// پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵

دلایل شکست استارتاپ‌های بازی از زبان حمید نعیمی در TGC 2018

در جریان رویداد TGC 2018، حمید نعیمی، موسس استودیو NOA Games، در مورد دلایل شکست استارتاپ‌های بازی‌های ویدیویی سخن گفت.

در جریان نمایشگاه TGC 2018، حمید نعیمی، مدیرعامل استودیو NOA Games در مورد دلایل شکست استارتاپ‌های بازی سخن گفت. نعیمی کار خود را با یک پیش زمینه از NOA Games و نحوه تاسیس آن شروع کرد. وی در ابتدا به این مورد اشاره کرد که در ابتدا یک دانشجو بوده است که با دوستان‌اش یک تیم بازیسازی کوچک را راه اندازی کردند و در ادامه بازی Speed Off را به عنوان اولین بازی‌شان توسعه دادند و در نهایت استودیو NOA Games خلق شد.

پس از ارائه یک پیش درآمد، حمید نعیمی در مورد دلایل شکست استارتاپ‌ها سخن گفت که در ابتدا قرار بود ۲۰ دلیل گفته شود اما به دلیل کمبود وقت و مشکلاتی در زمینه ارائه وجود داشت، تنها تعداد کمی از این دلایل ذکر شدند. اولین دلیلی که نعیمی به آن اشاره کرد، این بود که بازار به بازی‌های شما نیازی ندارد. به عبارتی قبل از اینکه بازی خود را توسعه دهید، باید این مورد را در نظر بگیرید که آیا بازی شما از نظر سبک چیزی برای ارائه دادن دارد، آیا بازار به سبک و سیاق بازی شما نیاز دارد؟ اگر این موارد را در نظر نداشته باشید، حتما استارتاپ‌تان با شکست روبه‌رو خواهد شد که طبق بررسی‌های انجام شده ۴۲ درصد استارتاپ‌ها به دلیل در نظر نگرفتن نیاز بازار، شکست خورده‌اند.

کنفرانس حمید نعیمی

مورد بعدی که حمید نعیمی به آن اشاره کرد، تمام شدن بودجه بود. در طول پروسه ساخت بازی و برنامه‌ریزی‌ها اگر نتوانید مدیریت درستی روی بودجه داشته باشید، به هیچ وجه نمی‌توانید به یک استارتاپ موفق تبدیل شوید. البته نعیمی در ادامه صحبت‌های خود به واژه Cash اشاره کرد و گفت که Cash حتما نقدینگی نیست و می‌تواند وقت باشد. اگر از نظر وقت نیز برنامه‌ریزی درستی نداشته باشید، نمی‌توانید موفق شوید. حمید نعیمی در طول کنفرانس خبری خود مدام از خبرنگارها و شرکت کننده‌ها درخواست می‌کرد با وی تعامل و گفت‌وگو داشته باشند که صحبت‌هایی حول سرمایه‌گذاری درست انجام شد. نعیمی در این باره گفت:

اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری درست داشته باشید، حتما از حوزه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارید، شناخت داشته باشید. اگر غیر حوزه‌ای جز IT یا دیجیتال فعالیت می‌کنید، بهتر است روی بازی‌های ویدیویی و موبایل سرمایه گذاری نکنید یا حتما قبل از انجام این کار، از مشاور استفاده کنید.

در ادامه کنفرانس خبری حمید نعیمی، وی به نبود یک تیم متحد اشاره کرد که ۲۳ درصد استارتاپ‌ها به خاطر متحد نبودن شکست خورده‌اند. به عبارتی یک تیم بازی سازی باید تکمیل کننده هم باشند و در بخش‌های مختلفی نیرو وجود داشته باشد. برای مثال تمامی افراد برنامه نویس یا طراح نباشند؛ البته در شرایط خاص که قصد توسعه یک بازی بزرگ را نداریم و صرفا به یک بازی کوچک بسنده می‌کنیم، می‌توان از نیروهای یکسان استفاده کرد. در این میان این نکته را بگویم که همه این موارد به ساختار بازی مربوط می‌شود اما بهتر است یک تیم بازیسازی، مکمل یکدیگر باشند.

کنفرانس حمید نعیمی

چهارمین مورد، خارج شدن از چرخه رقابت است. بارها شده که سازنده‌هایی را دیده‌ایم که بازی خود را در یک سبک خاص توسعه داده‌اند و در ادامه سایر توسعه دهندگان نیز با الهام گرفتن از بازی ساخته شده، بازی خود را توسعه داده‌اند که نسخه کامل‌تری بوده است و مخاطبان را جذب کرده است. از این‌رو برگ برنده با استودیویی است که بازی کامل‌تری ساخته و توانسته سایر رقیب‌های خود را از چرخه رقابت خارج کند.

مشکلات محتوایی نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث شکست شما شود. برای مثال باید برای تمامی محتویاتی که در بازی‌تان قرار می‌دهید، ارزش قائل شوید و به نحوی طراحی شوند که بازیکن را به خود جذب کنند. اگر بازی مورد نظر نتواند این کار را به درستی انجام دهد، کاربر هیچ میل و رغبتی برای تجربه بازی ندارد و سریعا از آن خارج می‌شود. بی‌کیفیت بودن محصول و بازاریابی ضعیف نیز از دیگر مواردی بودند که حمید نعیمی در طول کنفرانس خود در نمایشگاه TGC 2018 به آن اشاره کرد.

نکته جالب کنفرانس این بود که مدیرعامل استودیو NOA Games بازی بزرگ Halo 3 را «هالو» تلفظ می‌کرد و هنوز شاهد تلفظ‌های نادرست در میان بازیسازان ایرانی هستیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده