// پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

۲۰ موسیقی متن برتر صنعت بازی‌های ویدیویی (قسمت اول)

موسیقی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی است. وقتی به یک آهنگ خوب گوش می‌دهیم تک تک سلول‌های بدنمان به آرامش می‌رسد. حال اگر این موسیقی ناب در یک بازی پخش شود، آن اثر برایمان به یک بازی جاودانه تبدیل شود. با زومجی و بهترین موسیقی متن بازی‌ها همراه باشید.

تاحالا شده به این فکر کنید که موسیقی استفاده شده بر روی بازی‌ها چقدر می‌تواند موثر باشد؟ موثر از این بابت که در بعضی از مواقع، لذت بردن یا نبردن شما شدیدا به موسیقی وابسته است. از طرفی در بعضی از بازی‌ها نظیر Dark Souls همین موسیقی است که باعث می‌شود هنگام باس فایت‌ها آدرنالین خونتان افزایش پیدا کند و در آخر، نتیجه این اتفاق بارها و بارها مبارزه و بالاخره شکست دادن باس است. حتی موسیقی می‌تواند باعث افزایش شور و شوق شما برای بازی شود. از طرفی معیار انتخاب یک موسیقی خوب در بازی، حتما انتخاب آهنگ‌هایی نیست که توسط آّهنگساز اصلی بازی ساخته شده است. در بعضی از بازی‌ها، آهنگ‌های لایسنس شده از سوی دیگر سازندگان نیز می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند. همچنین این موسیقی می‌تواند برای نمایش بازی و معرفی آن لایسنس شده باشد. مثال بارز این حرف نمایش بازی Battlefield 1 و یا Death Stranding در نمایشگاه E3 2016 است.

البته ناگفته نماند موسیقی همانقدر که می‌تواند تاثیر گذار باشد، آزار دهنده هم هست. طی این سال‌ها بازی‌هایی را دیده‌ایم که موسیقی آن‌ها با جو بازی به هیچ‌وجه همخوانی نداشته و مخاطب را پس از مدتی بازی کردن خسته می‌کند. یا استفاده نادرست از موسیقی در محیط بازی باعث از بین رفتن اتمسفر حاکم بر محیط می‌شود. قطعا انتخاب یک موسیقی خوب خیلی سخت است. زیرا همیشه آثاری وجود دارند که در بین آن‌ها، انتخاب بهترین را برای ما دشوار کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به ۲۰ ساندترک برتر صنعت بازی‌های ویدیویی بیاندازیم. آهنگ‌هایی که همگی با آن‌ها خاطره داشته و گوش دادن‌اشان یکی از بهترین تجربیات دنیای گیمینگ به‌حساب می‌آید.  لازم به ذکر این لیست از اولویت بندی خاصی برخوردار نیست و برای موسیقی‌های متن رتبه‌بندی در نظر گرفته نشده است.

Dark Souls 1

آهنگ Firelink Shrine از موتوی ساکورابا – Dark Souls 1

به‌شخصه معتقدم موتوی ساکورابا یکی از عجیب‌ترین آهنگسازها در صنعت بازی‌های ویدیویی است. ترکیب وی با هیدتاکا میازاکی شدیدا جواب می‌دهد. از همان بدو ورود به Firelink Shrine بازی Dark Souls 1 موسیقی سوزناکی را می‌شنوید که شدیدا وجودتا را فرا می‌گیرد. یک موسیقی غمناک در محیطی که بنظر می‌رسد روزگاری به صورت کاخ بوده است. جالب‌ترین نکته در مورد موتوی ساکورابا این است که وی علاوه بر آهنگسازی برای بازی‌های ویدیویی بر روی آهنگ‌سازی انیمه و یک سری فیلم نیز کار می‌کند (خوشا به حال فیملسازانی که موتوی ساکورابا آهنگساز فیلمشان بوده است). طی سال‌های اخیر ساکورابا، با توسعه سبک موسیقیایی خود توانسته به یک آهنگساز و تنظیم کننده تمام عیار تبدیل شود. همچنین وی یکی از صاحب سبکان موسیقی جاز در ژاپن به حساب می‌آید.

Deus Ex Human Revolution

آهنگ Icarus از مایکل مک‌کان – Deus Ex: Human Revolution

Icarus ساخته دستان پرتوانای مک‌کان یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که به بازی Deus Ex: Human Revolution داده شده است. این موسیقی را که جز Main Theme بازی است می‌توانید بارها بارها گوش فرا داده و هرگز خسته نشوید. اگر باور ندارید می‌توانید امتحان کنید! مایکل مک‌کان برای آهنگسازی این بازی در سال ۲۰۱۱ از سوی Cue Awards نامزد دریافت بهترین موسیقی و Icarus نامزد بهترین آهنگ خاطره‌انگیز شد ولی متاسفانه نتوانست جوایز را دریافت کند. همچنین یک سال بعد نیز طی مراسم BAFTA Video Game Awards  نیز وی در بخش بهترین موسیقی اصلی بازی برای Deus Ex: Human Revolution نامزد دریافت جایزه شد که متاسفانه موفق نشد. بالاخره در همان سال طی همایش Canadian Video Game Awards توانست در بخش بهترین موسیقی اصلی بازی نامزد شده و جایزه را از آن خود کند. امیدواریم باز شاهد حضور مایکل مک‌کان و دستان جادویی‌اش برای Deus Ex: Mankind Divided باشیم.

Final Fantasy VII

آهنگ One Winged Angel از نُبو یوئیماتسو – Final Fantasy VII

مگر شخصیت منفی بهتر از سفیروث هم داریم! این شخصیت به‌قدری بزرگ است که طی فرآیند ساخت Final Fantasy VII نبو یوئیماتسو آهنگساز این بازی تصمیم به ساخت یک آهنگ اختصاصی برای سفیروث به‌نام فرشته تک‌بال می‌گیرد. برای من این ساندترک بهترین در تمام زندگیم است. آخرین مبارزه با سفیروث و پخش این موسیقی شدیدا لذت بخش بود. گویی این موسیقی به سختی مبارزه اضافه می‌کرد. یوئیماتو معتقد است که آهنگ فرشته تک بال به وی یک حس واقع‌گرایانه می‌دهد که با گوش کردن به آن توانسته آهنگ‌های دیوانه کننده‌ای بسازد. همچنین نسخه ادیت شده این آهنگ در انیمه سینمایی فاینال فانتزی: نجات کودکان (Final Fantasy: Advent Children) قرار داده شد. اکثر مخاطبین این آهنگ را با انیمه سینمایی فاینال فانتزی: نجات کودکان می‌شناسند. قطعا یکی از خواسته‌های هواداران از نسخه بازسازی شده Final Fantasy VII استفاده از این آهنگ در مبارزه با سفیروث است.

Dark Souls 2

آهنگ Majola از موتوی ساکورابا – Dark Souls 2

بازهم خلق شاهکار توسط موتوی ساکورابا ایندفعه با کمک یوکا کیتامورا. آهنگ Majola بازی Dark Souls 2 که سرشار از آرامش است. آرامشی که فقط در پیش بن‌فایر Majola می‌توانید آن را تجربه کنید. وقتی که چهارزانو در کنار بن‌فایر نشسته و به محیط اطراف و دریای بیکران بازی خیره می‌شوید. این نگاه کردن فقط مخصوص شما نیست! در محیط Majola شخصیت‌هایی هستند که با تمام نا امیدی در جاه‌های مختلف قرار دارند. از آهنگر بازی گرفته تا شوالیه‌ای که نا امیدانه بر روی پله‌ها نشسته و غرق در افکارش است. گویی در گوش آن‌ها نیز Majola‌ پخش می‌شود. بازی Dark Souls 2 از نظر اتمسفر حتی نزدیک به نسخه اول هم نبود ولی محیط Majola به خاطر آهنگی که داشت، شدیدا مخاطب را در جوی خاص قرار می‌داد. موتوی ساکورابا و تیم‌اش بار دیگر توانایی خود را در زمینه موسیقیایی به رخ کشیده‌اند. همین الان خواندن ادامه مطلب را بیخیال شده و چشمانتان را بسته و به موسیقی Majola گوش دهید.

max-payne-2-fall-of-max-payne

آهنگ Late Goodbye از گروه Poets of Fall – بازی Max Payne 2: The Fall of Max Payne

یکی از ماندگارترین آهنگ‌های لایسنس شده بر روی بازی‌های ویدیویی استفاده از آهنگ Late Goodbye در تیتراژ پایانی Max Payne 2 است. البته در طول بازی در بعضی از صحنه‌های نیز این آهنگ به گوش می‌رسید. Late Goodbye را می‌توان اولین آهنگ از گروه آلترنیتیو راک Poets of Fall دانست و براستی چه خوب ساخته شده و با فضای بازی شدیدا هم‌خوانی دارد. هر خط از شعر این آهنگ دقیقا وقایع رخ داده برای مکس و مونا را در ذهن مخاطب بازسازی می‌کند. این گروه در سال ۲۰۰۴ توانست جایزه بهترین موسیقی اصلی وکال از سوی Game Audio Network Guild را از آن خود کند. همکاری Poets of Fall با استودیو سازنده تنها به این بازی ختم نشد و در Alan Wake نیز با یکدیگر همکاری داشتند. آهنگ War که در پایان قسمت پنجم بازی بگوش می‌رسید، یکی از چند آهنگی است که برای Alan Wake ازی در نظر گرفته شده بود.

و ما به رانندگی در طول شب ادامه می‌دهیم / چه خداحافظی دیرهنگامی است، چه خداحافظی دیرهنگامی است

Gears of War 2

آهنگ Mad World از گری جولز – Gears of War 2

داستان آهنگ Mad World کمی پیچیده است. این آهنگ برای اولین بار توسط یک گروه بریتانیایی بنام Tears of Fear در سال ۱۹۸۲ ساخته شد. موفیت این آهنگ به قدری زیاد است که تا به حال توسط دو شخص که یکی از آن‌ها گری جولز است بازخوانی شده. نسخه بازخوانی شده گری جولز برای اولین بار در تریلر نسخه اول Gears of war  شنیده شد که شدیدا فضای بازی را وصف می‌کرد. دلیل انتخاب ما این تریلر تبلیغاتی نیست. در Gears of War 2  صحنه‌ای که شخصیت دام برای نجات مارکوس و یارانش مجبور به فدا کردن خود می‌شود، یکی از بهترین صحنه‌های صنعت بازی‌های ویدیویی است. همچنین مهم‌ترین دلیلی که باعث ماندگاری این صحنه شده آهنگ Mad World از گری جولز است که بر روی کات‌سین بازی پخش شد. زمانی‌که دام برای منفجر کردن پمپ بنزین سوار وسیله نقلیه شد و پس از دور شدن از مسیر و سرعت گرفتن، با آن وسیله نقلیه به جایگاه مخصوص زد و منفجر شد.

Journey

آهنگ I Was Born for This از آستین وینتوری – Journey

قطعا مهم‌ترین دلیل شناخته شدن آستین وینتوری، این آهنگساز ۳۲ ساله، بازی Journey  است که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. طی زمان ساخت بازی، جنوا چن کارگردان بازی Journey، به‌دنبال موسیقی‌ای بود که بتواند مدام در طول مسیر بازی آن را پخش کند. به‌عبارتی یک آهنگ یکنواخت که با فضای بازی هم‌خوانی داشته باشد. آستین وینتوری طی دوسال کار و تغییراتی که در نسخه‌های متفاوت‌ آهنگ‌های خود برای این بازی داده بود بالاخره موفق به ساخت آهنگ I was Born For This و سایر ساندترک‌های بازی شد که باب میل جنوا چن باشد. بازی Journey در زمینه موسیقی توانسته جوایز جشنواره‌های BAFTA در بخش دستاورد شنوایی و موسیقی اصلی بازی، DICE Awards در بخش دستاورد عالی در موسیقی ترکیبی و در Video Game Awards در بخش Best Original Score را از آن خود کند. از دیگر کارهای آستین وینتوری می‌توان به ساندترک‌های بازی Assassin’s Creed: Syndicate نیز اشاره کرد در آن‌جا نیز بار دیگر شاهد هنرنمایی زیبای وی هستیم.

Dragon-Age-Inquisition

آهنگ Fall of the Magister از رِینی شوک‌نِ – Dragon Age: Inquisition

طی انجام کوئست‌های Trespasser، سومین بسته الحاقی بخش داستانی Dragon Age: Inquisition هستید که یک نوازنده ماندولین (سازی از گیتار کوچک‌تر و گلابی شکل است و ۸ سیم دارد و از نظر تولید صدا شدیدا شبیه به سه‌تار) بدست را مشاهده می‌کنید. این نوازنده آهنگی به نام Fall of The Magister را می‌نوازد. همانا این آهنگ از زیباترین آهنگ‌هایی که در طول انجام مراحل بازی قابل شنیدن است. جدای از آهنگ‌‌های اصلی بازی که توسط ترور موریس ساخته شده، رینی شوکن، آهنگساز ‌Fall of The Magister، به همراه الیزاوتا و نیک استوبیس،  ۱۰ آهنگ میخانه‌ای نیز برای Dragon Age: Inquisition ساخته‌اند که در طول بازی و بسته‌های الحاقی آن‌ها را شنیده‌اید. قطعا آهنگ‌های ناب این ساخته بایوور به همین یک مورد ختم نشده و گوش دادن به کل ساندترک‌ها لذت بخش است. اگر به‌دنبال موردی شبیه به Fall of The Magister هستید، شدیدا آهنگ پرسیلا را در بازی The Witcher 3: Wild Hunt به شما پیشنهاد می‌کنم.

Ori and the blind forest

آهنگ The Spirit Tree از گرت کوکر – Ori and the Blind Forest

بازی Ori and the Blind Forest از همان لحظه نمایش اولیه خود از نظر موسیقی، دل تمامی مخاطبین را برد. این بازی یکی از بهترین آهنگ‌های متن را در اختیار دارد. جدای از آهنگ The Spirit Tree مابقی آهنگ‌های بازی نیز از زیبایی خاصی برخوردار هستند. واقعا باید دست گرت کوکر بخاطر آهنگسازی زیبایش بوسید. موسیقی Ori and the Blind Forest  توانسته در دو جشنواره Golden Joystick Awards 2015 و  DICE Award 2016 دربخش موسیقی جوایزی را کسب کند. محال است پس از اجرای بازی مدتی وقت خود را در منو صرف گوش دادن به این آهنگ نکرده باشید. از دیگر آهنگ‌های عالی این بازی می‌توان به Ori Lost in the Storm و Riding the Wind اشاره کرد. Ori and the Blind Forest، جز آن دسته از بازی‌هایی است که انتخاب آهنگ‌ برتر در میان سایر آهنگ‌ها، شدیدا کار سخت و دشوار است.

Bioshock Infinite

آهنگ Beastاز نیکو وگا – Bioshock: Infinite

طی یکی از نمایش‌های بازی Bioshock: Infinite آهنگی بسیار زیبا به گوش رسید بنام The Beast یا Beast of America که از گروه آلترنیتیو راک آمریکایی بنام نیکو وگا است، سومین آهنگ لایسنس شده برای بازی‌های ویدیویی که در این لیست ۲۵ تایی قرار دارد. آهنگ Beast برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ ساخته شده و تا به حال نسخه‌هایی متعدد بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ ساخته شده است. نسخه  استفاده شده در بازی Bioshock Infinite‌ آخرین و جدیدترین نسخه است. این آهنگ فقط برای این بازی لایسنس نشده و در فیلم‌هایی نظیر جک ریچر (Jack Reacher) و حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim) نیز استفاده شده است.

در اینجا به پایان قسمت اول ۲۰ موسیقی متن برتر صنعت بازی‌های ویدیویی رسیدیم. نظر شما در مورد ۱۰ آهنگ اول چیست؟ با کدام یک از آن‌ها خاطره دارید؟ همچنین لیست برتر خود را با ما در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده