نویسنده: یونس بهرامی
// شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲

تاریخ احتمالی شروع فیلم‌ برداری از فیلم Dune مشخص شد

دنیس ویلنوو در تاریخی نه‌چندان دور، فیلم‌برداری تازه‌ترین اثر خود را شروع خواهد کرد. 

دنیس ویلنوو، کارگردان کانادایی-فرانسوی فیلم Sicario و فیلم Arrival، بعد از عرضه‌ی موفقیت‌آمیز فیلم Blade Runner 2049 در پاییز سال پیش، به نظر می‌رسد که به مقداری استراحت بلندمدت نیاز داشته باشد. اما با توجه به گزارشات جدید، او فیلم‌برداری فیلم Dune را زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت، احتمالاً در بهمن سال ۱۳۹۷ (فوریه سال ۲۰۱۹) شروع خواهد کرد. برای اریک راث، فیلم‌نامه‌نویس این فیلم و فیلم‌های دیگری مثل Munich و Forrest Gump، این فرصتی تازه است تا به جدیدترین فیلم‌نامه‌ی خود سر و شکل بیشتری بدهد. 

رمان اصلی Dune به نویسندگی فرانک هربرت که در سال ۱۹۶۵ منتشر شد، درباره‌ی سیاره‌ای بیابانی است که در آن کرم‌های غول‌آسا و شنی در حال پرسه زدن هستند و داستان آن پر از زیرلایه‌ها و دسیسه‌های سیاسی است. جای تعجب نیست که کارگردانی مثل ویلنوو شیفته‌ی اقتباس سینمایی از چنین جهانی شده و اقتباس از آن را به‌عنوان «پروژه زندگی‌اش» در نظر بگیرد؛ پروژه‌ای که شبیه فیلم‌های جنگ ستاره‌ای خواهد بود، اما یک جنگ ستاره‌ای بزرگسالانه

با توجه به گزارش وب‌سایت Omega Underground، ویلنوو قصد دارد به استودیوهای فیلم‌سازی اورجیو (Orgio Film Studios) در شهر بوداپست، کشور گرجستان (جایی که فیلم‌برداری از فیلم Blade Runner 2049 اتفاق افتاد) بازگشته تا فیلم Dune را به جلوی دوربین ببرد. این پروژه، هنوز تاریخ اکران رسمی ندارد و تنها می‌دانیم که ویلنوو برنامه‌ای بلندمدت برای این فیلم داشته و دنباله‌های بیشتری برای این فیلم ساخته خواهد شد. علاوه بر این، تیموتی هال شالامه، بازیگر فیلم Interstellar، در این فیلم ایفای نقش می‌کند. البته زوئی سالدانا هم قبلاً به ایفای نقش در فیلم ویلنوو ابراز تمایل کرده بود، اما حضور یا عدم حضورش هنوز قطعی نیست.

Denis Villeneuve

رمان Dune در طول این پنجاه سال، با توجه به این‌که نسخه‌های فرعی، دنباله‌ها و پیش‌درآمدهای زیادی برای آن نوشته شده، به یک جهان داستانی پیچیده تبدیل شده است. اما داستان اصلی هربرت، به ماجرای یک خانواده‌ی سلطنتی می‌پردازد که قصد دارند یک سیاره‌ی بیابانی را به تصاحب خود درآورند. با این حال، تنها ویلنوو نیست که برای اولین بار تصمیم گرفته تا دست روی این سوژه غنی بگذارد و آن را روی پرده‌ی نقره‌ای به نمایش دربیاورد. قبلاً هم دیوید لینچ، کارگردان مشهور سینما، در سال ۱۹۸۴ از این رمان یک اقتباس سینمایی داشت و از سال ۲۰۰۰ به بعد هم شاهد مینی سریال‌هایی از این رمان بودیم. اما به گواه طرفدارهای کتاب،‌ هیچ‌یک از این اقتباس‌ها نتوانست شایسته‌ی جهان داستان Dune باشد. از آن سو، به نظر می‌رسد که ویلنوو بالأخره بتواند این طلسم را شکسته و یک نسخه‌ی سینمایی وفادار از این رمان خلق کند. 

اگر در این بین وقفه‌ یا اتفاق غیرمنتظره‌ای پیش نیاید، می‌توان انتظار داشت که ویلنوو در هفت ماه آینده تازه‌ترین اثر علمی-تخیلی خود را به جلوی دوربین ببرد. چه طرفدار قدیمی رمان Dune باشید یا تازه‌واردی که از این جهان بی‌رحم بیابانی چیزی نمی‌داند، با توجه به کارنامه‌ی ویلنوو و این‌که دو فیلم اخیرش را صرف ساخت علمی-تخیلی‌های تحسین‌شده‌ی Arrival و Blade Runner 2049 کرده است، می‌توان انتظار داشت که تازه‌ترین علمی-تخیلی خود را هم به اثری جذاب و وفادار به منبع اصلی بسازد. 


منبع Screen Rant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده