نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۳

واکنش منتقدان به فیلم Solo: A Star Wars Story - سولو: داستانی از جنگ ستارگان

مدتی است که فیلم مورد انتظار Solo: A Star Wars Story رونمایی شده و تا به این لحظه این اثر عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته و نظرات مثبتی را دریافت کرده است.

فیلم Solo: A Star Wars Story یا «سولو: داستانی از جنگ ستارگان»، یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی و فانتزی کمپانی والت دیزنی پیکچرز (Walt Disney Pictures) است که به‌دست ران هاوارد، کارگردان آثاری چون فیلم A Beautiful Mind (ذهن زیبا)، فیلم The Da Vinci Code (رمز داوینچی) و همچنین فیلم Rush (شتاب)، کارگردانی شده است. در فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون آلدن ارنرایک در نقش هان سولو، دونالد گلاور در نقش لاندو کالریسیان، امیلیا کلارک در نقش کی-را، وودی هارلسون در نقش توبی بکت، پل بتانی در نقش درایدن واس، جوناس سوآتامو در نقش چوباکا، تندی نیوتون در نقش وال بکت، وارویک دیویس در نقش ویزل که در فیلم Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح) ایفا کرده بود، جان فاورو در نقش ریو (صداپیشگی) و فیبی والر-بریج در نقش دروید L3-37 و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان در تاریخ ۱۰ می سال جاری میلادی (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) در شهر لس آنجلس برای اولین بار به نمایش درآمد و همچنین به‌تازگی هم در جشنواره فیلم کن رونمایی شده است. این فیلم تا به امروز امتیاز ۶۶ را از بین ۳۳ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. جالب است بدانید که فیلم Solo: A Star Wars Story اولین فیلم دنیای جنگ ستارگان (Star Wars) نیست که در جشنواره فیلم کن حضور داشته است و پیش از این فیلم Star Wars Episode II: Attack of the Clones (جنگ ستارگان اپیزود دوم: حمله کلون‌ها) در سال ۲۰۰۲ و فیلم Star Wars Episode III: Revenge of the Sith (جنگ ستارگان اپیزود سوم: انتقام سیث) در سال ۲۰۰۵، در این جشنواره سینمایی حضور داشته‌‌اند. لارنس کاسدان به همراه جان کاسدان، پسر وی، کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته‌اند.

از آنجا که مدتی است که فیلم Solo: A Star Wars Story در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Solo: A Star Wars Story از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی Walt Disney Pictures منتشر شده هم بخوانید:

ما در فیلم Solo: A Star Wars Story، قرار است به همراه یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این کهکشان، با سفینه فضایی میلینیوم فالکون شاهد یک ماجراجویی کاملا جدید و هیجان‌انگیز، در همین کهکشان باشیم. از طریق یک سری فعالیت‌های جسورانه در دنیای زیرزمینی، تاریک و بسیار خطرناک جنایتکاران، هان سولو با چوباکا ملقب به چویی، کمک خلبان و بهترین دوست او در آینده، و لاندو کالریسیان که یک قمارباز بدنام است، آشنا می‌شود و این شخصیت‌ها یکی از غیرعادی‌ترین قهرمان‌های دنیای جنگ ستارگان را در یک ماجراجویی همراهی خواهند کرد.

Solo: A Star Wars Story

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Solo: A Star Wars Story بیندازیم:

مایکل رافمن | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

اینکه ما در آینده شخصیت هان سولو را از طریق هایپر اسپیس برای تماشای ماجراجویی‌های بیشتر دنبال کنیم، مسئله‌ای است که کاملا به خود کمپانی دیزنی بستگی دارد. اما چیزی که در این اثر به ما نمایش داده شد، به قدری خوب و کافی است که باعث شود ما باز هم در آینده برای تماشای اینگونه آثار به سینما بیاییم. این اثر، بهترین نوع ساخت یک فیلم جنگ ستارگان است.

کریستوفر اور | آتلانتیک

۸۸ از ۱۰۰

فیلمنامه‌ی فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان که توسط لارنس کاسدان و پسرش جاناتان نوشته شده، ماهرانه است، اما هیچ چیز قابل توجه و سورپرایز کننده‌ای درون خود ندارد؛ دقیقا همین حرف را در رابطه با کارگردانی ران هاوارد هم می‌توان گفت. اما بازیگران... آنها به طور مداوم در تلاش بودند که سطح فیلم و متریال آن را بالا ببرند که تا حد زیادی هم موفق شدند.

پیتر بردشاو | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

فیلم Solo: A Star Wars Story یک اثر ماجراجویی فوق‌العاده سرگرم‌کننده و زیبا بود. این شخصیت و داستان آن کاملا لیاقت این را دارند که در یک مجموعه بزرگ و بسیار خوب جا داده شوند و زمانی بیشتر از یک اثر به آنها اختصاص داده شود. 

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۷۵ از ۱۰۰

اگر بخواهیم در رابطه با بازیگران، آن هم درباره دونالد گلاور صحبت کنیم، می‌توان گفت که این بازیگر سریال Atlanta (آتلانتا) می‌تواند به راحتی بهترین جزء این فیلم سینمایی نسبتا خوب شود. 

جیم وجوودا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Solo: A Star Wars Story ممکن است واقعا نتواند شخصیت اصلی خود را آنطور که باید و شاید توسعه ببخشد و توجیه کند که چرا اصلا این شخصیت باید در دنیای جنگ ستارگان وجود داشته باشد، اما می‌تواند تا حد بسیار زیادی اوقاتی خوش برای بیننده خود فراهم کند.

Solo: A Star Wars Story

 

مت زولر سیتز | RogerEbert.com

۶۳ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان یک پیش درآمد غیرضروری محسوب می‌شود. همانطور که این فیلم اثر بدی نیست، اثر خوب و بی نقصی هم محسوب نمی‌شود. اگرچه، برخلاف اجراهای سرزنده و بسیار خوب بازیگران، شوخی‌های گاه و بی‌گاه شخصیت‌ها و چندین اتفاق هیجان‌انگیز و سورپرایز کننده، می‌توان گفت که یک برنامه‌ریزی خاصی درباره همه چیز این اثر وجود دارد و در طی روند فیلم این موضوع کاملا حس می‌شود. 

آن هورنادی | واشینگتون پست

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Solo: A Star Wars Story توانست به خوبی کاری را که به آن محول شده بود انجام دهد؛ درست است که این کار را با کمی سر و صدا و هیاهو انجام داد، اما دقت بسیار زیاد و ارزشمندی را هم در کارهایش دخیل کرده بود.

سم آدامز | اسلیت

۴۰ از ۱۰۰

برای فیلمی که هزینه بسیار زیادی برای ساخت و اکران آن صرف و موارد فرهنگی و محبوب فضایی زیادی در آن استفاده شده، این موضوع واقعا آزار دهنده است که هیچ چیز زیادی برای گفتن نداشته باشد. اما می‌توان گفت که این آزار و ناامیدی کمی آشنا به نظر می‌رسد. 

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

متاسفانه باید گفت که بهتر است «سولو» برای همیشه در کاربونیت منجمد نگه داشته شود.

لازم به ذکر است که فیلم Solo: A Star Wars Story توانسته رتبه نود و نهم را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Solo: A Star Wars Story نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و تقریبا جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Solo: A Star Wars Story


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده