نویسنده: سجاد پاک آیین
// جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۴

فناوری داده بزرگ در تجزیه و تحلیل بازی از زبان محمدمهدی رضاپور در TGC 2018

محمدمهدی رضاپور کنفرانسی با موضوع فناوری داده بزرگ در تجزیه و تحلیل بازی در نمایشگاه TGC 2018 برگزار کرد. با زومجی همراه باشید.

در ادامه کنفرانس‌‌های تخصصی تحلیل موضوعات مختلف در صنعت بازی‌ها، کنفرانسی با موضوع «فناوری داده بزرگ در تجزیه و تحلیل بازی» با سخنرانی محمدمهدی رضاپور در نمایشگاه TGC 2018 برگزار شد. رضاپور سخنرانی خود را با ارائه خلاصه‌ای از بیوگرافی و فعالیت‌های کاری خود شروع کرد. وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم‌افزار در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فناوری اصفهان و در حال تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار در مقطع دکتری است. وی به عنوان رییس گروه Big Data در حال تحقیق و توسعه زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تکنولوژی داده بزرگ (Big Data) است. یکی از نکات جالب توجه در کنفرانس رضاپور، ارائه خلاقانه اسلاید برای حضار در سالن بود. وی اسلایدهایی سه‌بعدی و نئونی را در شهری تاریک ساخته بود که هر صفحه از اسلایدها در قسمتی از شهر نشان داده می‌شد.

TGC 2018

محمدمهدی رضاپور در ادامه سخنرانی خود اهمیت تجزیه و تحلیل بازی‌‌‌های ویدیویی برای کسب تجربه و سنجیدن علایق بازیکنان برای ساخت بازی‌های جدید را بیان کرد. وی اعلام کرد امروزه صنعت بازی‌های ویدیویی وارد تجارتی شده است که باید محصولی قوی و جذاب ارائه کرد که از برگشت سرمایه و موفقیت بازی در آینده اطمینان حاصل شود. به همین دلیل، سازندگان با استفاده از فناوری داده بزرگ (Big Data Technology)، داده‌هایی تعریف می‌کنند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف بازی خود را در همه جوانب مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. رضاپور اضافه کرد اعضای تیم تحلیلگر باید داده‌های مختلفی مانند میزان شلیک اسلحه، ترتیب چینش روایت داستانی، انتخاب و نوع شخصیت و بررسی مراحل گوناگون تعریف کنند و هرکدام را به صورت مجزا مورد تحلیل و تجزیه قرار دهند. او مثالی از تیم سازنده بازی Just Cause 2 و Assassin's Creed Brotherhood بیان کرد که آنها میزان تردد بازیکنان در نقاط مختلف نقشه بازی را بررسی کردند؛ او با نشان دادن نقاط قرمز پررنگ در نقشه بازی Just Cause 2 بیان کرد که این نقاط بیشترین میزان تردد و گشت و گذار بازیکنان بوده است و محققان دلیل تردد آنها در آن نقاط را مورد بررسی قرار دادند. آنها پس از بررسی آن نقاط، تصمیم گرفتند محتویات موجود در آن نقاط را برای نسخه‌های بعدی بازی بیشتر کنند و مواردی را که کمتر مورد توجه بازیکنان قرار گرفته بود کمتر از نسخه پیشین بازی کنند.

TGC 2018

همچنین، محمدمهدی رضاپور با نمایش یک اسلاید دیگر که مربوط به بازی تیم فورترس 2 بود، نشان داد که اعضای تیم نحوه استفاده و نوع سلاح‌های بازیکنان در نقاط مختلف نقشه بازی را بررسی کرده بودند تا بتوانند علایق بازیکنان نسبت به سلاح‌ها و مکان‌های پرتراکم را تشخیص دهند. وی اسلایدی با موضوع طبقه‌بندی داده‌ها به نمایش گذاشت که در این اسلاید شاهد بررسی علایق بازیکنان نسبت به موضوعات مختلف در بازی‌ها بودیم. در این اسلاید نشان داده شده بود در مراحلی از یک بازی که خشونت آن افزایش پیدا می‌کرد، میزان انجام آن مرحله توسط بازیکنان کاهش پیدا می‌کرد. سازندگان تصمیم گرفتند میزان خشونت آن مرحله را کاهش بدهند و پس از این کار، دوباره میزان انجام آن مرحله توسط بازیکنان افزایش پیدا کرد.

رضاپور اعلام کرد فناوری داده بزرگ دارای مشکلاتی چون میزان بالای حجم داده‌ها، تنوع داده‌ها و وقتگیری بررسی داده‌ها در بازخورد بازیکنان نسبت به بازی است. او اضافه کرد یکی از راه‌‌حل‌های این مشکلات، ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها و پردازش آنها است که کمک زیادی به پژوهشگران خواهد کرد.

رییس تیم Big Data نرم‌افزارهای مختلف برای انجام داده بزرگ را مورد بررسی و مقایسه قرار داد و با معرفی نرم‌افزار Hadoop این محصول را یکی از بهترین نرم‌افزارهای حال حاضر برای ایجاد داده‌های مختلف عنوان کرد. رضاپور پس از بیان این مورد سخنان خود را به اتمام رساند و جلسه پرسش و پاسخ در سالن کنفرانس برگزار شد و در آخر کنفرانس به پایان رسید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده