// شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

تحلیل کنفرانس سونی در E3 2018

سونی در E3 2018 با عمل به وعده خود چهار بازی بزرگ مورد انتظارش را به نمایش درآورد و ترجیح داد تا نمایش‌های دیگر خود را به پنل‌های بعد از کنفرانس منتقل کند.

سونی و کنفرانس پلی‌استیشن به ویژه از سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته‌اند. سونی که پیش از این بیشتر به دنبال نمایش‌های تئاترگونه بود، در سال ۲۰۱۶ ترجیح داد تا اجراهای پر زرق و برق را به گوشه‌ای بیندازد و سادگی را با کم کردن سخنرانی‌ها به کنفرانس‌های خود بیاورد. سادگی از این باب که دیگر خبری از یک خودروی بزرگ برای رونمایی از اثری مانند Twisted Metal نبود و دیگر شاهد افرادی به اصطلاح «خوشحال» برای تجربه بازی‌های نه‌چندان دلچسب پلی‌استیشن Move یا پلی‌استیشن وی‌آر نبودیم. شیوه‌ برگزاری کنفرانس‌های سونی به ویژه در رویدادهای دیگر ژاپنی‌ها نیز ادامه داشت و حتی در کنفرانس‌های اختصاصی مانند پلی‌استیشن اکسپرینس نیز شاهد این مدل برگزاری کنفرانس بودیم؛‌ مدلی که در آن بازی‌ها با سرعت بالایی پشت سر هم به نمایش در می‌آیند و بی‌وقفه از بازی‌‌های انحصاری و ترد پارتی رونمایی می‌شود. اما برخلاف انتظارها، امسال سونی روشی متفاوت را در پیش گرفت. ماجرا از جایی آغاز شد که شان لیدن در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کنفرانس پلی‌استیشن در E3 2018، روی چهار بازیThe Last of Us: Part II ،Ghost of Tsushima ،Death Stranding  و Spider-Man تمرکز دارد و قرار نیست که سونی از سخت‌افزار جدیدی رونمایی کند. باوجود تاکید سونی روی نمایش چهار بازی در جریان کنفرانس مطبوعاتی اما بسیاری فکر نمی‌کردند که سونی از نمایش بازی‌های دیگر صرفه نظر کند و  انتظار می‌رفت تا سونی باز هم ترجیح دهد تا در خلال کنفرانس از بازی‌های جدید رونمایی یا تاریخ انتشار برخی بازی‌ها را اعلام کند. 

کنفرانس پلی استیشن E3 2018

سونی با عمل به وعده خود کنفرانس را تنها با تمرکز روی چهار بازی، برگزار کرد

با این حال باید گفت که سونی باعمل به وعده‌ی خود به نمایشگاه E3 2018 آمد. این کمپانی ترجیح داد تا با وجود لیست بلند بالایی که از بازی‌های مختلف دارد، به پخش تیزرهای کوتاهی از چند اثر اکتفا کند و ویدیوهای گیم‌پلی بازی‌های چهارگانه را پخش کند. بازی‌هایی که هیچکدام با تاریخ عرضه‌ای همراه نشدند و تنها کمی با ساختار گیم‌پلی آنها آشنا شدیم. یکی از سوپرایزهای E3 2018 را حتی می‌توانیم رونمایی نشدن بازی‌های برخی کمپانی‌ها در کنفرانس سونی بدانیم. در حالی که انتظار بر این بود که کمپانی ژاپنی کپکام با بازی Devil May Cry 5 به کنفرانس سونی بیاید و فرام‌سافت‌ور نیز در کنار یک بازی واقعیت مجازی، پرده از راز Shadow Die Twice در نمایش سونی بردارد، این کمپانی‌ها به فرسنگ‌ها دورتر و کنفرانس رقیب دیرینه سونی در صنعت بازی‌های ویدیویی رفتند و هیجان را در نمایش مایکروسافت به اوج رساندند؛ گویی که استودیوها گفته‌اند که دیگر وقت حمایت از مایکروسافت در نسل هشتم فرا رسیده است. با این حال سونی هنوز هم با دستی پر به نمایشگاه آمد. در حقیقت نمایش سونی را نباید صرفا کنفرانس یک ساعت و نیم نماینده‌های ژاپنی‌ها در لس‌آنجلس بدانیم و باید مجموعِ کنفرانس و پنل‌های قبل و بعد از آن را زیر ذره‌بین ببریم. سونی هرچند تنها چهار بازی را در کنفرانس خود نمایش داد، اما پنل‌های پرشماری را با ویدیوهای گیم‌پلی ۱۰ دقیقه‌ای برگزار کرد که هر کدام ویژگی‌های مختلفی را از بازی‌های این کمپانی به نمایش ‌گذاشتند؛ بازی‌هایی که اگر احیانا در جریان کنفرانس نمایش داده می‌شدند، می‌توانستند انتقادها را تا حد زیادی کاهش دهند.

سونی از چند روز قبل از کنفرانس، روزشماری را برای رونمایی از برخی بازی‌ها آغاز کرد. بازی‌هایی که هرچند آنچنان بزرگ نبودند، اما توانستند توجه مخاطبین را جلب کنند و بازیکنان را برای رویداد سونی آماده کنند. در مجموع در پنج روز پنج خبر اعلام شد که بی شک بزرگترین آن تاریخ عرضه بازی Days Gone برای انتشار در سوم اسفند ۱۳۹۷ بود. در کنار ساخته استودیوی بند، سه بازی جدید نیز رونمایی شد که بازی Twin Mirror، محصول استودیوی دونت‌ناد، سازنده بازی‌هایی Vampyr و Life is Strange بیشترین توجه را به خود جلب کرد. ژاپنی‌ها همینطور بازی‌هایی مانند Tetris Effect، بازی واقعیت مجازی Ghost Giant، بسته الحاقی Destiny 2: Forsaken و بازی واقعیت مجازی Beat Saber را نیز رونمایی کردند که پرداختن به آنها خارج از حوصله این مقاله است.

بازی The Last of Us: Part II

با وجود نمایش‌هایی زیبا، عدم اعلام تاریخ انتشار بزرگترین نکته منفی کنفرانس سونی در E3 2018 بود

حضور شان لیدن و گفتنش از اهمیت گیمرها، تمرکز روی بازی‌های از پیش اعلام شده و در نهایت تغییر شیوه برگزاری کنفرانس E3 سونی در سال جاری، خبر از نمایشی می‌داد که تفاوتش را در ادامه کاملا حس ‌کردیم. نمایش سونی مانند سال‌های گذشته با موسیقی بود، از تک نوازی شخصیت‌های Dreams بگیرید تا حضور یک افسانه موسیقی کلاسیک، گوستاوو سانتائولایا برای نمایشی که شاید مهم‌ترین نمایش سونی در E3 2018 بود. دنیای پساآخرالزمانی The Last of US: Part II سومین نمایش خود را این‌بار با حضور الی و در نبود جوئل آغاز کرد. جایی که هرچند جسی، یکی از شخصیت‌های بازی به جوئل اشاره کرد و از دلنگرانی‌های پدر الی در زمان رسیدن شیفت او گفت. موسیقی آغازین فوق‌العاده بازی و تک‌نوازی گوستاوو در استیجی که دقایقی بعد متوجه می‌شویم دقیقا همان مکانی است که الی با دیگر افراد در آن حضور دارد، خبر از نمایشی زیبا و البته قدرتمند می‌داد. خوشبختانه سونی این‌بار دیگر گیم‌پلی دومین ماجراجویی The Last of Us را به ما نشان داد. گذر زمان نه‌تنها روی چهره و قد الی تاثیرگذاشته بلکه در رویای کودکانه دخترکی که به دنبال زنده‌ماندن بود نیز خدشه‌ای جدی وارد کرده است. در ویدیوی نمایش داده شده دیگر خبری از دخترکی که به کمک یک بزرگتر نیاز دارد، نیست و بلکه شاهد حرکات مخفیانه، گیرانداختن و پاره کردن گلوی دشمنانی هستیم که در بالاترین حد خشونت کشته می‌شوند. روایت تاریک مورد انتظار از بازی، به خوبی در جدیدترین تریلر به نمایش درآمد و به قول دینا، شخصیتی که همین الان هم حرف و حدیث‌های زیادی پشت سرش است، همه باید از الی بترسند. نمایش سونی نشان داد که الی دیگر «تنها دخترکی»‌ که خودش فکر می‌کند، نیست و می‌تواند گروهی از دشمنان را به صورت مخفیانه یا در مبارزه رو در رو تار و مار کند.

اکنون دیگر می‌دانیم که قابلیت‌های ساخت ابزار به The Last of Us: Part II بازگشته است و مانند گذشته باید به دلیل محدودیت مهمات با دقت ابزار را استفاده کنید. تیرکمان، کلت، پیکان انفجاری یا خارج کردن باقی مانده پیکانی که در بازوی الی فرو رفته است، بخشی از ویژگی‌‌هایی بودند که در کنار مخفی شدن زیر خودرو، استفاده از محیط برای مقابله با دشمنان و پرتاب بطری به سمت دشمنی که به سمت‌تان می‌آید، نمایش داده شدند. منطقه جنگلی جکسون کانتی، یا همان مکانی که به قول نیل دراکمن الی وظیفه حفاظت از آن را دارد، آنقدر زیبا بود که حتی برخی از دستکاری شدن ویدیوی نمایش داده شده برای افزایش گرافیک خبر دادند. 

برخلاف گذشته در جریان کنفرانس شاهد بخش‌هایی مشابه پنل و گفتگوهای جانبی نه‌چندان مهم بودیم

شاید اولین وقفه در کنفرانس سونی را بتوانیم زمانی بدانیم که شان لیدن در حضور دو مجری دیگر در گفتگویی مشابه پنل، بعد از نمایش زیبای The Last of Us: Part II ظاهر شدند. به دلیل برگزاری کنفرانس در یک استیج و یک چادر، سونی مجبور شد تا با اضافه کردن گفتگوهایی که چندان هم اطلاعات مهم و مورد نظر گیمرها را ارائه نمی‌داد، برای آماده شدن استیج وقت‌گذرانی کند. البته این به معنی بیهوده بودن گفتگوها نیست. به گفته‌ی شان لیدن، رئیس استودیوهای جهانی سونی، بازی گاد اف وار به‌زودی بروزرسانی جدیدی را برای حالت New Game + مورد انتظار دریافت می‌کند. از طرفی شان لیدن دلیل اعلام محوریت اصلی کنفرانس E3 2018 با حضور چهار بازی را نیز بیان کرد؛ طبق گفته‌ی شان لیدن هدف آنها از برگزاری این‌چنینی کنفرانس امسال، نمایش بازی‌های در دست ساخت سونی بود تا بازیکنان هرچی بیشتر وارد ماجراجویی چهار بازی بزرگ سونی شوند. هرچند در رابطه با سه بازی می‌توانیم بگوییم که سونی موفق عمل کرد، اما نمایش بازی جدید کوجیما حاشیه‌ها و انتقادهایی را از طرف برخی افراد صاحب‌نظر داشت. به طور خلاصه در میان نمایش‌های اصلی، سونی اطلاعاتی نیز از برخی بازی ها نظیر Call of Duty: Black Ops 3 داد که خبر از حضور ریمستر نقشه‌های قدیمی در Black Ops 3، در صورت پیش‌خرید Black Ops 4 روی پلی استیشن 4 می‌داد؛ نقشه‌هایی که اکنون نیز حضورشان در Black Ops 4 در روز انتشار تایید شده است. نکته مهم در صحبت‌ها اما رایگان شدن بازی Call of Duty: Black Ops 3 برای کاربران پلی‌استیشن پلاس بود که برای تحقق هدف افزایش پیش‌فروش بازی جدید Call of Duty به سونی و اکتیویژن کمک می‌کند.

بازی Ghost of Tsushima

دومین نمایش بزرگ سونی بدون شک Ghost of Tsushima، ساخته جدید استودیوی ساکرپانج بود. نمایش با فلوت‌زنی خاص و البته زیبایی آغاز شد که بی شباهت به نمایش اول نبود، اما این‌بار نمایشگری بزرگ در پس‌زمینه، زیبایی چشم‌نوازی داشت. بازی Ghost of Tsushima داستان حمله مغول‌ها به ژاپن در سال ۱۲۷۴ را روایت می‌کند، جایی که شخصیت اصلی که یک سامورایی است، برای نجات ژاپن از دست مغول‌ها تلاش می‌کند. یکی از خصوصیات بازی Ghost of Tsushima بی‌شک جزئیات گرافیک بازی است. در حالی که در ابتدای ویدیوی گیم‌پلی به ۹ روز بعد از یورش مغول‌ها می‌رویم، چهره مرگ و شیون افراد برای از دست دادن عزیزانشان به چشم‌ می‌آید و به نظر می‌رسد که بیشتر از این‌ها با چنین صحنه‌های دردناکی روبه‌رو خواهیم شد. از طرفی از تریلر رونمایی بازی می‌دانیم که محیط‌های متنوع حضوری چشم‌گیر در بازی دارند و در ویدیوی گیم‌پلی بازی نیز به خوبی این تفاوت نمایش داده شد. وجود حیات وحش در بازی از آهوها گرفته تا پرندگان و اسبی برای سفر میان نقاط مختلف Tsushima نیز دیگر خصوصیتی است که با پخش ویدیو گیم‌پلی به حضور آن در بازی پی بردیم. آنچه می‌دانیم حذف کامل رابط کاربری برای ارائه یک تجربه سینمایی بود، در نتیجه در بازی اصلی حتما اطلاعات بیشتری را از شرایطی که شخصیت اصلی در آن قرار دارد، دریافت می‌کنیم.

از همان ابتدای ویدیو برگ‌های قرمز به چشم‌ می‌آیند که طبق گفته سازندگان در جریان پنل بعد از کنفرانس این برگ‌ها پیش‌زمینه داستانی در بازی دارند. داستان گیم‌پلی پخش شده به‌خوبی وجود دوستی، مرگ و خیانت را در بازی تایید می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که ما حتی در میان بل‌وشوی حمله مغول‌ها شاهد تلاش‌هایی برای تسویه حساب‌های شخصی هستیم. بازی Ghost of Tsushima، اثری با پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به یک بازی با حال و هوای شرقی است که اگر اجزای آن به خوبی در کنار یکدیگر قرار گیرند، می‌تواند موفقیت مهمی را برای سونی رقم بزند. از طرفی نمایش بازی وجود مخفی‌کاری و سازوکاری برای از بین بردن مخفیانه دشمنان را نیز تایید می‌کند. در صحنه‌ای از ویدیو شاهد نشانه‌گذاری دشمنان توسط روح سوشیما هستیم که با نورانی شدن دشمنان مشخص می‌شود. قابلیت از بین بردن مخفیانه چند دشمن با نمایشی دیدنی، می‌تواند به جذابیت‌های گیم‌پلی بی‌افزاید. متاسفانه سونی باز هم عادت پیشین و به ویژه چند سال اخیر، یعنی عدم اعلام تاریخ انتشار را کنار نگذاشت و در حال حاضر هیچ اطلاعی از زمان انتشار Ghost of Tsushima نداریم. اما باید گفت با این نمایش انتظارات از ساخته ساکرپانچ افزایش یافته است و با نگاهی به پیشینه این استودیو، کمتر دیده‌ایم که ناامیدمان کند.

بازی Control

سوپرایزها نیز بخشی از کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 2018 بودند. اول از همه 505 Games و استودیوی رمدی با نمایشی از بازی Control به کنفرانس آمده بودند. این بازی از لحاظ ظاهر شباهت بسیاری به بازی کوانتوم بریک دارد و هرچند قسمت‌های کوتاهی از گیم‌پلی نمایش داده شد، اما سونی در پنلی بعد از کنفرانس اقدام به پخش گیم‌پلی طولانی مدت از این بازی کرد. Control قرار است تا در سال ۲۰۱۹ عرضه شود. بعد از محصول جدید رمدی و ۵۰۵ گیمز، نوبت به کپکام رسید تا از دید یک موش، رونمایی بازی رزیدنت اویل 2 را رقم بزند. گرافیک بازی حتی از اولین ریمیک رزیدنت اویل نیز بهتر شده است و بعد از پایان نمایش متوجه شدیم که دیگر خبری از دوربین ثابت آشنا در مجموعه نیست و بازیکنان قرار است تا از پشت شخصیت اصلی با زامبی‌ها روبه‌رو شوند. بازی Residen Evil 2 در تاریخ پنجم بهمن ۱۳۹۷ عرضه می‌شود. Trover Saves the Universe اثر جدید خالق بازی Rick and Morty: Virtual Rock-ality با نمایشی از محیط بازی در کنفرانس معرفی شد. این بازی قرار است تا به صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 4 و هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR عرضه شود. از طرفی بازی Kingdom Hearts 3 را داشتیم که بدون شک یکی از بازی‌هایی بود که حضور زیادی در سه کنفرانس خبری داشت. اسکوئر انیکس اول از همه به کنفرانس مایکروسافت رفت و سپس نمایشی با حضور شخصیت‌های دیزنی در کنفرانس اسکوئر انیکس داشت. آخرین نمایش اما با حضور جک اسپارو و شخصیت‌های فیلم دزدان دریایی کاراییب همراه بود که خبر از یک بازی پر از قهرمان‌های مجموعه‌های مختلف را می‌دهد. طبق اعلام اسکوئر انیکس این بازی ۹ بهمن ۱۳۹۷ منتشر خواهد شد.

بازی Death Stranding

عدم حضور کوجیما روی سن و نمایش نه‌چندان هیجان‌انگیز Death Stranding باعث انتقاد برخی از بازیکنان شد

اما بی شک پرحاشیه‌ترین نمایش مربوط به Death Stranding بود. در حالی که انتظار حضور کوجیما روی استیج می‌رفت، این بازیساز ترجیح داد تا با یک ویدیوی به قول او «سایلنت» نمایشی متفاوت را از جدیدترین ساخته خود داشته باشد. بازی Death Stranding از روز اول رونمایی تا به امروز چهار نمایش داشته است که در زمان قرار گرفتن در کنار سایر فعالیت‌های هیدئو کوجیما به همراه سایر هنرمندان و خوانندگان، باعث مجموع تئوری‌هایی شده است. با وجود دوسال از رونمایی Death Stranding هنوز نمی‌دانیم که این بازی دقیقا چه مکانیک و ساختاری دارد و با وجود چهارمین نمایش این بازی، هنوز هم سوالات بی‌پاسخ زیادی ذهن بازیکنان را مشغول می‌کند. نمایش Death Stranding بی شک برای علاقمندان به تئوری پردازی، پاسخ‌گوی برخی سوالات بود و احتمالا پرسش‌های جدیدی را به همراه داشته است که می‌توانید در موشکافی زومجی از تریلری E3 2018 بازی Death Stranding به قلم محمد حسین جعفریان این تئوری‌ها و پاسخ‌های احتمالی را مطالعه کنید؛‌ اما برای یک بازیکن که صرفا به دنبال تجربه بازی‌های بزرگ و زیبا است، نمی‌توانیم نمایش ساخته کوجیما را چندان خوب قلمداد کنیم. در جریان نمایش، شخصیت اصلی که اکنون می‌دانیم نامش سم پورتر بریجز  است محموله‌های متفاوت را جابه‌جا می‌کند و در یکی از صحنه‌ها حتی شاهد حمل محموله‌ای مشابه جسد انسان هستیم. نمایش Death Stranding به وضوح گرافیک فوق‌العاده بازی و موتور گرافیکی دسیمای استودیوی گوریلا گیمز را نشان می‌دهد. تکسچرهایی با جزئیات بالا (حداقل آنطور که در ویدیو به نظر می‌رسد)، حرکت زیبای آب و تفاوت روز و شب و شرایط آب و هوایی نمایش داده شده در تریلر، همگی در یک کلام برای یک بازی ویدیویی عالی هستند.

اکنون دیگر با دو شخصیت زن جدید بازی آشنا شده‌ایم، هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با آنها نداریم. اکنون می‌دانیم که بازی محیط‌های مختلفی دارد و متاسفانه هنوز نمی‌دانیم که ساخته جدید کوجیما چه نوع گیم‌پلی‌ای دارد، نمی‌دانیم اکشن چقدر در آن نقش ایفا می‌کند و هنوز خبری از تاریخ عرضه یا بازه‌ی زمانی انتشار بازی نیست. شاید بهتر بود، کوجیما با احترام گذاشتن به بازیکنان و هایپی که قبل از کنفرانس به راه‌افتاد، روی سن حاضر می‌شد و اطلاعاتی کامل‌تر را در رابطه با بازی می‌داد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، هنوز بازی Death Stranding کار زیادی برای رسیدن به استانداردهای سازندگان آن دارد و هنوز برای یک نمایش «غیر سایلنت» آماده نیست. از طرفی تریلر، پایانی نه‌چندان هیجان‌انگیز دارد و ما تنها با راه‌ رفتن یک شخص و صحبت‌های کوتاه یک شخصیت جدید همراه هستیم. در هر حال، هیدئو کوجیما، بازیکنان را چشم‌انتظار رویدادهای بعدی گذاشته است، رویدادهایی که حداقل امیدواریم با حضور کوجیما روی سن، تاریخ عرضه‌ای را نمایش دهند.

بازی Spider-Man

در بین دو ویدیوی بزرگ از دو بازی موردانتظار، کوئی تکمو و تیم نینجا، تیزر کوتاهی را از Nioh 2  نمایش دادند که اطلاعات زیادی را در اختیار ما نمی‌گذارد. نمایش آخر مربوط به ساخته اینسومنیاک گیمز بود. اسپایدر-من، نزدیک‌ترین بازی انحصاری سونی برای پلی‌استیشن 4 است و اکنون کمتر از سه ماه تا زمان انتشار آن در ۱۶ شهریور مانده است. سونی به همین دلیل و حداقل برای بازاریابی هم که شده، نمایشی تماشایی را از بازی Spider-Man و حمله الکترو به زندان Raft برای فرار زندانیان تدارک دیده بود. این‌بار دیگر در کنار مستر نگاتیو، آنتاگونیست بازی، حضور شخصیت‌های دیگر مانند اسکورپین، راینو و والچر هم تایید شد و شاهد یورش پنج آنتاگونیست برای لت و پار کردن مرد عنکبوتی بودیم. یکی از خصوصیات مثبت ویدیو، وجود انیمیشن‌های مختلف برای از پای در آوردن دشمنان بود. خوشبختانه در کنار استفاده از عناصر محیط برای درهم کوبیدن دشمنان می‌توانید با توجه به نوع وسیله‌ای که دشمنان برداشته‌اند، آنها را از پای در بیاورید. به عنوان مثال، در یکی از صحنه‌ها شاهد استفاده از سپر دشمن برای از پای در آوردن چندی از آنها هستیم. از طرفی اسپشیال اتک‌ها نیز در ویدیو به چشم‌ می‌آمدند. در یکی از صحنه‌ها اسپایدرمن با پرشی روی هوا، دشمنان را به صورت جمعی ناکار می‌کند. گیم‌پلی سریع ساخته اینسومنیاک گیمز، دیگر نکته‌ای بود که پیش از این نیز انتظارش را داشتیم و در ویدیوی گیم‌پلی بازی نیز به خوبی به نمایش درآمد. خوشبختانه نیازی نیست تا زمان طولانی‌تری را در انتظار این بازی داشته باشیم و تا پایان شهریور قادر به خریداری این بازی خواهیم بود. در آخر بازی یک سوپرایز نیمه تمام نیز از شخصیتی جدید یا احتمالا آنتاگونیست اصلی بازی داشت که خب فعلا نمی‌دانیم دقیقا کدام شخصیت مارول است، اما می‌توانید چندی از احتمالات را در مقاله «‌شخصیت منفی اصلی و مرموز بازی Spider-Man کیست؟»‌ مطالعه کنید.

سونی با برگزاری پنل‌های مختلف و نمایش گیم‌پلی بازی‌ها، نشان داد که با دست پر به E3 آمده است

کنفرانس سونی دقیقا همانطوری بود که این کمپانی وعده داده بود. چهار بازی بزرگ مورد انتظار پلی‌استیشن 4 در جریان کنفرانسی حدودا یک ساعت و بیست دقیقه‌ای، نمایش داده شدند و برخلاف انتظارها سونی تاریخ عرضه‌ای را برای بازی‌های خود اعلام نکرد. اینکه می‌دانیم اکنون سه بازی مورد انتظارمان قابل بازی هستند، خبر خوبی است که حداقل ویدیوهای پخش شده به ما دادند، اما باید گفت که هنوز هم انتقادهایی را به نحوه رونمایی سونی از بازی‌هایش داریم. اینکه بازیکنان را سه سال یا بیشتر در انتظار تجربه‌ی اثری بگذارید که هنوز در مرحله تولید اولیه است، تنها باعث سرخوردگی می‌شود، ایکاش کمپانی‌های بزرگ این عادت تاسف‌بار را کنار بگذارند. هرچند انتقاد‌هایی را بعضا به کمپانی‌هایی نظیر یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز داریم، اما حداقل این کمپانی‌ها تا دو سال بازی‌های نمایش داده خود را منتشر می‌کنند و حتی شاهد سوپرایزهایی در عرضه آی‌پی‌های مورد انتظار هستیم. اما سونی مدت‌ها است که بازیکنان را در انتظار قرار می‌دهد.

بازی Concrete Genie

اما از پنل‌ها گفتیم و  کنفرانس سونی با رونمایی از بازی واقعیت مجازی استودیو FromSoftware در بخش پنل به پایان رسید. بازی Deracine سوپرایزی بود که در پایان با پخش ویدیویی معرفی شد. با وجود تفاوت‌های این بازی با سری Souls، به نظر می‌رسد که هنوزهم اثر جدید فرام سافتور، اتمسفر مشابهی با این مجموعه دارد. داستان بازی پیرامون دختری جوان است که با احضار یک روح در مدرسه‌ای شبانه‌روزی، می‌خواهد وجود این روح را به سایر دانش آموزان اثبات کند. هنوز اطلاعات زیادی از این بازی واقعیت مجازی نداریم و تنها می‌دانیم که تا پایان سال جاری میلادی منتشر خواهد شد.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتم سونی ویدیوهای گیم‌پلی فراوانی داشت که هیچکدام در جریان کنفرانس اصلی این کمپانی نمایش داده نشدند. سونی طبق انتظارات از رزیدنت اویل ۲ ریمیک رونمایی کامل کرد، در حالی که بعد از کنفرانس و در جریان یک پنل ویدیویی، ۱۰ دقیقه‌ گیم‌پلی این بازی را به نمایش گذاشت؛ ویدیوی که از تفاوت زاویه دوربین خبر می‌دهد و این بازی را به اثری مانند رزیدنت ایول ۴ تبدیل کرده است. از طرفی سونی Days Gone را به کنفرانس خود نیاورد و ترجیح داد تا ویدیوی گیم‌پلی آن را در جریان پنل دیگری به نمایش بگذارد. بازی Days Gone قرار است تا در سوم اسفند ۱۳۹۷ برای پلی‌استیشن 4 منتشر شود. پنل‌های سونی میزبان استودیوها و سازندگان مختلفی از جمله تریلر گیم‌پلی ریمستر سه‌گانه Spyro Reignited Trilogy بود که گرافیک زیبای بازسازی بازی Spyro را نمایش می‌داد. در سال گذشته رونمایی جمع‌و‌جوری را از Concrete Genie، ساخته پیکسل اوپوس دیده بودیم. داستان بازی در رابطه با پسرکی به نام اش است که قلم‌موی جادویی دارد و با نقاشی روی دیوار، موجوداتی زنده را پدید می‌آورد. ویدیوی پخش شده از Concrete Genie، اثری هنری زیبایی است که تا حد زیادی دست بازیکنان را برای رسم تصاویر باز می‌گذارد.

بازی Dreams

با گذشت چند سال از رونمایی Dreams هنوز از زمان عرضه این بازی موردانتظار و بلندپروازانه خبر نداریم

Dreams دیگر بازی‌ بلندپروازانه‌ای بود که در جریان کنفرانس به صورت نامحسوس حضور داشت، اما ویدیو یا گیم‌پلی جدیدی از آن پخش نشده بود. سونی بعد از پایان کنفرانس خبری به سراغ این بازی نیز رفت و تصاویر و ویدیوی جدیدی را از ساخته مدیا مولکول منتشر کرد. متاسفانه هنوز هیچ اطلاعی در رابطه با تاریخ عرضه بازی نیست و تنها می‌دانیم که در سال ۲۰۱۹ بتای آزمایشی بازی در دسترس قرار می‌گیرد.

در مجموع حضور سونی در E3 2018 را می‌توانیم موفق از این باب معرفی کنیم که محتوای AAA زیادی را با خود آورده بود. با این حال، سونی هنوز هم عادات بد خود را کنار نگذاشته است و هنوز هم بازیکنان را دو تا سه سال سرگرم ویدیوهای بازی‌هایی می‌کند که تاریخ انتشار دقیقی ندارند. با نزدیک شدن به سال‌های پایانی نسل هشتم کنسول‌ها، اکنون زمان آن فرار رسیده است تا کمپانی‌ها با تمرکز روی توسعه بازی‌ها از جامعه ۸۰ میلیونی پلی‌استیشن 4 نهایت استفاده را کنند و همین موضوع نیز نیازمند عرضه بازی‌های با کیفیت و با عمر نسبتا طولانی است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده