بازی موبایل Gangstar New Orleans را می‌توان یکی از ناامید کننده‌ترین بازی‌های پلتفرم موبایل و صد البته کمپانی گیملافت دانست. با بررسی این بازی موبایل همراه زومجی باشید.

کمپانی گیملافت (Gameloft) جزو کمپانی‌هایی است که آن را با ساخت بازی‌های خوش ساخت و سرگرم کننده می‌شناسیم. بازی‌هایی که با اجرا کردن‌شان ساعت‌ها سرگرم خواهیم بود و گذر زمان را به هیچ‌وجه حس نخواهیم کرد. در این میان سری Gangstar، جزو آن دسته از بازی‌هایی است که توانسته مخاطبان بازی‌هایی نظیر مجموعه Grand Theft Auto را به سمت پلتفرم موبایل بکشاند. سری Gangstar به‌خاطر جهان باز و سبک دزد و پلیسی‌ای که دارد، توانسته به یک سری محبوب و هیجان انگیز تبدیل شود و جدای از آن، داستان این سری نیز در اکثر نسخه‌ها روایتی خوب داشته است. با این حال مدتی است که جدیدترین نسخه از سری Gangstar روانه بازار شده است اما این نسخه چیزی نیست که منتظرش بودیم. بازی اندروید و آیفون Gangstar New Orleans جدای از کیفیت بدی که دارد، خیلی از المان‌هایی که گیم لافت را با آن‌ها می‌شناسیم نیز زیر پای گذاشته است.

بررسی بازی Gangstar New Orleans

بازی فاقد شخصیت پردازی یا داستانی درگیر کننده است

داستان بازی Gangstar New Orleans روایت‌گر یک خلافکار است که در دنیای خلافکارها تصمیم می‌گیرد تا گروه مخصوص به خود را داشته باشد. از این‌رو یک پدرخوانده در میان خلافکارها به یک عمارت و بخش‌های مختلفی نیاز دارد تا آن‌ها را تحت سلطه داشته باشد. داستان بازی از یک آدم کشی ساده و تعقیب و گریز شروع می‌شود و رفته رفته ۱۲ خلافکار مختلف به شما معرفی می‌شود که هرکدام از این خلافکارها، گوشه‌ای از شهر نیواورلینز را تحت کنترل گرفته‌اند. حال شما در جریان داستان بازی باید هرکدام از این سران گروه‌های خلافکارانه را کنار بزنید تا به شخص اصلی برسید و در نهایت با شکست دادن آن، کل نیواورلینز را از آن خود کنید. داستان بازی با تمام حال و هوای کلیشه‌ای خود، به همان روند کلیشه‌ای که دارد ادامه می‌دهد و برخلاف نسخه‌های پیشین مجموعه Gangstar که داستان سراسر هیجان و روایت قابل قبولی داشتند، این نسخه چه در شخصیت پردازی شخصیت‌ها و چه در روند بازی و آنتاگونیست‌ها اصلا نتوانسته در حد یک بازی خوب ظاهر شود. آنتاگونیست‌ها صرفا نسخه قلدرتر دشمنانی هستند که در طول بازی آن‌ها را می‌کشید و اصلا هم کشتن‌شان چالش خاصی ندارد.

گیم‌پلی بازی Gangstar New Orleans، هیچ بویی از آثار گذشته گیملافت نبرده است

در این میان یک فرضیه وجود داد و آن هم این است که می‌توان احتمال داد که کمپانی گیملافت سعی کرده است از داستان به‌عنوان یک شروع کننده برای نشان دادن دنیای بازی و همچنین آشنا کردن مخاطب با شخصیت‌ها و شیوه بازی کردن، استفاده کند اما متاسفانه، گیم‌پلی و حتی طراحی‌های بازی Gangstar New Orleans به شکل غیرقابل قبولی بد هستند و گویی تیم سازنده یک تکلیف اجباری را بدون دقت انجام داده است تا رفع تکلیف کند. بازی موبایل Gangstar New Orleans یک بازی جهان باز است که با شروع بازی و زمانی که کنترل شخصیت اصلی را به دست می‌گیرید، می‌توانید یک شخصی‌سازی سطحی روی آن انجام دهید که این شخصی‌سازی صرفا شامل تغییر چهره است؛ چهره‌هایی که از پیش طراحی شده‌اند و شما موظف هستید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. حال سیستم گیم‌پلی بازی از دو حالت کلی تشکیل شده است؛ اولین حالت، شبیه به بازی‌های ساخت و ساز است و باید عمارت خود را گسترش دهید. در اینجا زمانی که وارد محیط جزیره‌تان می‌شوید، در کنار خانه اصلی، مواردی نظیر اسکله، پارکینگ اختصاصی، محل ساخت اسلحه و موارد دیگر را مشاهده می‌کنید که می‌توانید آن‌ها را توسعه دهید اما به پول نیاز دارید. پول داخل بازی، موردی است که از طریق انجام مراحل اصلی و فرعی به‌دست می‌آید و به‌عبارتی سازنده از این طریق بخش اول و دوم گیم‌پلی را به‌هم متصل کرده است.

بررسی بازی Gangstar New Orleans

Gangstar New Orleans، سرشار از اشتباهات و سهل انگاری‌های سازنده است که تمامی ندارند

اگر یک سازنده در خلق یک بازی جهان باز نتواند از محتویات متنوع و جذابی استفاده کند، به هیچ‌وجه موفق نخواهد بود. دنیای بازی اندروید و آیفون Gangstar New Orleans شامل مراحل اصلی و فرعی مختلفی است که بازیکنان می‌توانند آن‌ها را انجام دهند اما یک سری محدودیت سر راه آن‌ها قرار دارد. در بخش مراحل فرعی، در طول بازی شما شخصیت‌هایی را آزاد می‌کنید که به شما ماموریت‌های متفاوتی می‌دهند که با انجام آن‌ها، پاداش دریافت می‌کنید و خب تنوع این مراحل در ابتدا خوب است و شما را سرگرم می‌کند اما رفته رفته و با توجه به وسعت دنیای بازی، می‌فهمید که مراحل فرعی، روند یکسان و تکراری دارند و صرفا از یک شخصیت به شخصیت دیگر منتقل می‌شود. به‌عبارتی ساختار مراحل فرعی Gangstar New Orleans یکسان است و فقط در یک محیط جدید با آدم‌های جدید انجام می‌شود. حال به سراغ مراحل اصلی برویم، جایی که فاجعه اصلی در آن‌جا رخ می‌دهد. در دنیای بازی ۱۲ شخصیت مختلف قرار دارند که باید در منطقه هرکدام از آن‌ها چند مرحله اصلی انجام دهید تا سطح توانایی مقابله شما با شخصیت مورد نظر، به حد مناسب برسد و سپس در جریان یک حمله، وی را از پای درآورید. حال نکته اینجا است که تنوع مراحل اصلی بسیار کم است و شاید در این میان تنها مراحلی که بتوانند حسابی شما را راضی نگه دارند، مراحل مسابقه‌ای باشند زیرا اتومبیل سواری در Gangstar New Orleans لذت بالایی دارد. نکته جالب مراحل اصلی بازی، وجود یک سری پیش نیاز است. به‌عبارتی برای انجام مراحل باید پیش نیازهای لازم را داشته باشید وگرنه قادر به انجام‌شان نخواهید بود. برای مثال فرض کنید یک مرحله که در جریان آن باید قاچاقچی‌های منطقه دوم بازی را از بین ببرید، نیاز به اسلحه M4 دارد. اگر شما این اسلحه را داشته باشید، که خب مرحله برای شما آزاد می‌شود و می‌توانید آن را انجام دهید. در این میان اگر اسلحه مورد نظر را نداشته باشید، قادر به انجام مرحله مورد نظر نیستید و یا باید به سراغ پرداخت‌های درون برنامه‌ای بروید، یا اینکه آن‌قدر مراحل فرعی را انجام دهید و در شهر به گشت و گذار بپردازید تا از روی شانس و اقبال، اسلحه مورد نظر را به‌دست بیاورید.

افت فریم عاملی است که امکان دارد شما را از تجربه بازی باز دارد

یکی دیگر از مواردی که بازی جهان باز اندروید و آیفون Gangstar New Orleans را به اثری ضعیف تبدیل کرده است، هوش مصنوعی دشمنان شما در کنار کنترل بسیار ضعیف شخصیت بازی مخصوصا در حالت تیراندای است. هوش مصنوعی دشمنان به شکلی بد است که در نزدیک‌ترین فاصله هم بعضا متوجه شما نمی‌شوند و اصلا چیزی به نام کاورگیری و شلیک به شما، برای‌شان تعریف نشده است. صرفا در محیط می‌دوند و شلیک می‌کنند. کمپانی گیملافت، جزو آن دسته از کمپانی‌هایی است که همیشه بازی‌هایش از کیفیت بالایی مخصوصا در تعبیه کردن سیستم کنترل شخصیت برخوردار بود. نسخه قبلی سری Gangstar در بخش هدایت شخصیت بازی و تیراندازی مشکلاتی داشت اما مخاطب به‌راحتی می‌توانست با آن ارتباط برقرار کند اما نسخه New Orleans در این بخش کاملا شما را ناامید خواهد کرد و در مبارزات شلوغ می‌فهمید که این سیستم چقدر بد طراحی شده است. برای مثال فرض کنید اطراف شما را دشمنان مختلفی احاطه کرده‌اند؛ در این هنگام رفتن پشت دیوار و کاورگرفتن و در ادامه شلیک و چرخاندن دوربین، می‌تواند حسابی شما را آزار دهد.

بررسی بازی Gangstar New Orleans

شاید با خود بگویید که با وجود این موارد همچنان می‌توان از بازی لذت برد ولی قضیه زمانی پیچیده می‌شود که پای افت فریم‌های بازی به‌وسط می‌آید. بازی اندروید و آیفون Gangstar New Orleans از نظر بهینه‌سازی در سطح بسیار نامطلوبی قرار دارد و حتی با بهترین گوشی‌های موبایل نیز شاهد افت فریم‌های شدیدی هستیم که حتی برای یک لحظه هم متوقف نمی‌شوند و همیشه با شما هستند. از نظر گرافیک و طراحی‌های بصری نیز، بازی Gangstar New Orleans حرفی برای گفتن ندارد و وقتی اگر آن را با سایر بازی‌های گیملافت مقایسه کنیم، می‌بینیم که گیم لافت پیشرفتی در این زمینه نداشته است. برای مثال تنها کافی است در طول بازی کردن خود، نگاهی به بافت‌های محیطی و اتومبیل‌ها یا حتی شهروندان و شخصیت‌های بازی داشته باشید تا بفهمید این بازی در گرافیک و جلوه‌های بصری و هنری، حرفی برای گفتن ندارد. از دیگر ویژگی‌های بخش گرافیک و طراحی‌های بازی می‌توان به تنوع اتومبیل‌ها و سلاح‌های موجود در بازی اشاره کرد که نسبت به یک بازی موبایل، قابل قبول هستند. در ابتدای متن نیز اشاره شد که بازی دارای ۱۲ شخصیت منفی است که باید یکی پس از دیگری آن‌ها را از بین ببرید؛ نکته اینجا است که طراحی این ۱۲ نفر نیز به‌خوبی انجام نشده است و جدای از شخصیت پردازی ضعیفی که اشاره شد، حتی طراحی ظاهری آن‌ها نیز جالب انجام نشده است و اصلا راضی کننده نیستند. درکنار این موارد نیز صدای شلیک اسلحه‌ها و موسیقی بازی در حد متوسط است و صدای بعضی از اسلحه‌ها به‌درستی شنیده نمی‌شود اما صدای اتومبیل‌ها یا صدای شخصیت‌ها در سطح خوبی قرار دارد.

درانتها بازی اندروید و آیفون Gangstar New Orleans بازی‌ای نیست که درخور نام گیملافت باشد و اصلا اثری نیست که بخواهم آن را به کاربران موبایل پیشنهاد بدهم. شاید کمپانی مطرح گیملافت با انتشار آپدیت‌های متفاوت مشکلات افت فریم بازی را از بین ببرد اما در حال حاضر، بازی فاقد ارزش تجربه است.


منبع زومجی

Gangstar New Orleans

گیملافت یکی از پیشگامان در عرضه بازی‌های موبایل با کیفیت در سبک‌های مختلف است اما Gangstar New Orleans، جدیدترین نسخه از مجموعه Gangstar اثری است ضعیف که به هیچ‌وجه نمی‌تواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد. مشکل اینجا است که مشکلات بازی به یک یا دو مورد ختم نمی‌شود و اصلی‌ترین مشکل New Orleans، افت فریم‌های متعدد و متوالی است که اصلا شما را رها نمی‌کند.
محمد صادق تواضعی

4.5

نقاط قوت

  • - جذاب بودن رانندگی و کیفیت خوب مراحل مربوط به اتومبیل سواری

نقاط ضعف

  • - کنترل بد دوربین بازی
  • - سیستم گان‌پلی نه چندان جذاب
  • - افت فریم‌های شدید
  • - تنوع پایین مراحل اصلی و فرعی
  • - شخصیت پردازی نامناسب شخصیت‌های بازی
  • - وجود محدودیت زمانی در انجام مراحل
  • - تاثیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای در روند گیم‌پلی
  • - تنوع پایین مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده