نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۸

شکایت نینتندو از دو سایت عرضه‌کننده رام بازی‌های این شرکت

سایت‌های متعددی وجود دارند که رام بازی‌های شرکت‌هایی مثل نینتندو و سگا را منتشر می‌کنند و اکنون نینتندو از دو مورد از این سایت‌ها شکایت کرده است.

نینتندو شکایتی را علیه دو سایت عرضه‌کننده رام‌ (ROM) بازی‌های قدیمی این شرکت طرح کرده و تقاضای برخورد با آن‌ها را داشته است. شکایتی که در آن از این دو سایت تحت عنوان سایت‌هایی نام برده شده که تجاوزی گسترده و بی‌شرمانه به حقوق مالکیت معنوی نینتندو کرده‌اند.

یکی از این سایت‌ها به نام LoveRetro در حال حاضر بسته شده و دیگری تحت عنوان LoveROMS هم تمام فایل‌ها و بازی‌های نینتندو را از سایت خود جمع‌آوری کرده است و البته هر دو سایت هم به گفته نینتندو توسط یک نفر هدایت می‌شوند. در شکایتی که توسط نینتندو در ۱۹ جولای تقدیم دادگاه آریزونا شده، این عبارات را می‌توان مشاهده کرد:

دو سایت LoveRetro و LoveROMS جزء بدنام‌ترین سایت‌های عرضه‌کننده بازی‌های دزدی هستند که خیلی آزادانه این کار را انجام می‌دهند و مسئولین متخلف آن‌ها اقدام به تکثیر، عرضه و به اشتراک‌گذاری تعداد بسیار زیادی از بازی‌های نینتندو بدون اجازه این شرکت می‌کنند. هزاران بازی متنوع که تقریباً به همه کنسول‌های نینتندو مربوط می‌شوند.

این شکایت به شکل صریح از دو سایت مورد اشاره به عنوان سایت‌هایی تجاری یاد می‌کند که از این کار درآمد دارند و جزء سایت‌های طرفدار نینتندو و طراحی شده توسط دوست‌داران این شرکت بدون چشم‌داشت مالی نیستند.

این متخلفان بدون نظر در گرفتن حقوق نینتندو دست به تجارت از راه بازی‌های دزدی (Piracy) زده‌اند. آن‌ها گیمرهای کژوال و بی‌اطلاعی نیستند و شناخت کاملی از صنعت بازی و مالکیت معنوی نینتندو دارند. این افراد می‌دانند (و در غیر این صورت باید بدانند) نینتندو کپی رایت و علامت تجاری هزاران بازی مورد نظر و متعلقات آن‌ها را که در سایت‌های مربوطه وجود دارند به نام خود ثبت کرده است.

در شکایت Nintendo این طور عنوان شده که اگر همه آثار نینتندوی موجود در این سایت‌ها در نظر گرفته شوند، خسارت حاصل از این کار به محدوده ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد نتیجه نهایی این ماجرا به بسته شدن کامل سایت‌ها منجر شود. در عین حال نینتندو به دادگاه درخواست بدست گرفتن دامنه این دو سایت را هم داده است.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده