// پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱

گزارش همایش ورزش های الکترونیک، هنر و رسانه با محوریت باشگاه های eSports در ایران

در جریان «همایش ورزش های الکترونیک، هنر و رسانه»، انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک از سامانه جامع برگزاری رقابت‌های باشگاه‌های eSports در ایران رونمایی کرد.

انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک با همکاری شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (Green)، شب گذشته همایشی با موضوع «ورزش‌های الکترونیک، هنر و رسانه» را در هتل بین‌المللی لاله تهران برگزار کرد. در این همایش که با حضور اصحاب رسانه، گیمرها و متولیان برگزاری رقابت‌های ورزش‌های الکترونیک برگزار شد، مباحثی پیرامون اهمیت eSports و لزوم ساماندهی رقابت‌ها با راه‌اندازی باشگاه‌ها مطرح شد. از جمله‌ی خبرهای خوبی که در این همایش به ویژه برای گیمرهای حرفه‌ای اعلام شد، تنظیم نظام‌نامه تاسیس باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیکی بود که براساس آن گیم‌نت‌های سراسر کشور می‌توانند با ثبت نام و حمایت‌های شرکت گرین و انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک، به شکل منسجم‌تر با گردهم آوردن گیمرها در یک فرآیند آکادمیک به باشگاه تبدیل شوند. این فرآیند به برگزاری منسجم و نظام‌مندتر لیگ‌ها و مسابقات کشوری در حوزه بازی‌های ویدیویی کمک می‌کند و روند ورود بخش خصوصی را در ورزش‌های الکترونیک تسریع می‌بخشد.

همایش ورزش های الکترونیک هنر و رسانه / انجمن بازی ها و ورزش‌های الکترونیک

در جریان این همایش، محمد کفاش یعقوبی، سرپرست انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک با اشاره به پیشینه مجموعه ورزش‌های الکترونیک گفت:

در سال ۱۳۸۵ مجموعه‌ای با نام بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کرد که زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی بود، اما همانطور که از نام این فدراسیون مشخص است، دیدگاهی همگانی به ورزش داشت و نگاه قهرمان پروری در این فدراسیون ملاک عمل نبود. بر اساس همین تفکر، رشته ورزش‌های الکترونیک نمی‌توانست خودی نشان دهد و به جایگاه حقیقی خود دست یابد. با تلاش‌های صورت گرفته از سال ۱۳۹۴ با توجه به مدال آوری و جامعه‌آماری بالای این رشته در کشور و دنیا و با توجه به تبدیل شدن این رشته به دومین صنعت پول‌ساز دنیا، تغییر و تحولاتی صورت گرفت و انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک از فدراسیون همگانی به فدراسیون انجمن‌های ورزشی منتقل شد.

کفاش یعقوبی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی باشگاه‌های ورزش های الکترونیک، این موضوع را یکی از مهم‌ترین مسائل برای توسعه پایدار ورزش‌های الکترونیک دانست و افزود:

آیین‌نامه راه‌اندازی باشگاه های ورزش‌های الکترونیک به تمامی استان‌ها برای توسعه پایدار این رشته ابلاغ شده است.

سرپرست انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک با اشاره به امضای تفاهم‌‌نامه با شرکت گرین، این تفاهم‌نامه را در راستای حمایت از گیمرها برای پیشرفت رشته ورزش‌های الکترونیک بیان کرد.

در ادامه رضا بابایی، دبیر انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک و رئيس سازمان مسابقات انجمن، دیگر سخنران همایش ورزش‌های الکترونیک،‌ هنر و رسانه بود که در رابطه با آئین‌نامه باشگاه‌ها، معرفی سازمان لیگ و معرفی نرم‌افزار مسابقات توضیحاتی را ارائه کرد.

بابایی با اشاره به مسابقات از برگزاری ۲۰ مسابقه در قالب رقابت‌های مختلف از جمله رقابت‌های کشوری، انتخابی تیم ملی و رشته‌های محبوب مانند کانتر استرایک، دوتا ۲، لیگ آف لجندز، Rainbow Six، فیفا و PES در سال گذشته خبر داد. رضا بابایی سپس از فعالیت‌های انجمن در برگزاری چهار دوره کلاس‌های آموزشی نوآوری درجه سه رسمی در شهرهای گرگان، مشهد و کرمان گفت که در انتهای دوره‌ها به حاضرین مدارک شرکت در این کلاس‌های آموزشی ارائه شده است.

همایش ورزش های الکترونیک هنر و رسانه / انجمن بازی ها و ورزش‌های الکترونیک

تیم‌های برگزیده ایرانی سهمیه‌ی مستقیم حضور در مسابقات WESG 2018 را دریافت کرده‌اند

رئیس سازمان مسابقات انجمن، بخش بعدی سخنان خود را به مسابقات بین‌المللی اختصاص داد و از جمله فعالیت‌ها در این مسابقات را اعزام تیم‌های ایرانی به رقابت‌های آسیا پاسیفیک WESG چین بیان کرد. به گفته‌ی بابایی، انجمن بازی‌های و ورزش‌های الکترونیک قصد دارد تا در تابستان امسال مسابقات انتخابی تیم ملی را برای حضور در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ برگزار کند. این مسابقات از ۱۸ آگوست (۲۷ مرداد) تا ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) در شهر جاکارتا برگزار می‌شود. هرچند در این رقابت‌ها شرکت‌ کنندگان مدال دریافت می‌کنند، اما این مدال در رده‌بندی مسابقات محاسبه نخواهد شد. اما رشته ورزش‌های الکترونیک از مسابقات گوانگ‌ژو در سال ۲۰۲۲ قرار است به صورت رسمی حضور داشته باشد و در این مسابقات دریافت مدال توسط ورزشکاران در رده‌بندی کشورها محاسبه خواهد شد. مسابقات انتخابی WESG 2018 دیگر رقابت‌هایی است که امسال برگزار می‌شود و سومین سال برگزاری را پشت سر می‌گذارد. این مسابقات با حمایت شرکت علی اسپورتز، زیر مجموعه شرکت علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین برگزار می‌شود. در سال گذشته ایران در این رقابت‌ها در چهار رشته شرکت داشت.

یکی از خبرهای خوب رضا بابایی برای گیمرهای حرفه‌ای ورزش‌های الکترونیک کشور، دریافت سهمیه‌ی مستقیم جهت حضور در مسابقات WESG 2018 بود که به لطف آن موانع نیاز حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات مقدماتی غرب آسیا پاسیفیک برداشته شده است و بازیکنان به صورت مستقیم می‌توانند در رشته‌های استار کرفت، کانتر استراک و دوتا ۲ شرکت کنند. رضا بابایی در ادامه از رایزنی با علی اسپورتز برای میزبانی مسابقات انتخابی WESG غرب آسیا در جزیره کیش خبر داد.

اما کمک به تاسیس باشگاه‌ها در استان‌ها به منظور رسیدن به کمینه تعداد مورد نظر در فاز اول راه‌اندازی باشگاه‌ها دیگر هدفی بود که دبیر انجمن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک به آن اشاره کرد و افزود:

علاقمندان می‌توانند به صورت رسمی با سرمایه‌گذاری در این رشته، باشگاه خود را تاسیس کنند و از مزایای آن بهره ببرند.

بابایی در این رابطه گفت:

از جمله مزایای یک باشگاه‌ ورزش‌های الکترونیک نسبت به گیم‌نت‌های معمول، برنامه حمایتی شرکت پردیس صنعت سیاره سبز است که به منظور تشخیص مراکز، تدوین شده و در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته شده است. مشارکت در برنامه‌های آموزشی و مسابقاتی انجمن در سطح کلان، تغییر دیدگاه خانواده‌ها نسبت به مراکز و در نهایت استفاده از اماکن غیر تجاری برای تاسیس باشگاه مانند سایر باشگاه‌های ورزشی که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، از دیگر مزایایی هستند که مدیران باشگاه‌ها از آن‌ها بهره خواهند برد.

در جریان این همایش شروع به کار لیگ ورزش‌های الکترونیک در کشور از سال جاری اعلام شد و قرار است در طول سال این مسابقات برگزار شود.

همایش ورزش های الکترونیک هنر و رسانه / انجمن بازی ها و ورزش‌های الکترونیک

اما رونمایی از سامانه برگزاری آنلاین مسابقات یکی از اتفاق‌های مهم دیروز بود. این سامانه قرار است تا با هدف یکپارچه‌سازی برگزاری مسابقات ورزش‌های الکترونیک کشور، امکان بررسی صحت مسابقات انجام شده توسط انجمن ورزش‌های الکترونیک را با ایجاد پایگاه‌ داده متمرکز و جامع فراهم کند. در این همایش از جمله امکانات سامانه برگزاری مسابقات به امکان ایجاد پروفایل بازیکن، باشگاه و تیم به صورت مجزا اشاره شد که برای ایجاد و مدیریت لیگ‌ها، ساخت انواع تورنمنت‌ها با امکانات گوناگون، امکان عضو‌گیری توسط باشگا‌ه‌ها و تیم‌ها، امکان برگزاری رقابت‌های باشگاهی، استانی و کشوری و همینطور محاسبه رنکینگ بازیکنان در هر رشته به صورت مجزا شرایط را فراهم می‌کند. این سامانه فعلا تنها در اختیار باشگاه‌ها قرار خواهد گرفت و بازیکنان نمی‌توانند از خانه وارد مسابقات شوند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده