نویسنده: محمد حیدری
// جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۶

کمپانی آکیولس به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت زنیمکس محکوم شد

درنهایت و پس از اتمام مراحل قانونی شکایت شرکت Zenimax Media از کمپانی Oculus، این شرکت آمریکایی به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار جریمه‌ محکوم شد.

با تجدید‌نظر در حکم پیشین، اکنون کمپانی آمریکایی Oculus موظف شده است تا به‌جای پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار جریمه‌ی صادر شده، مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار را بابت نقض قوانین حق نشر (کپی رایت) به کمپانی زنیمکس‌ مدیا پرداخت کند.

روز‌ چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اد کینکید (Ed Kinkeade)، قاضی منطقه‌ای در آمریکا با صدور حکمی نهایی، فیسبوک و آکیولس را به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار محکوم کرد؛ مبلغی که به شکل کامل در اختیار کمپانی صاحب شکایت، یعنی Zenimax Media قرار خواهد گرفت. زنیمکس مدیا، کمپانی مادر و مالک اصلی شرکت‌هایی همچون بتسدا، Tango Gameworks، ماشین گیمز و اید سافتور است. علاوه بر این، قاضی کینکید تقاضای شرکت زنیمکس مدیا در خصوص اعمال ممنوعیت در فروش هدست‌های Oculus Rift را مردود اعلام کرد؛ تصمیمی که علت آن نبود دلایل منطقی کافی برای صدور حکم درخواستی عنوان شده است. در عوض این قاضی، حکم ۲۰۰ میلیون دلار جریمه به دلیل نقض قرارداد و ۵۰ میلیون دلار غرامت جهت نقض حق کپی‌رایت را تایید کرده است. همچنین فیس‌بوک و آکیولس موظف خواهند بود تا ۵۴ میلیون دلار دیگر نیز بابت تاخیر در پرداخت بدهی صادره به این کمپانی پرداخت کنند.

به گزارش وب‌سایت بلومبرگ مسئولین زنیمکس ضمن ابراز خرسندی از حکم نهایی، نسبت به نصف شدن مبلغ جریمه‌ اظهار ناامیدی کرده‌اند. بخشی از بیانیه‌ی این کمپانی در مورد حکم صادره بدین شرح است:

با استناد به مدارک قوی و اثبات‌شده، در نهایت هیئت منصفه به این نتیجه رسیدند که متهمین پرونده با سرقت برخی از دستاورد‌های کمپانی زنیمکس در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی، ضرری بزرگ را به این کمپانی تحمیل کرده‌اند. رای و جریمه‌ی صادره از طرف این دادگاه بیانگر [بخشی از] ابعاد این ضرر است.

oculus

دادگاه پیشین این پرونده در پی تایید ادعای نقض قرار‌داد عدم افشا توسط پالمر لاکی (Palmer Luckey)، بنیان‌گذار Oculus، متهمین را به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم کرده بود. ۲۰۰ میلیون دلار جریمه بابت نقض قرار‌داد مذکور، ۵۰ میلیون دلار جریمه بابت نقض حق کپی‌رایت و ۵۰ میلیون دلار دیگر بابت نشر اکاذیب (در این زمینه) بخشی از مبلغ جریمه‌ی اولیه را تشکیل می‌دادند. با‌ این‌حال، قاضی پرونده بر خلاف ادعای زنیمکس، Oculus را در اتهامات مرتبط با سوء‌استفاده از اسرار تجاری (Trade Secrets) مقصر اعلام نکرد؛ در نتیجه تقاضای اولیه زنیمکس مدیا، که شامل ۲ تا ۶ میلیارد دلار حق ضرر و ۴ میلیارد دلار جهت بازساخت آسیب‌های وارده می‌شد، به رقمی بسیار کمتر کاهش پیدا کرد.

کمپانی ZeniMax در ماه می سال ۲۰۱۴ پرونده‌ای حقوقی را علیه Oculus تشکیل داد و جان کارمک (John Carmak)، بنیان‌گذار id Software را به ارائه‌ی دستاور‌دها و تکنولوژی این کمپانی به Oculus متهم کرد.


منبع vg247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده