نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۴

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالا رده

بخش سوم مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوترِ زومجی به سیستمی رده بالا با تجربه‌ی مناسب در بازی‌های جدید در اسفندماه می‌پردازد.

کامپیوتر گیمینگ بالا رده

کاربری سیستم گیمینگ بالا رده

اینجا سیستمی داریم که به بهترین نحو از پس اجرای تمام نرم افزارهای چند منظوره و کاربردی برمی‌آید و می‌تواند همزمان چندین برنامه را درکنار هم اجرا کرده و بدون تأخیر بین آن‌ها جابه‌جا شود. این سیستم بهترین گزینه برای اجرای هر نوع برنامه یا بازی بوده و خصیصه‌هایی از تمام رده‌های بودجه‌ای دیگر را در خود جای داده است و ضمن حفظ تمام قابلیت‌های مهم یک سیستم قوی، بخش‌های غیر ضروری یا فراتر از نیاز در سیستم را تعدیل می‌کند.

(قیمت تمام قطعات در ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ براساس بازار تهران بروز شده است)

عنوان فهرست پیشنهادی رده بالای زومجی

قیمتمدلنام قطعهلینک خرید

ارزان‌ترین فروشگاه‌ها

پانزده میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

(یازده میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)

Intel Core i5 13600K

(AMD Ryzen 5 7600X)

CPU

------

------

قیمت 13600K

قیمت 7600X

پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

DeepCool LS520 240 ARGB

COOLING

خرید

قیمت LS520 240

ده میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

(یازده میلیون تومان)

ASUS PRIME Z790-P WI-FI D4

(ASUS PRIME X670-P WI-FI AM5)

MotherBoard

خرید

------

قیمت Z790-P

قیمت X670-P

چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان

(شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان)

GSkill RIPJAWS V 2*16GB DDR4 3600MHz -32GB

(Corsair VENGEANCE 2*16GB DDR5 5600MHz -32GB)

RAM

خرید

------

قیمت DDR4 3600MHz

قیمت DDR5 5600MHz

سی و هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

(سی و هشت میلیون تومان)

ASUS DUAL GeForce RTX 4070 Super 12GB GDDR6X

(ASUS TUF GAMING RX 7800 XT 16GB GDDR6)

VGA

------

------

قیمت RTX 4070

قیمت 6800XT

چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومانSAMSUNG 980 M.2 1TBSSD-2خریدقیمت SAMSUNG 980 M.2

چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

SAMSUNG 980 PRO M.2 500GB

SSDخریدقیمت SAMSUNG 980 M.2 500GB
--ODD------
سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومانGREEN GP800B-HP EVO GOLDPowerخریدقیمت GREEN GP800B-HP
چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومانGREEN GRIFFIN G6Caseخریدقیمت GREEN GRIFFIN G6
هشتاد و نه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---
تفاوت قیمت با سیستم پیشنهادیِ ماه گذشته

Up Arrow price

سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش

نمودار نوسان قیمت

در نمودار زیر می‌توانید با انتخاب هر قطعه، تفاوت قیمت آن را با ماه گذشته مقایسه کنید. (رکوردِ مقایسه‌ی جمعِ کل قیمت در شش ماهِ گذشته اضافه شد)

رویدادهای ماهِ گذشته

مهم: قیمت‌ِ قطعات با ارزِ آزاد محاسبه می‌شود.

نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا با تراشه‌های Ada Lovelace تقریبا در تمام رده‌ها به بازار عرضه شده‌اند که RTX 4070 و RTX 4070 Ti در این رده قیمتی جانشین سری 3xxx خواهد بود. از نسل گذشته هم کارت‌های گرافیک RTX 3060 و RTX 3070/RTX 3070Ti از نسل آمپر جانشینِ RTX 2060 و RTX 2070 هستند. مدل‌های جدید محدودیت ماینینگ برای اتریوم داشتند، به همین دلیل مدل‌های LHR (دارای محدودیت در پردازش ارزش دیجیتال) تا مدتی پیش فقط به کار گیمرها می‌آمدند و ماینرها برای خرید آن‌ها اقدام نمی‌کردند. اما قفل آن‌ها با ترفندهای نرم‌افزاریبه‌طور کامل شکسته شد و برای هر کاری قابل استفاده بودند. از سوی دیگر ارزهای دیجیتال هم با ریزش قیمت مواجه شده‌اند و استخراج اتریوم با کارت‌های گرافیکی نیز دیگر به‌ پایان راه خود رسیده است. بنابراین کارت‌های گرافیک تا اطلاع ثانوی برای ماینرها جذابیت ندارند.

در سال‌های گذشته و بعد از معرفیِ کارت‌های گرافیکیِ نسل تورینگ و عرضه‌ی مدل‌های RTX 2080 Ti و RTX 2080 و مدل‌های ارزان‌قیمت‌ترِ RTX 2070 و RTX 2060، مدل‌های سریع‌ترِ سری Super و مدل‌های جدیدِ AMD از سری RX 5700 هم به بازار عرضه شدند (مدل‌های RX 5600 و RX 5500 هم در رده‌‌های پایین‌تر عرضه شدند) و جایگزینِ GTX 1070 Ti و GTX 1080 در سیستم‌های جدید شده‌اند.

کارت گرافیک ایسوس TUF RTX 4070 Super

اخطار: باتوجه‌به شرایط موجود توصیه می‌شود با عنایت به قیمت‌های فعلی، قبل از مراجعه به بازارِ کامپیوتر و خرید، در موردِ انتخاب‌ها تحقیق کرده و فهرستِ اقلامِ مورد نیاز را قطعی کنید.

برای بودجه‌ی پیشنهادی، در این رده در سال‌های گذشته ابتدا پردازنده‌‌های ۶ هسته‌ای Core i5 11400F یا Core i5 10600/10600K ، Core i5 11600K و به‌تازگی Core i5 12600K و Core i5 13600K را جایگزینِ پردازنده‌ی نسلِ قبلی کردیم که عملا راندمانِ بالاتری در بازی‌ها خواهد داشت.

مدتی است که ذخیره‌ساز اصلی ۱۲۰ گیگابایتی را بدون تغییر در جمعِ بودجه با مدل پر ظرفیت‌تر و سریع‌تر ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایتی تعویض کرده‌ایم. البته مدل‌های ۵۰۰ گیگابایتی از 870PRO و 870EVO در بازار کمیاب هستند و به‌جای آن‌ها می‌توان سراغِ مدل‌های فوق سریع SAMSUNG 970EVO NVMe یا SAMSUNG 980 با استاندارد M.2 و ظرفیت حداقل یک ترابایتی رفت.

پردازنده، مادربرد و رم کامپیوتر گیمینگ بالا رده

این سیستم دارای پردازنده‌ای از سری پردازنده‌های بهینه‌شده‌ی نسلِ آلدرلیک اینتل است که با معماریي جدید، افزایش فرکانس کاری، قیمت مشابه و البته همزمان با معرفی تراشه‌های سری ۶۰۰ اینتل وارد بازار شده‌اند. به‌عنوان جایگزین هم می‌توانیم مدل‌های توانمندِ سری Ryzen را به شما معرفی کنیم که کم و بیش دارای کاراییِ مناسب اما خیلی خوب در بازی‌ها خواهند بود و اگر قیمتِ روزشان معقول باشد، کمی هم باعثِ صرفه‌جویی در فاکتورِ نهایی خواهد شد.

پردازنده‌‌ های Intel Core i5 13600K و جایگزینش AMD Ryzen 5 7600X

پردازنده‌‌های Intel Core i5 13600K و جایگزینش AMD Ryzen 5 7600X با توانایی بالا در اجرای بازی‌ها

از آنجایی که به تدریج قدرت سیستم‌های منتخب زومجی بیشتر می‌شود، از این رده و بالاتر باید به نوع تهویه‌ی پردازنده نیز توجه داشت. البته اگر قصد داشتید برای گرفتن راندمانی حدود ١٠ درصد بالاتر از پردازنده‌ی خود، سری Core i5 11600K/12600K را درکنار مادربردی با تراشه‌ی Z490/Z690 استفاده کنید، استفاده از یک خنک‌کننده‌ی مجزا و قوی برای دفع حرارت به نیازی ضروری تبدیل می‌شود. حتی اگر در فکر این کار هم نباشید، خرید یک کولر حرفه‌ای و بزرگ‌تر می‌تواند نویزِ تولید شده توسط فن پردازنده در زیرِ بار سنگین را به میزان خیلی زیادی کاهش دهد. مدل پیشنهادی خنک‌کننده برای این رده می‌تواند Thermalright HR-02 Macho یا مدل معروف Cooler Master Hyper 212X باشد. فقط هنگامِ خرید این خنک‌کننده‌ها از جای گیری مناسبِ آن‌ها در کیس خود مطمئن شوید، چرا که ابعاد نامتعارفِ مدلی مانند Macho، آن را برای برخی کیس‌های کوچک غیر قابل نصب می‌کند.

در بخشِ قبلی مقاله تفاوت امکاناتِ تراشه‌های مختلف مادربرد را شرح داده بودیم. برای مادربرد هم نمی‌توان توصیه‌ای بهتر از مدل‌های گیمینگ از سری Z790/Z690/Z590 داشت، البته مدل‌های گیمینگ از برندهای مطرح دیگر هم کارایی مشابهی عرضه می‌کنند. وجه مشترکِ مدل‌های بالا قابلیت‌هایی ضروری برای گیمرها است که کارت صدای تقویت شده (روی لایه‌ای ایزوله شده از مادربرد برای عدم تاثیرپذیری از مدارات دیگر و خروجی بدون نویز) و کارت شبکه‌ی حرفه‌ای را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

مادربرد ایسوس Prime Z690-P D4 برای پردازنده های اینتل نسل دوازدهم

مادربرد Z690 با سوکت ۱۷۰۰ برای پردازنده‌های نسلِ دوازدهم اینتل

از بابت حافظه‌ی اصلی هم، شرایط با سیستم قبلی متفاوت است. اینجا برای انتخاب ماجول‌های سریع‌تری که پردازنده و مادربرد بتوانند پشتیبانی کنند فقط گزینه‌ی DDR4 را داریم. ما در اینجا می‌توانیم ماجول‌های برند حرفه‌ای GSkill را درکنار سری VENGEANCE LPX ساخت CORSAIR توصیه کنیم. فرق این ماجول‌ها با مدل‌های ارزان‌تر در تایمینگ بهتر است که منجر به پهنای باندِ بیشتر در حافظه‌ی اصلی خواهد شد. بررسی‌ها نشان داده که سرعت‌های ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ مگاهرتز برای نسل دهم و یازدهم اینتل و رایزن‌‌های AMD و سرعت‌های ۳۲۰۰ یا ۳۶۰۰ مگاهرتز برای نسل دوازدهم اینتل مناسب خواهند بود.

بنچمارک پردازنده و کارت گرافیک سیستم گیمینگ بالا رده

در اینجا می‌توانید راندمان خطی و چند نخیِ پردازنده‌ی منتخب این رده‌ی بودجه‌ای را با راندمان برخی پردازنده‌های مشهور از نسل‌های متفاوت مقایسه کنید تا ایده‌ای کلی از توان این پردازنده به‌دست آورید. یادآوری می‌شود که راندمان این پردازنده‌ها در بازی ممکن است نسبتِ متفاوتی داشته باشد و برای دیدن راندمانِ آن‌ها در بازی‌های جدید بهتر است به مقاله‌های بررسی راندمان بازی‌ها در زومجی مراجعه کرده یا روی کاور هر یک از بازی‌های زیر کلیک کنید.

Far Cry 6 کاور باکس بازی
GEARS 5-PC کاور باکس بازی
DOOM Eternal-PC کاور باکس بازی
RED DEAD REDEMPTION II-PC کاور باکس بازی
Control-PC کاور باکس بازی
GEARS 5-PC کاور باکس بازی
Rage 2-PC کاور باکس بازی
Metro Exodus کاور باکس بازی
Battlefield V کاور باکس بازی
Just Cause 4 کاور باکس بازی
Assassins creed Odyssey کاور باکس بازی
Far-Cry-5 کاور باکس بازی
assassins-creed-origins کاور باکس بازی
Forza Horizon 4 کاور باکس بازی
Prey کاور باکس بازی
Middle-earth: Shadow of War کاور باکس بازی
Wolfenstein II: The New Colossus کاور باکس بازی
Call of Duty: WWII کاور باکس بازی
Titanfall 2 کاور باکس بازی
Battlefield1 کاور باکس بازی
Call of Duty Infinite warfare کاور باکس بازی
Watch Dogs 2 کاور باکس بازی

Quantum Break کاور باکس بازی

Gears of War 4 PC کاور باکس بازی

DOOM کاور باکس بازی
Dark-Souls-3 کاور باکس بازی
assassins-creed-syndicate کاور باکس بازی
Just Cause 3 کاور باکس بازی
COD3 کاور باکس بازی
far-cry-primal کاور باکس بازی
Witcher 3 کاور باکس بازی
fallout-4 کاور باکس بازی
Tomb Raider کاور باکس بازی
The Division کاور باکس بازی

نمودار گرافیکی پردازنده های مختلف پی سی در بنچمارک Passmark

کارت گرافیک کامپیوتر گیمینگ رده بالا

همان‌گونه که در این سیستم از پردازنده‌ای قوی استفاده کردیم، به همان نسبت هم باید کارت گرافیکی قدرتمندی را مطابق بودجه انتخاب کنیم که پاسخ‌گوی اهداف ما نیز باشد. کارت گرافیک RTX 2060 دارای تراشه‌ی TU106 بوده و از ۱۹۲۰ واحد پردازش گرافیکی با معماری تورینگ برخوردار است. حافظه‌ی GDDR6 با ظرفیتِ ۶ گیگابایت، پهنای باند ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه‌ای برایش فرآهم کرده و میزان مصرف ۱۶۰ وات برای آن تعیین شده است. کارتِ گرافیکِ RTX 2060 Super هم دارای تراشه‌ی TU106 بوده، ولی از ۲۱۷۶ واحد پردازش گرافیکیِ تورینگ برخوردار است. در این مدل هم حافظه‌ی GDDR6 با ظرفیتِ ۸ گیگابایت، پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه‌ای برایش فرآهم کرده است. این کارت از لحاظ راندمان در مجموع همرده‌ی GTX 1080 از نسلِ پاسکال یا کمی بالاتر از آن محسوب می‌شود و با برخورداری از قابلیتِ رهگیریِ پرتو می‌تواند در بازی‌هایی که از ray tracing پشتیبانی می‌کنند با تمام‌ قوا کار کند. هر چند که راندمانِ RT در این کارت فقط برای رزولوشنی مانند‌ 1080p کفایت می‌کند. تراشه‌ی GPU در این کارت با فناوری ساخت ۱۲ نانومتریِ کارخانه‌ی TSMC تولید می‌شود.

همچنین دیگر کارت گرافیکِ منتخب از نسل آمپر یعنی RTX 3060 هم از ۳۵۸۴ واحد پردازش گرافیکی برخوردار است که ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 ازطریق گذرگاه ۱۹۲ بیتی به آن متصل است و پهنای باند ۳۶۰ گیگابایت بر ثانیه‌ای را فرآهم کرده است. RTX 3060 Ti مدل سریعتری است که با ۲۵ درصد راندمانِ بیشتر نسبت به RTX 3060 در بازی‌ها، دارای ۴۸۶۴ هسته‌ی پردازش گرافیکی آمپر است و ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت برثانیه‌ای در اختیار دارد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti از ایسوز

کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB

سیستم پیشنهادی جایگزین گیمنیگ بالا رده

از نظر راندمان این سیستم در بازی‌ها حدود ۲۵ درصد نرخِ فریم بالاتری دارد و در عوض بیست و شش میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هم گران‌تر است. برخی قطعات مانند مادربرد با قطعاتِ منتخب اصلی هم قابل جابجایی است. همچنین این ترکیب تا سریع‌ترین پردازنده‌ی Core i9 از آخرین نسل و با سریع‌ترین کارتِ گرافیکی موجود قابل ارتقا خواهد بود. برای سیستمِ پیشنهادی جایگزین در این رده‌ی بودجه‌ای بازه‌ی قیمتی بالاتری نسبت به بودجه‌ی هدف لحاظ شده است تا انتخابِ قطعات فدای محدودیتِ سقف بودجه‌ای نشود.

عنوان فهرست پیشنهادی جایگزین سیستم رده بالا

قیمتمدلنام قطعهقیمت فروشگاه‌ها

نوزده میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

(چهارده میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)

Intel Core i7 13700K

(AMD Ryzen 7 7700X)

CPU

قیمت Core i7 13700K

قیمت  Ryzen 7 7700X

چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

DEEPCOOL LE720 360 ARGB

COOLINGقیمت  LE720 360 ARGB

ده میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

(یازده میلیون تومان)

ASUS PRIME Z790-P WI-FI D4

(ASUS PRIME X670-P WI-FI AM5)

MotherBoard

قیمت PRIME Z790-P

قیمت PRIME X670-P

چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان

(شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان)

GSkill RIPJAWS V 2*16GB DDR4 3600MHz -32GB

(Corsair VENGEANCE RGB DDR5 5600MHz-32GB)

RAM

قیمت DDR4 3600MHz

قیمت DDR5 5600MHz

پنجاه و هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC16GB GDDR6X

VGAقیمت  RTX 4070 Ti 
چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومانSAMSUNG 980 M.2 1TBSSD-2قیمت SAMSUNG 980 M.2 1TB

چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

SAMSUNG 980 PRO M.2 500GB

SSDقیمت SAMSUNG 980 M.2 500GB
--ODD
سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومانGREEN GP800B-HP EVO GOLDPowerقیمت GREEN GP800B-HP 
پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومانGREEN Z5 SURENACaseقیمت GREEN Z5 SURENA
صد و پانزده میلیون و ۷۵۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)

سیستم پیشنهادی تولید محتوا

این سیستم به درخواست کاربران و برای معرفی قطعات مناسب در پی‌سی با کارکرد پردازش‌های سنگین در نظر گرفته شده است. نرم افزارهای اختصاصی برای گرافیک و رندرهای سه‌بعدی، ویرایش عکس حرفه‌ای، تولید انیمیشن، ضبط و تولید موسیقی، نقشه و زمین شناسی، پیش‌بینی وضع هوا، میزبانی وب، شبیه‌سازی ماشین‌های مجازی در سطوح حرفه‌ای و کارکردهای مرتبط در این مقوله جای می‌گیرند. سیستم قوی‌تری نیز با همین کارکرد در بخش آخرِ مقالات معرفی خواهد شد.


عنوان فهرست پیشنهادی سیستم تولید محتوا

قیمتمدلنام قطعهلینک خریدقیمت فروشگاه‌ها

بیست و یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان

AMD Ryzen 9 7900X

CPU

------

قیمت Ryzen 9 7900X

هفت میلیون تومان

COOLER MASTER MASTERLIQUID PL240 Flux

COOLING------قیمت MASTERLIQUID PL240 Flux

یازده میلیون تومان

ASUS PRIME X670-P WI-FI AM5

MotherBoard

------

قیمت PRIME X670-P

شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

Corsair VENGEANCE 2*16GB DDR5 5600MHz -32GB

RAMخریدقیمت DDR5 5600MHz

ده میلیون تومان

ASUS PH GeForce GTX 1650 OC 4G

VGAخریدقیمت GeForce GTX 1650
هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومانWD RED 3.5" 7200 RPM 4TBHDDقیمت WD RED 3.5" 7200 RPM 4TB

چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

SAMSUNG 980 PRO 500GB M.2

SSDخریدقیمت SAMSUNG 980 PRO 500GB
--ODD------

سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان

GREEN GP700B-HP EVO GOLDPower------قیمت GREEN GP700B-HP
پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومانGREEN GRIFFIN G7Case------قیمت GREEN Z2 HERO
هفتاد و هفت میلیون و ۲۲۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)------

مانیتور سیستم گیمینگ بالا رده

انتخاب مانیتورِ متناسب با سیستم رده بالای ما می‌تواند یکی از مدل‌های ٢۴ یا ٢۷ اینچی با رزولوشن 2K در بازار با کیفیت بالا و زمان پاسخگویی پایین باشد. مانیتورهای گیمینگ با پنل ١۴۴ هرتزی هم می‌توانند گزینه‌ی مناسب برای کاربرانی باشند که می‌خواهند از تمام قدرت کارت گرافیکی مانند RTX 2060 تا RTX 3070/RTX 4070 یا بالاتر در بازی‌های خود بهره‌مند شوند. مدل‌هایی مثل SAMSUNG G5 Odyssey با پنل VA و ۱۴۴ هرتز و همین‌‌طور ASUS MG248Q و ASUS VG245H و مدل ROG Swift PG258Q از این دسته نمایشگرها هستند. همچنین ASUS ROG STRIX XG279Q هم برای کارت‌‌های گرافیک RTX 3080/RTX 4070Ti یا RX 6800XT و بالاتر یک گزینه‌ی مناسب است.

مانیتور گیمینگ ASUS TUF GAMING VG27WQ برای پی سی و کنسول

نمایشگر ASUS TUF GAMING VG27WQ با زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه و فرکانس ۱۶۵ هرتز مناسب برای گیمینگ روی پی‌سی و کنسول

SSD

در این رده‌ی بودجه‌ای پرداختن به دیسک‌های ذخیره‌سازی سیستم از اهمیت زیادی برخوردار شده است، چرا که داشتن قطعات سرعتی درکنار هم مستلزم داشتن رسانه‌ی ذخیره‌سازی نوینی است که بتواند پا به پای اجزای دیگر حرکت کرده و باعث ایجاد گلوگاه نشود. ازاین‌رو ما برای سیستمِ منتخب دیسک جامد یا SSD نسل جدیدی را به‌عنوان دیسکِ بوت سیستم‌عامل در نظر می‌گیریم. برتری SSD‌ها نسبت به هارددیسک‌های رایج، داشتن سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتر و مهم‌تر از آن دارا بودن سرعت دسترسی تصادفی یا Random Access بسیار بالاتر با تأخیر بسیار کمتر است. این کار باعث کاهش چشمگیرِ زمان بوت سیستم، سرعت زیاد در بارگذاری اجزای مختلف ویندوز و سرعت عمل بیشتر در اجرای برنامه‌ها خواهد شد. هر چند که SSD روی سرعتِ فریم بازی‌ها تاثیری ندارد اما می‌تواند سرعت بارگذاری آن‌ها را به‌طور محسوسی کاهش داده و روندِ خواندن اطلاعات مورد نیاز در هنگام بازی را بدون ایجادِ وقفه و لگ کامل کند. در ادامه می‌توانید مقایسه تفاوت‌ سرعت حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD در لودینگ بازی‌ها را مشاهده کنید:

تماشا در یوتیوب

مدل SAMSUNG 860 EVO با بهره‌گیری از آخرین فن‌آوری شرکت سامسونگ در کنترلر اصلی خود به نام MGX و تراشه‌های پیشرفته‌ی TLC V-NAND می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن بالاتر از ۵٠٠ مگابایت بر ثانیه را رقم بزند و در اکثر تست‌ها با الگوهای ترکیبی مختلف بتواند رده‌ای بالاتر از مدل‌های هم‌رده را به‌دست آورد. مدلِ Ultimate SU800 از ADATA هم با سرعت‌های خواندن و نوشتنِ ترتیبیِ ۵۶۰ و ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه، کنترلرِ Silicon Motion SM2258 و تراشه‌های حافظه‌ی ساختِ Micron می‌تواند جایگزینِ خوبی برای قرارگیری در این سیستم باشد.

درایو SSD و جعبه سامسونگ 860 EVO ذخیره‌ساز SSD مدل SAMSUNG 860 EVO

برای پاور هم یک مدل باکیفیت از برندهای معتبر موجود با توان ۶۵٠ وات یا بالاتر توصیه می‌شود. از آنجایی که اورکلاک پردازنده یا کارت گرافیکی دوم در این ترکیب مطرح نیست خرید پاورِ بالاتر هم لزومی ندارد. برای کیس هم مدلی که دارای تهویه‌ی لازم، استحکام بدنه، کیفیت ساخت مناسب و سهولت نصب قطعات باشد اولویت دارد و در اینجا برخلاف قطعات دیگر، بحث سلایقِ کاربران هم تعیین کننده است و اجباری به انتخاب مدل پیشنهادی ما برای کیس نیست.

اگر فکر می‌کنید این قوی‌ترین انتخاب ممکن است در اشتباه هستید! با زومجی در بخش چهارم مقاله که به‌زودی منتشر می‌شود همراه باشید.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت سی پی یو، قیمت کارت گرافیک، قیمت انواع مانیتور گیمینگ و حافظه‌های SSD و هارددیسک و مشاهده‌ی مشخصات و مقایسه فنی آن‌‌ها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. برای ورود به بخش موردنظر روی آن کلیک کنید:


پرسش‌های متداول

۱- قیمت سیستم بالا رده گیمینگ چقدر است؟

برای سیستم رده بالای گیمینگ باید حدود ۸۸ میلیون تومان هزینه کنید. فهرست کامل قطعات این سیستم را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- کارت گرافیک مناسب سیستم بالا رده گیمینگ چیست؟

برای سیستم  بالا رده گیمینگ می‌توان از کارت گرافیک RTX 4070 Ti /RTX 4070 انویدیا استفاده کرد. قیمت این کارت را می‌توانید در زومجی بخوانید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده