نویسنده: مهرداد داودی
// دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸

انجمن منتقدان با انتشار بیانه‌ای خواستار پایان فعالیت مستقل جشنواره جهانی فجر شد

پس از کانون کارگردانان،‌ انجمن منتقدان سینمای ایران با انتشار بیانه‌ای خواستار توقف فعالیت مستقل جشنواره جهانی فجر شدند.

جشنواره جهانی فجر که پس از جشنواره داخلی فجر برگزار شد، از لحاظ فرم اجرا، ساختار متفاوتی داشت و شیوه‌ی اهدای جوایز به نوعی به استاندارد جشنواره‌های بین المللی نزدیک و تقریبا از حالت همیشگی خارج شده بود. مدتی پیش، کانون کارگردانان ایران در راستای درخواست برای ادغام دوباره دو بخش جشنواره فجر، در بیانه‌ای به رییس سازمان سینمایی ایران اعلام کردند:

جشنواره جهانی فعلی در راستای تفکری است که قصد دارد بازار جهانی تنها با بخش خاص و محدود از سینمای ایران مرتبط باشد.

حال به تازگی انجمن منتقدان سینمای ایران با انتشار بیانه‌ای به صورت جدی‌تری خواستار پایان کار جشنواره جهانی فجر شده است. متن این بیانه به صورت زیر است:

شورای مرکزی انجمن منتقدان و نويسندگان سینمایی ایران ضمن تایید نقطه نظرات کانون کارگردانان سینمای ایران پیرامون اشکالات اساسی جشنواره جهانی فیلم فجر، معتقد است برگزاری مستقل این جشنواره  به شیوه معمول چند دوره اخیر به جز اتلاف هزینه‌های سنگین و زائد و ايجاد انحصارگرايی و رانت برای مجموعه‌ای خاص که در تعارض با حمیت صنفی و حضور حداکثری اهالی و صاحب نظران سینما در این گونه رویدادهای فرهنگی هنری است، نتیجه ثمر بخشی نداشته و نخواهد داشت.

غیبت فیلمسازان موفق ایرانی و ديگر کشورها در عرصه بین المللی و فقدان نگاه کارشناسانه در انتخاب آثاری که همخوانی لازم با عنوان جهانی این جشنواره داشته باشند، خود گواهی است بر عدم مشروعيت اين رويداد نزد سينماگران ايران و جهان و نمی‌توان تنها با افزودن بخش‌هایی به ظاهر پر طمطراق اما در باطن بدون كاربرد، دعوت از يك چهره سرشناس خارجی يا پر كردن فهرست همكاران اجرايی جشنواره از ميان سلبريتی هاي وطنی، براي اين جشنواره كه فاقد جامعيت و استراتژی مناسب و مشخص است و نحوه برگزاری و حتی اهداف آن بيشتر شكلي محفلی يافته، شان و منزلتی ايجاد كرد.

متاسفانه در ورای اين پوسته به ظاهر پر زرق و برق و به رغم بريز و بپاش‌های فراوان و تخصيص بودجه كلان، عملا جشنواره جهانی فيلم فجر در طول چهار دوره برگزاری مستقل در تحقق حداقل اهدافش ناموفق و ناكام بوده. به گمان ما دلايل اين ناكامي ضروری، قابل ذكر و نيازمند بررسی همه جانبه است. لذا شورای مرکزی انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايی بنا به جمیع جهات یاد شده معتقد است ادامه برگزاری این جشنواره در شکل نامنعطف، انحصاری، پر هزينه و بدون بازده فرهنگی فعلی نه تنها به مصلحت نیست، بلکه باعث خسارت و آسيب رساندن به اعتبار سينمای ايران در عرصه بين المللی است.

نظر شما کاربران زومجی در رابطه با ادغام دوباره دو جشنواره بین المللی و داخلی فجر چیست؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده