نویسنده: حسین صدری
// یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۹

اسکوئر انیکس انتشار چندین بازی بزرگ را وعده می‌دهد

کمپانی اسکوئر انیکس با انتشار گزارش مالی خود، اطلاعات جالبی را از پروژه‌هایی که برای ادامه‌ی سال جاری و سال آینده در دست دارد فاش کرد که با بررسی آن‌ها احتمالات جدیدی به وجود خواهد آمد.

به دنبال پایان سال مالی کمپانی Square Enix و انتشار گزارش‌های آن‌ها از عملکردشان در  سال گذشته، اطلاعات جدیدی نیز از برنامه‌های آینده‌ی آن‌ها منتشر شده است که در میان آن‌ها می‌توان چیزهای جدید و جالبی را پیدا کرد. سال مالی بعدی آن‌ها قرار است در سی و یکم مارس سال ۲۰۱۹ (یعنی ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۸) به اتمام برسد.

نخستین چیزی که می‌توان از این گزارش‌ها استخراج کرد این است که احتمالا آن‌ها برنامه دارند تعدادی از بازی‌های بزرگ و AAA خود را راهی بازار کنند. آی پی‌های بزرگی که برخی از آن‌ها جدید و برخی قدیمی هستند قرار است در این سال با نسخه‌ای جدید به سودآور شدن کمپانی کمک کنند. اسکوئر انیکس حتی قصد دارد با گسترش دادن بخش فروش دیجیتالی خود، سود بیشتری را به جیب بزند. آن‌ها انتظار دارند در این سال مالی، درآمد بیشتری کسب کنند؛ چون «چندین» بازی بلاک باستر و بازی‌های متوسط دیگر را در دست توسعه دارند.

این گزارش‌ها ادامه پیدا می‌کنند و برخی از بازی‌هایی را که تاکنون معرفی نشده‌اند نام می‌برند. در این لیست می‌توانید نام‌های مطرحی را ملاحظه کنید؛ از جمله: Octopath Traveler برای نینتندو سویچ، Shadow of the Tomb Raider برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی و Kingdom Hearts III که برای سال ۲۰۱۸ تایید شده است.

نکته‌ی جالبی که در این لیست به چشم می‌خورد آن است که نامی از پروژه‌ی توشیفومی نابشیما یعنی Left Alive مشاهده نمی‌شود؛ در حالی که این بازی نیز برای عرضه در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود. در این زمینه دو احتمال مطرح است: یا اینکه انتشار بازی به سال ۲۰۱۹ موکول شده است یا اینکه اسکوئر انیکس تصمیم گرفته نامی از آن در این لیست نیاورد؛ چون هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده. (البته در این صورت این سوال پیش می‌آید که پس نام Kingdom Hearts III در لیست چه می‌کند؟) طبق مصاحبه‌هایی که با خود شخص کارگردان این بازی یعنی نابشیما انجام شده است، می‌توان به این مسئله پی برد که ساخت بازی به خوبی پیش می‌رود و در حال نزدیک شدن به پایان است. «هدف، نزدیک است» جمله‌ای بود که نابشیما برای توصیف روند توسعه‌ی بازی به کار برد. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا قرار است در E3 خبری از این بازی بشنویم یا خیر. البته تاریخ نشان داده است که چنین لیست‌هایی صرفا بخشی از آثار موجود را مثال می‌زنند و حالت کلی و جامع ندارند؛ مثلا یکی دیگر از غایبین لیست، نسخه‌ی غربی بازی Dragon Quest XI است که همه می‌دانیم قرار است در همین سال راهی بازار شود.

یکی از نکات جالب دیگر مربوط می‌شود به اشاراتی که به «یک آی پی جدید» شده است. در این زمینه بازی Octopath Traveler بدون شک یک آی‌پی جدید است؛ اما قطعا چنانکه در ابتدای گزارش ذکر شده، نمی‌توانیم آن را «بزرگ» تلقی کنیم. به همین خاطر آی‌پی جدید باید به چیز دیگری اشاره داشته باشد. امکان اینکه Left Alive همان آی‌پی جدید باشد کم نیست، اما شاید در ادامه باز هم سورپرایزهایی برایمان کنار گذاشته شده باشد.

در این گزارش همچنین از پرداختن بیشتر این کمپانی به بازی‌های MMORPG سخن گفته شده. بازی‌هایی که اسکوئر انیکس در این سبک دارد به دو گزینه‌ی Final Fantasy XIV و Dragon Quest X خلاصه می‌شوند؛ بازی‌هایی که در سال گذشته به لطف عرضه‌ی بسته‌های الحاقی مختلف و محتویات جدید، تعداد بسیار بیشتری از بازیکنان به آن‌ها روی آوردند و سود حاصل‌شده از بازی‌ها چه از طریق فروش فیزیکی و چه از طریق روش‌های دیجیتالی به ارقام قابل توجهی رسید.

در این سال قرار نیست بسته‌ی الحاقی چندان مهمی برای این بازی‌ها عرضه شود؛ به همین خاطر اسکوئر انیکس پیش‌بینی می‌کند که بخش فروش فیزیکی از گذشته کم‌فروغ‌تر شود. گفته می‌شود که عوامل شرکت قصد دارند تا از طریق راه‌هایی مانند انتشار آپدیت‌های بزرگ و پشتیبانی کلی از این بازی‌ها همچنان بازیکنان را به ادامه‌ی بازی ترغیب کنند.

بازی Final Fantasy XIV قرار است آپدیت بزرگ بعدی خود (شماره ۴.۳) را در تاریخ بیست و دوم می (اول خرداد ۱۳۹۷) دریافت کند؛ آپدیتی که به معنای واقعی کلمه در اضافه کردن جزئیات و محتویات به بازی کار خود را به نحو احسن انجام داده. بازی Dragon Quest X هم آپدیت بزرگ خود را (شماره ۴.۲) در همین ماه دریافت خواهد کرد.

اگرچه این بازی صرفا در ژاپن در دسترس است، اما سازندگان هنوز هم برای آن زحمات زیادی می‌کشند و محتویاتش را به‌روز می‌کنند؛ ضمن اینکه در مصاحبه‌هایی که با هوکوتو اوکاموتو انجام شده است، او کاملا احتمال عرضه‌ی بازی در بازارهای غربی را رد نکرد. البته او چیزی را نیز تایید یا رد نکرد و باید برای انتشار اخبار بعدی این بازی منتظر بود.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده