نویسنده: یونس بهرامی
// یکشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴

آنتونی ری در سن هشتاد سالگی درگذشت

بازیگر نام‌آشنا، نامزد اسکار و فرزند نیکلاس ری، در سن هشتاد سالگی درگذشت. 

آنتونی ری، فرزند نیکلاس ری که کارگردانی فیلم Rebel Without a Cause را برعهده داشت و در فیلم Shadows به کارگردانی جان کاساوتس ایفای نقش کرد، در سن هشتاد سالگی درگذشت. 

این بازیگر که قبلاً هم تهیه‌کنندگی فیلم An Unmarried Woman را در کارنامه‌ی خود داشت، به‌طور دقیق در تاریخ ۸ تیر سال ۱۳۹۷ (۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۸) در شهر ساکو واقع در ایالت مین ایالات متحده آمریکا بعد از مبارزه با یک بیماری طولانی چشم از جهان فروبست. 

ری در ایام جوانی و بعد از این‌که وارد سن بیست سالگی شد، در فیلم درام The Dark at the Top of the Stairs به کارگردانی الیا کازان و نویسندگی ویلیام اینج ایفای نقش کرد که در آذر سال ۱۳۳۶ (دسامبر سال ۱۹۵۷) اکران شد. در فیلم Shadows به کارگردانی کاساوتس، ری در نقش تونی قرار گرفت؛ مردی جوان که بعد از هم‌بستر شدن با یک باکره (للیا گلدونی) متوجه می‌شود که خانواده‌ی او سیاه‌پوست هستند.  او همچنین برای فیلم‌های مشهور دیگری جلوی پرده‌ی نقره‌ای قرار گرفت؛ مانند فیلم Men in War به کارگردانی آنتونی مان و فیلم A Cool Sound From Hell به کارگردانی سیدنی جونیور فیوری. ری علاوه بر این‌که نقش‌های مختلفی را در دنیای سینما پذیرفت، اما در تعدادی فیلم و سریال تلویزیونی مانند The Twilight Zone، The Many Loves of Dobie Gillis، The Untouchables و Search for Tomorrow حضور پیدا کرد. 

ری چند سال بعد در سمت اجرایی تولیدات East Coast در شرکت فاکس قرن بیستم (20th Century Fox) قرار گرفت و در آنجا بود که به‌طور مشترک با پل مازورسکی برای فیلم An Unmarried Woman نامزد اسکار بهترین فیلم‌برداری شدند. او همچنین بعدها در فیلم The Rose به کارگردانی بت میدلر در سمت تهیه‌کننده‌ اجرایی قرار داشت. پدر او، علاوه بر کارگردانی فیلم Rebel Without a Cause با هنرنمایی جیمز دین، فیلم‌های قابل توجه دیگری مثل They Live by Night، In a Lonely Place، Bigger than Life، و Johnny Guitar را کارگردانی کرد. 

ری با گلوریا گراهام، ستاره‌ی فیلم In a Lonely Place و نامادری سابق خودِ ری، در مکزیک و در سال ۱۳۲۷ (سال ۱۹۴۸) ازدواج کردند. ری که آن زمان ۲۳ و گراهام ۳۷ سال داشت، تلاش کردند تا ازدواج خود را از دید رسانه‌ها پنهان کنند، اما تقریباً در سال ۱۳۴۱ (سال ۱۹۶۲) هالیوود به این قضیه پی برد و باعث ایجاد رسوایی کارنامه‌ی هنری این دو بازیگر شد. گراهام که قبل از ازدواج با ری، سه بار دیگر ازدواج کرده بود، با این رسوایی کارنامه‌اش به‌شدت صدمه دید و دچار مشکلات روانی شد. به‌طوری که رابرت جونیور لنتز در سال ۲۰۱۱ در کتاب «گلوریا گراهام، دختر بد فیلم‌های نوآر» در این مورد نوشت: 

سال‌های اول ازدواج میان گلوریا و آنتونی به‌شدت تنش‌زا و پر از دعوا بود و او در دوران کوتاهی یک شکست روانی را تجربه کرد، اما در سال ۱۹۶۴ با شوک‌درمانی توانست ذهنش را از مشکلات قبلی خالی کند. 

در نهایت، آن‌ها در سال ۱۹۷۴ از یکدیگر جدا شدند. 

Anthony Ray

جدا از زندگی حرفه‌ای و زناشویی، ری در شهر واشنگتن در ۳ آذر سال ۱۳۱۶ (۲۴ نوامبر سال ۱۹۳۷) به دنیا آمد. ژان ایوانز، مادر او، یک روزنامه‌نگار بود که یک سال قبل از به دنیا آمدن آنتونی با نیکلاس ری ازدواج کرده بود؛ هرچند پنج سال بعد این زن و شوهر از یکدیگر جدا شدند. آنتونی در شهر نیویورک بزرگ شد و در دانشگاه همان شهر و در آموزشگاه تحقیقات اجتماعی (The New School for Social Research) آنجا به تحصیل پرداخت. وی بازیگری را در آموزشگاه Neighborhood Playhouse فرا گرفت و عضو استودیوی بازیگرها (Actors Studio) بود. 

گرچه بیشتر همکاری‌های ری با مازورسکی بود، اما او علاوه بر بازیگری، به‌عنوان تهیه‌کننده یا دستیار کارگردان در فیلم‌هایی مثل Bob & Carol & Ted & Alice، Alex in Wonderland، Blume in Love، Harry and Tonto، Willie and Phil و Next Stop, Greenwich Village حضور داشت. خانواده‌ی ری، فیلم‌های مورد علاقه‌ی پدر و همسرشان را فیلم اسپارتاکوس به کارگردانی استنلی کوبریک و فیلم The Misfits به کارگردانی جان هیوستون اعلام کرده‌اند. 

بعد از این‌که ری از هالیوود جدا شد و به ایالت مین برگشت، در دانشگاه امرسون یک برنامه‌ی فیلم‌سازی ایجاد کرده و ریاست کارگاه بین‌المللی فیلم و تلویزیون (International Film and Television Workshop) را در شهر راکپورت به عهده گرفت. او بعد از این‌که در اواخر دهه‌ی هشتاد از شهر کیپ ندیک بازنشسته شد، ده سال آخر عمر خود را در شهر ساکو گذراند. 

همسرش ایو و فرزندانش کلسی و تونی جونیور،‌ از باقی‌ماندگان خانواده‌ی ری هستند و قرار است تا در پاییز امسال سرویسی برای تجلیل از زندگی و کارنامه‌اش برگزار شود. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده