نویسنده: پیمان مرادی
// یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۲

معرفی بازی موبایل Scalak

Scalak، یک بازی پازل خوش ساخت است که در این مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت.

میچل پاولوسکی (Michal Pawlowski)، یک بازی‌ساز خوش ذوق لهستانی است که پیش از این بازی‌های پازل موفقی همچون Zenge و Art of Gravity را برای پلتفرم موبایل توسعه داده بود. بازی اندروید و آیفون Scalak، جدیدترین ساخته‌ی پاولوسکی است که درست مثل بازی‌های قبلی‌اش در ژانر پازل دسته بندی می‌شود. هسته‌ی اصلی گیم پلی این بازی هم به مانند دیگر بازی‌های پاولوسکی از ترکیب یک سری مکانیزم‌های مبتنی بر هندسه تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

Scalak

اولین نکته‌ای که در ابتدای ورود به بازی توجه‌تان را به خود جلب خواهد کرد، عدم وجود مراحل آموزشی برای یاد دادن گیم پلی بازی به بازیکن است. در واقع بازی بدون اینکه هیچگونه توضیح اضافی‌ای در مورد پازل‌های خود بدهد، شما را به گیم‌پلی بازی منتقل می‌کند. به شخصه این نکته را یک ویژگی مثبت برای بازی‌های پازل می‌دانم؛ این ویژگی باعث می‌شود تا بازیکن قبل از این که به حل کردن پازل‌های بازی بپردازد، برای پی بردن به ماهیت این پازل‌ها کمی فکر کند و از سازوکار حل آن‌ها سر در بیاورد. این ویژگی زمانی جذاب می‌شود که در یک بازی پس از گذراندن چندین مرحله، سازوکار حل پازل‌ها نیز عوض و بازیکن دو مرتبه مجبور به اندیشیدن در مورد چگونگی حل پازل‌ها  می‌شود. البته نگران نباشید، درست است که بازی آموزشی برای حل پازل‌ها به بازیکن ارائه نمی‌کند اما حداقل در اولین مرحله با پازلی روبه‌رو خواهید شد که به نوعی شما را با آنچه که باید در مراحل بعدی انجام دهید، آشنا می‌کند.

اگر از کسانی هستید که به صورت حرفه‌ای به انجام بازی‌های پازل می‌پردازند، به طور حتم از تجربه‌ Scalak لذت خواهید برد

همانطور که گفتم بازی‌هایی همچون Scalak، از چندین نوع پازل تشکیل شده‌اند که بازیکن با پیشرفت در بازی تک تک آن‌ها را تجربه خواهد کرد. اولین دست از سری پازل‌های بازی بسیار ساده طراحی شده‌اند؛ در این پازل‌ها باید جاهای خالی‌ای را که روی طرح اصلی مستقر در مرکز صفحه نمایش وجود دارند، به وسیله‌ی اشکال هندسی‌ای که در اختیارتان قرار گرفته است پر کنید. این اشکال در اطراف طرح اصلی هر مرحله قرار گرفته‌اند و برای جابه‌جایی آن‌ها کافی است تا با انگشت خود آن‌ها را لمس کنید و سپس با جابه‌جایی انگشت‌تان روی صفحه، آن‌ها را نیز حرکت دهید. هندسه‌ای که در هر مرحله با آن روبه‌رو می‌شوید صرفاً مختص به همان مرحله است؛ به طور مثال در یک مرحله این هندسه به شکل یک مکعب مستطیل با جاهای خالی است که می‌بایست آن‌ها را به کمک اشکالی که در اختیارتان قرار گرفته است، پر کنید. در مرحله‌ای دیگر با چند مکعب مربع رو‌به‌رو خواهید شد که آن‌ها نیز دارای فضا‌های خالی‌ای روی سطح خود هستند. پس از گذشت چند مرحله، فرم و نوعِ طرحی که در مراحل بعدی با آن روبه‌رو می‌شوید، کمی تغییر می‌کند. به تبع این تغییر، گیم پلی بازی نیز کمی عوض می‌شود؛ به طور مثال در برخی از مراحل، اشکال هندسی‌ای که در مرکز صفحه قرار گرفتند، محدود به مسیرهایی می‌شوند که باعث می‌شود چیدمان آن‌ها در کنار یکدیگر کمی سخت شود. اگر چه که پازل‌های بازی به واسطه‌ی این گونه تغییرات کمی سخت‌تر می‌شوند اما تقریباً هسته‌ی اصلی گیم پلی بازی که در واقع پر کردن جاهای خالی به کمک اشکال هندسی است در طول تمامی مراحل ثابت باقی می‌ماند.

Scalak

Scalak، یک بازی فکری درگیرکننده است که در کنار پازل‌های جذابش، از یک محیط گرافیکی زیبا و موسیقی گوش نواز نیز بهره می‌برد. اگر از کسانی هستید که به صورت حرفه‌ای به انجام بازی‌های پازل می‌پردازند، به طور حتم از تجربه‌ی Scalak لذت خواهید برد. این بازی علاوه بر این که با قیمت ۱.۹۹ دلار برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS منتشر شده، از طریق استیم نیز برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفته است.

دانلود بازی اندروید و آیفون Scalak


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده