نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Skyscraper - آسمان خراش

فیلم اکشن آسمان خراش (Skyscraper) با بازی دواین جانسون ملقب به راک به‌تازگی اکران شده و برخلاف انتظار، نتوانسته امتیازات خوب زیادی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم Skyscraper یا در زبان فارسی «آسمان خراش»، یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام، هیجان‌انگیز و جنایی کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست خوان راوسون مارشال تربر، کارگردان فیلم‌هایی چون فیلم We're The Millers (ما میلرها هستیم)، فیلم Central Intelligence (اطلاعات مرکزی)، فیلم The Mysteries of Pittsburgh (اسرار پیتزبورگ) و فیلم DodgeBall: A True Underdog Story، کارگردانی شده است. در فیلم آسمان خراش، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون دواین جانسون در نقش ویل فرد، نو کمبل در نقش سارا فرد (همسر ویل)، چین هان در نقش ژائو لونگ جی، رولاند مولر در نقش کورس بوتا (یک تروریست)، پابلو شرایبر در نقش بن، هانا کوینلوین در نقش شیا، کوین رانکین در نقش ری، پل مک‌گیلیون، نوآ تیلور در نقش آقای پیرس، آدریان هولمز در نقش اجانی اوکه‌که، مت اولری در نقش یک هکر، جیسون دی، بایرون من در نقش بازرس وو، مک‌کینا رابرتز در نقش جورجیا فرد، نوآ کاترل در نقش هنری فرد، تزی ما در نقش رئیس آتشنشانی شنگ و الفینا لاک و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آسمان خراش در تاریخ ۱ جولای سال جاری میلادی (۱۰ تیر ۱۳۹۷) در شهر پکن، کشور چین، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۵۲ را از بین ۳۹ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم Skyscraper برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۱۸ (۲۲ تیر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. برخی از طرفداران معتقد هستند که این اثر شباهت زیادی به فیلم Die Hard (جان سخت) دارد، اما به نظر می‌رسد که این اثر، بیشتر از فیلم جان سخت، به فیلم San Andreas (سن آندریاس) که با بازی دواین جانسون در سال ۲۰۱۵ اکران شد و استقبال چندان زیادی را به دنبال نداشت، شباهت دارد. 

از آنجا که مدتی است که فیلم Skyscraper در شهر پکن به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم آسمان خراش از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Universal Pictures منتشر شده بخوانید:

ما قرار است در فیلم Skyscraper داستان ویل فرد با بازی دواین جانسون را که مامور سابق FBI و رئیس سابق تیم نجات گروگان‌ها است، شاهد باشیم. شخصیت اصلی داستان یعنی ویل فرد در حال حاضر وظیفه رهبری تیم امنیتی برج‌ها را بر عهده دارد. او اکنون رئیس بخش امنیت بلندترین برج جهان در کشور چین شده است و باید امنیت این برج را تامین کند، اما او متوجه یک آتش سوزی بسیار بزرگ در این برج می‌شود. او در ادامه متوجه می‌شود که این آتش‌سوزی عمدی است و علاوه بر اینکه او باید فرد یا گروهی را که مسئول این حادثه است پیدا و دستگیر کند، باید خانواده‌اش را که در داخل ساختمان حضور دارند و در بالای خط آتش به دام افتاده‌اند، نجات دهد.

Skyscraper

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Skyscraper بیندازیم:

آلونسو دورالده | رپ

۸۸ از ۱۰۰

فیلم Skyscraper نتوانست مسیر فیلمسازی ژانر اکشن را آنطور که فیلم جان سخت تغییر داد، تغییر دهد. اما با این حال می‌توان گفت که این اثر، یک فیلم سینمایی بسیار سرگرم‌کننده برای فصل تابستان است و برای اینکه شما بیشترین هیجان و سرگرمی را از این اثر دریافت کنید، بهتر است به بزرگ‌ترین سینمایی که می‌توانید بروید. همچنین اگر ترس از ارتفاع دارید، بهتر است به سینمایی بروید که صندلی آن دسته دارد یا حتی بهتر از آن، با یک همراه بروید که بتوانید در حین تماشای فیلم بازوی او را بگیرید.

دیوید ادلستاین | مجله نیویورک (ولچر)

۷۰ از ۱۰۰

فیلم آسمان خراش احمقانه‌ترین اثر سینمایی‌ای بود که من از زمان اکران فیلم San Andreas تماشا کردم. اما از طرف دیگر هم باید بگویم که نسبت به فیلم سن آندریاس و همچنین هر اثر دیگری که جانسون در آن ایفای نقش کرده بود، یعنی فیلم Rampage (رمپیج) و فیلم Baywatch (گارد ساحلی)، از فیلم آسمان خراش بسیار بیشتر لذت بردم. 

بنجامین لی | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم تا حد زیادی احمقانه است اما در عین حال اثر بسیار سرگرم‌کننده‌ای محسوب می‌شود. به لطف ایفای نقش دواین «راک» جانسون و همچنین فیلمنامه‌ی خوبی که با سرعت بالایی پیش می‌رود، توجه شما به این اثر و داستان آن جلب می‌شود. 

ایگنیتی ویشنوتسکی | ای. وی. کلاب

۵۸ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد که این اثر، یک کار سینمایی سطح پایین، مشابه فیلم جان سخت است؛ با این تفاوت که فیلم آسمان خراش با هزینه‌ی بسیار بیشتری ساخته شده است.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۵۰ از ۱۰۰

دواین جانسون که در این اثر، درست همان شخص دوست‌داشتنی و دلپذیر خودش است، اما بهترین چیزی که در این اثر وجود دارد، حضور نو کمبل است.

Skyscraper

تای بر | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که تقریبا شما تمامی این اتفاقات و جریانات را در گذشته تماشا کرده‌اید؛ با این تفاوت که در گذشته، یک شخصیت شرور باهوش‌تر و بهتری وجود داشت.

گری تامپسون | فیلادلفیا دیلی نیوز

۵۰ از ۱۰۰

بسیار خب، این اثر واقعا مسخره است، اما می‌توان گفت که ساخت و ایفای نقش در آثار اکشن کمی احمقانه، دیگر برند و نشان دواین جانسون شده است (به نظر می‌رسد که آنها در واقع قصد ساخت یک دنباله برای فیلم سن آندریاس را داشتند). حال با این تفاسیر، چیزی که در این میان طرفداران می‌خواهند، این است که در زمینه‌ی این حماقت، شاهد اقدامات منطقی باشند.

اریک کوهن | ایندی وایر

۴۲ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد که فیلم آسمان خراش، با داستان خود در حال نشان دادن یک استعاره است. ما در این فیلم شاهد این هستیم که دواین «راک» جانسون، مدام در حال بالا رفتن و اوج گرفتن است و در نهایت به جایی می‌رسد که جز پایین آمدن دیگر هیچ راهی برایش باقی نمی‌ماند.

سارا استورات | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

هیچ زمان دیگری از تابستان، برای تماشای یک اثر هیجان‌انگیز سرگرم‌کننده و همچنین بی‌محتوای احمقانه، بهتر نیست. تنها چیزی که شما نیاز دارید، سه عنصر اصلی است: یک قهرمان جذاب و کاریزماتیک، یک شخصیت شرور نفرت‌انگیز و یک فیلمنامه‌ی سرزنده و شیک.

لازم به ذکر است که فیلم Skyscraper توانسته رتبه صدم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Skyscraper نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود. به‌هرحال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Skyscraper


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده