// سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: از شکست Solo تا دلیل فرمانروایی فیلم های ابرقهرمانی بر هالیوود

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره عملکرد هفته‌ی دوم فیلم Solo: A Star Wars Story و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

اول از همه پوزش بابت اینکه هفته‌ی پیش خبری از گزارش باکس آفیس نبود. فشردگی بررسی بازی Detroit: Become Human اجازه نداد تا به افتتاحیه‌ی «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story)، یکی از موردانتظارترین فیلم‌های تابستان امسال برسیم. در نتیجه قبل از هرچیز یک آنچه گذشت در دستور کار قرار دارد: «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» هفته‌ی پیش در جریان آخرهفته‌ی روز یادبود که مصادف با تعطیلی روز دوشنبه بود روی پرده رفت و در حد بدترین سناریویی که برایش پیش‌بینی می‌شد ظاهر شد. فیلم کارش را با کسب ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و افتتاحیه‌ی جمعه تا دوشنبه‌ی ۱۰۱ میلیون دلار شروع کرد. از این نظر ضریب فروش آخرهفته‌ی فیلم برابر با «دزدان دریایی کاراییب: در آخر دنیا» (Pirates of the Caribbean: At World's End) و «افراد ایکس: آخرین ایستادگی» (X-Men: The Last Stand) بود. در نتیجه «سولو» هیچ رکورد مثبتی از خودش به جا نگذاشت. اتفاقی که اصلا برای فیلمی که بودجه‌اش به لطف فیلمبرداری‌های دوباره‌اش به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است، اما افتتاحیه‌‌ی چهار روزه‌اش کمتر از ۱۰۳ میلیون دلار است و ضریب فروش آخرهفته‌اش کمتر از «افراد ایکس: آپوکالیپس» است خبر خوبی نیست. مخصوصا با توجه به اینکه «جنگ ستارگان» به عنوان یک مجموعه آمریکایی‌پسند شانسی برای نجات پیدا کردن توسط کشورهای خارجی ندارد. «جنگ ستارگان» همیشه یک مجموعه پنجاه-پنجاه بوده است. یعنی تقریبا ۵۰ درصد از فروشش را از داخل و ۵۰ درصد بقیه را هم از خارج به دست می‌آورد. بنابراین «سولو» چیزی شبیه به «دزدان دریایی کاراییب ۵» نخواهد بود. آن فیلم اگرچه فقط به ۱۷۲ و نیم میلیون دلار فروش در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کرد، ولی ۷۹۴ میلیون دلار در دنیا فروخت که ۱۷۲ و نیم میلیون دلارش به تنهایی مربوط به چین می‌شد؛ منطقه‌ای که «جنگ ستارگان» روی آن نمی‌تواند حساب باز کند. «سولو» همچنین ۶۵ میلیون دلار هم در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش از کشورهای خارجی کسب کرد و مجموع افتتاحیه‌ی جهانی جمعه یا یکشنبه‌اش را به ۱۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رساند. اولین واکنش تحلیلگران در هفته‌ی اول اکران «سولو» این بود که این فیلم در نهایت در بهترین حالت به رقمی پایین‌تر یا دور و اطرافِ افتتاحیه‌ی ۲۴۸ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» در گیشه‌ی خانگی دست پیدا خواهد کرد.

«سولو» اما در آخرهفته‌ی دومش ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در جریان سه روز جمعه تا یکشنبه‌اش فروخت. رقمی که به معنی سقوط شدید ۶۵/۲ درصدی فروش این فیلم نسبت به افتتاحیه‌اش است. این رقم تمام امیدهایی را که تحلیلگران به احتمال شتاب گرفتنِ فروش این فیلم بعد از افتتاحیه‌ی ضعیفش داشتند از بین می‌برد. مخصوصا با توجه به اینکه بعد از افتتاحیه‌ی «سولو»، سرتاسر اینترنت پُر از مقاله‌هایی با مضمون بررسی شکست فیلم شد و ظاهرا این موضوع تاثیر منفی‌ای روی استقبال مردم گذاشته است و باعث شده تا نقدهای نسبتا مثبت فیلم زیر مقاله‌های مربوط به شکستش در گیشه دفن شوند. از آنجایی که این هفته خبری از تازه‌اکران بزرگی نبود، «سولو» می‌توانست از این موقعیت استفاده کند و تنها گزینه‌ی عموم سینماروها باقی بماند. اما این اتفاق در صورتی می‌توانست بیافتد که مردم کلا علاقه‌ای به تماشای «سولو» داشتند که این‌طور نبود. سقوط ۶۵ درصدی فیلم بعد از افتتاحیه‌ی ناامیدکننده‌اش به معنی مرگ زودهنگام این فیلم در سینماها خواهد بود. ممکن است بگویید اتفاقی که برای «سولو» افتاده فرقی با «جنگ ستارگان: آخرین جدای» ندارد. بالاخره آن فیلم هم در هفته‌ی دوم اکرانش با ۶۷ درصد افت فروش مواجه شد. اما نباید فراموش کنیم که «آخرین جدای» با افتتاحیه‌ی ۲۲۰ میلیون دلاری‌اش، در آخرهفته‌ی آغازینش عالی ظاهر شده بود و بعد از چنین افتتاحیه‌های بزرگی، چنین سقوط‌های بزرگی هم انتظار می‌رود. همچنین موقعیت «آخرین جدای» منحصربه‌فرد بود. آن فیلم اگرچه به خاطر افتادن عید کریسمس در دومین یکشنبه‌اش با ضربه‌ی منفی روبه‌رو شد، اما همزمان از افتادن روز کریسمس در دوشنبه‌ی دومش استفاده کرد. عید کریسمس زمانی است که معمولا مردم در خانه کریسمس را جشن می‌گیرند و به تماشای فیلم نمی‌روند، اما روز کریسمس که فردای عید کریسمس است، زمانی است که بازدید از سینماها افزایش پیدا می‌کند. همچنین دو هفته تعطیلی بچه‌ها بعد از روز کریسمس باعث شد تا فروش «آخرین جدای» در دو هفته‌ی دومش بیشتر از دو هفته‌ی اولش باشد.

تمام اینها در حالی بود که «آخرین جدای» با رقبای قدری در قالب «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» (Jumanji) و «بزرگ‌ترین شومن» (The Greatest Showman) دست به یقه شده بود. همچنین دیزنی در حالی سه هفته بعد از «آخرین جدای» هیچ بلاک‌باستر بزرگی برای فرستادن روی پرده نداشت که انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» (2 Incredibles) دو هفته‌ی دیگر اکران می‌شود و اولویت بزرگ‌تری نسبت به «سولو» برای دیزنی محسوب می‌شود. خلاصه مردم این هفته تمام دلایل ممکن برای تماشای «سولو» را داشتند. مگر اینکه واقعا هیچ علاقه‌ای به تماشای این فیلم نداشته‌اند و بعد از عملکرد ضعیف این فیلم در ۱۰ روز حیاتی اول، امیدی به ریکاوری و بازگشت به رقابت هم برای این فیلم وجود ندارد. همان‌طور که بالاتر گفتم، اگر «سولو» چیزی شبیه به «دزدان دریایی کاراییب ۵» بود، دیزنی می‌توانست چشمانش را روی عملکرد بد فیلم در گیشه‌ی خانگی ببندد و خوشحال باشد که فیلمش تمام کمبودهایش در خانه را از کشورهای خارجی جبران می‌کند. اما «سولو»، «کاراییب ۵» نیست. «جنگ ستارگان» همیشه مجموعهی مختص آمریکای شمالی بوده است و این‌دفعه حتی سینماروهای خانگی هم هیجانی برای تماشای این فیلم که بیشتر حکم یک قسمت غیرضروری برای سوءاستفاده از نوستالژی‌شان را داشته نداشته‌اند. «سولو» همچنین ۳۰ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی به دست آورد که به معنی افت فروش ۶۰ درصدی‌اش نسبت به افتتاحیه‌ی خارجی فیلم از آخرهفته‌ی گذشته است. «سولو» با وجود ۱۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش خارجی و ۱۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش داخلی‌اش، تا حالا ۲۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. تحلیلگران فکر می‌کنند که این فیلم هنوز شانس عبور از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی را دارد. شاید «سولو» بتواند ۳۷ تا ۷۷ میلیون دلار دیگر از ادامه‌ی اکرانش در آمریکای شمالی به جیب بزند، اما به محض آغاز اکران «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (Jurassic World: The Fallen Kingdom) از این هفته در ۴۹ بازار خارجی، فروش بین‌المللی «سولو» با کله سقوط خواهد کرد.

Solo: A Star Wars Story

از همین رو کارشناسان فکر می‌کنند «سولو» در بدترین حالت به ۱۸۶ میلیون دلار فروش خانگی و در بهترین حالت به ۲۱۶ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا می‌کند. البته احتمال دوم فقط در صورتی ممکن است که «سولو» بازگشتی شبیه به «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad)‌ را تجربه کند. هرچند «جوخه‌ی انتحار» در حالی آخرین بلاک‌باستر تابستان ۲۰۱۶ بود که «سولو» جزو اولین‌ها است و در نتیجه هنوز گزینه‌های بیشتر و احتمالا بهتری برای سینماروها وجود دارد. هر اتفاقی بیافتد، یک چیز تضمین شده است. تقریبا هیچ سناریوی متقاعدکننده‌ای که ثابت کند «سولو» می‌تواند تا پایان اکرانش به افتتاحیه‌ی ۲۴۸ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» برسد وجود ندارد. بدتر از آن اینکه احتمالا فیلم توانایی رسیدن به افتتاحیه‌ی ۲۲۰ میلیون دلاری «آخرین جدای» را هم نخواهد داشت. این در حالی است که «سولو» هنوز مانده تا به افتتاحیه‌ی ۱۵۵ میلیون دلاری «روگ وان» یا افتتاحیه‌ی ۱۵۸ میلیون دلاری «انتقام سیث» از سال ۲۰۰۵ برسد. پس «سولو» بدون لحظه‌ای درنگ قرار است با احتساب نرخ تورم به کم‌فروش‌ترین فیلم لایو اکشنِ «جنگ ستارگان» در تاریخ آمریکای شمالی تبدیل شود. اما اگر فیلم از رسیدن به ۲۱۰ میلیون دلار فروش نهایی باز بماند، از لحاظ فروش خالص هم پایین‌تر از فروش ۲۰۹ میلیون دلاری «امپراتوری ضربه می‌زند» از سال ۱۹۸۰ قرار می‌گیرد. خبر خوب این است که «سولو» احتمالا به درس فراموش‌ناشدنی‌ای برای دیزنی تبدیل می‌شود تا از این به بعد حواسش باشد که برند «جنگ ستارگان» به تنهایی توانایی کشیدن مردم به سینماها را ندارد. مخصوصا با توجه به اینکه «جنگ ستارگان» به مجموعه‌ای سالانه تبدیل شده است و مخصوصا با توجه به اینکه «جنگ ستارگان» دیگر تنها بلاک‌باستر این روزهای سینما نیست.

بنابراین دیزنی باید سعی کند تا با هر فیلم چیز جدیدی برای عرضه داشته باشد. مارول شکست بزرگش را با «هالک باورنکردنی» تجربه کرد. پیکسار اولین شکست‌های تجاری‌اش را با «دایناسور خوب» و «ماشین‌ها ۳» تجربه کرد. از آنجایی که دیزنی در حال غلت زدن در پول‌های به دست آمده از دنیای سینمایی مارول است و از آنجایی که هنوز «شگفت‌انگیزان ۲» و «انت‌من و وسپ» را برای اکران دارد، ضربه‌ی حادی با شکست «سولو» دریافت نمی‌کند. حتی این احتمال هم وجود دارد که آنها انتظار دارند که دنباله‌ی «مری پاپینز» (Mary Popins) به فیلم مهمی در تقویم سال ۲۰۱۸ تبدیل شود و به خاطر همین بود که «سولو» را برای اکران به پایان سال انتقال ندادند. خلاصه لوکاس‌فیلمِ کتلین کندی تاکنون ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از چهار فیلم اخیر «جنگ ستارگان» که مجموع بودجه‌شان یک میلیارد دلار است به دست آورده است. وقتی استودیویی در عرض سه سال، چهار فیلم درست می کند که به ترتیب ۲ میلیارد، ۱/۱ میلیارد، ۱/۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار فروخته است، می‌توان یک شانس دیگر بهشان داد. می‌توان فعلا از آن یک شکست چشم‌پوشی کرد. بالاخره اگر به مجموعههای دیگر مثل سری جیمز باند نگاه کنیم می‌بینیم که این مجموعه همیشه بعد از شکست‌هایی مثل «مردی با تفنگ طلایی» (The Man with Golden Gun) و «جواز قتل» (License to Kill)، راه خودش را برای بازگشت به اوج پیدا کرده است. همین چند وقت پیش سونی شکست «ذره‌ای آرامش» (۵۸۵ میلیون دلار در دنیا) را به درآمد یک میلیارد دلاری «اسکای‌فال» تغییر داد.

اما از «سولو» که بگذریم، به تازه‌اکران‌های این هفته می‌رسیم. معمولا آخرهفته‌ی بعد از آخرهفته‌ی روز یادبود، هفته‌ی کسادی از لحاظ اکران‌های بزرگ است. چون معمولا استودیوها باور دارند فیلمشان بعد از آخرهفته‌ی روز یادبود که میزبان فیلم‌های بزرگی است مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. اما افتتاحیه‌های قدرتمند فیلم‌هایی مثل «در جستجوی نمو»، «هری پاتر و زندانی آزکابان»، «بالا» و «واندر وومن» در همین چارچوب زمانی ثابت کرده است که این‌طور نیست. اما وقتی فاکس تاریخ نمایش «ددپول ۲» را از آخرهفته‌ی روز یادبود، جلوتر انداخت، هیچ فیلم دیگری جای آن را نگرفت. شاید همه به اشتباه می‌ترسیدند که «سولو» به هیولای بی‌رحمی تبدیل شود که آنها را خواهد بلعید. پرفروش‌ترین تازه‌اکران این هفته «سرگردان» (Adrift)، محصول اس‌.تی‌.ایکس اینترتینمنت و لیک‌شور اینترتینمنت است که در سه هزار و ۱۵ سینما روی پرده رفت. این درام عاشقانه که شیلین وودلی و سم کلفلین را در گروه بازیگرانش دارد، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کسب کرد که رقم قابل‌قبولی محسوب می‌شود. این رقم بین افتتاحیه‌ی ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری «کوهی میان ما» (The Mountain Between Us) و افتتاحیه‌ی ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری «سن ادلاین» (Age of Adeline) قرار می‌گیرد. همچنین بودجه‌ی ساخت ۳۵ میلیون دلاری این فیلم با حدود ۲۰ میلیون دلاری که از پیش‌فروش‌های خارجی به دست آورده است نسبتا قبل از آغاز اکرانش، پوشش داده شده بود. انتظار می‌رود این فیلم با عملکردی شبیه به «همه‌چیز، همه‌چیز» (Everything, Everything)، به بیش از ۳۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند. «سرگردان» می‌تواند به موفقیت جمع و جوری برای اس.تی.ایکس تبدیل شود؛ مخصوصا با توجه به اینکه آنها هنوز «۲۲ مایل» (Mile 22) با بازی مارک والبرگ، «قتل‌های هپی‌تایم» (The Happytime Murders) با بازی ملیسا مک‌کارتی، «نعنای فلفلی» (The Peppermint) با بازی جنیفر گارنر و «پرده‌ی دوم» (The Second Act)‌ با بازی جنیفر لوپز را برای اکران در ادامه‌ی سال در برنامه دارند.

thank you for your service

دومین تازه‌اکران هفته اما فیلم اکشن/علمی‌-تخیلی بسیار تحسین‌شده‌ی «ارتقا» (Upgrade) بود که توسط استودیوی بلام‌هوس تیلت در یک هزار و ۴۵۷ سینما روی پرده‌ی سینماها رفت. از آنجایی که با فیلم ارزان‌قیمتی طرفیم که بودجه‌ی تبلیغاتش هم خیلی پایین بوده است، افتتاحیه‌ی ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار دلاری‌اش یک موفقیت حساب می‌شود. این افتتاحیه بیش از پیش‌بینی ۳ میلیون دلاری تحلیلگران است و پشت سر «تاریکی» (۴/۹ میلیون در سال ۲۰۱۶)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ استودیوی بلا‌م‌هوس تیلت قرار می‌گیرد. سومین تازه‌اکران هفته «اکشن پوینت» (Action Point) است که استودیوی پارامونت یک‌جورهایی آن را در ۲ هزار و ۳۲ سینما روی پرده فرستاد تا از شرش خلاص شود. از این جهت که فیلم بدون نمایش برای مطبوعات و بدون هیچ‌گونه پیش‌نمایشی اکران شد و منتقدان هم تاکنون حرف زیبایی برای زدن درباره‌اش نداشته‌اند. اگرچه این فیلم با حضور جانی ناکسویل، یکی از ستارگان مجموعه‌ی «;کله‌خر»، قصد ارائه‌ی چیزی شبیه به این مجموعه‌ی فیلم‌های پرطرفدار را داشته است، اما منتقدان باور دارند که این فیلم چیزی برای عرضه به طرفداران «کله‌خر» ندارد. خلاصه افتتاحیه‌ی ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار دلاری این فیلم وحشتناک است. نه تنها فقط چهار سال از افتتاحیه‌ی ۳۲ میلیون دلاری «بابابزرگ بد» (The Bad Grandpa) گذشته است، بلکه افتتاحیه‌ی ۲/۳ میلیون دلاری «اکشن پوینت»، آن را در بین ۲۵‌تا از بدترین افتتاحیه‌های تاریخ در بین فیلم‌هایی که در دو هزار سینما به بالا اکران شده‌اند قرار می‌دهد. تنها اکران محدود این هفته «حیوانات آمریکایی» (The American Animals) بود که با نقدهای نه چندان خوبی در چهار سینما روی پرده رفت و به رقم امیدوارکننده‌ی ۱۴۰ هزار و ۱۵۸ دلار دست پیدا کرد.

از تازه‌اکران‌ها که بگذریم، بگذارید برویم سراغ «ددپول ۲» (Deadpool 2)، محصول فاکس قرن بیستم که ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد (۴۶ درصد افت فروش) و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش را به ۲۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. این رقم کم و بیش برابر با فروش ۱۷ روزه‌ی ۲۸۵ میلیون دلاری قسمت اول «ددپول» در سال ۲۰۱۶ است. افت فروش و درآمد کلی «ددپول ۲» چندان با قسمت اولش فرق نمی‌کند. قسمت اول «ددپول» کارش را با ۱۳۲ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه شروع کرد (۱۵۲ میلیون دلار جمعه تا دوشنبه) و بعد در هفته‌ی دومش با ۵۷ درصد افت فروش و در هفته‌ی سومش با ۴۳ درصد افت فروش مواجه شد. «ددپول ۲» اما کارش را با ۱۲۸ میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه شروع کرد و بعد با ۶۵ درصد افت فروش در هفته‌ی دوم و حالا با ۴۶ درصد افت فروش در هفته‌ی سومش مواجه شده است. افتتاحیه‌ی «ددپول ۲» سه درصد کمتر از قسمت اول بود و حالا فروش ۱۷ روزه‌اش هم ۱۰ درصد کمتر از قسمت اول است. اما اگر فروش فوق‌العاده‌ی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری قسمت اول در روز دوشنبه‌ که مصادف با روز تعطیلی روز ریاست‌جمهوری بود و عملکرد بدون افت فروش ۴۵ و نیم میلیون دلاری‌اش در روز یکشنبه را نادیده بگیریم، می‌بینیم که عملکرد «ددپول ۲» تقریبا هیچ فرقی با قسمت اول نداشته است. تمام این حرف‌ها وسیله‌ای برای گفتن این جمله‌ی ساده است که «ددپول ۲» در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد. مخصوصا با توجه به اینکه تا زمان اکران «اولین پاکسازی» (The First Purge) در چهارم جولای، هیچ فیلم بزرگسالانه‌ی بزرگ دیگری نیست که «ددپول ۲» را تهدید کند. البته که «شگفت‌انگیزان ۲» و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» به «ددپول ۲» ضربه‌ی منفی وارد خواهند کرد، اما باید دید مردم بین «ددپول ۲» و فیلم‌های بزرگسالانه‌ی دیگری مثل «هتل آرتمیس» (The Artemis Hotel)، «سیکاریو ۲» (Sicario 2) یا «تگ» (Tag) کدامیک را انتخاب می‌کنند.

در حال حاضر «ددپول ۲» که با ۱۱۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده می‌تواند به فروش ۲۵۵ میلیون دلاری «خماری قسمت دوم» (Hangover Part II) دست پیدا کند. اگر این اتفاق بیافتد، «ددپول ۲» پشت‌ سر فروش ۲۷۹ میلیون دلاری «با فوکرها آشنا شو» (Meet the Fockers)، پرفروش‌ترین دنباله‌ی کمدی تاریخ لقب خواهد گرفت که این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. چرا که فیلم ابرقهرمانی رایان رینولدز به احتمال زیاد دوره‌ی اکران خانگی‌اش را با کسب چیزی دور و اطراف ۳۰۰ میلیون دلار به اتمام می‌رساند که آن را پشت سر «آن» (۳۲۷ میلیون دلار)، «تک‌تیرانداز آمریکایی» (۳۵۰ میلیون دلار)، «ددپول» (۳۶۳ میلیون دلار) و «مصائب مسیح» (۳۷۳ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی آمریکای شمالی قرار می‌دهد. «ددپول ۲» تاکنون ۶۰۰ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است که از این لحاظ پشت سر «مصائب مسیح» (۶۱۱ میلیون دلار)، «لوگان» (۶۲۰ میلیون دلار)، «آن» (۷۰۰ میلیون دلار)، «ماتریکس: بارگزاری مجدد» (۷۴۲ میلیون دلار)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) و «جنگجوی گرگ» (۸۵۰ میلیون دلار) در جایگاه هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی گیشه‌ی جهانی جای می‌گیرد. «ددپول ۲» تا حالا ۴۳ درصد از فروشش را از خانه و ۵۷ درصد از آن را از خارج به دست آورده که نزدیک به آمار ۴۶ به ۵۳ از فیلم اول است. اگر این فیلم با همین فرمان ادامه بدهد، فروش خانگی ۳۰۰ میلیون دلاری و فروش جهانی ۶۹۸ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. حالا که «ددپول ۲»، «عملیات دریای سرخ» (۵۷۹ میلیون دلار) و «بازیکن شماره یک آماده» (۵۸۰ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است، سه فیلم برتر سال ۲۰۱۸ تا این لحظه («جنگ اینفینیتی»، «بلک پنتر» و «ددپول ۲»)، همه فیلم‌هایی براساس کامیک‌بوک‌های مارول هستند.

Avengers: Infinity War

در رده‌ی چهارم جدول «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War) را داریم که ۱۰ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار دیگر (۴۰ درصد افت فروش) در ششمین آخرهفته‌ی اکرانش کسب کرد. این رقم مجموع درآمد ۳۶ روزه‌ی این فیلم را به ۶۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار می‌رساند. در حال حاضر انتظار می‌رود که این فیلم تا هفته‌ی آینده به دور و اطراف فروش ۶۵۲ میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک» دست پیدا کند. بعد از آن عبور از فروش ۶۵۹ میلیون دلاری «تایتانیک» در دستور کار قرار دارد که «جنگ اینفینیتی» را به چهارمین فیلم پرفروشِ تاریخ گیشه‌‌ی خانگی تبدیل می‌کند. تحلیلگران باور دارند که این فیلم دیگر توانایی عبور از «بلک پنتر» (۶۹۹ میلیون دلار)، «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون دلار) را نخواهد داشت. «اونجرز ۳» هنوز در حال ترکاندن در کشورهای خارجی هم است. فیلم ۲۴ میلیون دلار دیگر کسب کرد و مجموع فروش جهانی‌اش را به رقم یک میلیارد و ۹۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند که فقط ۳۵۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلارش مربوط به بازار چین می‌شود. این یعنی «اونجرز ۳» تا حالا یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار از کشورهای خارجی به دست آورده است. هم‌اکنون «اونجرز ۳» پشت‌ سر «تایتانیک» و «آواتار»، پرفروش‌ترین فیلم در گیشه‌ی خارجی و پشت سر «نیرو برمی‌خیزد»، «تایتانیک» و «آواتار»، چهارمین فیلم پرفروش گیشه‌ی جهانی محسوب می‌شود. اگر «اونجرز ۳» هفته‌‌ی آینده توسط «پادشاهی سقوط کرده» به خاک و خون کشیده نشود، این شانس را دارد که از مرز ۲ میلیارد دلار فروش جهانی عبور کند. به خاطر همین است که به خاطر عملکرد ضعیف «سولو» نباید نگران دیزنی باشیم. این در حالی است که آنها هنوز «شگفت‌انگیزان ۲»، «انت‌من و وسپ»، «کریستوفر رابین»، «فندق‌شکن و چهار قلمرو» (The Nutcracker and Four Realms)، «رالف خرابکار ۲» و «مری پاپینز بازمی‌گردد» (Mary Poppins Returns) را برای اکران در ادامه‌ی سال دارند. اگر هدف دیزنی رسیدن به چیرگی کامل روی بازار است، پس آنها حتی بدون «جنگ ستارگان» هم به هدفشان می‌رسند.

حالا که حرف از عملکرد عالی «بلک پنتر»، «جنگ اینفینیتی» و «ددپول ۲» شده است مطمئنا اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چرا این فیلم‌ها باکس آفیس را تصاحب کرده‌اند. چرا مردم از فیلم‌های ابرقهرمانی خسته نمی‌شوند. مطمئنا این سوالی است که هم ذهنِ کسانی را که طرفدار این‌جور فیلم‌ها هستند تصاحب کرده است و هم ذهن کسانی که از این‌جور فیلم‌ها خسته شده‌اند. در حال حاضر «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده»، ساخته‌ی جی. ای. بایونای اسپانیایی با بازی برایس دالاس هاوارد و کریس پرت تنها فیلم امسال خارج از حوزه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی است که شانس بدل شدن به یکی از بزرگ‌ترین «هیت»‌های ۲۰۱۸ را دارد. این در حالی است که باکس آفیس ۲۰۱۸ تا این لحظه نه تنها در تصاحب «جنگ اینفینیتی»، «بلک پنتر» و «ددپول ۲» است، بلکه احتمالا باید در ادامه «شگفت‌انگیزان ۲» و «انت‌من و وسپ» را هم به آنها اضافه کنیم. از آنجایی که «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» نیامده شکست خورد، حالا «دنیای ژوراسیک ۲» تنها فیلمی است که می‌تواند ثابت کند سینماروهای سرتاسر دنیا هنوز به تماشای بلاک‌باسترهایی که جزو فیلم‌های ابرقهرمانی جای نمی‌گیرند نیز می‌روند. نکته‌ی جالب ماجرا این است که دوتا از بلاک‌باسترهای احتمالا موفق تابستان امسال «آسمان‌خراش» (Skyscraper)‌ با بازی دواین جانسون و «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (MI: Fallout) با بازی تام کروز خواهند بود که هر دوی آنها یک‌جورهایی حکم ابرقهرمانانی را دارند که قدرت‌های فرابشری‌شان شامل پریدن از روی جرثقیل به سمت برجی ۵۰ طبقه و زنده بیرون آمدن از هلی‌کوپترهای سقوط کرده است. اگر «آسمان‌خراش» عملکردی شبیه به «رمپیج» یا «سن آندریس» داشته باشد (۴۱۳ تا ۴۹۵ میلیون دلار که خوب خواهد بود)، «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» به مرز ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی برسد و «ماما میا ۲» (Mama Mia 2) به درآمد فک‌انداز ۶۰۹ میلیون دلاری قسمت اول نزدیک شود، تابستان امسال در حالی به پایان می‌رسد که پنج‌تا از شش فیلم پرفروش دنیا («جنگ اینفینیتی»، «بلک پنتر»، «ددپول ۲»، «شگفت‌انگیزان ۲» و «انت‌من و وسپ»)، فیلم‌های ابرقهرمانی خواهند بود.

اگر یادتان باشد یازده ماه اول سال ۲۰۱۶ اکثرا توسط فیلم‌های ابرقهرمانی («جنگ داخلی»، «بتمن علیه سوپرمن»، «ددپول») و انیمیشن‌های حیوانات سخنگو («زوتوپیا»، «کتاب جنگل»، «زندگی مخفی حیوانات خانگی»، «در جستجوی دوری») تصاحب شده بود. اما امسال حضور انیمیشن‌های بزرگ در حالی کمتر شده است که دوتای آنها («شگفت‌انگیزان ۲» و «تایتان‌های نوجوان به سینما می‌روند»)، فیلم‌های ابرقهرمانی هستند. اگر «دنیای ژوراسیک ۲» به‌طرز غیرمنتظره‌ای خیلی ضعیف‌تر از فروش یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلاری قسمت اول عمل نکند، آن وقت این فیلم تنها فیلم غیرابرقهرمانی در بین شش فیلم پرفروش سال خواهد بود. این به این معنی است که صنعت سینما نه تنها دچار اشباع‌شدگی فیلم‌های ابرقهرمانی نشده است، بلکه اتفاقا بزرگ‌ترین فیلم‌های سال، «جنگ ستارگان»، «سریع و خشن»‌ها، انیمیشن‌های پیکسار/دیزنی/ایلومینیشن و فیلم‌های ابرقهرمانی هستند. یکی از دلایلش به خاطر این است که نه تنها اکثر فیلم‌های مارول (از دنیای سینمایی مارول گرفته تا فیلم‌های فاکس) معمولا خوب بوده‌اند، بلکه سینماروها به فیلم‌های ابرقهرمانی اعتماد و اطمینانی دارند که مثلا چنین حسی را نسبت به امثال «شاه آرتور»ها و «مومیایی»‌ها ندارند. از آنجایی که اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی خوب هستند، منطقی است که مردم پولشان را روی فیلم‌هایی خرج کنند که همین الانش بزرگ هستند، نه آنهایی که سودای بزرگ شدن دارند. دلیل شکست فیلم‌هایی مثل «شاه آرتور» به خاطر این نیست که مردم فقط به فیلم‌های ابرقهرمانی اهمیت می‌دهند،‌ بلکه به خاطر این است که این روزها حتی بلاک‌باسترهای غیرابرقهرمانی هم می‌خواهند به سبک «مرد آهنی» و «بتمن آغاز می‌کند»، مجموعههای خودشان را راه بیاندازند و آرزوی به حقیقت تبدیل کردن کراس‌اورهایی مثل «اونجرز» را دارند. پس طبیعی است که مردم به تماشای فیلم‌هایی بروند که واقعا «ابرقهرمانی» هستند، نه تقلیدکاران.

Jurassic World: Fallen Kingdom

تازه در حالی که «شاه آرتور»ها در حال تقلید از فیلم‌های ابرقهرمانی هستند، فیلم‌های ابرقهرمانی سعی می‌کنند تا از کلیشه‌های فیلم‌های ابرقهرمانی فاصله بگیرند و با ژانرهای مختلف بازی کنند. از همین رو «ددپول ۲» به همان اندازه که ابرقهرمانی است، به همان اندازه هم یک کمدی بزرگسالانه برای برای عموم مردم است. «نگهبانان کهکشان» علاوه‌بر عناصر ابرقهرمانی، یک سوپ اپرای فضایی حساب ‌می‌شود. «واندر وومن» یک فیلم ابرقهرمانی از زاویه‌ی دید یک درام جنگی است. «انت‌من» حال و هوای یک فیلم سرقت‌محور را دارد. «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» یک تریلر سیاسی است و «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» یک کمدی دوران بلوغِ دبیرستانی. البته که می‌توان درباره‌ی این صحبت کرد که هرکدام از این فیلم‌ها چقدر در بخش‌های غیرابرقهرمانی‌شان موفق بوده‌اند. اما این فیلم‌ها برای عموم مردم حکم تماشای دو فیلم با یک بلیت را دارد. آنها نه تنها با دیدن ماجراجویی‌ها کاپیتان آمریکا به فیلم ابرقهرمانی‌شان می‌رسند، بلکه همزمان نیازشان برای تماشای یک تریلر سیاسی هم برطرف می‌شود. کسانی که دلشان برای وسترن لک زده بود به تماشای «لوگان» رفتند. کسانی که دنبال کمدی‌های دبیرستانی بودند، به «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» حمله کردند و البته کسانی که دنبال فیلم‌های جنایی مایکل مان یا سیدنی لومت بودند، «شوالیه‌ی تاریکی» را ۱۰ سال پیش به یک میلیارد دلار فروش جهانی رساندند. وقتی بتمن و جوکر نقش دزد و پلیس را بازی می‌کنند، دیگر هر فیلم جنایی دیگری در مقایسه با آن حرفی برای گفتن نخواهد داشت. فعلا باید صبر کرد و دید آیا فیلم‌های ابرقهرمانی بعد از «افراد ایکس: دارک فینیکس» (X-Men: Dark Phoenix)، «واندر وومن ۲»، «مرد عنکبوتی ۲»، «اونجرز ۴» و «کاپیتان مارول» به همین شکل بر هالیوود فرمانروایی خواهند کرد یا نه. اما در حال حاضر فیلم‌های ابرقهرمانی موفق شده‌اند با ارائه‌ی آثار اکثرا خوب و خوش‌ساخت که از بازیگرهای ستاره و پروداکشنِ بزرگی بهره می‌برند به نتیجه برسند و ابرقهرمانان در واقع بیشتر از اینکه ‌تعریف‌کننده‌ی این فیلم‌ها باشند، فقط یکی از عناصر جزیی‌شان هستند. بالاخره در رابطه با «جاستیس لیگ» دیدیم که مردم فقط به استقبال فیلم‌های ابرقهرمانی‌ای می‌روند که در بدترین حالت قابل‌تماشا باشند و سینمای ابرقهرمانی تا وقتی که بتواند در حد استانداردها ظاهر شود، اعتماد مردم را خواهد داشت. در این شرایط به «دنیای ژوراسیک ۲» بستگی دارد که نشان دهد هنوز فضا برای شکوفایی فیلم‌های غیرابرقهرمانی هم است.

حالا که حرف از «دنیای ژوراسیک ۲» شد، باید اشاره‌ی ویژه‌ای به بحث‌هایی که هم‌اکنون حول و حوش این فیلم در آستانه‌ی اکرانش می‌چرخد هم کرد. در حالی از «دنیای ژوراسیک ۲» انتظار می‌رود که به تنها فیلم غیرابرقهرمانی پرفروش سال تبدیل شود که همزمان نباید انتظار فروش غول‌آسای قسمت اول را ازش داشته باشیم. از همین رو «دنیای ژوراسیک ۲» در مخمصه‌ی جالبی قرار گرفته است. مخمصه‌ای که دنباله‌های فیلم‌های بیش از اندازه موفق دچارش می‌شوند. زمانی که عملکرد یک دنباله در حد اولین انتظاراتی که از قسمت اول می‌رفت باشد، این موضوع باعث می‌شود که همه به آن دنباله به چشم یک شکست نگاه کنند. در حالی که مشکل بیشتر از عملکرد ضعیف دنباله، عملکرد خیلی خیلی بهتر از انتظارات قسمت اول است. این همان مشکلی بود که «تد ۲» (Ted 2) دچارش شد. کمدی بزرگسالانه‌ی سث مک‌فارلین در سال ۲۰۱۲ با نقدهای بسیار مثبتی در اوج دورانِ مارک والبرگ روی پرده رفت. فیلم کارش را با افتتاحیه‌ی باورنکردنی ۵۴ میلیون دلار شروع کرد و رفت تا به ۲۱۸ میلیون دلار فروش خانگی و ۵۴۹ میلیون دلار فروش جهانی از ۵۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کند تا پشت سر «خماری قسمت دوم» (۵۸۵ میلیون دلار در دنیا)، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین کمدی بزرگسالانه‌ی تاریخ قرار بگیرد. به این ترتیب، سه سال بعد «تد ۲» از راه رسید. فیلم دوم با نقدهای ضعیف و با سروصدای کم رسانه‌ای راهی سینماها شد و کارش را با ۳۳ و نیم میلیون دلار افتتاحیه شروع کرد و رفت تا به ۲۱۸ میلیون دلار فروش جهانی از ۸۵ میلیون دلار بودجه برسد. این رقم به معنی ۶۱ درصد فروش کمتر نسبت به قسمت اول بود که «خوب نیست». اما این دقیقا همان رقمی بود که قبل از اکران قسمت اول، از آن فیلم انتظار داشتیم. «تد ۲» یک نمونه از دنباله‌هایی است که فقط به این دلیل شکست‌خورده به حساب می‌آیند که قسمت اول خیلی بیشتر از چیزی که ازش انتظار می‌رفت فروخته بود.

 Jurassic World: Fallen Kingdom

از نمونه‌های دیگر می‌توان به «همسایه‌ها ۲» (۱۰۵ میلیون دلار در دنیا علیه ۲۷۰ میلیون دلار)، «بتمن بازمی‌گردد» (۲۶۶ میلیون دلار علیه ۴۱۱ میلیون دلار)، «حالا منو می‌بینی ۲» (۳۳۴ میلیون دلار در برابر ۴۱۱ میلیون دلار) و «آخرین جدای» (یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در برابر ۲ میلیارد دلار) اشاره کرد. حالا که داریم به اکران «دنیای ژوراسیک ۲» نزدیک می‌شویم، احتمال اینکه این دنباله به این مشکل دچار شود وجود دارد. اگر یادتان باشد در تابستان سال ۲۰۱۵، انتظار می‌رفت که «دنیای ژوراسیک» پشت سر «اونجرز: دوران اولتران» به دومین فیلم بزرگ تابستان تبدیل شود. عموم کارشناسان افتتاحیه‌ی ۱۲۵ میلیون دلاری، درآمد خانگی ۳۵۰ میلیون دلاری و فروش جهانی یک میلیاردی‌اش را پیش‌بینی می‌کردند. اما «دنیای ژوراسیک» همه را شوکه کرد. این فیلم که مجهز به نقدهای قابل‌قبول، قدرت نوستالژیک، جذابیت ایده‌ی پارک دایناسورها و محبوبیت کریس پرت بعد از «فیلم لگو» و «نگهبانان کهکشان» بود، کارش را با ۲۰۸ میلیون دلار افتتاحیه آغاز کرد. از آنجایی که با فیلم پاپ‌کورنی آیمکس‌پسندی طرفیم بودیم، فیلم رفت تا به ۶۵۲ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار فروش جهانی از ۱۵۰ میلیون دلار بودجه برسد. اما وضعیت «دنیای ژوراسیک ۲» با قسمت اول فرق می‌کند. ایده‌ی باز شدن دوباره‌ی پارک جای خودش را به ایده‌ی تکراری «پارک به هرج و مرج کشیده شده به‌علاوه‌ی آتشفشان فعال» داده است. «دنیای ژوراسیک ۲» در حالی سه سال بعد از قسمت قبل می‌آید که قسمت اول ۱۴ سال بعد از آخرین فیلم «ژوراسیک» از راه رسید. اگر «پادشاهی سقوط کرده» فقط همان مقداری که قبل از اکران قسمت اول ازش انتظار می‌رفت را به دست بیاورد (۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار افتتاحیه، ۳۵۰ میلیون دلار خانگی، ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار جهانی)، نباید شکست‌خورده نام بگیرد. مخصوصا با توجه به اینکه بودجه‌ی این فیلم هنوز کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است. حتی افت فروشی مثل «دنیای گم‌شده»، آن را به ۴۱۸ میلیون دلار فروش خانگی و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار جهانی می‌رساند. خلاصه «دنیای ژوراسیک ۲» نباید از کسب رقمی که قبل از قسمت اول برای آن فیلم پیش‌بینی شده بود خجالت بکشد. عملکرد غیرمنتظره‌ی یک فیلم لزوما به معنی شکستِ دنباله‌اش نیست.

در زمینه‌ی دیگر فیلم‌های قدیمی جدول «باشگاه کتاب» (Book Club) را داریم که ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به مجموع ۱۷ رو‌زهی ۴۷ میلیون ون ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم احتمالا کارش را با رسیدن به ۶۰ میلیون دلار فروش خانگی تمام خواهد کرد. «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) یک میلیون و ۷۸۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۸۳ میلیون دلار رساند. این فیلم ۱۷ میلیون دلاری تا حالا ۳۱۶ میلیون دلار در دنیا فروخته است. کمدی «پایه مهمانی» (Life of the Party)، محصول برادران وارنر سه میلیون و ۴۵۰ هزار دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم با کمی دوام می‌تواند به ۵۵ میلیون دلار هم برسد. «رمپیج» (Rampage)، دیگر فیلم برادران وارنر ۵۹۸ هزار دلار در هشتمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۹۵ میلیون دلار رساند. این اقتباس ویدیو گیمی ۱۲۰ میلیون دلاری تا حالا ۴۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. نسخه‌ی ۷۰ میلی‌متری «۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی» ۶۹ هزار دلار فروخت و مجموع فروشش را به ۵۶۴ هزار دلار رساند و مجموع فروش کلی این فیلم را به ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند. برادران وارنر در طول دو هفته‌ی آینده فیلم‌های «هشت یار اوشن» (8’s Ocean) و «تگ» (Tag) را برای اکران دارد. طبق معمول همیشه هدف وارنر این است که با فیلم‌های کمتر شناخته‌شده‌اش که شامل «مِگ» (Meg) و «آسیایی‌های دیوانه‌ی مایه‌دار» (Crazy Rich Asians) می‌شود آن‌قدر پول در بیاورد که سرنوشتش فقط توسط فیلم‌هایی مثل «موگلی» (Mowgli) و «آکوآمن» (Aquaman) تعیین نشود.

تریلر «به زور وارد شدن» (Breaking In)، محصول یونیورسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید. «مخالفان» (Blockers)، دیگر فیلم یونیورسال تا حالا ۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در خانه و ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دنیا از ۲۲ میلیون دلار بودجه فروخته است. این در حالی است که «حقیقت یا شجاعت» (Truth or Dare)، محصول بلام‌هوس تا حالا ۸۵ میلیون دلار از ۵ میلیون دلار بودجه به دست آورده است. یونیورسال وظیفه‌ی پخش فیلم «لیدی برد» (Lady Bird) در کشورهای خارجی را دارد. ساخته‌ی گرتا گرویگ تا حالا ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی فروخته و مجموع جهانی‌اش را به ۷۷ میلیون دلار رسانده است. «تالی» (Tully)، محصول فوکس فیچرز ۹ میلیون و ۱۷۸ هزار دلار دیگر در خانه فروخت و به مجموع جهانی ۱۲ میلیون دلار رسید. «بلک پنتر» اکنون ۶۹۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در بانک دارد و امکان دارد به هر زور و زحمتی که شده خودش را به ۷۰۰ میلیون دلار هم برساند. نهایتا «نافرمانی» (Disobedience)، با بازی ریچل مک‌آدامز و ریچل وایز ۲۱۱ هزار دلار در ششمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع فروشش را به رقم قابل‌احترام ۳ میلیون دلار رساند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفته
۱Solo: A Star Wars Story۲۹/۲ میلیون دلار
۲Deadpool 2۲۳/۳ میلیون دلار
۳Adrift۱۱/۵ میلیون دلار
۴Avengers: Infinity War۱۰/۳ میلیون دلار
۵Book Club۶/۸ میلیون دلار
۶Upgrade۴/۴ میلیون دلار
۷Life of the Party۴/۳ میلیون دلار
۸Breaking In۳/۴ میلیون دلار
۹Action Point۲/۸ میلیون دلار
۱۰Overboard۲/۳ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده