نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۰

احتمالاً نسخه‌ی نهایی آکیولوس ریفت ماه آینده عرضه می‌شود

گرچه هنوز از طرف تیم سازنده تاریخ عرضه‌ی این هدست واقعیت مجازی مشخص نشده، اما خبرها حاکی از آن هستند که در ماه آوریل (فروردین) شاهد نسخه‌ی نهایی و کاربردی آکیولوس ریفت خواهیم بود. با زومجی همراه باشید.
اواخر سال ۲۰۱۴ بود که برندن آیریب، مدیر عامل شرکت آکیولوس اعلام کرد ساخت نسخه‌ی نهایی دستگاه تقریباً تمام شده و به پایان راه ساخت و توسعه‌ی آن نزدیک شده‌اند. او این نوید را داد که آکیولوس ریفت چند ماه و نه چند سال دیگر در دسترس خواهد بود. فیسبوک قصد دارد هنگام عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی دستگاه، از هر جهت آماده باشد. به همین دلیل، این شرکت حدود پنجاه کارمند جدید استخدام کرده تا اپلیکیشن‌هایش را برای استفاده در آکیولوس ریفت بهینه‌سازی کنند. این افراد که از تیم‌های تحلیل و بررسی تا برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده را شامل می‌شوند، سخت مشغول کار هستند تا در زمان معین به هدف خود برسند. به این معنی که آکیولوس ریفت نه تنها برای فیلم و بازی، بلکه برای اپ‌های فیسبوک نیز کاربردی است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مارک زاکربرگ، مؤسس فیسبوک در این باره می‌گوید:
نوعی از اشتراک‌گذاری لحظات را تصور کنید که تمام تجربه و ماجراجویی خود را نیز می‌توانید با دوستان آنلاین‌تان به اشتراک بگذارید.
از طرف دیگر نِیت میچل، قائم مقام ‌آکیولوس معتقد است این دستگاه شاید بیشتر برای فیلم‌ها مورد استقبال قرار گیرد تا بازی‌ها:
ما از ابتدا گفتیم که گیمرهای حرفه‌ای هستیم و پروژه‌ی آکیولوس را آغاز کردیم تا واقعیت مجازی کاربردی را به گیمرها ارائه دهیم و انقلابی در بازی‌ها ایجاد کنیم، اما شاید در نهایت از واقعیت مجازی بیشتر از بازی‌ها، برای فیلم‌ها استفاده شود.
البته او نمی‌تواند به طور قطعی این فرضه را اثبات کند اما می‌گوید که این احتمال وجود دارد.
ما هنوز نمی‌دانیم بهترین محتوا برای این دستگاه چیست. واضح است که هنوز برای ساخت یک فیلم پرفروش ۵۰ میلیون دلاری زود است، چرا که فعلاً راه مناسبی برای فروش آن به مردم وجود ندارد.
به همین دلیل است که فیسبوک در حال ساخت استودیوی فیلم‌سازی واقعیت مجازی خودش است. از طرف دیگر خود آکیولوس شرکتی به نام استوری استودیو ساخته که وظیفه‌اش تولید فیلم‌های واقعیت مجازی برای استفاده در دستگاه‌هایی مانند آکیولوس ریفت است. این شرکت انیمیشن کوتاهی به نام Lost در جشنواره‌ی فیلم‌ ساندس به نمایش گذاشت. zuckerberg-oculus-rift-1024x576 مارک زاکربرگ در جلسه‌ی پرسش و پاسخی که در بوگوتای کلمبیا برگزار شده بود، اظهار کرد:
همه‌ی شما به خاطر دارید که اولین تلفن‌های همراه چه قدر افتضاح بودند، این در واقع همان مرحله‌ای است که ما در زمینه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آن قرار داریم. هنوز در مراحل بسیار اولیه به سر می‌بریم و چیزهایی که تا به حال ساختیم هنوز کامل نیستند، ولی من فکر می‌کنم این فناوری موضوع بسیار مهمی خواهد شد.
او همچنین گفت کارمندان فیسبوک از دیدن پیشرفت‌های آکیولوس بسیار هیجان‌زده هستند. مشخصات نسخه‌ی نهایی آکیولوس ریفت پیشرفت زیادی به خود دیده است. نسخه‌ی اولیه روزلوشنی معادل 800p ارائه می‌داد در حالی که رزولوشن نسخه‌ی بعدی به 1080p افزایش یافته است. قیمت این دستگاه نیز قرار است منطقی و مقرون به صرفه باشد. پالمر لاکی، مؤسس شرکت آکیلس در پیامی به طرفداران گفته که قیمت دستگاه تا جای ممکن ارزان خواهد بود. نیت میچل نیز اشاره کرده که شرکت در نظر دارد قیمت را در بازه‌ی ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار تعیین کند. منبع: VRheadsets3D


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده