نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه For the Birds

For the birds اثری است که در سال ۲۰۰۱ سومین اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را برای استودیو Pixar به ارمغان آورد. با معرفی این انیمیشن با ما همراه باشید.

انیمیشن‌های کوتاه Pixar همیشه به سادگی و لطافت کودکانه‌ی خود شهرت داشتند و صد البته همین خصیصه‌ها باعث شده که آثار کوتاه این استودیو اغلب با استقبال شدید عامه و موفقیت‌های چشم‌گیر در مراسمات و جشنواره‌های مختلف همراه باشند. انیمیشن For the birds (برای پرندگان) که در سال ۲۰۰۱ به همراه انیمیشن بزرگ Monster's, Inc (کارخانه‌ی هیولاها) به اکران درآمد نیز از جمله همین آثار است. این انیمیشن سه دقیقه‌ای که تنها تجربه‌ی کارگردانی رالف اگلستون (طراح و انیماتور برجسته و با سابقه‌ی استودیو پیکسار) است، موفق به کسب ۶ جایزه‌ی معتبر بین المللی از جمله دریافت جایزه‌ی بهترین انیمیشن کوتاه از سوی آکادمی اسکار شد. بعد‌ها این انیمیشن بازسازی و در سال ۲۰۱۲ دوباره به همراه «کارخانه‌ی هیولاها» روی پرده‌ی سینما رفت. در نوزدهم فوریه ۲۰۱۳ نیز بازسازی این دو انیمیشن روی دیسک بلو-ری برای نمایش‌های خانگی منتشر شد. «برای پرندگان» جزو آثار کلاسیک پیکسار به حساب می‌آید و اشاره‌هایی به این انیمیشن به صورت ایستر اگ در دیگر انیمیشن‌های بزرگ پیکسار از جمله Cars و Inside Out شده است.

for the birds

داستان «برای پرندگان» درست مثل هر چیز دیگری درمورد این انیمیشن کوتاه، بسیار ساده است

داستان «برای پرندگان» بسیار ساده است؛ پرنده‌ی کوچک آبی رنگی روی یک سیم برق می‌نشیند اما دیری نمی‌گذرد که پرنده‌ی دیگری درست در کنار او فرود می‌آید و مشغول باز کردن جای خود می‌شود. در همان حالی که این دو پرنده در حال جدال بر سر جای نشستن‌شان روی سیم برق هستند، پرنده سوم، سپس پرنده چهارم و بعد از گذشت چند لحظه کلی پرنده دیگر روی این سیم می‌نشینند و شروع به دعوا کردن با بغل دستی‌هایشان می‌کنند. همه‌ی پرندگان روی سیم در حال سر و صدا کردن هستند که ناگهان صدای پرنده‌ی بزرگی که با دست تکان دادن سعی در جلب توجه سایر پرندگان را دارد، برای چند ثانیه همه‌ی پرندگان را ساکت می‌کند. پرندگان کوچک شروع به مسخره کردن پرنده‌ی بزرگتر می‌کنند، غافل از اینکه او قصد دارد در کنار آن‌ها روی سیم برق بنشیند. پرندگان کوچکتر که از این مسئله زیاد خوشحال نیستند، سعی می‌کنند پرنده‌ی بزرگتر را از روی سیم برق به پایین بیاندازند، اما این حرکت ممکن است عواقب خطرناکی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد...

همانطور که پیش‌تر گفته شد، داستان «برای پرندگان» درست مثل هر چیز دیگری درمورد این انیمیشن کوتاه، بسیار ساده است، اما به هیچ وجه نباید این سادگی را به عنوان نقطه ضعف تلقی کرد؛ سادگی داستان این انیمیشن و دیگر آثار مشابه باعث نمی‌شود که آن‌ها در دسته‌ی فیلم‌‌های «کم ارزش‌» قرار بگیرند، چون در نهایت ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین هدف از به تصویر کشیده شدن هر هنر مجسم، سرگرم کردن مخاطب است و «برای پرندگان» و خیلی دیگر از آثار کوتاه مشابه این کار را بسیار خوب انجام می‌دهند. به دلیل ماهیت این دسته از آثار، اکثر انیمیشن سازان ترجیح می‌دهند یا اثری پر از نماد و استعاره و پیچیده تحویل مخاطب بدهند تا معانی پنهان زیاد کار، کم بودن زمان تصویر و داستان پردازی را جبران کند یا صرفا سعی می‌کنند اثری سرگرم کننده که از مثلث احساسی شاد، غمگین و شوک آور خارج نیست، بسازند. «برای پرندگان» سعی دارد سرگرم کننده، خنده‌دار و کمی تا قسمتی غیر قابل پیش‌بینی باشد و صد البته آنقدر خوب می‌تواند از پس محقق کردن این اهداف بربیاید که موفق به جلب نظر داوران آکادمی اسکار و کسب جایزه‌ی بهترین انیمیشن کوتاه سال ۲۰۰۱ از سوی این جشنواره می‌شود.

for the birds

فضا و محیط در «برای پرندگان» به قدری ساده است که گمان می‌رود برای ساخت این انیمیشن از بک گراند آثار بزرگتر و مهم‌تر استودیو پیکسار مثل «داستان اسباب بازی‌ها» استفاده شده است

با وجود اینکه «برای پرندگان» به همراه انیمیشن «کارخانه‌ی هیولاها» اکران شد، اما برعکس انیمیشن کوتاه Piper (که در سال ۲۰۱۶ در کنار «در جستجوی دوری» روی پرده‌ی سینما به نمایش درآمد و بعد از گذشت بیش از یک دهه، چهارمین اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را برای پیکسار به ارمغان آورد)، از نظر سبک طراحی انیمیشن شباهت زیادی به انیمیشن بلندی که همراهش منتشر شده بود، نداشت. فضا و محیط در «برای پرندگان» به قدری ساده است که گمان می‌رود برای ساخت این انیمیشن از بک گراند آثار بزرگتر و مهم‌تر استودیو پیکسار مثل «داستان اسباب بازی‌ها» استفاده شده است که با انیمیشن پر جزئیات «کارخانه‌ی هیولاها» کاملا در تضاد است. رنگ غالب استفاده شده در این انیمیشن آبی است که با توجه به حال و هوا و ماهیت سرگرم کننده‌ی این اثر، انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد. با وجود اینکه جزئیات زیادی در انیمیشن «برای پرندگان» وجود ندارد، اما از نظر جلوه‌های بصری این انیمیشن جذاب و دوست داشتنی است، ولی چیزی که باعث درخشش این ساخته‌ی پیکسار می‌شود، نه جلوه‌های دیداری آن، بلکه داستان بانمک و خنده دار آن است.

با وجود اینکه در این انیمیشن پرندگان با صدای مخصوص خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، «برای پرندگان» در دسته‌ی آثار صامت قرار می‌گیرد. یکی از نکات جالب توجه این انیمیشن، منحصر به فرد بودن زبان پرندگان کوچک برای خودشان است به صورتی که وقتی پرنده‌ی بزرگتر روی سیم برق می‌نشیند و صدای اعتراض آن‌ها بلند می‌شود، پرنده‌ی بزرگتر متوجه این موضوع نمی‌شود و به خیال اینکه پرندگان از روی شادی و هیجان شروع به خواندن کرده‌اند، با آن‌ها به سر و صدا کردن می‌پردازد. صدای انتخاب شده برای پرنده‌ها درست مثل ظاهرشان فانتزی-کارتونی است. در کل طول انیمیشن تنها از یک قطعه‌ی موسیقی استفاده شده که البته با فضای کمیک این انیمیشن کاملا سازگاری دارد. صدای موسیقی در کل طول انیمیشن به صورت یکنواخت در حال پخش است ولی بسته به سکانس صدای آن کم یا زیاد می‌شود.

«برای پرندگان» شاید انیمیشن کوتاه مورد علاقه‌ی من در بین ساخته‌های استودیو پیکسار نباشد، اما این نه به دلیل ضعف این اثر، بلکه قدرت دیگر آثار مطرح این استودیوی صاحب نام است. این انیمیشن کوتاه اما سرگرم کننده را در زیر تماشا یا دریافت کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود انیمیشن از آپارات

اگر به انیمیشن کوتاه علاقه دارید می‌توانید برای مشاهده انیمیشن‌های بیشتر به فیلیمو مراجعه کنید


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده