// سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱

انویدیا به دنبال تولید نسل جدیدی از کارت گرافیک GTX 1060 است

کمپانی انویدیا در نظر دارد که با استفاده از نمونه‌های ضعیف‌ شده‌ی تراشه‌های GP104 کارت‌های گرافیک GTX 1060 تولید کند.

بنا به هر دلیلی معمولا در هر خط تولیدی محصولاتی طراحی می‌شوند که ترکیبی از چند محصول دیگر یا به اصطلاح محصولات فرانکشتاین هستند. یکی از محصولاتی که این اتفاق برای خط تولید آن رخ می‌دهد نیز کارت گرافیک است و معمولا کارت‌های سطح بالاتر با کمی تضعیف به محصولاتی رده پایین تبدیل می‌شود. با توجه به مزیت کاهش هزینه، هر دو شرکت AMD و Nvidia از این روند به دفعات استفاده کرده‌اند. در جدید‌ترین اقدام از این دست، انویدیا در نظر دارد که با استفاده از تراشه‌های GP104 نسل جدیدی از کارت‌های GTX 1060 را تولید کند.

همانطور که اطلاع دارید کارت‌های GTX 1060 تا الان چندین بار دستخوش تغییرات شده‌اند که از این تغییرات می‌توان به تبدیل نسخه‌ی معمولی ۶ گیگابایتی به نسخه‌هایی با حافظه‌های سریع‌تر، مدل‌های ۳ گیگابایتی و یک مدل ۵ گیگابایتی اشاره کرد. البته بیشتر تغییرات معمولا در بخش حافظه‌ی این کارت‌ها صورت گرفته است، اما در محصول جدید انویدیا قرار است که بخش پردازنده‌ی گرافیکی دچار تغییر شود و آنها به جای استفاده از تراشه‌های GP106، به تراشه‌ی قدرتمند GP104 که معمولا در کارت‌های GTX 1070 و GTX 1080 استفاده می‌شود، مجهز شوند.

با مقایسه‌ی این دو تراشه‌ی گرافیکی می‌توان دید که GP104 حدود ۶۰ درصد ترانزیستور بیشتری نسبت به تراشه‌ی GP106 دارد. طبق گزارش‌های منتشر شده دلیل استفاده از نسخه‌‌های تضعیف‌شده‌ی GP104 برای کارت‌های گرافیک GTX 1060 پایین بودن میزان استفاده و تقاضا در تراشه‌های GP104 بوده است. حال که انویدیا به دنبال طراحی نسل بعدی کارت‌های گرافیک است، این امر کمک می‌کند تا این شرکت در میزان تولید تراشه‌ی GP106 یک کاهش ایجاد کند که نتیجه‌ی آن صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد بود. البته باید به یاد داشته باشید که این اولین بار نیست که شرکت انویدیا دست به انجام چنین کاری زده است؛ چرا که کارت‌های GTX 960 نیز یکی دیگر از این نمونه تغییرات بوده‌اند.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از این است که انویدیا قصد دارد این کارت‌های جدید GTX 1060 را تنها در بازار چین عرضه کند. این SKUهای جدید مجهز به تراشه‌ی GP104-150 خواهند شد که البته هنوز روند این تضعیف تراشه توسط انویدیا توضیح داده نشده است. همانطور که در کارت‌های تغییر یافته‌ی GTX 760 هم مشاهده می‌کنید، این تضعیف تراشه‌ی پردازشی عملکرد‌های متفاوتی را در بر داشت؛ برخی کارت‌ها از نمونه‌های هم‌رده ضعیف‌تر و برخی حتی قوی‌تر بودند.


منبع .eteknix.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده