نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه Fresh Guacamole

انیمیشن کوتاه Fresh Guacamole رکورد‌دار کوتاه‌ترین اثری است که تا کنون توانسته عنوان نامزدی دریافت جایزه‌ی بهترین انیمیشن کوتاه را در مراسم اسکار کسب کند. با معرفی این انیمیشن با ما همراه باشید.

کمتر کسی است که اهل انیمیشن‌های کوتاه باشد و گذرش حداقل به یکی از آثار PES نخورده باشد. PES (با نام اصلی آدام پساپانه) کهنه سرباز عرصه‌ی انیمیشن‌های کوتاه است که به دلیل سبک منحصر به فرد آثارش هواداران و پیروان زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. آثار او اغلب اوقات زمانی بسیار کوتاه دارند، حول محور اشیاء می‌چرخند و در فراواقع‌ گرایی غوطه‌ور هستند. نگاه خاص PES باعث شد که او از همان یکی دو ساخته‌ی اول مخاطبین خاص خودش را پیدا کند، اما او شناخته شدن نام خود در محافل سینمایی و هنری را مدیون اثر خوش ساخت خود یعنی Western Spaghetti (اسپاگتی غربی)، است. چهار سال بعد از ساخت اسپاگتی غربی، انیمیشن یک دقیقه و سی ثانیه‌ای Fresh Guacamole (گواکامولی تازه) منتشر شد؛ انیمیشنی که با وجود اینکه نهایتا جایزه را به انیمیشن Paperman، ساخته‌ی دیزنی، باخت، اما آکادمی اسکار را وادار به تحسین و به رسمیت شناختن آثار عجیب و غریب این انیمیشن‌ ساز چهل و پنج ساله‌ی آمریکایی کرد و باعث شد که نگاه‌ها بار دیگر سوی ساخته‌های او برگردد.

fresh guacamole

در تمام طول این انیمیشن، هر ثانیه حداقل یک اتفاق در حال رخ دادن است

گواکامولی نوعی سس یا به طور دقیق‌تر دیپ (نوعی ترکیب، سس،‌ ماست یا خامه که به همراه خوراکی‌های مختلف از جمله نان، چیپس و غیره سرو می‌شود) مکزیکی است که با ترکیب آووکادو، پیاز، گوجه فرنگی، آب لیمو، نمک و فلفل و در صورت علاقه برخی سبزی‌های معطر و مواد دیگر تهیه می‌شود. اگر با خود می‌گویید که چرا همچین مطلبی باید در معرفی یک انیمیشن عنوان شود، باید در پاسخ بگویم که این امر برای ارتباط برقرار کردن با «گواکامولی تازه» لازم است و توصیه می‌کنم که اگر وقتش را دارید قبل از تماشای این انیمیشن یک و نیم دقیقه‌ای،‌ سعی کنید گواکامولی را در خانه تهیه کنید و با مقداری چیپس نوش جان کنید یا حداقل ویدیویی از طرز تهیه‌ی آن تماشا کنید تا بتوانید متوجه شوید که در «گواکامولی تازه» چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما اصلا داستان «گواکامولی تازه» چیست؟ «گواکامولی تازه» درست مثل یک برنامه‌ی آشپزی طرز تهیه‌ی گواکامولی را نمایش می‌دهد اما به روش PES! در «گواکامولی» تازه، از نارنجک‌ به عنوان آووکادو، از توپ بیسبال به عنوان پیاز و خلاصه که از وسایل عادی روزمره یا اشیای عجیب برای ساخت این دیپ استفاده و در نهایت به همراه چند ژتون در مقابل دوربین سرو می‌شود.

fresh guacamole

راستش وقتی خواستم «گواکامولی» تازه را به عنوان انیمیشن این هفته انتخاب کنم، فکر کردم که شاید زیاد به ذائقه‌ی کاربران خوش نیاید و باز خورد خوبی نداشته باشد، اما در نهایت تصمیم گرفتم که پا را از «منطقه‌ی امن» خود بیرون بگذارم و به جای پیروی از فرمول همیشگی آثار معرفی شده، اثری بسیار متفاوت را معرفی کنم. «گواکامولی تازه» داستان ندارد، قصد ندارد پیامی را برای مخاطب روایت کند، شخصیتی وجود ندارد که شما بخواهید با او ارتباط بر قرار کنید و حتی دارای بار احساسی خاصی نیز نیست. در «گواکامولی تازه» تمام تمرکز روی اشیایی است که نه در نقش خود بلکه در نقش شئ دیگری که به آن شباهت دارند ظاهر می‌شوند و فقط همین. با این وجود، در تمام طول این انیمیشن، هر ثانیه حداقل یک اتفاق در حال رخ دادن است و شما به حال خود رها نمی‌شوید. در میان تبدیل شدن این چند شئ به هم اما نکاتی ریز وجود دارد که ممکن است باعث شود بعضی بینندگان بخواهند آن را چندین بار تماشا کنند و این دقیقا همان چیزی است که آدام پساپانه حین ساختن تک تک آثارش در ذهن دارد؛ این نکات ریز می‌توانند همانگونه که در این انیمیشن می‌بینیم نوعی بازی با کلمات و طعنه یا در نحوه‌ی برخورد با اشیا و نکات ریز در محیط و پس زمینه‌ها باشند.

fresh guacamole

حرکت اجسام در «گواکامولی تازه» بر خلاف خیلی از آثار استاپ موشن تو ذوق نمی‌زند

«گواکامولی تازه» درست مثل تمام ساخته‌های PES امضای همیشگی او را دارد و از چند کیلومتری مشخص است که ساخته‌ی اوست اما در این میان بیشتر از همه به «اسپاگتی غربی» شباهت دارد و اصلا به نظر می‌آید که به گونه‌ای ادامه‌ی رسمی آن به حساب می‌آید؛ برای اثبات این ادعا می‌توان به استفاده از اشیای مشترک به عنوان جایگزینی برای خوراکی‌ها مختلف و موضوع کلی یکسان استناد کرد. PES اغلب اوقات تمام کارهای پروسه‌ی ساخت آثارش را که همگی به سبک استاپ موشن ساخته شدند  خودش به تنهایی و در آثار جدید‌تر با استفاده از نرم افزار Dragonframe انجام می‌دهد، اما در دو اثر «اسپاگتی غربی» و «گواکامولی تازه»، او به دلیل اینکه می‌خواست از دستان خودش در انیمیشن استفاده کند، مجبور به همکاری با انیمیشن سازانی دیگر شد. از آنجایی که اکثر اشیای استفاده شده در «گواکامولی تازه» واقعی هستند و در ساخت این انیمیشن از نرم افزار Dragonframe که یکی از بهترین نرم افزار‌های موجود برای ساخت آثار استاپ موشن است استفاده شده، نتیجه‌ی نهایی بسیار طبیعی و چشم نواز از آب درآمده و نورپردازی و حرکت دست و اجسام بر خلاف خیلی از آثار استاپ موشن تو ذوق نمی‌زند. از نکات جالب دیگر آثار PES که درمورد «گواکامولی تازه» نیز صدق می‌کند این است که او به این دلیل که اغلب اوقات نمی‌تواند صداهای مورد نظر خود را در آرشیو‌ها و کتابخانه‌های الکترونیکی پیدا کند، ناچار خود دست به کار می‌شود و اقدام به تولید و ضبط صداهای خاصی که مد نظر دارد می‌کند.

«گواکامولی تازه» را یا دوست دارید، یا آن را اتلاف وقت می‌دانید؛ حد وسطی راجع به حس درونی بینندگان نسبت به این اثر، دیگر ساخته‌های PES و آثاری که در مسیر فراواقع گرایی و هنر مدرن قدم می‌گذارند وجود ندارد. شاید از «گواکامولی تازه» نشود به عنوان بهترین ساخته‌ی PES نام برد و به عقیده‌ی خیلی از بینندگان از جمله خودم در میان ساخته‌های دیگر او آثاری بهتر و به یادماندنی‌تر (برای مثال The Deep، محصول ۲۰۱۰) وجود دارند، اما بدون هیچ شکی «گواکامولی تازه» به دلیل معرفی کردن این انیمیشن ساز صاحب سبک و آثارش به جهان، مهم‌ترین اثر او به حساب می‌آید. این انیمیشن کوتاه را در زیر تماشا یا دریافت کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود انیمیشن از آپارات


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده