نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰

تحلیل کنفرانس بتسدا در E3 2018

کنفرانس بتسدا در E3 2018، با اینکه به اندازه سال گذشته جذاب نبود، اما دقایق خوب هم کم نداشت. همراه زومجی باشید تا نگاهی به این کنفرانس داشته باشیم. 

بتسدا امسال برای چهارمین سال متوالی، کنفرانس اختصاصی خودش را در نمایشگاه E3 برگزار کرد. پیش از کنفرانس تنها حضور بازی‌های Rage 2 و Fallout 76 در آن تایید شده بود که البته، پیش از برگزاری کنفرانس بتسدا و در جریان کنفرانس مایکروسافت، با نسخه جدید فال‌اوت بیش‌تر آشنا شده بودیم. با این حال بتسدا علاوه بر این دو بازی، سورپرایز‌هایی هم در آستینش داشت و با اینکه به صورت کلی، کنفرانس این شرکت در E3 2018 چه از حیث اجرا و چه از حیث محتوا در سطح بسیار خوبی مثل کنفرانس سال گذشته نبود، اما هنوز هم نکات مثبت زیادی داشت که در این مطلب، نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت. 

بتسدا، کنفرانسش را به شکلی آغاز کرد که راستش را بخواهید، ترجیح می‌دهم خیلی راجع به آن صحبت نکنیم! حتی اگر توضیحات نه‌چندان پرمحتوای پیت هاینز را که بیش‌تر شبیه به تعریف و تمجید از بتسدا بود کنار بگذاریم، اجرای زنده آهنگ بازی Rage 2 توسط گروه موسیقی، حالتی بی‌روح و نه‌چندان جذاب داشت. راستش را بخواهید پس از شنیدن این آهنگ در تریلر معرفی بازی، حسابی از آن خوشم آمده بود اما نمی‌دانم چرا اجرای زنده آن، آنطور که باید و شاید دوست‌داشتنی نبود و این مساله را حتی می‌شد در چهره بی‌احساس بسیاری از افراد حاضر در سالن هم مشاهده کرد. به هر حال پس از اتمام این اجرا، نوبت به حضور دو تن از اعضای دو استودیو اولانچ و اید سافت‌ور رسید که توضیحاتی با محوریت همکاری این دو استودیو در ساخت بازی Rage 2 ارائه کردند و پس از آن، شاهد پخش شدن تریلری از گیم‌پلی بازی بودیم. 

بازی Rage 2

دقایق اولیه کنفرانس به شکلی خسته‌کننده پیش رفت تا اینکه در نهایت تریلر بازی Rage 2 هیجان خاصی به این رویداد بخشید

همان‌طور که پیش از این در اولین تریلر گیم‌پلی بازی هم مشاهده کردیم، به نظر می‌رسد که هدف سازندگان در Rage 2، ارائه یک تجربه سراسر هیجان با حس و حالی نزدیک به مد مکس است و این مساله را می‌شد به‌وضوح در تریلر E3 2018 بازی هم مشاهده کرد. در واقع تریلر Rage 2، پس از دقایق اولیه نسبتا خسته‌کننده کنفرانس، هیجان خاصی به آن بخشید و علاوه بر اینکه وظیفه‌اش به عنوان یک تریلر جذاب برای یک بازی موردانتظار را به‌درستی انجام داد و ما را بیش‌تر با ویژگی‌های بازی آشنا کرد، باعث شد تا کمی بیش‌تر به کنفرانس بتسدا امیدوار شویم و آن شروع نه‌چندان خوبش را فراموش کنیم. 

پس از نمایش بازی Rage 2، نوبت به مجموعه الدر اسکرولز رسید؛ البته بتسدا سورپرایز اصلی پیرامون این مجموعه را به بخش دیگری موکول کرده بود و در این قسمت، تمرکز بیش‌تر روی بازی‌های The Elder Scrolls: Legends و The Elder Scrolls Online بود. سازندگان نسخه کارتی Legends اعلام کردند که قرار است این بازی به‌زودی برای کنسول‌ها هم منتشر شود و همچنین، ظاهر و جلوه‌های بصری آن قرار است در آینده نزدیک دست‌خوش تغییراتی اساسی شوند. در مورد الدر اسکرولز آنلاین هم یکی از اعضای تیم سازنده در استودیو‌های زنیمکس، ضمن ارائه اطلاعاتی از موفقیت‌های این بازی، انتشار محتویات بیش‌تر برای آن در آینده را تایید کرد. با اینکه این بخش از برنامه حاوی اطلاعات مفیدی برای علاقه‌مندان به این بازی‌ها بود، اما خیلی از حیث هیجان‌زده کردن مخاطبان چیزی برای ارائه نداشت.

بازی The Elder Scrolls: Legends

با این حال بتسدا، به مرور از سورپرایز‌های خودش برای کنفرانس E3 2018 رونمایی کرد و اولین مورد، تایید ساخته شدن یک دنبال برای بازی Doom بود؛ این بازی که Doom Eternal نام دارد، با تریلری معرفی شد که کاملا حس و حال یک نسخه از دوم را داشت و از موسیقی‌ای با ریتم تند و هیجان‌انگیز گرفته تا جهنمی مملو از انواع و اقسام موجودات و صد البته یک کاراکتر بی‌اعصاب شات‌گان به‌دست را شامل می‌شد. پیش از این کنفرانس خیلی‌ها احتمال معرفی نسخه جدید این بازی را می‌دادند ولی در عین حال، برخی افراد هم تردید داشتند که شاید به دلیل درگیر بودن اید سافت‌ور در توسعه بازی Rage 2، خبری از Doom در کنفرانس بتسدا نباشد که خوشبختانه، این‌چنین نشد و بازگشت پدر سبک شوتر اول‌شخص در قالب نسخه‌ای جدید، رسما تایید شد. 

Quake Champions یکی دیگر از بازی‌هایی بود که پیش از کنفرانس، با قاطعیت از حضورش در این رویداد صحبت کردیم و خب پس از معرفی نسخه جدید Doom، نوبت به این بازی رسید. با اینکه فراهم شدن دریافت رایگان این بازی و اعلام خبر آن در کنفرانس اتفاق بدی نبود، ولی راستش را بخواهید طرفداران این بازی، بیش‌تر منتظر آن بودند تا بتسدا اطلاعاتی در مورد تاریخ انتشار نسخه نهایی Quake Champions و همچنین برنامه‌هایی که برای بهبود وضعیت آن دارد ارائه بدهد؛ چرا که Quake Champions برخلاف انتظارات اولیه، شروع خیلی فوق‌العاده‌ای پس از انتشار در حالت Early Access نداشته است و به همین دلیل افرادی که امید بالایی نسبت به این بازی داشتند، منتظر بودند تا بتسدا از برنامه‌هایش برای بهتر کردن این اثر رونمایی کند که خب این شرکت و سازندگان بازی، تصمیمی برای این کار نداشتند و صرفا زمان اختصاص یافته به این بازی در کنفرانس را با اعلام رایگان شدن آن برای مدتی محدود و نمایش یک تریلر معمولی از بازی به پایان رساندند. 

بازی Wolfenstein-Youngblood

Doom Eternal دقیقا همان چیزی به نظر می‌رسد که می‌توان از یک نسخه دووم انتظار داشت

پس از نمایش مربوط به Quake Champions، نوبت به دو بازی منتشر‌ شده دیگر از بتسدا رسید؛ بازی‌های Prey و Wolfenstein. به نظر می‌رسد که سازندگان بازی Prey در استودیو آرکین هنوز برنامه‌های ویژه‌ای برای این اثر دارند چرا که علاوه بر معرفی یک بسته الحاقی برای بازی، از یک سری محتویات دیگر مثل حالت بقا یا New Game Plus هم رونمایی کردند که به گفته خودشان، از محتویاتی به شمار می‌روند که خیلی از کاربران درخواست اضافه شدن آن‌ها به بازی را داشتند. پس قطعا تایید این موارد، خبر خوبی برای طرفداران Prey خواهد بود و از طرف دیگر، DLC این بازی هم تجربه‌ای کامل و صد البته متفاوت با نسخه اصلی به نظر می‌رسد. بتسدا همچنین برنامه ویژه‌ای هم برای سری Wolfenstein داشت و بازی Wolfenstein: Young Blood را معرفی و تریلری هم از آن نمایش داد. بر این اساس این بازی که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود، قرار است در شهر پاریس جریان داشته باشد و شخصیت‌های اصلی آن، دختران دوقلوی بی جی هستند. از آنجایی که در این بازی با دو شخصیت رو‌به‌رو هستیم، شاهد یک تجربه Co-Op خواهیم بود. 

البته Young Blood تنها محتوای معرفی‌شده بر اساس ولفنشتاین نبود و پیت هاینز، با حضور مجدد روی صحنه یک تجربه واقعیت مجازی از این مجموعه را هم با نام Cyberplot معرفی کرد که البته، تنها پروژه واقعیت مجازی معرفی‌شده توسط بتسدا نیست و بازی Prey هم یک محتوای واقعیت مجازی با نام Typhon Hunter دریافت خواهد کرد. بتسدا سال گذشته نشان داد که علاوه بر ساخت بازی‌های بزرگ، روی جنبه‌های دیگر حوزه بازی‌های ویدیویی از بازی‌های موبایل گرفته تا تجربیات واقعیت مجازی هم کار می‌کند و برای آن‌ها اهمیت قائل است و امسال هم معرفی تجربیاتی واقعیت مجازی از دو مجموعه بزرگ، تاییدیه‌ای بر این موضوع بودند که صد البته اقدامی قابل تحسین است و باعث می‌شود بتسدا از یک شرکت تک‌بعدی خارج شود. 

Fallout 76

با اینکه کنفرانس بتسدا تا به این قسمت تقریبا تجربه‌ای پر فراز و نشیب بود و هم دقایق کسل‌کننده‌ای مثل قسمت‌های آغازین برنامه داشت و هم شاهد نمایش‌های هیجان‌انگیزی مثل تریلر Rage 2 یا Doom Eternal بودیم، ولی از این جا به بعد و با حضور تاد هاوارد، کنفرانس به‌نوعی جانی تازه گرفت. به هر حال تاد هاوارد، به عنوان رییس استودیو بازی‌سازی بتسدا، می‌تواند با پروژه‌هایی مثل Fallout یا The Elder Scrolls مرتبط باشد و همین خود برای هیجان‌زده کردن طرفداران این بازی‌ها کافی است. خبر خوب اینکه اصلی‌ترین دلیل حضور تاد هاوارد در کنفرانس بتسدا، به بازی Fallout 76 مربوط می‌شد. پس از تریلری که از این بازی در کنفرانس مایکروسافت پخش شد، عده‌ای نسبت به این تصمیم معترض بودند و اعتقاد داشتند که بتسدا، اصلی‌ترین برگ برنده خود در نمایشگاه امسال را صرفا به خاطر مسائل تبلیغاتی، در کنفرانس مایکروسافت رو کرده است. ولی در واقع، حضور تاد هاوارد و پرداختن دقیق به جزییات فال‌اوت 76، به‌نوعی این ادعا را رد کرد. 

هاوارد اولا اطلاعاتی بسیار کامل و دقیق از بازی ارائه کرد و مشخص شد که Fallout 76 قرار است تجربه‌ای تماما آنلاین باشد که بازیکنان، می‌توانند سایر بازیکنان این اثر را هم در جهان آن مشاهده کنند و با آن‌ها به شکلی صلح‌آمیز تعامل داشته باشند یا اینکه حتی وارد درگیری با آن‌ها شوند. از طرف دیگر جهان بازی اولا بزرگ‌تر و ثانیا بی‌رحم‌تر از نسخه‌های قبلی خواهد بود چرا که افراد والت ۷۶، پس از گذشت زمانی نسبتا کم از انفجار اتمی پا به جهان بازی می‌گذارند و به همین دلیل هنوز خبری از شکل‌گیری تمدن‌های انسانی نیست. اما جدا از این مسائل که در مقاله‌ای جداگانه مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت، تاد هاوارد پس از نمایش دادن چندین تریلر از بازی که به شکلی بامزه با قسمت‌هایی انیمیشنی با حضور والت‌بوی ترکیب شده بودند، تاریخ انتشار بازی را هم ۲۳ آبان امسال اعلام کرد و مشخص شد که بتسدا، هنوز هم به وعده خودش مبنی بر معرفی بازی‌هایی که با فاصله کم پس از معرفی منتشر می‌شوند، پایبند است. 

The Elder Scrolls Blades

با اینکه برخی طرفداران انتظار داشتند هاوارد پس از معرفی مفصل Fallout 76 کنفرانس را ترک کند، ولی چنین اتفاقی رخ نداد تا مشخص شود که بتسدا، پروژه‌های جذاب دیگری هم برای معرفی دارد. اولین این پروژه‌ها، یک نسخه جدید از الدر اسکرولز بود؛ البته نه آن نسخه‌ای که طرفدارانی مثل من بی‌صبرانه منتظرش بودند بلکه یک نسخه موبایل از این مجموعه که به نوعی، Fallout Shelter مراسم امسال بود. این بازی که The Elder Scrolls: Blades نام دارد، برای اندروید و آیفون در دست توسعه است و بیش از اینکه یک تجربه ساده‌شده باشد، یک بازی نقش آفرینی با‌کیفیت روی موبایل است و نمی‌توان منکر جذابیتش شد. با این حال سورپرایز‌های تاد هاوارد هنوز هم ادامه داشتند و وی در ادامه، بالاخره ساخته شدن رسمی دو بازی دیگر را هم تایید کرد؛ دو بازی‌ای که از مدت‌ها پیش خیلی از طرفداران بتسدا بی‌صبرانه منتظر آن‌ها بودند. بله منظورم بازی‌های Starfield و بالاخره نسخه جدیدی از سری اصلی الدر اسکرولز یعنی The Elder Scrolls VI هستند. 

بتسدا با معرفی دو بازی که هنوز معلوم نیست چه زمانی منتشر خواهند شد، اصول همیشگی‌اش مبنی بر معرفی بازی‌ها در فاصله نزدیک به انتشار را زیر پا گذاشت

حال که تا اینجای متن به بررسی کنفرانس بتسدا پرداختیم، دوست دارم به عنوان پایان‌بندی، کمی بیش‌تر راجع به نسخه جدید الدر اسکرولز بگویم. اگر شخصا بخواهم لیستی از سه بازی برتر خودم ارائه دهم، قطعا نامی از این سری و به طور مشخص نسخه Skyrim در بین آن‌ها خواهد بود. اما به شکل عجیبی پس از معرفی نسخه جدید این مجموعه، آنطور که باید و شاید حس خوشحالی نداشتم. چرا که در طی سالیان گذشته، بتسدا را به عنوان شرکتی شناخته‌ایم که بازی‌هایش را پس از رسیدن به حد خوبی از توسعه، معرفی می‌کند و به همین دلیل هم طرفداران لازم نیست که مدت خیلی طولانی برای تجربه بازی منتظر بمانند و نهایتا پس از چند ماه،‌ می‌توانند اثر محبوب خود را تجربه کنند. در واقع این کار، به‌نوعی به امضای بتسدا تبدیل شده بود و هر موقع که می‌خواستیم از ویژگی‌های مثبت این شرکت و مخصوصا کنفرانس‌های آن صحبت کنیم، به انتشار نسبتا سریع بازی‌های معرفی‌شده هم اشاره می‌کردیم. اما خب حداقل به نظر من، بتسدا با معرفی نسخه جدید الدر اسکرولز و استارفیلد، به‌نوعی این سیاست مثبتش را زیر پا گذاشت. آن‌ها دو بازی را معرفی کردند که درست است حتی شنیدن نام‌شان هم بسیار هیجان‌انگیز است، اما تقریبا هر دو هنوز در مرحله‌ای از توسعه قرار دارند که به این زودی‌ها منتشر نخواهند شد و خب این خبر خوبی نیست. تقریبا همه بازیکنان دوست دارند تا مدت زمان زیادی را برای تجربه بازی محبوب‌شان منتظر نمانند ولی به نظر می‌رسد که بتسدا صرفا برای اینکه کمی بیش‌تر کنفرانس را هیجان‌انگیز کند، آثاری را معرفی کرده است که هنوز، راه زیادی تا انتشار در پیش دارند و حتی در مورد الدر اسکرولز، به گفته سازندگان هنوز بازی در اولین مراحل توسعه است. اینکه این مورد اقدام مثبتی است یا خیر، نتیجه‌گیری برعهده شما کاربران عزیز زومجی. نظرات خود را در این مورد و کلا کنفرانس بتسدا، با ما در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده