// جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۶

چگونه شرایط مناسب برای همکاری با توسعه دهنده های سایر کشورها را فراهم کنیم [TGC 2018]

در جریان نمایشگاه TGC 2018، پنلی با موضوع «چگونه شرایط مناسب برای توسعه مشترک بازی را فراهم کنید و آن را به موفقیت برسانید» برگزار شد.

در رویداد TGC 2018 و روز دوم، یک پنل با موضوع «چگونه شرایط مناسب برای توسعه مشترک بازی را فراهم کنید و آن را به موفقیت برسانید» برگزار شد که در جریان آن احمد السافر از کمپانی Play3arabi، حسن مهدی اصل از کمپانی سورنا و آلبرتو دلگادو از کمپانی وارگیمینگ حضور داشتند. در این پنل حسن مهدی اصل حکم مجری را ایفا می‌کرد و از آلبرتو دلگادو و احمد السافر سوالاتی حول موضوع پنل می‌پرسید. وی پنل را با این سوال آغاز کرد که دلگادو چگونه با استودیو و توسعه‌دهنده‌های سایر کشورها همکاری می‌کند. دلگادو در ابتدا به این مورد اشاره کرد که ببینید چه نیازهایی دارید و سپس به سراغ سازنده‌هایی بروید که بتوانند نیازهای شما را برطرف کنند و بازی‌شان در راستای چیزی باشد که شما می‌خواهید؛ زیرا در صنعت بازی‌های ویدیویی و همچنین بازی‌های موبایل، بازی‌های متعدد با سبک‌های مختلفی وجود دارد. این در حالی است که احمد با توجه به یک اسری استانداردهای پایدار و ثابت و از همه مهم‌تر نوع تیم و اتحادی که بین‌شان وجود دارد، پروژه‌های قابل نشر خود را انتخاب می‌کند.

در ادامه پنل، در مورد مخاطب و جایگاه مخاطب صحبت شد. مخاطب نقش مهمی در موفقیت یک کمپانی دارد. اگر یک کمپانی نشر بازی دارید، حتما باید مخاطب‌های خود را بشناسید و نیازشان را بدانید. زمانی که مخاطب خود را بشناسید، می‌توانید به سراغ بازی‌ای بروید که مخاطبان‌تان از آن استقبال خواهند کرد. همچنین پس از این موضوع همیشه در طی ثبت قراردادهای‌تان مطمئن شوید که استودیو سازنده، ریسک‌ و خطرهای احتمالی را با شما سهیم شود. پس از این صحبت‌ها مهدی اصل در مورد سختی‌های ارتباط با سایر استودیوهایی که در کشورهای مختلف هستند پرسید که دلگادو در این مورد اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین مشکلات، اختلاف زمانی‌ای است که وجود دارد و همیشه باید به دنبال بازه زمانی مناسبی باشید تا بتوانید با سازنده ارتباط برقرار کنید. همچنین یکی دیگر از مشکلات به این بر می‌گردد که سازنده و ناشر شناخت کافی از هم ندارند؛ در صورتی که سازنده و ناشر باید به درستی روی یکدیگر شناخت پیدا کنند تا بتوانند ارتباط ساده‌تری داشته باشند. دلگادو در ادامه صحبت‌هایش به این مورد اشاره کرد که تفاوت فرهنگ‌ها و سلیقه‌ها هم مشکلات دیگری است که باید به آن توجه شود.

پس از دلگادو نوبت به احمد السافر رسید تا به سوال مهدی اصل جواب دهد و بخشی از حرف‌های دلگادو در مورد اختلاف زمانی را تایید کرد. وی در راستای تکمیل صحبت‌های دلگادو اعلام کرد که می‌توانید به سراغ ناشر یا سازنده‌هایی بروید که در گذشته تجربه این‌چنین همکاری‌هایی را داشته‌اند و حال ساده‌تر و بهتر می‌توانید کارهای خود را پیش ببرید. در این میان، حسن مهدی اصل سوال جالبی پرسید و آن هم این بود که در موقعیت‌هایی که سازنده هیچ تجربه‌ای ندارد و نیروی کافی برای توسعه یک بازی در دست ندارد، چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آلبرت دلگادو در جواب به این سوال اعلام کرد که کار تیمی همیشه اهمیت بالایی دارد و باید مهارت و دانش خود را برای خلق یک تجربه عالی با سازنده به اشتراک بگذارید. همچنین احمد السافر نیز به موضوع به اشتراک گذاری دانش و مهارت‌ها اشاره کرد. در کنار تمامی این موارد از نظر نیروی کار نیز اگر کمبودهایی داشتند، باید آن‌ها را تامین کنیم.

در انتهای کار، مهدی اصل به سراغ سوال کاربری دیگر رفت و آن هم این بود که آیا استودیوها را مجبور به انجام کارهای مختلفی می‌کنید یا برای آن‌ها و تحویل پروژه‌شان زمان خاصی را در نظر می‌گیرید؟ احمد السافر در جواب به سوال حسن مهدی اصل گفت:

اجبار و فشار آوردن به تیم سازنده اصلا کمکی نمی‌کند و باید همیشه سازنده را آزاد بگذارید، اما باید به مواردی نظیر PR و مارکتینگ هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ظاهرا در این میان آلبرت دلگادو با احمد السافر موافق نبود و وی اعلام کرد که جزو آن دسته از اشخاصی است که زمان مشخصی را برای تحویل بخش‌های مختلف یک بازی در نظر می‌گیرد، اما به هیچ وجه تیم سازنده را مجبور به انجام کارهای مختلف نمی‌کند. البته در این میان باید به این مورد اشاره کرد که کمپانی Wargaming جزو آن دسته از کمپانی‌هایی است که پروژه‌های متعددی را به صورت همزمان قبول می‌کنند و اگر مدیریتی روی این موضوع انجام نشود، از نظر بازار، دچار مشکل می‌شوند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده