// چهار شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

گزارش باکس آفیس: از عبور Avengers: Infinity War از Justice League تا تبلیغات دروغین مارول

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره عملکرد فیلم Avengers: Infinity War و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War)، جدیدترین کراس‌اور دنیای سینمایی مارول شروع می‌کنیم که افتتاحیه‌ی طوفانی و تاریخ‌سازی را در باکس آفیس تجربه کرد. فیلم کارش را با کسب ۲۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از سه روز اول (جمعه تا یکشنبه) اکرانش آغاز کرد که به معنی شکستن رکوردهای متعددی بود. اول از همه فیلم با عبور از افتتاحیه‌ی «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۷ میلیون دلار)، رکورد بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ گیشه‌ی آمریکای شمالی را به دست آورد. به دست آوردن بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ به معنی به دست آوردن تمام رکوردهای مربوطه نیز می‌شود. یعنی فیلم به‌طور پیش‌فرض بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تمام بازیگران و سازندگانش، تمام فیلم‌های ابرقهرمانی، تمام فیلم‌های ماه آوریل، تمام اکران‌های پیش از تابستان، تمام فیلم‌های غیرتابستانی، تمام فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، تمام اقتباس‌های مارولی، تمام فیلم‌های دیزنی، تمام فیلم‌هایی که توسط دو نفر کارگردانی شده‌اند، تمام فیلم‌های درجه‌سنی ۱۳ سال، تمام فیلم‌های آیمکس و سه‌بعدی و هرچیزی که فکرش را می‌توانید کنید را به دست آورد. اما از افتتاحیه که بگذریم، به دیگر دستاوردهای «جنگ اینفینیتی» می‌رسیم. ساخته‌ی برادران روسو موفق نشد تا درآمد ۵۷ میلیون دلاری پیش‌نمایش روز پنج‌شنبه که متعلق به «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»‌ می‌شد را پشت سر بگذارد. اما با این حال فروش ۳۹ میلیون دلاری روز پنج‌شنبه‌اش آن را پشت سر «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» (۴۳ و نیم میلیون دلار در سال ۲۰۱۱)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) در جایگاه چهارم بهترین درآمدهای روز پنج‌شنبه‌ی تاریخ قرار می‌دهد. «جنگ اینفینیتی» اما موفق شد رکورد بهترین درآمد روز پنج‌شنبه در میان تمام فیلم‌های ابرقهرمانی که متعلق به «اونجرز: دوران اولتران» (۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) بود را با کسب ۴۱ درصد بیشتر بشکند و در این زمینه در صدر فیلم‌های مارول و تمام فیلم‌های ابرقهرمانی قرار بگیرد.

از پنج‌شنبه که بگذریم، به جمعه می‌رسیم. «جنگ اینفینیتی» در اولین روز افتتاحیه‌ی سه روزه‌اش رقم نفسگیرِ ۱۰۵ میلیون و ۹۶۷ هزار دلار را به جیب زد که شامل ۳۹ میلیون دلاری که در روز قبل فروخته بود می‌شود. اگرچه این رقم کمتر از ۱۱۹ میلیون و ۱۱۹ هزار دلاری است که «نیرو برمی‌خیزد» در روز اول اکرانش کسب کرده بود، اما «اونجرز ۳» در ادامه نشان داد که خیلی کمتر از سه فیلم «جنگ ستارگان» اخیر و قسمت دوم «هری پاتر ۷»، به اصطلاح frontloaded است. یعنی حمله‌ی دیوانه‌وار طرفداران به فیلم در روز اول، به ریزش شدید مخاطبان در روزهای بعدی اکران منجر نشد. در واقع فینال مجموعه‌ی «هری پاتر» ۲۵ درصد از افتتاحیه‌ی ۱۶۹ میلیون دلاری‌اش را در شب پیش‌نمایش کسب کرد و ۵۴ درصد از آن شامل درآمد ۹۱ میلیون دلاری روز افتتاحیه‌اش می‌شود. به این ترتیب «جنگ اینفینیتی» پشت سر «نیرو برمی‌خیزد»، در جایگاه دوم بهترین درآمد روز افتتاحیه‌ی تاریخ قرار می‌گیرد. در زمینه‌ی فروش خالص روز افتتاحیه اما قضیه فرق می‌کند. «اونجرز: جنگ اینفینیتی» ۱۰۵ میلیون و ۹۶۷ هزار دلار در روز جمعه کسب کرد که شامل ۳۹ میلیون دلار درآمد شب پیش‌نمایش می‌شود. اما اگر درآمد پیش‌نمایش را از درآمد روز جمعه کم کنیم، ۶۶ میلیون و ۹۶۷ هزار دلار درآمد خالص روز جمعه باقی می‌ماند که بالاتر از «دنیای ژوراسیک» (۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) با اختلاف در رده‌ی اول بهترین درآمد خالص جمعه قرار می‌گیرد. در زمینه‌ی فروش روز شنبه هم باز «جنگ اینفینیتی» حرف اول را می‌زند. این فیلم ۸۳ میلیون دلار در جریان روز شنبه کسب کرد و به این ترتیب باز دوباره با عبور از «دنیای ژوراسیک» (۶۹ میلیون دلار)، به رکورددار بهترین فروش شنبه تبدیل شد. در مقایسه «جنگ اینفینیتی» در روز شنبه همان‌قدر فروخت که «اونجرز» شش سال پیش در روز افتتاحیه‌اش (۸۰ میلیون دلار) و «اونجرز: دوران اولتران» سه سال پیش در روز افتتاحیه‌اش (۸۴ میلیون دلار) فروخته بودند.

راستی، اگرچه فیلم با ۲۲ درصد افت فروش نسبت به روز افتتاحیه‌اش مواجه شد، اما همزمان با رشد بزرگ ۲۴ درصدی نسبت به درآمد خالص جمعه‌اش روبه‌رو شد که خیلی بالاتر از رشد ۲۱ درصدی «جنگ داخلی» و کمی پایین‌تر از رشد ۲۹ درصدی «بلک پنتر» (Black Panther) است. «جنگ اینفینیتی» اما رکوردشکنی‌اش را در روز یکشنبه هم ادامه داد. فیلم ۶۹ میلیون دلار در روز یکشنبه کسب کرد که خیلی بیشتر از درآمد ۶۰ میلیون دلاری روز یکشنبه‌ی «بلک پنتر» و «نیرو برمی‌خیزد» است. همچنین فیلم با کسب ۲۶ درصد از کل درآمد افتتاحیه‌اش در روز یکشنبه، پشت سر «بلک پنتر» (۲۹ درصد) در این زمینه در رده‌ی دوم تاریخ قرار گرفت. در نهایت همان‌طور که گفتم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی گیشه‌ی خانگی هم با کسب ۲۵۸ میلیون دلار در اختیارِ «جنگ اینفینتی» است. همچنین این دومین‌بار در شش سال اخیر است که یک فیلم اونجرزی نه تنها رکورد آخرهفته‌ی افتتاحیه را می‌شکند، بلکه یک رکورد تازه هم از خود بر جای می‌گذارد. قسمت اول «اونجرز» نه تنها با کسب ۲۰۰ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه رکورددار قبلی را پشت سر گذاشت، بلکه اولین فیلمی که چنین افتتاحیه‌ای را تجربه کرده هم نام گرفت و حالا «جنگ اینفینیتی» نه تنها دوباره از رکورددار قبلی عبور کرده است، بلکه تاریخ باکس آفیس اولین‌بار است که افتتاحیه‌ی بالای ۲۵۰ میلیون دلار را به خود دیده است. هرچند افتتاحیه‌ی «جنگ اینفینیتی» هنوز با محاسبه‌ی نرخ تورم پایین‌تر از درآمد واقعی ۲۶۲ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» قرار می‌گیرد. این اتفاق خیلی شبیه به سه‌گانه‌ی «مرد عنکبوتی» سم ریمی است. فیلم اول «مرد عنکبوتی» با کسب چیزی فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه در سال ۲۰۰۲، اولین فیلمی بود که به این مرز از فروش دست پیدا کرده بود و بعد «مرد عنکبوتی ۳» با افتتاحیه‌ی بالای ۱۵۰ میلیون دلاری‌اش این رکورد را در سال ۲۰۰۷ جابه‌جا کرد.

thank you for your service

«جنگ اینفینیتی» جدا از باکس آفیس خانگی، تاج بهترین افتتاحیه‌ی جهانی را هم به چنگ آورد. به خاطر همین است که فیلم یک هفته زودتر همراه با تاریخ اکران جهانی در آمریکای شمالی روی پرده رفت. دیزنی نه تنها می‌خواست به اندازه‌ی کافی بین فیلمش و «سولو» (Solo) و «ددپول ۲» (Deadpool 2) فاصله بیاندازند، بلکه به دنبال این بود تا رکورد افتتاحیه‌ی جهانی را هم بشکند که همین‌طور هم شد. «اونجرز ۳» با اینکه از بازارهای روسیه (۳ می) و چین (۱۱ می) بهره نمی‌برد، اما با کسب ۳۸۲ میلیون دلار از کشورهای خارجی، پشت سر «سریع و خشن ۸» (۴۴۳ میلیون دلار که شامل ۱۸۰ میلیون دلار از بازار چین می‌شود) در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی کشورهای خارجی قرار گرفت. مجموع فروش خانگی و خارجی «جنگ اینفینیتی» اما برابر با ۶۴۰ میلیون دلار است که آن را بالاتر از افتتاحیه‌ی جهانی ۵۴۲ میلیون دلاری «سریع و خشن ۸» در جایگاه اول بهترین افتتاحیه‌ی جهانی تاریخ قرار می‌دهد. اگرچه تونی استارک و دوستانش از بازار چین بهره نمی‌بردند تا رکورد بهترین افتتاحیه‌ی خارجی را به دست بیاورد، اما در عوض افتتاحیه‌‌ی خانگی‌ این فیلم ۲/۶ برابر بزرگ‌تر از «سریع و خشن ۸» (۸۹ میلیون دلار) بود. پس باز دوباره به این نتیجه می‌رسیم که با وجود اینکه فروش کشورهای خارجی مهم است، اما لازمه‌ی اصلی برای پیروزی در باکس آفیس جهانی، موفقیت تا حد ممکن در گیشه‌ی آمریکای شمالی است. اما از آمار سه روز اول افتتاحیه که بگذریم، به فروش روز دوشنبه یا روز چهارم افتتاحیه می‌رسیم. یکی از نکاتی که در زمینه‌ی محاسبه‌ی فروش دوشنبه باید بدانیم این است که اکثر بهترین درآمدهای دوشنبه‌ی تاریخ یا مثل «بلک پنتر» و «مرد عنکبوتی ۲» در دوشنبه‌های تعطیل اتفاق افتاده است یا مثل سه فیلم اخیر «جنگ ستارگان» و برخی از فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» با کریسمس مصادف شده است.

بزرگ‌ترین درآمد دوشنبه‌ی غیرتعطیلی و غیرکریسمسی تاریخ فروش ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری «دنیای ژوراسیک» (بعد از افتتاحیه‌ی ۲۰۸ میلیون دلاری‌اش) و فروش ۲۴ میلیون دلاری «شوالیه‌ی تاریکی» (بعد از افتتاحیه‌ی ۱۵۸ میلیون دلاری‌اش) هستند. درآمد «شوالیه‌ی تاریکی» با احتساب نرخ تورم ۳۱ میلیون دلار و «دنیای ژوراسیک» برابر با ۲۸ میلیون دلار است. «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» هم در روز چهارم اکرانش ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخت که به نرخ امروز برابر با ۲۲ میلیون دلار است. این در حالی است که «در جستجوی دوری» هم ۱۹ میلیون دلار در روز چهارمش فروخت که برابر با ۲۰ میلیون دلار به نرخ امروز حساب می‌شود. دیگر فیلم‌هایی که اولین دوشنبه‌شان با تعطیلی و کریسمس مصادف نشده است کمتر از ۲۰ میلیون دلار فروخته‌اند. حتی با احتساب نرخ تورم. این مقدمه از این جهت اهمیت دارد که با شنیدن درآمد ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری «جنگ اینفینیتی» در روز دوشنبه وحشت نکنید. بله، این رقم این فیلم را در جایگاه نهم بهترین درآمدهای دوشنبه‌ی تاریخ قرار می‌دهد. اما همزمان فیلم را در جدول دوشنبه‌های غیرکریسمسی/غیرتعطیلات، در بین «دنیای ژوراسیک» و «شوالیه‌ی تاریکی» در رده‌ی دوم قرار می‌دهد. همچنین افت فروش ۶۴ درصدی «جنگ اینفینیتی» نسبت به فروش یکشنبه کمی بهتر از «اونجرز» (۶۶/۹ درصد افت) و خیلی بهتر از «دوران اولتران» (۷۳ درصد افت) است. وقتی فیلمی مثل «شوالیه‌ی تاریکی»، «در جستجوی دوری»، «دنیای ژوراسیک» و «دزدان دریایی کاراییب ۵» در وسط تابستان اکران می‌شوند معمولا افت فروش یکشنبه به دوشنبه‌شان منفی ۴۰ تا ۴۵ درصد است، اما یکی از نقاط منفی اکران در آغاز تابستان مثل «جنگ اینفینیتی» این است که هنوز مشکل بچه‌هایی که کماکان یک ماه دیگر باید به مدرسه بروند وجود دارد. عدم بهره بردن «جنگ اینفینیتی» از تعطیلات باعث شده تا فیلم همین الانش در فروش‌های روزانه و فروش خانگی از «نیرو برمی‌خیزد» عقب بیافتد. البته این در حالی است که حتی با وجود افتتاحیه‌ی ۲۵۷ میلیون دلاری «جنگ اینفینیتی»، هیچ‌کس انتظار نداشت تا این فیلم به فروش خانگی ۹۳۷ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» نزدیک شود.

Avengers: Infinity War

راستی حالا که حرفش شد بگذارید بگویم که «اونجرز ۳» در جریان چهار روز اول اکرانش ۲۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرده است. این به این معنی است که «اونجرز ۳» همین الانش از فروش چهار روزه‌ی ۲۸۸ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» عقب افتاده است. «اونجرز ۳» هیچ‌وقت شانس نزدیک شدن به فروش ۴۰ میلیون دلاری دوشنبه‌ی «نیرو برمی‌خیزد» و «بلک پنتر» (که از تعطیلی روز ریاست‌جمهوری بهره می‌بردند) را نداشت. به خاطر همین است که رکورد «نیرو برمی‌خیزد» آن‌قدر بزرگ و آن‌قدر سریع است که راستش استفاده از آن برای مقایسه با دیگر فیلم‌های موفق فکر چندان خوبی نیست. خلاصه اینکه «اونجرز: جنگ اینفینیتی» تا پایان روز پنجم اکرانش ۳۰۰ میلیون دلاری خواهد شد که کم و بیش برابر با فروش ۵ روزه‌ی ۳۲۵ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» است. تحلیلگران فروش هفت روزه‌ی ۳۳۸ میلیون دلاری «اونجرز ۳» را پیش‌بینی می‌کنند که کماکان منهای «نیرو برمی‌خیزد»، بزرگ‌تر از هر فیلم دیگری که فکرش را می‌کنید حساب می‌شود. همچنین فروش آخرهفته‌ی دوم فیلم می‌تواند از ۱۰۵ میلیون دلار (شبیه به «جنگ داخلی»، «دوران اولتران» و «مرد آهنی ۳») شروع شود و تا ۱۳۰ میلیون دلار (شبیه به «اونجرز» و «دنیای ژوراسیک») ادامه داشته باشد. این یعنی این فیلم آخرهفته‌ی دومش را با ۴۴۲ تا ۴۶۸ میلیون دلار فروش خانگی به پایان خواهد رساند که برابر با فروش نهایی «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (۴۴۸ میلیون دلار) و «اونجرز: دوران اولتران» (۴۵۸ میلیون دلار) خواهد بود و آن را در مسیر رسیدن به درآمد ۱۷ روزه‌ی ۵۷۵ میلیون دلاری‌اش قرار می‌دهد.

موفقیتِ غول‌آسای «اونجرز ۳» از یک جهت باید برای والت دیزنی آرامش‌بخش باشد و آن هم به خاطر این است که تمام کمپین تبلیغاتی فیلم براساس یک «دروغ» طراحی شده بود

البته که داریم خیلی خوش‌بینانه به ماجرا نگاه می‌کنیم، اما همزمان در حال حاضر موانع خیلی اندکی برای جلوگیری از ۷۰۰ میلیون دلاری شدن «اونجرز ۳» وجود دارد. بالاخره تعداد فیلم‌هایی که بعد از افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌شان، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های آمریکای شمالی نشده‌اند خیلی کوچک است. «بتمن بازمی‌گردد» (۱۶۲ میلیون دلار از ۴۷ میلیون دلار افتتاحیه)، «بتمن برای همیشه» (۱۸۴ میلیون دلار از ۵۲ میلیون دلار افتتاحیه)، «دنیای گم‌شده» (۲۲۹ میلیون دلار از ۷۴ میلیون دلار افتتاحیه) و «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» (۳۸۱ میلیون دلار از ۱۶۹ میلیون دلار افتتاحیه) تنها فیلم‌هایی هستند که موفق نشدند افتتاحیه‌های بزرگشان را به درآمدهای نهایی بزرگی تبدیل کنند. اینکه «اونجرز ۳» هم به یکی از آنها بپیوندد خیلی خیلی بعید به نظر می‌رسد. همه‌ی اینها در حالی است که «اونجرز ۳» ۶۰ میلیون دلار دیگر هم در جریان روز دوشنبه از کشورهای خارجی کسب کرد و مجموع فروش جهانی‌اش را در کمتر از یک هفته به ۷۲۵ و نیم میلیون دلار رساند و گمان می‌رود که بتواند تا جمعه‌ی آینده از مرز یک میلیارد هم عبور کند. راستی تا یادم نرفته به این نکته هم اشاره کنم که فیلم هنوز هیچی نشده مجموع درآمد ۶۵۸ میلیون دلاری «جاستیس لیگ» (Justice League) را پشت سر گذاشته است.

موفقیتِ غول‌آسای «اونجرز ۳» از یک جهت باید برای والت دیزنی آرامش‌بخش باشد و آن هم به خاطر این است که تمام کمپین تبلیغاتی فیلم براساس یک «دروغ» طراحی شده بود. تحلیلگران فکر می‌کنند کمپین تبلیغاتی دروغین فیلم یکی از بزرگ‌ترین المان‌هایی که منجر به موفقیتش شده است حساب می‌شود. اما منظورمان دقیقا از تبلیغات دروغین چیست؟ خب، در اکتبر ۲۰۱۴ بود که مارول عده‌ای از ژورنالیست‌ها و طرفدارانش را دعوت کرد تا برنامه‌ی شش سال آینده‌ی دنیای سینمایی‌اش را برای آنها شرح بدهد. در آن پرزنتیشن بود که آنها «کاپیتان آمریکا ۳» را تایید کردند و گفتند که قرار است «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» نام داشته باشد. اینکه فاز سوم دنیای سینمایی‌شان شامل فیلم‌های «دکتر استرنج»، «کاپیتان مارول» و «بلک پنتر» خواهد بود. اما رونمایی بزرگ مراسم، رونمایی از «اونجرز: جنگ اینفینیتی» به عنوان یک پایان‌بندی دو قسمتی بود. هدف این بود تا قسمت اول در می ۲۰۱۸ و قسمت دوم در می ۲۰۱۹ اکران شوند. اما از آن زمان تاکنون اتفاق قابل‌توجه‌ای در صنعت سینما افتاد. کمپانی لاینزگیت تصمیم گرفت تا کتاب آخر «هانگر گیمز» را برای ساخت دو فیلم تقسیم کند و هر دو فیلم با افت فروش مواجه شدند. مجموعه‌ی «واگرا» (Divergent) هم که با هدف ساخت فینالِ دو قسمتی پا پیش گذاشته بود اصلا فرصت نکرد تا داستانش را به اتمام برساند. در طول ۳ سال و نیم بعد، مخصوصا بعد از اینکه «هانگر گیمز: مرغ‌مقلد قسمت دوم»، مجموعه را با کسب فقط ۶۵۳ میلیون دلار در دنیا و ۳۰۰ میلیون دلار در خانه به اتمام رساند، خبرهایی در این خصوص به گوش رسید که قسمت اول و دوم «جنگ اینفینیتی» عنوان نهایی این فیلم نخواهد شد و مردم نباید آنها را جدی بگیرند. مارول حرفش را عوض کرد. مسئله این نبود که سومین فیلم «اونجرز» دیگر «اونجرز: جنگ اینفینیتی قسمت اول» نام نداشت، بلکه «اونجرز ۴» قرار بود بدون عنوان باقی بماند و به فیلم مستقل خودش تبدیل شود.

Avengers: Infinity War

مارول و برادران روسو تصمیم گرفتند تا هر طور شده از معرفی «جنگ اینفینیتی» به عنوان نیمه‌ی اول یک داستان دو قسمتی دوری کنند. از یک طرف می‌توان گفت که مارول از ابتدا قصد داشته تا «اونجرز ۳» و «اونجرز ۴» به عنوان فیلم‌های جداگانه دیده شوند، اما از طرف دیگر می‌توان گفت مارول زمانی این تصمیم را گرفت که رسانه‌ها از این گفتند که مردم دیگر علاقه‌ای به فیلم‌هایی که فینالشان را به دو قسمت تقسیم می‌کنند ندارند و مارول نمی‌خواست که «اونجرز»هایش اشتباهی جزو این فیلم‌ها دسته‌بندی شود. به خاطر این می‌گویم رسانه‌ها، چون مردم نشان داده‌اند که از فینال‌های دو قسمتی فراری نیستند. مثلا «گرگ و میش: سپیده‌دم قسمت اول» (The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1) خیلی بیشتر از فیلم «گرگ و میش» قبلی در دنیا (۷۱۲ میلیون دلار) و با کسب ۲۸۱ میلیون دلار، در حد دو دنباله‌‌ی اول مجموعه فروخت (۲۹۶ و ۳۰۰ میلیون دلار). «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت اول» (۲۹۵ میلیون دلار) نزدیک به سه دنباله‌ی قبلی‌اش (۲۹۰، ۲۹۲ و ۳۰۲ میلیون دلار) فروخت و سومین فیلم پرفروش «هری پاتر» در دنیا حساب می‌شود. «هانگر گیمز: مرغ‌مقلد قسمت اول» (۷۵۵ میلیون دلار) هم هنوز در دنیا بیشتر از قسمت اول «هانگر گیمز» فروخته است. در حالی که «مرغ‌مقلد ۲» ۶۵۳ میلیون دلار کسب کرد. کمپانی‌ها اگر در صورت امکان دست به تقسیم کردن کتاب آخر مجموعه‌هایشان نزنند کار خلاف قانونی کرده‌اند. بالاخره فکر می‌کنید لاینزگیت دوست داشت یک فیلم «مرغ‌مقلد» داشته باشد که ۷۵۵ میلیون دلار بفروشد یا دو فیلم «مرغ‌مقلد» که مجموعا به یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار فروش دست پیدا کنند؟ طبیعتا دومی.

تحلیلگران فکر می‌کنند اگر مارول از ابتدا درباره‌ی دو قسمتی بودن فیلم‌های «اونجرز»‌اش صحبت می‌کرد احتمالا با هیچ واکنشِ منفی‌ای روبه‌رو نمی‌شد. در واقع پایان‌بندی‌های کلیف‌هنگری «ماتریکس: بارگزاری مجدد» (Matrix: Reloaded) یا «بازگشت به آینده ۲» (Back to the Future 2) نبودند که منجر به استقبال ضعیف‌تر مردم به آنها نسبت به قسمت قبل شدند. پس پایان‌بندی کلیف‌هنگری به خودی خود بد نیست. مهم خود فیلم است که نباید به عنوان یک قسمت اضافه‌ای قبل از اینکه فینال اصلی از راه برسد به نظر برسد. این در حالی است که «گرگ و میش: سپیده‌دم قسمت دوم» به ۸۱۲ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد و «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» شش ماه بعد از قسمت اول یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار کسب کرد. نتیجه می‌گیریم معمولا اگر مخاطبان قسمت اول را دوست داشته باشند، فارق از پایان‌بندی کلیف‌هنگری قسمت اول به تماشای قسمت دوم خواهند رفت. با این وجود مارول با دروغگویی درباره‌ی ماهیتِ «جنگ اینفینیتی» که داستان جنگ با تانوس را تا «اونجرز ۴» ناتمام باقی می‌گذارد سعی کرد تا دو اونجرز آخرش در بین مخاطبان یکی دیگر از آن فینا‌ل‌های دو قسمتی به نظر نرسد که البته می‌توان گفت هیچ مشکلی ندارد. بالاخره بزرگ‌ترین هدفِ تیم مارکتینگ نه تبلیغ کردنِ نسخه‌ی واقع‌گرایانه و صادقانه‌ای از محصولشان، بلکه کشاندن افراد بیشتری ترجیا در هفته‌ی اول به سینماها است. مارول و دیزنی کاری کردند تا مردم فکر کنند «اونجرز: جنگ اینفینیتی» حکم «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» را دارد، اما در واقع حکم «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت اول» را داشت. «جنگ اینفینیتی» با اولین تیزری که با سخنرانی معروف نیک فیوری درباره تشکیل انتقام‌جویان آغاز می‌شد و به تدوین مسیری که در این ۱۰ سال پشت سر گذاشته‌ایم اختصاص داشت تا تبلیغات‌های تلویزیونی که از مردم می‌خواستند تا برای سرانجام دنیای سینمایی مارول در سینماها حضور داشته باشند و تکه ویدیوهایی که حول و حوشِ نوستالژی ۱۰ ساله‌ی مارول می‌چرخیدند به عنوان جمع‌بندی دنیای سینمایی مارول تا این لحظه معرفی و فروخته شد. به عنوان مبارزه‌ی نهایی ابرقهرمانان مارول با تانوس برای تعیین سرنوشت دنیا. به عنوان نبردی که جان ابرقهرمانان محبوبشان را می‌گیرد. «جنگ اینفینیتی» توسط مارول به شکل دروغینی به عنوان بازی نهایی و ایستگاه پایانی قطاری که تونی استارک در ابتدا سوارش شده بود معرفی شد.

Avengers: Infinity War

مارول و دیزنی به‌طرز هوشمندانه‌ای از سالگرد ۱۰ سالگی «مرد آهنی» که مصادف با سالگرد ۱۰ سالگی تولد دنیای سینمایی‌شان است استفاده کردند تا «جنگ اینفینیتی» را بدون اینکه از لحاظ داستانی اسپویل کنند، به عنوان یک اتفاق نوستالژیک تبلیغات کنند. راستش، این حرکت جواب هم داد. آیا اگر «اونجرز ۳» به عنوان قسمت یکی مانده به آخر معرفی می‌شد عملکرد متفاوتی نسبت به چیزی که این هفته دیدیم می‌داشت؟ معلوم نیست. اما می‌توان تصور کرد بخش قابل‌توجه‌ای از افتتاحیه‌ی «جنگ اینفینیتی» حاصل معرفی این فیلم به عنوان فینالی بود که همه‌چیز در آن مشخص می‌شود، در حالی که «جنگ اینفینیتی» حکم فینالِ فصل دوم «برکینگ بد» را دارد که نتیجه‌گیری نهایی درباره‌ی اینکه سرنوشت نهایی مبارزه با تانوس چه می‌شود را به فیلم بعدی موکول می‌کند. اگرچه تبلیغات اشتباه می‌تواند به انتظارات اشتباه مخاطبان منجر شود، اما این نوع دروغگویی‌ها چیزی است که ما هرروز شاهد آن در صنعت سینما هستیم. تریلرهای «رانندگی» (Drive) به عنوان فیلمی اکشن تدوین شدند تا مردم بیشتری را به سینما بکشند. تریلرِ «یخ‌زده» (Frozen) قبل از اِلسا، اولاف را معرفی کرد که از قدرت جذابیت بیشتری برای بچه‌ها بهره می‌برد. پارامونت تصویر اُسکار آیزاک را بزرگ‌تر از بقیه‌ی کاراکترها روی کاور بلورری «نابودی» (Annihilation) انداخته است. در حالی که آیزاک به ندرت در خود فیلم حضور دارد و «نابودی» بیشتر یک فیلم تماما زن‌محور است. تیم تبلیغات «۱۲ سال بردگی» (Twelve Years a Slave) برای معرفی فیلم در ایتالیا برای برد پیت و مایکل فاسبندر پوسترهای خودشان را طراحی کردند. در حالی که این دو اصلا بازیگران اصلی این فیلم نبودند. با این حال این ترفند جواب داد و ساخته‌ی استیو مک‌کویین ۶۹ درصد از فروش ۱۵۲ میلیون دلاری جهانی‌اش را از کشورهای خارجی به دست آورد.

بعضی‌وقت‌ها تبلیغات دروغین مثل چیزی که در رابطه با «شب‌هنگام می‌آید» (It Comes At Night) باعث می‌شود تا مخاطبان به امید دیدن یک فیلم ترسناک اکشن‌محور به سینما بروند و با یک فیلم ترسناکِ هنری روبه‌رو شوند و در نتیجه حسابی قاطی کرده و عصبانی شوند. اما بعضی‌وقت‌ها اگر تبلیغات دروغین به درستی صورت بگیرند شاهد چیزی شبیه به «اونجرز: جنگ اینفینیتی» هستیم. اگر مخاطبان از این ترفندهای تبلیغاتی ناراحت شوند همان هفته‌ی اول حسابی سروصدا به پا می‌کنند، اما فروش عالی «جنگ اینفینیتی» نشان می‌دهد که چیزی که آنها در قالب این فیلم دریافت کرده‌اند آن‌قدر رضایت‌بخش بوده است که دیگر جایی برای شکایت کردن از تبلیغات دروغین فیلم باقی نمانده است. تنها نکته‌ی منفی معرفی «یادگاران مرگبار قسمت اول» به عنوان «یادگاران مرگبار قسمت دوم» این است که فقط یک بار می‌توانند آن را انجام بدهند. دنیای سینمایی مارول میراثش را براساس فرانچایزی مرتبط که هرکدام از قسمت‌هایش روی پای خودش می‌ایستند ساخته است. این وسط فیلم‌های «اونجرز» حکم دنباله‌های خودشان را ایفا می‌کنند. مارول نمی‌خواهد به عنوان مجموعه‌ای شناخته شود که برای تماشای فیلم جدیدش مجبور به تماشای تمام قسمت‌های قبل باشید معروف شود. نکته‌ی بعدی این است که آنها نمی‌توانند ترفند «این فیلم فینال تمام مجموعه است» را دو بار پشت سر هم اجرا کنند. مارول دیگر از ترفند «این فیلم فینال تمام مجموعه است» برای تبلیغات «جنگ اینفینیتی» استفاده کرده است. بنابراین آنها باید دنبال ترفند تبلیغاتی دیگری برای سال بعد بگردند.

همچنین این احتمال هم وجود که عملکرد «اونجرز ۴» به خاطر کسانی که فکر می‌کنند مارول با «اونجرز ۳» بهشان دروغ گفته بود ضربه‌ی منفی بخورد. اما نباید فراموش کنیم مارول نه تنها ‌آن‌قدر بین مردم پرطرفدار و محبوب است که به‌طرز زیرکانه‌ای از این دروغ قسر در برود، بلکه این دروغ به همان اندازه که به نفع سودآوری خود مارول بود، به نفع عدم اسپویل شدن فینالِ «جنگ اینفینیتی» برای طرفداران هم بود. مهم‌تر از همه اینکه تاریخ دوباره نشان می‌دهد طرفداران اگر قسمت اول فینال مجموعه را دوست داشتند، برای تماشای قسمت دوم باز خواهند گشت. «یادگاران مرگبار قسمت دوم» به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی شش ماه بعد از اکران «یادگاران مرگبار قسمت اول» دست پیدا کرد. «سپیده‌دم قسمت دوم» به ۸۰۰ میلیون دلار فروش جهانی یک سال بعد از «سپیده‌دم قسمت اول» دست یافت. «مرغ‌مقلد قسمت دوم» و «ماتریکس: انقلاب‌ها» هم بیشتر به این دلیل با افت فروش مواجه شدند، چون تماشاگران با مسیری که مجموعه انتخاب کرده بود مشکل داشتند. «دزدان دریایی کاراییب: در پایان دنیا» (Pirates of the Caribbean: At World's End) به فروشی کمتر از «دزدان دریایی کاراییب: صندوقچه‌ی مرد مُرده» (Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest) دست پیدا کرد، اما اگر «اونجرز ۴» بتواند به ۷۳ درصد فروش خانگی و ۹۰ درصد فروش جهانی «اونجرز ۳» دست پیدا کند، مارول راضی خواهد بود. اگر «جنگ اینفینیتی» یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بفروشد، افت فروشی شبیه به «مرغ‌مقلد قسمت دوم» منجر به فروش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری «اونجرز ۴» می‌شود.

A Quiet Place

اما از «اونجرز ۳» که بگذریم به دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته می‌رسیم. «یک مکان ساکت» (A Quiet Place) حدود ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار دیگر در چهارمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد ۲۴ روزه‌ی ۱۴۸ میلیون و ۱۷۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. تحلیلگران فروش نهایی ۱۸۰ میلیون دلاری این فیلمِ ۱۷ میلیون دلاری را پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که ساخته‌ی جان کرازینسکی تا حالا ۲۳۵ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته و هنوز اکران روسیه و چین هم باقی مانده‌اند. در جایگاه سوم کمدی «من احساس زیبایی می‌کنم» (I Feel Pretty) قرار دارد که ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر در دومین هفته‌ی نمایشش به جیب زد و به مجموع درآمد ۱۰ روزه‌ی ۲۹ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار دست پیدا کرد. در رابطه با این فیلم مشکل بیشتر مربوط به بودجه‌ی بالای ۳۲ میلیون دلاری‌اش می‌شود که باعث شده ضعیف به نظر برسد. وگرنه عملکرد فیلم در مقایسه با کمدی‌های مرسوم تابستونی بد نیست. در جایگاه چهارم چارت اما «رمپیج» (Rampage)، محصول برادران وارنر قرار دارد که پس از تجربه‌ی سقوط شدید ۶۷ درصدی در هفته‌ی سومش، ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر کسب کرد و مجموع فروش ۱۵ روزه‌اش را به ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رساند. «اونجرز ۳» شاید فیلم دواین جانسون را از حرکت متوقف کرده باشد، اما این فیلم هنوز دارد در کشورهای خارجی می‌ترکاند. «رمپیج» تا حالا ۳۳۴ میلیون دلار در دنیا فروخته که آن را فقط پشت سر «پرندگان خشمگین» (Angry Birds) و «وارکرفت» (Warvraft) در رده‌ی سوم پرفروش‌ترین فیلم ویدیو گیمی تاریخ قرار می‌دهد. با این وجود تانوس و رفقای اونجرزی‌اش جلوی دواین جانسون را گرفت تا به سومین اقتباس ویدیو گیمی که به فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا می‌کند تبدیل شود.

در خبرهای بدتر «سوپر تروپرها ۲» (Super Troopers 2) در هفته‌ی دومش اصلا تعریفی نداشت. محصول فاکس سرچ‌لایت که با افتتاحیه‌ی ۱۵ میلیون دلاری‌اش شوکه‌کننده ظاهر شده بود، با افت فروش شدید ۷۶ درصدی روبه‌رو شد و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخت و به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۲۲ میلیون دلار دست پیدا کرد. «حقیقت یا شجاعت» (Truth or Dare) هم با کله سقوط کرد و با کسب ۳ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار در سومین هفته‌ی نمایشش مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۳۵/۳ میلیون دلار و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۴۷/۸ میلیون دلار رساند که عملکرد خوبی برای این فیلم ۳/۵ میلیون دلاری محسوب می‌شود. کمدی «مخالفان» (Blockers) دو میلیون و ۹۴۵ هزار دلار در چهارمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به مجموع درآمد قابل‌قبول خانگی و جهانی ۵۳/۲ و ۷۵/۳ میلیون دلار دست یافت. «با عشق، سایمون» (Love, Simon) هم تاکنون ۵۵ میلیون دلار در سرتاسر دنیا از ۱۷ میلیون دلار بودجه برای فاکس قرن بیستم فروخته است. «بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) هم ۸۴۳‌تا از سینماهایش را از دست داد، ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد ۳۱ روزه‌اش را به ۱۳۰ میلیون و ۶۸۳ هزار دلار رساند. محصول ۱۷۵ میلیون دلاری برادران وارنر تاکنون ۵۴۵ میلیون دلار در دنیا فروخته است. پس، خیالش راحت است. «بلک پنتر» بالاخره موفق شد با کسب ۶۸۸ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی، درآمد واقعی «شوالیه‌ی تاریکی» و «تاندربال» (Thunderball) را پشت سر گذارد و در رده‌ی ۳۰اُم پرفرو‌ش‌ترین فیلم‌های تاریخ با احتساب نرخ تورم و در رده‌ی دهم پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۵ سال گذشته قرار بگیرد. این یعنی ساخته‌ی رایان کوگلر حتی با احتساب نرخ تورم بیشتر از تمام فیلم‌های بتمن و جیمز باند فروخته است. راستی، فروش «جنگ اینفینیتی» و «بلک پنتر» در این هفته مجموع درآمد جهانی ۱۹ فیلم مارول را به رقم غیرقابل‌تصور ۱۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار در طول ۱۰ سال گذشته رساند. آیا «انت‌من و وسپ» (Ant-Man and Wasp)، «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) و «اونجرز ۴» کافی خواهد بود تا آنها را به فراتر از ۲۰ میلیارد دلار برساند؟

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد هفتگی  
۱Avengers: Infinity War۲۵۰ میلیون دلار
۲A Quiet Place۱۰/۶ میلیون دلار
۳I Feel Pretty۸/۱ میلیون دلار
۴Rampage۷/۱ میلیون دلار
۵Black Panther۴/۳ میلیون دلار
۶Super Troopers 2۳/۶ میلیون دلار
۷Truth or Dare۳/۲ میلیون دلار
۸Blockers۲/۹ میلیون دلار
۹Ready Player One۲/۴ میلیون دلار
۱۰Traffik۱/۶ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده