// پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵

وظایف و خصوصیات یک کارگردان هنری موفق از زبان سجاد قلی‌زاده در TGC 2018

کنفرانس خبری «کارگردانی هنری» امروز با حضور سجاد قلی زاده، کارگردان هنری A.s.A گیمز در TGC 2018 برگزار شد.

در ادامه کنفرانس‌های رویداد تجاری TGC 2018‌ امروز با حضور سجاد قلی زاده، کارگردان هنری استودیو A.s.A Game کنفرانس با موضوع «کارگردانی هنری» در سالن هنر، این رویداد تجاری برگزار شد و این کارگردان با استناد به تجارب شخصی به تشریح ویژگی‌های یک کارگردان هنری برای موفقیت بازی‌ها در بازار پرداخت.

قلی‌زاده در ابتدای سختان خود کارگردانی هنری را مهم‌ترین بخش برای گرفتن امتیاز‌ها و موفقیت در صنعت بازی‌های ویدیویی دانست و در ادامه با اشاره به چالش‌ها در ایران، وجود صرفا کارگردان هنری در یک تیم توسعه‌ را بدون مهارت‌های لازم، ناکافی بیان کرد. وی در ادامه گفت:

شخصی‌ که صرفا کانسپت آرت طراحی می‌کند لزوما یک کارگردان هنری محسوب نمی‌شود. مهم توانمندی فرد و مهارت‌های شخصی در پیاده‌سازی این توانمندی‌ها برای مدیریت تیم است که اهمیت دارد.

این کارگردان هنری در ادامه با برشمردن مهارت‌ها، وجود این دست مهارت‌ها در یک کارگردان هنری را برای موفقیت یک اثر لازم دانست و به تشریح هر یک از مهارت‌های بنیادی برای کارگردان هنری یک اثر پرداخت. به گفته قلی‌زاده، مدیریت زمان، اولین و تاثیرگذارترین عنصر موجود برای یک کارگردان هنری موفق است:

مدیریت زمان شخصی، تیم و حتی سایر تیم‌ها در کنار تعامل با تیم طراحی یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت یک اثر است که تا حدودی نیز به دومین اصل یعنی تعامل اجتماعی کارگردان هنری و داشتن دانش اجتماعی و قدرت زمان‌بندی برای انتخاب افراد تاثیرگذار مربوط می‌شود.

به گفته‌ی قلی‌زاده یک کارگردان هنری برای تعامل اجتماعی باید قدرت گوش دادن و صحبت کردن را داشته باشد و این موضوع اهمیت زیادی از این باب دارد که در صورت انتخاب یک طراحی، باید کارگردان هنری بتواند سایر افراد را برای انتخاب خود قانع کند یا با گوش دادن بهترین انتخاب را داشته باشد. سومین اصل بیان شده توسط گلی‌زاده، قدرت قضاوت و تصمیم‌گیری آرت دایرکتور بود که طبق گفته کارگردان هنری A.s.A Games، باید این توانایی را برای انتخاب‌های بزرگ و تصمیم‌گیری نهایی داشته باشد.

این کارگردان هنری در ادامه به تشریح چهارمین مهارت لازم برای تبدیل شدن فرد به یک آرت دایرکتور پرداخت:

به عنوان یک کارگردان هنری باید فرد قدرت چینش گزینه‌ها و یافتن راه‌ حل برای مشکلات پیچیده پیش آمده را داشته باشد. در حقیقت این کارگردان هنری است که از بعد فنی در تعامل با سایر طراحان، تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند و راه‌حلی برای ایرادات پیدا می‌کند.

کنفرانس کارگردانی هنری

سجاد قلی‌زاده پنجمین مهارت مورد نیاز را مستندسازی در روند ساخت بازی‌ها بیان کرد و نبود فن لازم و تخصص لازم برای مستند سازی را باعث مشکلات در توسعه بازی‌ها دانست:

لزوم تیم طراحی برای مستندسازی داده‌ها و گزارش روزانه از عملکرد و روند پیشروی کارها، یکی از مهارت‌هایی است که آرت دایرکتور باید با بررسی کردن آنها، تصمیمات مهم را اتخاذ کند.

در ادامه این کارگردانی هنری هماهنگ سازی و مدیریت منابع انسانی را از دیگر مهارت‌های مهم یک کارگردان هنری بیان کرد:

آرت دایرکتور باید رابطی برای هماهنگی بین تیم‌ها با طراحان (دیزاینرها) باشد. ضعف در توضیح مناسب برای انیماتور‌ها در رابطه با خواسته‌ها و در نتیجه آن ساخت طراحی‌های ناکارآمد باعث می‌شود تا زمان زیادی در توسعه بازی‌ها اتلاف شود که کارگردان هنری باید با مدیریت منابع انسانی حاضر در یک شرکت با توجه به دانش هر فرد، مانع این اتلاف زمان شود.

طبق گفته قلی‌زاده، کارگردان هنری براساس رزومه و شناخت باید تعیین کند که هر شخص در چه جایگاهی قرار بگیرد و این وظیفه یک آرت دیزاینر است که زمان لازم برای تمام شدن طراحی‌ها را برای رسیدن به نقطه عطف عرضه یک بازی مشخص کند. کارگردان هنری باید در نقش یک لیدر، هنرمندان (آرتیست‌ها) را در جایگاه خود قرار دهد و آنها را مدیریت کند. انتخاب‌های کارگردان هنری تاثیر مستقیم در آینده پروژه دارد. قلی‌زاده با اشاره به نظارت و کنترل کیفیت پروژه توسط آرت دایکرتور در ادامه افزود:

کارگردان هنری وظیفه نظارت هر روزه و در جلسات متعدد را برای بررسی کردن روزانه طرح‌ها دارد تا با کنترل کیفیت پروژه، تیم را به سمت زمان مورد نظر برای انتشار هدایت کند. عدم رعایت این موارد باعث هدر رفتن زمان تیم می‌شود.

کارگردان هنری A.s.A Games بخش پایانی سخنان خود را به علوم مورد نیاز یک کارگردان هنری اختصاص داد. به گفته‌ی وی، یک کارگردان هنری باید با کسب تجربه به درک مفهوم بازاریابی بپردازد:

اشراف به قواعد بازاریابی باعث تعامل و خروجی بهتر بازاریاب‌های یک شرکت و تیم طراحی و ساخت بازی می‌شود.

از طرفی ارتباطات در رسانه نیز موضوع دیگر مورد اشاره قلی زاده بود. طبق گفته‌ی این کارگردان شناخت رسانه گیم و شناخت فناوری‌های روز و نرم‌افزار و تکنیک‌های جدید باعث می‌شود تا آرت دایرکتور فهم بهتری از جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند داشته باشد و این موضوع در سومین مهارت مورد اهمیت یعنی اصولا تبلیغات نیز برای بازاریابی و نحوه تبلیغات تاثیر می‌گذارد.

قلی‌زاده همچنین جامع‌شناسی و روان‌شناسی را باید‌های لازم برای یک آرت دایرکتور بیان کرد. به گفته‌ی این کارگردان هنری، شناخت از نیازها و خواسته‌های یک رده سنی برای تعیین رنگ‌ها، شیوه نورپردازی و موارد دیگر موضوعاتی است که به روان‌شناسی مربوط می‌شود.

در آخر قلی‌زاده با اشاره به علوم دیگر مورد نیاز مانند هنرهای زیبا و طراحی بازی، عدم فهم صحیح صحبت‌های توسط تیم طراحی و از طرفی انتقال صحیح این خواسته‌ها به تیم آرتیست را از جمله موضوعاتی بیان کرد که در صورت اشراف یک کارگردان هنری به علوم مورد نیاز، باعث جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن زمان می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده