نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۹

گوگل ظاهرا روی یک پلتفرم بازی کار می‌کند

به نظر می‌رسد گوگل در حال کار کردن روی یک پلتفرم بازی است که می‌تواند به رقیبی قدرتمند برای پلی استیشن و ایکس باکس تبدیل شود.

طی ماه‌های قبل بزرگ‌ترین شایعات در مورد کنسول‌های نسل بعد نه درباره پلی استیشن 5 و ایکس باکس تو، بلکه در مورد کمپانی‌ای بوده که آرام آرام در حال حرکت به سمت دنیای بازی است: گوگل، همان کمپانی معروفی که ایمیل‌های خود را با استفاده از آن رد و بدل می‌کنیم، برای گشت و گذار در اینترنت از محصول آن استفاده می‌کنیم و خیلی موارد دیگر.

سایت کوتاکو گزارشی در مورد پلتفرم بازی گوگل داده و هرچند اطلاعات دقیقی از آن به‌دست نیامده، ولی طبق شنیده‌ها خط مشی گوگل به این سه بخش تقسیم می‌شود:

  • ۱. طراحی پلتفرمی برای استریم کردن بازی‌ها
  • ۲. یک سخت‌افزار جانبی
  • ۳. تلاش برای جمع کردن بازیسازهای بزرگ زیر چتر حمایتی گوگل؛ حال یا به صورت استخدام بازیسازهای معروف، یا خریداری استودیوهای بزرگ

این چیزی است که کوتاکو از پنج منبع مختلف شنیده است.

بیش از یک دهه از عزم گوگل برای بررسی صنعت بازی و پیدا کردن راه‌هایی برای ورود به آن می‌گذرد. در سال ۲۰۱۴ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گوگل قصد خریداری توییچ (سرویس پخش مستقیم محبوب بازیکن‌ها) را دارد که البته در نهایت این آمازون بود که Twitch را خریداری کرد. همچنین مدت‌ها بود که خبرهایی در مورد تصمیم گوگل برای عرضه کنسول بازی‌ای بر اساس اندروید منتشر می‌شد؛ چیزی شبیه به Fire TV آمازون که این مورد هم به جایی نرسید. در سال ۲۰۱۶ هم شاهد عرضه یکی از موفق‌ترین بازی‌های یک دهه اخیر یعنی پوکمون گو بودیم که توسط Niantic ساخته شده بود؛ استودیویی که در ابتدا کار خود را با گوگل شروع کرده بود، ولی در سال ۲۰۱۵ از آن‌ جدا شد.

در ماه‌های اخیر شایعات و صحبت‌های بیشتری در مورد پلتفرم بازی گوگل شنیده می‌شود. در جریان Game Developers Conference در ماه مارس، نمایندگان گوگل با تعدادی از کمپانی‌های بزرگ بازیسازی گفتگو کردند تا نظر آن‌ها را برای کار روی یک سیستم استریم جلب کنند؛ پلتفرمی با نام رمز Yeti که اولین بار چند ماه قبل در سایت The Information در مورد آن صحبت شده بود. گفته می‌شود در طول نمایشگاه E3 2018 در لس آنجلس که چند هفته قبل برگزار شد هم نمایندگان گوگل یک بار دیگر به سراغ بازیسازها رفته‌اند و البته این بار در مورد خرید استودیوها هم صحبت کرده‌اند.

حال باید دید این پلتفرم استریم دقیقاً چه چیزی است. احتمالاً شکل و شمایل کلی آن چیزی شبیه به Geforce Now محصول Nvidia خواهد بود؛ به این شکل که بازیکن روی ضعیف‌ترین سیستم‌های ممکن هم قابلیت انجام بازی‌های باکیفیت را خواهد داشت و پردازش بازی‌ها به سیستم‌های پیشرفته‌ای در یک جای دیگر منتقل می‌شود. بزرگ‌ترین نقطه قوت چنین سیستمی عدم نیاز به سخت‌افزار قدرتمند است و در عین حال نیازی به دیسک‌های فیزیکی و دانلود بازی هم نخواهد بود. در این حالت تعداد مخاطبین بازی‌هایی مثل Call of Duty از این هم بیشتر خواهد شد؛ زیرا آن‌ها بدون نیاز به هیچ کارت گرافیک گران‌قیمت یا کنسولی می‌توانند بازی را با کیفیت بالا تجربه کنند. یکی از منابع کوتاکو هم برای اینکه مثال جالب‌تری در این زمینه بزند به The Witcher 3 اشاره می‌کند و می‌گوید تصور کنید بتوانید این بازی را در یکی از تب‌های گوگل کروم اجرا کنید.

پلتفرم گوگل چیز جالبی به نظر می‌رسد و شاید بتواند به وعده‌های محصولاتی مثل OnLive دست پیدا کند که قرار بود در این زمینه انقلابی به پا کنند، ولی به خاطر لگ و کاهش کیفیت تصویر به مشکل خوردند. در حال حاضر نمی‌توان در مورد محصول گوگل نظر دقیقی داد و تنها می‌توانیم بر اساس شایعات و شنیده‌ها در مورد آن صحبت کنیم. برای مثال ویژگی دیگری که در مورد این پلتفرم به گوش ما رسیده، همراهی کامل آن با سرویس ویدیویی گوگل یعنی Youtube است. تصور کنید که در حال انجام یک بازی هستید و به یکی از غول‌های سرسخت آن می‌رسید یا با معمایی طرف می‌شوید که قادر به حل آن نیستید. به جای اینکه لپتاپ خود را باز کنید یا با گوشی خود به دنبال راه حل آن در اینترنت بگردید، خیلی راحت با فشار یک دکمه روی کنترلر Yeti، صفحه Youtube مرتبط با بازی از راه می‌رسد و راه حل را پیدا خواهید کرد.

Google Yeti

چیزی که در مورد آن اطلاعات خاصی نداریم، سخت‌افزار Yeti است. هنوز در مورد شکل و شمایل آن بی‌خبر هستیم، ولی به نظر می‌رسد این سخت‌افزار با سرویس‌های استریم لینک و مرتبط می‌شود. شاید خود این سخت‌افزار قدرت بالایی داشته باشد و بتواند با کنسول‌های بعدی سونی و مایکروسافت رقابت کند؛ شاید هم یک وسیله ارزان‌قیمت باشد که قدرت خود را تنها از طریق سرویس‌های استریم دریافت می‌کند و در هر صورت هنوز اطلاعات خاصی در این زمینه منتشر نشده است.

این روزها توجه بیشتری به سرویس‌های استریم می‌شود و برای مثال در E3 امسال هم شاهد صحبت‌هایی از طرف مسئولین مایکروسافت و EA در این زمینه بودیم. همین‌طور ایو گیلموت، رییس یوبی سافت هم در مورد آینده روشن این سرویس‌ها صحبت کرده و فیل اسپنسر، رییس مایکروسافت هم در گفتگویی با گاردین، این سرویس‌ها را وسیله‌ای برای کمرنگ کردن مرز بین پلتفرم‌ها معرفی کرده و به تمرکز کمپانی خود برای ارائه بازی‌های با کیفیت بالا روی هر وسیله‌ای اشاره کرده است.

ولی در نهایت یک موضوع وجود دارد که همیشه به عنوان مانعی در مقابل این سرویس‌ها قرار می‌گیرد و آن هم چیزی نیست جز پهنای باند اینترنت. استریم کردن بازی‌های ویدیویی و آپلود و دانلود حجم بالایی از داده‌ها نیاز به پهنای باند عظیمی دارد که هنوز هم در خیلی از کشورها با مشکل مواجه است و بخش‌های مختلفی از دنیا هستند که پهنای باند مناسبی ندارند و سرعت اینترنت هم در آن‌ها پایین است. ولی شاید گوگل در این زمینه هم راه حل‌هایی داشته باشد؛ مثل Google Fiber، سرویسی که در آن با پهنای باند بسیار بالایی طرف هستیم و به مخاطب خود اجازه می‌دهد از سرعتی ۱۰۰ برابر سرعت اینترنت بیشتر آمریکایی‌ها استفاده کند. البته این سرویس هنوز در ابتدای راه است و تنها به نقاط اندکی خدمات می‌دهد، ولی نشان‌دهنده توانایی بالای گوگل در این زمینه است. از طرف دیگر هم سرورهای اطلاعاتی گوگل در نقاط مختلف دنیا وجود دارند و همین موضوع می‌تواند باعث کاهش لگ و تأخیر در بازی‌ها شود.

البته تعدادی از بازیسازهایی که کوتاکو با آن‌ها گفتگو کرده، هنوز در مورد پلتفرم Google Yeti شک و تردیدهایی دارند. متأسفانه سابقه گوگل نشان داده که گاهی اوقات به سراغ پروژه‌های جالبی می‌رود و مدتی بعد آن‌ها را کنار می‌گذارد و در کنار آن، کمبود امکانات مرتبط با اینترنت در بخش‌های حاشیه‌ای و غیر شهری آمریکا هم می‌تواند مشکل‌ساز شود. با این حال باید صبر کرد و دید که گوگل چه برنامه‌هایی برای پلتفرم خود دارد و چه بازی‌های انحصاری‌ای برای آن تدارک خواهد دید و آیا می‌تواند نظر بازیسازهای بزرگ را برای ارائه پورت‌هایی از بازی‌های مولتی پلتفرم برای محصول خود جلب کند؟ تاریخ به ما نشان داده که اکثر کمپانی‌هایی که برای رقابت با نینتندو، سونی و مایکروسافت وارد صنعت بازی شده‌اند، شکست خورده‌اند و هر کمپانی برای ورود به این بازار، نیازمند آثار بزرگ و قدرتمندی است و هنوز معلوم نیست گوگل در این زمینه چه خواهد کرد.

برای مثال آمازون هم قصد ورود جدی به این بازار را داشت و چهار سال مشغول سرمایه‌گذاری در آن بود، میلیون‌ها دلار برای جذب بازیسازها خرج کرد و موتور گرافیکی مخصوص خود را هم ساخت و حتی کمپانی‌هایی مثل Twitch و Double Helix را هم خریداری کرد، ولی هنوز از عرضه یک اثر بزرگ و درجه یک عاجز است و حتی بازی‌ای مثل Breakaway را هم کنسل کرده است.

ولی یک موضوع برای ما مشخص است: عزم جدی گوگل برای ورود به صنعت بازی. در ژانویه ۲۰۱۸ با خبر شدیم که فیل هریسون، مدیر با تجربه‌ای که پیش از این در دو کمپانی بزرگ سونی و مایکروسافت حضور داشته، به گوگل ملحق شده است. همچنین گوگل در حال جذب نیروهای حرفه‌ای و قدرتمندی است و تا امروز به سراغ تعدادی از بازیسازها و بازاریاب‌های سونی و EA و سایر کمپانی‌های بزرگ رفته و از نظر مالی هم مشکلی برای این کار ندارد. تنها گذر زمان است که به ما نشان خواهد داد Google Yeti به کجا می‌رسد و آیا محصولی موفق خواهد بود یا مثل Google Glass در حد و اندازه‌های نام گوگل ظاهر نمی‌شود.


منبع kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده