نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۵

گزارش فروش هفتگی سینمای ایران: اولین فیلم مهران احمدی صدرنشین ماند

در این مطلب به مرور و بررسی آمار فروش فیلم‌های سینمای ایران در هفته‌ی گذشته می‌پردازیم.

دومین هفته اکران نوروزی در حالی به پایان رسید که گزارش‌ها حاکی از این هستند که گیشه سینمای ایران در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته در اکران نوروز با افت بیست درصدی روبه‌رو شده است. این افت فروش در حالی اتفاق افتاده است که در اکران نوروزی ۹۷، یک فیلم بیشتر از سال گذشته اکران شده است. سال گذشته شش فیلم خوب بد جلف، سه بیگانه، ماجرای نیمروز، گشت ۲، آباجان و یک روز بخصوص برای اکران نوروز روی پرده‌ی سینماها به نمایش درآمدند. این فیلم‌ها در ۱۳ روز عید توانستند یک میلیون و هفتصد هزار مخاطب را به سینماها بکشانند و در مجموع موفق به کسب درآمد شانزده میلیارد و پانصد میلیون تومانی شده‌اند. در نوروز ۹۷ اما هفت فیلم مصادره، لاتاری، به وقت شام، فراری، لونه زنبور، خرگیوش و فیلشاه اکران شدند. این هفت فیلم تا پایان روز سیزده فروردین یک میلیون و سیصد و نود و دو هزار بیننده داشتند و موفق به کسب درآمد هجده میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون تومانی شدند. دلیل رشد دو میلیاردی درآمد سینماها افزایش قیمت بلیت نسبت به قبل است. فیلم مصادره که به عنوان پرفروش‌ترین فیلم نوروز ۹۷ شناخته می‌شود تاکنون پانصد و سی و هشت هزار و پانصد بیننده را به سالن‌های نمایش برده است. دو فیلم پرفروش سال پیش یعنی خوب بد جلف و گشت ۲ در همین بازه‌ی زمانی به ترتیب پانصد و نود و شش هزار و هفتصد و نود و یک هزار ببیننده داشتند. در مقایسه کم فروش‌ها هم می‌توان گفت فیلم یک روز بخصوص در سال گذشته در سیزده روز عید نوروز چهل و پنج هزار مخاطب داشت و فیلم فراری که یکی از کم فروش‌ترین فیلم‌های امسال است در بازه‌ی زمانی مشابه فقط سیزده هزار مخاطب داشته است.

در این هفته برخی از کارگردانان به انتقاد جدی از سیاست‌های اکران پرداختند

هفته دوم فروردین پرفروش‌ترین هفته‌ی اکران نوروزی به حساب می‌آید. در هفته‌ی گذشته اکران برخی از فیلم‌ها در سانس‌های شب تا صبح نیز ادامه پیدا کرد. هفته‌ی دوم فروردین همان اندازه که پرفروش بود، پرحاشیه هم بود. در این هفته برخی از کارگردان‌ها نیز مانند علیرضا داوودنژاد به انتقاد از سیاست‌های اکران پرداختند. داوودنژاد معتقد است که فیلم فراری قربانی این سیاست‌های به نظر او اشتباه شده است. در جدول فروش این هفته فیلم مصادره مانند قبل به صدرنشینی‌اش ادامه داد. مصادره این هفته موفق به فروش سه میلیارد و صد و شصت و هشت میلیون تومانی شد. این درآمد هفتگی مصادره را در فاصله‌ی خوبی با دیگر فیلم‌های جدول قرار داده است. فیلم مصادره با این درآمد سه میلیاردی، تا روز سه‌شنبه و در سومین هفته‌ی اکران به درآمد کلی و قابل توجه هفت میلیارد و سیصد میلیون تومان رسید. مصادره با اینکه اولین فیلم بلند مهران احمدی است، اما صدرنشین بی رقیب گیشه‌ نوروزی است. انتظار می‌رود این فیلم کمدی به همین فروش خوب ادامه دهد. سالن‌های نمایش مصادره در این هفته افزایش یافتند و فیلم در سومین هفته‌ی اکران در شش سالن بیشتر از هفته‌ی قبل و در ۱۸۴ سالن به نمایش درآمد. از سمتی عوامل فیلم حضور فعالی در کنار مردم در سینماهای مختلف دارند؛ عاملی که می‌تواند به فروش فیلم هم کمک کند.

فیلم مصادره

هفته دوم فروردین پرفروش‌ترین هفته‌ی اکران نوروزی به حساب می‌آید

در رده‌ی دوم لاتاری به کارگردانی محمد حسین مهدویان حضور دارد. لاتاری این هفته با یک پله صعود و درآمد هفتگی دو میلیارد و چهارصد و هشتاد و یک میلیون تومان به رده دوم جدول رسید. ساخته‌ی محمدحسین مهدویان تا چهاردهم فروردین به فروش چهار میلیارد و هفتصد و نود میلیون تومانی رسید. لاتاری با اینکه در این هفته در رده‌ی دوم جای گرفته است اما احتمال دارد به زودی جایش را با به وقت شام عوض کند؛ چرا که تفاوت میان درآمد دو فیلم کاملا اندک است. از شانس‌های افزایش درامد برای لاتاری می‌توان به تبلیغات رسانه‌ای گسترده و حضور عوامل در سینماهای مختلف اشاره کرد. سالن‌های لاتاری همچنین نسبت به هفته پیش بیشتر شده‌اند. این فیلم در این هفته در ۱۷۰ سالن به نمایش درآمد که نسبت به هفته‌ی گذشته با افزایش بیست و یک سالن همراه بوده است. لاتاری نسبت به فیلم قبلی مهدویان یعنی ماجرای نیمروز با افزایش صددرصدی مخاطب همراه بوده است. فیلم ماجرای نیمروز که در نوروز سال گذشته اکران شد، در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین صد و نود و یک هزار نفر بیننده داشت. فیلم لاتاری اما در بازه‌ی مشابه سیصد و هشتاد و شش هزار بیننده داشته است. این موضوع به معنی رشد قابل توجه بینندگان سینمای مهدویان است.

در رده‌ی سوم، فیلم به وقت شام ساخته‌ی تازه‌ی ابراهیم حاتمی کیا قرار دارد. این فیلم با درآمد دو میلیارد و چهارصد و چهل و هفت میلیون تومانی در رده سوم جدول قرار گرفته است. فیلم جدید حاتمی کیا در سومین هفته‌ی اکران به مجموع درآمد چهار میلیارد و هشتصد و یک میلیون تومان رسید. با توجه به آغاز اکران نهادی و دانشگاهی فیلم به وقت شام و اینکه تاکنون بیش از ۴۶۰ دانشگاه برای نمایش این فیلم ثبت‌نام کرده‌اند، به احتمال بالا در هفته‌های آینده به وقت شام رتبه‌ی دوم جدول را از لاتاری پس بگیرد و جای خود را در رده‌ی دوم جدول محکم کند. علاوه بر اکران در سازمان‌ها، فیلم تازه‌ی حاتمی کیا از تبلیغات بسیار گسترده‌ای بهره می‌برد. به وقت شام طی هفته گذشته در بیست و شش سالن بیشتر از هفته قبل به نمایش درآمده است.

فیلم به وقت شام

در رده‌ی چهارم این هفته مانند هفته‌ی قبل، لونه زنبور جای گرفته است. این فیلم کمدی در هفته‌ی گذشته موفق به کسب یک میلیارد و نهصد و چهل و سه میلیون تومان شد که این رقم درآمد کلی فیلم را تا چهاردهم فروردین به سه میلیارد و هشتصد و شصت و پنج میلیون تومان رساند. لونه زنبور نیز مانند دیگر پرفروش‌های جدول این هفته در سالن‌های بیشتری نسبت به قبل به نمایش درآمد. در رده‌ی پنجم نیز انیمیشن سینمایی فیلشاه قرار گرفت. انیمیشن فیلشاه در سومین هفته اکران با نمایش در نود و دو سالن به درآمد هفتگی ششصد و پنج میلیون تومان دست پیدا کرد. درآمد کل این انیمیشن نیز به رقم یک میلیارد و نود و نه میلیون تومان رسید. با توجه به کم شدن سالن‌های فیلم‌های رده‌پایین‌تر به احتمال بالا این انیمیشن در رده‌ی پنجم باقی خواهد ماند.

فیلشاه

ده فیلم پرفروش هفته‌ی گذشته

ردیفنام فیلمهفتهدرآمد هفتگی (تومان)
۱مصادره۳۳,۱۶۸,۵۱۴,۰۰۰
۲لاتاری۳۲,۴۸۱,۴۶۴,۰۰۰
۳به وقت شام۳۲,۴۴۷,۹۴۸,۰۰۰
۴لونه زنبور۳۱,۹۴۳,۵۶۳,۰۰۰
۵فیلشاه۳۶۰۵,۶۵۸,۰۰۰
۶خرگیوش۳۴۵۱,۶۹۳,۰۰۰
۷بدون تاریخ بدون امضا۷۱۶۷,۱۹۵,۰۰۰
۸فراری۳۹۳,۹۲۷,۰۰۰
۹آینه بغل۱۷۸۶,۱۳۴,۰۰۰
۱۰اسرافیل۷۷,۵۲۷,۰۰۰


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده