// شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۳

چگونگی و چرایی بازی سازی از راه دور از زبان وهاب احمدوند در TGC 2018

وهاب احمدوند، طراح بازی ارشد در شرکت آتی تل در کنفرانس در TGC 2018 به چرایی و چگونگی بازی سازی از راه دور پرداخت و نکات منفی و مثبت این شیوه بازیسازی را تشریح کرد.

یکی از آخرین کنفرانس‌های رویداد تجاری Tehran Game Convention در سالن مدیریت پروژه با موضوع «چرایی و چگونگی بازی سازی از راه دور» برگزار شد که در جریان آن وهاب احمدوند، طراح ارشد شرکت آتی تل به ارائه راهکارهایی برای دفتر مجازی و بازیسازی از راه دور پرداخت.

در ابتدای سخنرانی وهاب احمدوند در تعریف Remote Game Development (توسعه بازی از راه دور) گفت:

زمانی از Remote Game Development استفاده می‌کنیم که تمام اعضای تیم در شهر یا کشورهای مختلف زندگی کنند و در نتیجه از راه دور در همکاری با یکدیگر به توسعه بازی بپردازند. زمانی که تیم مستقل منابع کافی و لازم را برای تاسیس یک شرکت یا دفتر نداشته باشند، نیاز است که از روش‌های Remote Game Development استفاده کنند که با نام Virtual Game Development نیز شناخته می‌شود.

وهاب احمدوند کنفرانس چگونگی و چرایی بازی سازی از راه دور در TGC 2018

احمدوند در ادامه با توجه به تجربیات شخصی خود چند مورد را به عنوان دلایلی برای استفاده از دفتر مجازی برشمرد که از جمله آنها می‌توانیم به نبود منابع کافی برای تاسیس دفتر و نبود هزینه لازم برای استخدام نیرو اشاره کنیم. طبق گفته احمدوند با توجه به تجربیات شخصی او، بهتر است تا به دلیل افزایش ارتباطات چند شاخه‌ای، اعضای تیم در ریموت گیم دولوپمنت بیشتر از هفت نفر نباشند. احمدوند با نمایش فرمول n*(n-1)/2 گفت که کافی است تا تعداد افراد گروه را جایگزین n کنید تا ببینید چطور افزایش چند شاخه‌ای ارتباطات می‌تواند به دلیل عدم وجود یک مدیر ثابت در توسعه از راه دور باعث درهم‌ریختگی توسعه بازی‌ شود.

طراح ارشد بازی در آتی تل در ادامه سخنانش، به روند ایجاد یک تیم ریموت پرداخت و افزود:

هدف اصلی در توسعه ایجاد گروه ریموت، مدیریت یک تیم مستقل است و به همین دلیل نیز مدیریت یک تیم در صورت نبودن تماس چهره به چهره مشکل خواهد بود. برای همین باید سعی کنید تا در بازه‌های زمانی تماسی چهره به چهره با تیم‌تان داشته باشید. از طرفی قبل از استخدام افراد باید به چهار موضوع اصلی یعنی زمان‌بندی کاری شخص، در دسترس بودن فرد، سطح علاقه فرد به سبک بازی مورد هدف و انتظارات شخص برای ملحق شدن به تیم توجه کنید تا در آینده دچار مشکلات از تیم خارج شدن افراد نشوید.

وهاب احمدوند در ادامه به تشریح هر یک از موارد مورد نیاز قبل از استخدام فرد پرداخت و اطلاع از زمان‌بندی حضور فرد را دارای اهمیت زیادی دانست. طبق گفته این بازیساز، شما باید قبل از استخدام فرد از زمان‌بندی حضور او اطلاع داشته باشید و یک زمان شناور را برای حضور تمام افراد تیم مشخص کنید.

در صورت مشخص نکردن یک زمان شناور، با مشکلاتی در هماهنگی بخش‌های مختلف مانند ارتباط هر فرد تیم با فرد دیگر روبه‌رو می‌شوید و روند ساخت بازی با مشکل روبه‌رو می‌شود. تجربیات شخصی من نشان داده است که مشخص کردن چهار ساعت زمان شناور در روز باعث پیشروی توسعه بازی و هماهنگی بیشتر اعضای تیم برای دریافت بازخورد می‌شود. بهتر است برای روزهای هفته قانون مشخص نگذارید؛ زیرا از راه دور کار کردن یک سبک زندگی جدید است و با کار حضوری و داشتن ساعت ورود و خروج تفاوت دارد.

وهاب احمدوند کنفرانس چگونگی و چرایی بازی سازی از راه دور در TGC 2018

وهاب احمدوند در ادامه در رابطه با در دسترس بودن اعضای تیم افزود:

بهتر است که از راه‌های ارتباطی هر یک از افراد برای دسترسی به آنها استفاده کنید و صرفا یک راه ارتباطی را برای کل تیم انتخاب نکنید. به عنوان مثال، اگر فردی از تلگرام یا ایمیل استفاده می‌کند با قبول کردن روش ارتباطی شخص، قوانینی برای در دسترس بودن او بگذارید. فرضا اگر شخص ایمیل را ترجیح می‌دهد باید قبول کند که روزانه پنج ایمیل را دریافت می‌کند و باید به آنها پاسخ دهد. نباید فراموش کنید که هدف در یک پروژه از راه دور «ارتباط»‌ است و در صورت شکل نگرفتن این ارتباط، به مشکل بر خواهید خورد.

احمدوند سپس به تعهدات لازم اشاره کرد و گفت که اگر فردی به صورت رایگان به تیم ملحق می‌شود باید برای این موضوع تعهد بدهد.

نباید انتظار داشته باشید تا عضو تیم تا پایان پروژه برای گرفتن سهم از درآمد پایانی در تیم بماند. شما باید شخص را نیمه وقت استخدام کنید یا در میانه پروژه مبلغی را برای چرخیدن زندگی او پرداخت کنید تا بتواند تا پایان پروژه باقی بماند.

به اعتقاد این طراح ارشد اگر شخصی نتوانست زمان‌بندی دقیقی ارائه دهد و در زمان‌بندی نامرتب بود، بهتر است تا به دنبال جایگزین دیگری بگردید؛ زیرا در صورت ناهماهنگی و عدم قبول زمان‌بندی مشخص شده با شکست روبه‌رو خواهید شد. اعتماد دیگر نکته‌ای بود که احمدوند به آن اشاره کرد و افزود که بهتر است تا پروژه‌ها را حتی نیمه‌کاره در اختیار اعضای تیم قرار دهید تا بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

اما بخش پایانی صحبت‌های وهاب احمدوند به ارائه چند نکته مهم و بیان خوبی‌ها و بدی‌های توسعه بازی از راه دور اختصاص پیدا کرد. به گفته احمدوند، در دورکاری تنها تحویل کار اهمیت دارد و زمان اختصاص داده شده برای تکمیل کار توسط فرد مهم نیست و شما نباید به‌خاطر تحویل زودهنگام کار توسط فرد، کارهای جدیدی را برای چند ساعت باقی مانده بدهید.

معیار کار را روی ساعت صرف شده برای تکمیل پروژه به زمان تحویل تغییر دهید تا بازخورد بهتری داشته باشید.

وهاب احمدوند کنفرانس چگونگی و چرایی بازی سازی از راه دور در TGC 2018

به اعتقاد احمدوند چهار ساعت زمان برای ارتباط میان اعضای تیم کافی است و باید حتما یک مستندسازی قدرتمند برای طراحی بازی به دلیل دورکاری داشته باشید تا در صورت نبودن عضو تیم، کار گروه با مراجعه به مستندها حل شود. احمدوند همچنین پیشنهاد داد تا در ابتدای هر هفته جلساتی با حضور اعضای تیم برای برنامه‌ریزی و ارتباط بیشتر برگزار شود:

این موضوع به بازخوردهای سریع‌تر کمک می‌کند و اعضا بهتر می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. از طرفی بهتر است تا بیشتر از یک پروژه به صورت دورکاری نداشته باشید تا هماهنگی سریع‌تر انجام بگیرد.

از سوی دیگر طراح ارشد بازی آتی تل اعتقاد دارد که تاخیر در Deadline در دورکاری امری طبیعی است و به همین دلیل نیز نباید قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای رسیدن به هدف مشخص کرد.

به دلیل روند فرسایشی توسعه بازی، نشست‌های دورهمی اعضا در رویدادها و ارائه بازی به تمام اعضای تیم می‌تواند از این فرسایشی شدن جلوگیری کند.

احمدوند در ادامه به بیان نکات مثبت و منفی دورکاری پرداخت:

دورکاری یک سبک زندگی جدید است و این فرصت را می‌دهد تا زمان بیشتری را با خانواده داشته باشید. از طرفی متغیر بودن زمان‌بندی و ثابت نبودن آن فرصت بیشتری را برای وقت آزاد اعضای گروه می‌دهد. مهم نبودن اینکه در کجا زندگی می‌کنید و همینطور امکان کار کردن با بهترین‌های صنعت بازیسازی از طریق راه دور نیز از جمله نکات مثبت ساخت بازی از راه دور هستند.

احمدوند با اشاره به استودیوهای بزرگی مانند مون استودیو، سازنده بازی Ori و اپیک گیمز گفت که این تیم‌ها در گذشته به صورت دورکاری کار می‌کردند و اخیرا اپیک گیمز اقدام به برقراری دفتر کرده است. به گفته‌ی احمدوند نبود استاندارد مشخصی برای کار کردن و فلج شدن کار به دلیل نبودن اعضا در ساعاتی مشخص، از جمله نکات منفی توسعه بازی از راه دور هستند که باید با راهکارهایی از رخ دادن آنها جلوگیری کنید.

وهاب احمدوند در انتها چندی از نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های کاربردی را برای Remote Game Development بر شمرد که می‌توانید در تصویر زیر آنها را مشاهده کنید:

وهاب احمدوند کنفرانس چگونگی و چرایی بازی سازی از راه دور در TGC 2018


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده