نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۵

فیلمنامه گمشده استنلی کوبریک پیدا شد

فیلمنامه‌ای که استنلی کوبریک سال‌ها پیش نوشته بود و هرگز به فیلم تبدیل نشده بود، بالاخره پیدا شد.

دنیای سینما شاهد خبر جالبی است که می‌تواند برای عاشقان استنلی کوبریک شنیدنی باشد؛ خبری که از پیدا شدن یک فیلمنامه گمشده از این کارگردان بزرگ حکایت دارد؛ فیلمنامه‌ای به نام راز سوزان (Burning Secret) که بر اساس رمانی نوشته نویسنده اتریشی اشتفان تسوایگ (۱۹۱۳) به رشته تحریر درآمده است. فیلمنامه کوبریک داستان یک فروشنده بیمه موقر را روایت می‌کند که با پسر ۱۰ ساله‌ای طرح دوستی می‌ریزد تا به مادر او نزدیک شود.

کوبریک این فیلمنامه را در سال ۱۹۵۶ با همکاری رمان‌نویس آمریکایی کالدر ویلینگهام، نویسنده فیلمنامه فارغ‌التحصیل (The Graduate) نوشت؛ کسی که کوبریک یک سال بعد فیلم ضد جنگ راه‌های افتخار (Paths of Glory) را با فیلمنامه مشترک او و خودش کارگردانی کرد.

فیلمنامه راز سوزان توسط نیتن آبرامز، پروفسور دانشگاه بنگور ولز پیدا شده که از کارشناسان آثار کوبریک است و در مورد این ماجرا به گاردین گفته:

نمی‌توانم این قضیه را باور کنم و به شدت از این ماجرا هیجان‌زده هستم. همه فکر می‌کردند این فیلمنامه گم شده است. البته عاشقان کوبریک اطلاعاتی در مورد آن داشتند، ولی کسی تصور نمی‌کرد فیلمنامه به شکل کامل نوشته شده باشد. اکنون ما یک کپی از این فیلمنامه داریم که مشخص می‌کند کوبریک در آن زمان فیلمنامه کامل را در اختیار داشته است.

در رمان اصلی نوشته تسوایگ، زن و کودک داستان یهودی هستند و ماجراهای آن هم در اتریش می‌گذرد، ولی کوبریک در برداشت خود از داستان، آن را به آمریکای معاصر منتقل کرده و شخصیت‌های آن هم آمریکایی هستند. فیلمنامه به قدری کامل است که همین امروز هم می‌توان فیلمی بر اساس آن ساخت و مهر دپارتمان فیلمنامه کمپانی MGM هم با تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۵۶ (۲ آبان ۱۳۳۵) روی آن خورده است؛ یعنی زمانی که کوبریک هنوز در ابتدای راه پرافتخار خود بوده و کمی قبل از آن فیلم کشتن (The Killing) از او اکران شده بود. دقیقاً مشخص نیست که چرا این فیلمنامه هیچ‌وقت به مرحله تولید نرسید، ولی آبرامز حدس می‌زند که قضیه در مرحله قرارداد به مشکل خورده یا سوژه خاص فیلم با ریسک بالای خود نتوانسته از طرف تهیه‌کنندگان مورد قبول واقع شود.

آبرامز راز سوزان را نسخه وارونه‌ای از لولیتا (Lolita) می‌داند.

این‌طور که گفته می‌شود، فیلمنامه راز سوزان در اختیار فرزند یکی از همکاران قدیمی استنلی کوبریک است و فرد مورد نظر می‌خواهد ناشناس باقی بماند. آبرامز هم در اواسط تحقیقات خود برای نوشتن کتابی در مورد کوبریک به این فیلمنامه دست پیدا کرده است.

البته فیلمنامه کوبریک تنها فیلمنامه نوشته شده بر اساس داستان تسوایگ نبوده و در سال ۱۹۳۳ فیلمی آلمانی اتریشی بر پایه این رمان توسط رابرت سیودماک ساخته شد و در سال ۱۹۸۸ هم فیلم دیگری با همین نام به کارگردانی اندرو بیرکین، دستیار سابق کوبریک اکران شد که فیلمنامه متفاوتی با اثر کوبریک داشت.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده