وارد نشود؛ زیرا میزان بهره‌وری و پیشرفت پروژه در مقاطعی دچار مشکل خواهد شد. همچنین، مدیر پروژه سعی کند اعضای تیم دو روز در هفته استراحت کنند که انرژی کافی را برای انجام امورات پروژه داشته باشند.

پراکتور در ادامه بیان کرد مدیریت بودجه و پله‌پله پیش بردن مراحل توسعه بازی یکی از مهم‌ترین کارها در Agile است؛ به طور مثال، تیم سازنده بودجه کمی برای ساخت بازی خود دارد و برای تأمین سرمایه دچار مشکل شده‌ است که در این مواقع مدیریت درست بودجه و حفظ آرامش تیم می‌تواند راهکار خوبی برای گذر از این مشکل باشد. مدیر تیم سازنده باید فضایی فراهم کند که اعضای تیم از انجام کارهای محول شده لذت ببرند؛ این کار باعث خواهد شد در کنار پیشرفت درست بازی، حس لذت به بازیکنان نیز منتقل شود. وی به حاضرین در سالن توصیه کرد هیچگاه از هدف اصلی خود دور نشوند و سعی کنند روزانه روند کاری پروژه را بررسی کنند تا آگاهی کاملی از تمام جنبه‌های پروژه داشته باشند.

 TGC 2018

پس از توضیحات پراکتور درباره Agile، وی درباره شیوه مدیریتی Scrum نیز سخن گفت. Scrum یک اصطلاح در ورزش راگبی است؛ زمانی است که بازیکنان در کنار هم قرار می‌گیرند و برای حمله به سمت حریف و گل زدن برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها اطراف خود و شرایط حریف را بررسی می‌کنند و تصمیم نهایی را برای شروع حمله می‌گیرند. وی بیان کرد رییس تیم سازنده باید دیدگاه و نقطه نظرات اعضای تیم را جویا شود؛ او مثال معروف قرار دادن یک فیل در یک اتاق تاریک را زد که افراد مختلفی با لمس فیل در تاریکی نظرات مختلفی نسبت به فیل دادند. این کار باعث خواهد شد ایده‌ها و اطلاعات مختلفی نسبت به پروژه گفته شود که به روند ساخت پروژه کمک شایانی خواهد کرد. مشورت‌پذیری، گردهم آوری اعضای تیم و ایجاد فضایی صمیمی در تیم مهم‌ترین مواردی است که یک مدیر باید در طول انجام پروژه انجام دهد.

مدیر شرکت Mighty Yell در ادامه سخنان خود اعلام کرد که مدیر تیم مانند یک مراقب باید بالای سر پروژه بایستد و تمام کارها را مدیریت کند و مراقب باشد مسیر پروژه از هدف اصلی خود خارج نشود. مدیر تیم باید به عنوان یک مشوق به اعضای تیم خود روحیه دهد و اگر کسی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، با صبر و حوصله تذکرات لازم را به او دهد. پس از پایان روز کاری، اعضای تیم دورهم جمع شوند و تمام کارهای انجام شده در روز را به مدیر تیم ارائه دهند و مدیر تیم نقطه نظرات اعضای تیم را بشنود و با مشورت با اعضای تیم بهترین تصمیم در پیشبرد پروژه را بگیرد.

 TGC 2018

دیو پراکتور اعلام کرد پس از اتمام پروژه حتما تک تک اعضای گروه به عنوان یک بازیکن، بازی خود را انجام دهند و زمانی که مطمئن شدند بازی تکمیل شده است، محصول نهایی خود را عرضه کنند. وی در پایان سخنرانی خود گفت Scrum عشق است و همه ما انسان هستیم و باید هوای همدیگر را داشته باشیم، با صبر و حوصله مشکلات را حل کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

پس از بیانات زیبای دیو پراکتور، سخنرانی وی به اتمام رسید و با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با ایشان، یکی از زیباترین کنفرانس‌های نمایشگاه TGC 2018 به پایان رسید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده