// چهار شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸

شایعه: نام و مشخصات نسل بعدی کارت‌ گرافیک انویدیا مشخص شد

به تازگی در وب‌سایت TechPowerUp کارت‌های گرافیک ۱۱۸۰ شرکت انویدیا به همراه درج برخی مشخصات لیست شده‌‌اند.

چند وقتی است که گمانه زنی‌های زیادی در مورد نسل بعدی و یا حتی بهبود در نسخه‌های فعلی کارت‌های گرافیک انویدیا وجود دارد و هر چند وقت یک‌بار تاریخی برای عرضه‌ی این محصولات از سوی منابع غیر معتبر منتشر می‌شود. اما در جدید‌ترین شایعه‌ی موجود به نظر می‌رسد که در پایگاه وب‌سایت TechPowerUp نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا با نام Geforce GTX 1180 لیست شده و برخی از مشخصات آن نیز درج شده است. با توجه به مشخصات دیده شده در این منبع می‌توان دید که هسته‌ی پردازشی این کارت GV104 نام دارد که نشان می‌دهد این محصول از زیرمجموعه‌های نسل Volta بوده و از فرایند تولید ۱۲ نانومتری تبعیت خواهد کرد. 

البته باید در نظر داشت که رفتن به سمت تولید کارت‌های گرافیک ۱۲ نانومتری و پشت سر گذاشتن پردازنده‌های گرافیک ۱۶ نانومتری موجود در کارت‌های پاسکال سری ۱۰۰۰، در مقایسه با جهش کارت‌های مکس‌ول از ۲۸ نانومتر به ۱۶ نانومتر در کارت‌های سری ۹۰۰، به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. با این حال می‌توان گفت این تغییر نیز باعث افزایش عملکرد و کارایی خواهد شد. 

در وب‌سایت TechPowerUp برخی از مشخصات این کارت‌های جدید مانند ۳۵۸۴ واحد سایه‌زنی (shading units)، وجود ۲۲۴ واحد پردازش بافت (TMUs) به همراه ۶۴ واحد رندر خروجی (Render output unit) به چشم می‌خورد. همچنین ذکر شده این محصول از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 و ۲۵۶ بیت میزان باس بهره می‌برد که در نتیجه میزان پهنای باند ۳۸۴ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که این نمونه‌ی لیست شده تنها یک محصول آزمایشی بوده است، در نتیجه ممکن از تغییراتی از جمله سرعت کلاک‌ در نسخه‌ی نهایی وجود داشته باشد. با توجه به مشخصات ذکر شده در این پایگاه‌ داده، این محصول دارای سرعت کلاک پایه‌ی ۱۴۰۵ مگاهرتز به همراه سرعت بوست تا ۱۵۸۲ مگاهرتز است. برای بخش خروجی نیز یک درگاه HDMI و سه خروجی DisplayPort در نظر گرفته شده است. در بخش مدار تغذیه، ذکر شده که این کارت به یک اتصال ۶ پین به همراه یک اتصال ۸ پین برای برق‌ رسانی نیاز دارد که با در نظر گرفت PCIe به عنوان ۷۵ وات و مجموع دو کابل ۶ و ۸ پین به عنوان ۱۵۰ وات برق مصرفی، می‌توان انتظار داشت که این کارت‌گرافیک توانایی مصرف تا میزان ۳۰۰ وات را داشته باشد. البته در وب‌سایت TechPowerUp میزان TDP تنها ۲۰۰ وات ذکر شده است؛ و با در نظر گرفتن کارت‌های ۱۰۸۰ که TPD در آن‌ها ۱۸۰ وات به همراه یک کابل تغذیه ۸ پین معرفی شده بود، می‌توان نتیجه گرفت که این اختلاف ۱۰۰ واتی نشان دهنده‌ی قابلیت بسیار بالای اورکلاک در این محصولات است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده