// یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۱

نینتندو از برنامه های خود برای بازی های موبایل می‌گوید

کمپانی نینتندو در کنار گزارش مالی، رونوشتی از جلسه پرسش و پاسخ منتشر کرد که در جریان آن به توضیح در رابطه با تجارت بازی‌های موبایل پرداخته است.

کمپانی Nintendo در دهه ۱۹۷۰ وارد حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی شد و برخی از مشهور‌ترین و پر‌فروش‌ترین مجموعه‌های تاریخ از جمله Mario ،The Legend of Zelda و Pokémon را عرضه کرده است. علی‌رغم پیشرفت روز‌افزون صنعت موبایل و رشد مخاطبین بازی‌های موبایل، کمپانی مذکور در مقابل عرضه بازی‌ روی این پلتفرم مقاومت می‌کرد. نهایتا این رویکرد در سال ۲۰۱۶ تغییر کرد و اولین بازی موبایل نینتندو با همکاری کمپانی DeNA تحت عنوان بازی Miitomo عرضه شد. کمپانی نینتندو تاکنون سه بازی موبایل به نام‌های Super Mario Run ،Fire Emblem Heroes و Animal Crossing: Pocket Camp منتشر کرده است. حال طبق جدید‌ترین اخبار بازی، گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ با حضور تاتسومی کیمیشیما، رئیس سابق کمپانی Nintendo و شونتارو فوروکاوا که پس از بازنشستگی کیمیشیما، ریاست این کمپانی ژاپنی را بر‌ عهده خواهد گرفت، منتشر شده است که در جریان آن از تصمیم کمپانی نینتندو برای تبدیل کردن بخش بازی‌های موبایل به یکی از ستون‌های اصلی کمپانی صبحت شده است.

بازی Dragalia Lost جدید‌ترین تجربه کمپانی نینتندو در حوزه‌ی بازی‌های موبایل است که با همکاری استودیو Cygames ساخته شده است. تاتسومی کیمیشیما توضیح داده است که با وجود همکاری با استودیو Cygames، کمپانی نینتندو نسبت به پروژه‌هایی که با همکاری کمپانی DeNA ساخته شده‌اند، رضایت کامل دارد و در آینده نیز همکاری خود با این کمپانی را ادامه خواهد داد.

کمپانی نینتندو تلاش می‌کند که لاین آپ بازی‌های موبایل خود را گسترش دهد و استودیو Cygames در حال ساخت بازی‌ای است که مناسب این رویکرد کمپانی ذکر شده است. به این منظور که بازی Dragalia Lost به عنوان یکی از بازی‌های موبایل کمپانی نینتندو محسوب شود، این کمپانی به این نتیجه رسید که لازم است بازی Dragalia Lost به صورت مشترک و با همکاری نزدیک ساخته شود. به همین دلیل رابطه تجاری این کمپانی ژاپنی با استودیو Cygames شکل گرفت و پنج درصد از سهام آن خریداری شد.

کمپانی DeNA نه‌تنها وظیفه پشتیبانی بازی‌های موبایل نینتندو را بر‌ عهده دارد، بلکه این کمپانی مسئولیت پشتیبانی فناوری و توسعه سیستم Nintendo Account را نیز در اختیار دارد. نوع همکاری کمپانی نینتندو با استودیو Cygames و کمپانی DeNA متفاوت از یکدیگر است و در صورت لزوم این کمپانی آماده است که برای گسترش سهم خود در بازار بازی‌های موبایل با دیگر فعالان صنعت بازی‌های ویدیویی همکاری کند.

در ادامه گزارش تاتسومی کیمیشیما توضیح می‌دهد که طرح و برنامه کمپانی نینتندو در قبال بازی‌های موبایل تغییر نکرده است. در درجه اول این کمپانی قصد دارد که با ساخت بازی موبایل از IPهای مشهور، شناخت عمومی نسبت به شخصیت‌ها را افزایش دهد و نهایتا آن‌ها را به سمت بازی‌های کنسولی سوق دهد. در کنار این هدف، کمپانی مذکور تصمیم دارد که بازی‌های موبایل را به یکی از ستون‌های در‌آمد‌زا تبدیل کند.

برای تحقق این هدف تنها تخصیص و گسترش منابع داخلی کافی نیست که بر همین اساس کمپانی نینتندو از منابع خارجی نیز به منظور حضور در حوزه‌ی بازی‌های موبایل بهره می‌برد. کمپانی نینتندو با این تصور که استودیو Cygames با ساخت بازی Dragalia Lost اهداف مشترکی را دنبال می‌کند، تصمیم به همکاری با این استودیوی ژاپنی در راستای تقویت منابع توسعه‌دهنده بازی‌های موبایل گرفت. این همکاری به معنای قطع ارتباط با کمپانی DeNA نیست و تاثیری روی آن نخواهد داشت. کمپانی نینتندو در هر زمانی که در یک منبع خارجی نقطه قوتی را مشاهده کند که کمپانی مذکور فاقد آن باشد، با آن همکاری خواهد کرد.

شونتارو فوروکاوا در پایان اضافه می‌کند که یکی از فاکتور‌های مهم در مدیریت کمپانی همچون نینتندو این است که باید در نظر داشت که محصولات تولید شده، جزء ضروریات روزانه عموم مردم نیستند. کمپانی نینتندو ساخت بازی‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخش را در کارنامه دارد. به اعتقاد شونتارو فوروکاوا این ویژگی که اساس کاری نینتندو محسوب می‌شود، علی‌رغم تغییرات زمانه و محیط بازار، همچنان بدون تغییر باقی مانده است. این امر ریسک تجاری بالایی دارد و در زمان‌های مختلف ممکن است بازی‌ها عملکرد قوی یا ضعیف داشته باشد. در رابطه با آینده کمپانی نینتندو، این کمپانی همچنان به عرضه سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های مختص بازی ادامه خواهد داد. در حالی که هدف این کمپانی عرضه موفق هر محصول است، اما این امر در تمامی موارد محقق نخواهد شد. رویکرد شونتارو فوروکاوا به این صورت است که به جای «نمی‌توانم این کار را انجام دهم»، به این فکر می‌کند که «برای محکم کردن مداوم رابطه با مشتریان چه کاری می‌توان انجام داد؟» و «آیا می‌توان ریسک تجاری را کاهش داد؟»

استودیو Cygames پیش از این عرضه بازی‌های موبایل موفق Granblue Fantasy و Shadowverse را در کارنامه داشته است. همچنین این استودیو برای ساخت بازی Zone of the Enders: The 2nd Runner M∀RS که روی پلتفرم‌های پی سی و پلی استیشن 4 عرضه می‌شود، با کمپانی Konami (کونامی) همکاری می‌کند و بازی Granblue Fantasy Project Re:Link به‌واسطه همکاری استودیو مذکور با استودیو PlatinumGames (پلاتینیوم گیمز) برای انتشار روی کنسول PS4 در حال ساخت است.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده