نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه Wanderers

انیمیشن کوتاه Wanderers، اثری واقع گرایانه اما جادویی است که به شکل زیبا و قابل باوری سعی در نشان دادن آینده‌ی بشر در منظومه‌ی شمسی دارد.

«سرگردانان» اثری کوتاه با حسی به درازای تاریخ بشریت است

انسان به واسطه‌ی ذات کنجکاو و زیاده خواه خود هیچ گاه به ماندن سر جای خودش بسنده نکرد. در زمین سفر کرد، دریا را به چنگال خود درآورد، مثل پرندگان در آسمان به پرواز درآمد و بعد به فکر گشت و گذار در میان ستارگان افتاد. بدیهی است که بشریت همیشه اهداف و آرزوهای خود را در انواع و اقسام اشکال هنر انعکاس داده؛ از این رو از دیر باز قصه‌هایی از سفر انسان‌ها به ماه، دنیا‌ها و سیارات دیگر در بین فرهنگ‌های مختلف سینه به سینه یا مکتوب چرخیده است و همین روند امروزه با بازی‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های متعدد نیز ادامه دارد؛ این فیلم‌ها و بازی‌ها گاه سعی در به تصویر کشیدن کیهانی دارند که پر از گونه‌هایی زاده از تخیل است که با تکنولوژی فوق پیشرفته‌ی خود سعی در فتح تمام سیارات برای دست یابی به نوعی خاص از انرژی را دارند یا در دست دیگر می‌خواهند نمایانگر عظمت و زیبایی کیهانی باشند که در آن زندگی می‌کنیم. Wanderers (سرگردانان)، نام یک انیمیشن چهار دقیقه‌ای، ساخته‌ی اریک ورنکویست، انیماتور و طراح دیجیتال سوئدی، است. این اثر علمی-تخیلی در پانزده صحنه با بازسازی تصاویر واقعی منتشر شده توسط NASA جلوه‌هایی بسیار واقع گرایانه اما به یاد ماندنی و نفس گیر از آینده‌ی بشر در منظومه‌ی شمسی را نشان می‌دهد. این انیمیشن در یازدهم اکتبر ۲۰۱۴ به صورت رایگان در وب‌سایت Vimeo و سپس در چهارم آگوست ۲۰۱۵ در YouTube برای تماشای عموم قرار گرفت و درست از همان روزهای نخست انتشار مورد استقبال شدید منتقدین و تماشاگران قرار گرفت.

wanderers

«سرگردانان» با نمایش این جمله شروع می‌شود:

تمام مکان‌های نمایش داده شده در این فیلم کوتاه بازسازی مکان‌های واقعی در منظومه‌ی شمسی ما هستند.

در نمای آغازین «سرگردانان» پنج انسان صحرا نشین را در زمانی بسیار دورتر از عصر حاضر حین حرکت روی زمین می‌بینیم و بعد «پنج ستاره‌ی سرگردان» یعنی عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل که ممکن است در آینده‌ میزبان قدم‌های این انسان نخستین باشند، نمایش داده می‌شوند. در صحنه‌ی بعد، فیلم به آینده رفته و سفینه‌ای را در حال خروج از مدار زمین نمایش می‌دهد. در ادامه «سرگردانان» به سفر بین این پنج سیاره و چند قمر مهم در منظومه‌ی شمسی (برای مثال میراندا قمر اورانوس و اروپا یکی از شصت و نه قمر مشتری) می‌پردازد و سعی در ترسیم تصویر آینده‌ی نه چندان دور انسان در بین این زیبایی و عظمت بی انتها می‌کند.

در انیمیشن کوتاه «سرگردانان» ما با یک روایت داستانی به سبک کلاسیک سر و کار نداریم

در انیمیشن کوتاه «سرگردانان» ما با یک روایت داستانی به سبک کلاسیک سر و کار نداریم، اما در دست دیگر همه چیز فراتر از آن است که بخواهیم آن را یک مستند خطاب کنیم. این انیمیشن که با الهام بسیار زیاد از کتاب Pale Blue Dot: A Vision of the Human Futrue in Space (ادامه‌ی کتاب معروف Cosmos) ،نوشته‌ی کارل سیگن، اخترشناس آمریکایی و مشاور سازمان ناسا، ساخته شده، با جادوی خاص خود هر بیننده‌ای را محو و تشنه‌ی دیدن بیشتر می‌کند. دریافت آنچه که اریک ورنکویست سعی دارد با «سرگردانان» بگوید بسیار ساده است؛ او جاه طلبی موجوداتی کوچک در سیاره‌ای کوچک را برای سفر و اکتشاف در فضایی بسیار بزرگ‌تر را به حماسی‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد تا قدمی جدید همراه با انسان کیهان گرای امروز برای تبدیل شدن به موجودی که خط بطلانی روی مرزها و محدودیت‌های خود کشیده و قصد در سکنی گزیدن در تمام کیهان دارد، بردارد و در داستانی که می‌گوید نه یک قهرمان بلکه تمام انسان‌های تاریخ نقش قهرمان را برعهده دارند. در تماشای هر قاب تصویر در «سرگردانان» هجمه‌ای از ابهت منظومه و افتخار انسان بودن موج می‌زند و در پس هر ثانیه‌ که انسانی در این مجموعه‌ی بزرگ به تصویر کشیده می‌شود، رویایی از جنس سفر در بین ستارگان و سیارات و یافتن جایگاه خود در بین آن‌ها در ذهن بیننده نقش می‌بندد. تا کنون مستندات و ویدیوهای زیادی بر اساس کتاب ارزشمند «نقطه‌ی آبی کمرنگ» ساخته شده‌اند اما به لطف دید و برداشت زیبای ورنکویست، شاید هیچکدام به اندازه‌ی «سرگردانان» تاثیر گذار و تامل برانگیز نباشند.

wanderers

«سرگردانان» در تمامی زمینه‌ها اثری کامل است و کارگردان در تولید این انیمیشن به خوبی توانسته تمامی جنبه‌های مد نظر خود را به عالی‌ترین شکل ممکن اجرایی کند اما اگر بخواهیم بگوییم نقطه قوت آن کجا است و چه چیزی «سرگردانان» را به اثری جادویی و حیرت انگیز تبدیل می‌کند، باید به جلوه‌ی بصری چشم نواز و به تصویر کشیدن فوق واقع گرایانه‌ی منظومه‌ی شمسی اشاره کرد. هر آنچه که در «سرگردانان» می‌بینید، از سیارات و سفینه‌ها گرفته تا قمرها و صخره‌های فضایی، به قدری طبیعی و زیبا طراحی شده‌اند که در مقایسه‌ی پهلو به پهلوی آن‌ها با تصاویر واقعی ناسا از فضا نمی‌توان تفاوت خاصی دید و این نمایش واقع گرایانه از سیارات و منظومه باعث می‌شود هر بیننده خود را در لباس فضانوردی در آن مکان‌ها تصور کند و با حسی ترکیب‌شده از غرور و حیرت به تماشای زیبایی‌های پیش رویش می‌پردازد.

wanderers

به اجازه‌ی آن درویان، همسر کارل سیگن، نویسنده‌ی فقید کتاب «نقطه‌ی آبی کم رنگ»، بخشی‌هایی از رو خوانی سیگن از کتاب مذکور در انیمیشن «سرگردانان» استفاده شده است. صدای گیرا و رسای کارل سیگن در ترکیب با موزیک حماسی و دلچسب کریستین سندکویست جذابیت و جادوی این اثر خوش ساخت را دو چندان کرده است. موسیقی استفاده شده در «سرگردانان» به نحوی تنظیم شده که کاملا با حال و هوای کیهان گرای انیمیشن سازگاری دارد و در بطن هرآنچه حین تماشای این اثر شنیده می‌شود، می‌توان عظمت، امید، افتخار و حس خوب در آغوش گرفتن ناشناخته‌ها را به وضوح حس کرد.

«سرگردانان» اثری کوتاه با حسی به درازای تاریخ بشریت است. این انیمیشن کوتاه از همان آثاری است که خود یک تنه چندین اثر بلند را حریف است و شما را وادار می‌کند هرز چندگاهی هوسش را کنید و دوباره به آن سری بزنید. این سفر جادویی به آینده را در زیر تماشا یا دریافت کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود انیمیشن از آپارات

اگر به انیمیشن کوتاه علاقه دارید می‌توانید برای مشاهده انیمیشن‌های بیشتر به فیلیمو مراجعه کنید


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده